DAB+ ontvangst 9C / 11C A6 thv Emmeloord
Moderator: admin6
DAB+ ontvangst 9C / 11C A6 thv Emmeloord
ik kan zo even geen al bestaand draadje vinden waar dit bij aan zou sluiten.. mocht het wel duidelijk ergens anders bij gehaakt moeten / kunnen worden... gaarne!
enfin afgelopen week een aantal ritten over de A6 gemaakt, en elke keer op het zelfde stukje wegvak valt de ontvangst van 9C en 11C compleet weg.... nu weet ik dat de DAB+ opstelling in de werkbus niet optimaal is...
maar op de A6 li van +- HMP 111.0 tot 108.5 geen ontvangst op 9C / 11C
de andere kant op dus A6 re van +- 110.5 tot 109.3 geen ontvangst..
er voor en er na een prima signaal (signaal fouten rond de 10% en een signaal sterkte rond de 45~55%..)
Nu staat daar vlakbij wel lokale omroep DAB+ Zender (11B, 250W)... maar die zou toch niet dusdanig veel "verstoring" mogen produceren om 9C en 11C weg te duwen?..
enfin afgelopen week een aantal ritten over de A6 gemaakt, en elke keer op het zelfde stukje wegvak valt de ontvangst van 9C en 11C compleet weg.... nu weet ik dat de DAB+ opstelling in de werkbus niet optimaal is...
maar op de A6 li van +- HMP 111.0 tot 108.5 geen ontvangst op 9C / 11C
de andere kant op dus A6 re van +- 110.5 tot 109.3 geen ontvangst..
er voor en er na een prima signaal (signaal fouten rond de 10% en een signaal sterkte rond de 45~55%..)
Nu staat daar vlakbij wel lokale omroep DAB+ Zender (11B, 250W)... maar die zou toch niet dusdanig veel "verstoring" mogen produceren om 9C en 11C weg te duwen?..
- radiogolfje
Re: DAB+ ontvangst 9C / 11C A6 thv Emmeloord
Misschien een slecht dynamisch bereik van je ontvanger. Met andere woorden een ontvanger die dicht gedrukt wordt
Ja, lijkt me redelijke eerst mogelijke verklaring. Ik had een pure DAB adapter met een 'plakantenne' die ook nog voor de L-band geschikt was. Werd regelmatig dichtgedrukt in de buurt van mobiele telefoon masten.
- Aart Rietveld
Ik heb hetzelfde probleem op de Utrechtse Baan in Den Haag. Rondom NS-station Voorburg geen DAB-ontvangst door een andere DAB-zender op een nabij kantoorgebouw. Ook op de Ring van Amsterdam speelt dit probleem rondom de RAI-toren.
Als dat zo zou zijn.. waarom doet die het dan alleen** bij de zender van 11B in Emmeloord?radiogolfje schreef: ↑29 mar 2023 19:03 Misschien een slecht dynamisch bereik van je ontvanger. Met andere woorden een ontvanger die dicht gedrukt wordt
rijd ik langs Jirnsum heb ik er geen problemen... nu zend dat zelf natuurlijk 5A, 9C & 11C uit..
idem bij Tjerkgaast, al is het daar 5A, 7D & 12C..
en zelfs bij Lelystad waar 6B, 7D, 8B, 9C, 11C & 12C aanstaan met beste vermogens gaat het prima..
nu wil ik het niet uitsluiten dat 11B toevalligerwijs net een zwak plekje bied in de ontvanger... maar om nou even naar Den haag te rijden om te kijken of het probleem daar met de zenders op 11B ook optreed gaat me iets te ver :-)
** nog geen andere lokatie gevonden waar dit probleem optreed...
Misschien dat het filter van 11B in Emmeloord minder scherp is ? Kan hoor, er worden eisen gesteld in de vergunning om storing op nabuurkanalen te voorkomen. Ik neem aan dat de installatie daaraan voldoet, maar wie weet.
Is dit geen selectiviteit probleem? De kanalen 9C en 11C zijn relatief zwak bij Emmeloord en als daar dan een sterke 11B tegenoverstaat drukt die de ontvanger dicht.
zou kunnen..
komende week nog maar eens wat extra testjes proberen..
denk dat 8B en 6A er ook wel te ontvangen zijn.. al zitten die natuurlijk duidelijk lager in de band :(
komende week nog maar eens wat extra testjes proberen..
denk dat 8B en 6A er ook wel te ontvangen zijn.. al zitten die natuurlijk duidelijk lager in de band :(
Heb je wel een buitenantenne op je bus? Die plakantennes werken een stuk slechter.
inmiddels een paar ritten en testen verder..
ik denk dat we het mogen gaan wijden aan de selectiviteit van de ontvanger.. welke varieert.. op frequentie
case solved!
ik denk dat we het mogen gaan wijden aan de selectiviteit van de ontvanger.. welke varieert.. op frequentie
case solved!
Zondag langs Emmeloord gereden met R10 80s (9C) en niets gemerkt van uitval.