Agentschap Telecom gaat zestien lokale FM-vergunningen verdelen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Pascal. K

Re: Agentschap Telecom gaat zestien lokale FM-vergunningen verdelen

Bericht door Pascal. K »

Radiowereld meld:

Agentschap Telecom (AT) heeft afgelopen week de eerste vier lokale commerciële FM-frequenties vergund. Daarnaast worden er 10 frequenties geveild, terwijl er voor twee frequenties geen belangstelling was.

Tot en met begin februari konden partijen een aanvraag indienen voor de 16 nieuwe lokale commerciële FM-frequenties. Tot grote teleurstelling van de lokale sector mochten niet alleen lokale commerciële radiostations zich inschrijven voor de frequenties, maar alle niet-landelijke partijen.

In maart maakte AT bekend dat er in mei meer duidelijkheid zou volgen over de verdeling van deze frequenties.

4 Frequenties om-niet vergund
Voor vier frequenties was maar steeds één partij die een geldige aanvraag indiende. Daarom zijn deze frequenties ‘om-niet’ (zonder veiling) vergund aan de aanvragende partijen. Het betreft de kavels B39 (Gouda 87,7), B47 (Etten-Leur 94,5), B48 (Breda 94,8) en B53 (Zeeland 105,5).

Welke partijen de kavels hebben toegewezen gekregen heeft AT nog niet bekendgemaakt. Wel lijkt het erop dat het kavel in het Brabantse Zeeland naar Rato Zendertechniek is gegaan. Sinds enkele dagen zijn op deze frequentie namelijk testuitzendingen van Memories te horen.

10 Frequenties geveild
Voor de kavels B40 (Winschoten 89,8), B41 (Wageningen 90,0), B42 (Apeldoorn 93,4), B43 (Zevenaar 91,9), B44 (Emmen 93,5), B46 (Rotterdam 104,2), B49 (Amersfoort 95,4), B50 (Coevorden 97,3), B51 (Emmeloord 97,5) en B52 (Deventer 94,4) werd door meerdere partijen een geldige aanvraag ingediend en worden daarom geveild. De veiling van deze 10 frequenties staat voor 14 juni gepland.

Voor de kavels B45 (Hoogvliet 87,8) en B54 (Eindhoven 103,3) was volgens AT geen belangstelling. Daarom worden deze frequenties niet verdeeld. Door het zeer beperkte bereik in combinatie met een relatief hoog uitzendvermogen maakt deze frequenties nauwelijks te exploiteren. [RadioWereld.NL]
jessica

Bericht door jessica »

Ik snap niet dat voor Eindhoven geen belangstelling was. Hier was het vermogen juist het hoogst. 1000 Watt. Is toch wel een behoorlijke zender hoor als je een hoog opstelpunt kan vinden. Kan je zeker heel Eindhoven en omgeving goed bedienen.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Frequentie worden maar (te) kort vergeven denk dat dit de hoofdmoot is waarom er geen belangstelling was.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
bjornboonk

Bericht door bjornboonk »

jessica schreef: 15 mei 2022 12:09 Ik snap niet dat voor Eindhoven geen belangstelling was. Hier was het vermogen juist het hoogst. 1000 Watt. Is toch wel een behoorlijke zender hoor als je een hoog opstelpunt kan vinden. Kan je zeker heel Eindhoven en omgeving goed bedienen.
JOE 103.4 Genk maakt volgens fm scan in Eindhoven nog 47db en Cosmo 103.3 Langenberg 41 db. Op zich zou de 103.3 in Eindhoven e.o.het nog wel goed doen richting Zuid, Zuidwest en Oost is het wel snel voorbij.
Het theoretische bereik is enkel Eindhoven (Zuid West) in de praktijk zal het nog wel max 15km zijn.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Pascal. K schreef: 15 mei 2022 00:41 Tot grote teleurstelling van de lokale sector mochten niet alleen lokale commerciële radiostations zich inschrijven voor de frequenties, maar alle niet-landelijke partijen.
Het lijkt mij duidelijk, dat vanwege de korte looptijd het AT geen zin had om een heel nieuwe categorie op te zetten, zie de B-nummers. Om diezelfde reden verwacht ik dus ook, dat een flink aantal van deze kaveltjes toch als versterking voor bestaande regionale stations gaat dienen. Bijvoorbeeld:

- B40 (Winschoten 89,8), B44 (Emmen 93,5) en B50 (Coevorden 97,3) zijn leuk voor Team FM.
- B46 (Rotterdam 104,2) is leuk voor Q-Music Nonstop Randstad.
- B47 (Etten-Leur 94,5), B48 (Breda 94,8) en B53 (Zeeland 105,5) zijn leuk voor Radio JND.

En zo zijn er vast nog meer te bedenken.
JanL

Bericht door JanL »

EtherScout schreef: 15 mei 2022 19:59
Het lijkt mij duidelijk, dat vanwege de korte looptijd het AT geen zin had om een heel nieuwe categorie op te zetten, zie de B-nummers. Om diezelfde reden verwacht ik dus ook, dat een flink aantal van deze kaveltjes toch als versterking voor bestaande regionale stations gaat dienen. Bijvoorbeeld:

- B47 (Etten-Leur 94,5), B48 (Breda 94,8) en B53 (Zeeland 105,5) zijn leuk voor Radio JND.

Dat gaat 'm niet worden hoor...JND, het wordt iets zelfstandigs echt iets regionaals.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

EtherScout schreef: 15 mei 2022 19:59
Pascal. K schreef: 15 mei 2022 00:41 Tot grote teleurstelling van de lokale sector mochten niet alleen lokale commerciële radiostations zich inschrijven voor de frequenties, maar alle niet-landelijke partijen.

- B40 (Winschoten 89,8), B44 (Emmen 93,5) en B50 (Coevorden 97,3) zijn leuk voor Team FM.
- B46 (Rotterdam 104,2) is leuk voor Q-Music Nonstop Randstad.

Lokatie Zeeland in Brabant is al vergunt aan Memories FM, was de enige gegadigde
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Etten Leur is vergunt aan Suc6 Fm

https://m.facebook.com/radiosuc6/photos ... &source=48

Misschien Breda ook of aan Radio 076
rvbracht

Bericht door rvbracht »

105,5 staat al aan met staande golf vanuit Zeeland. Bereik is, ondanks dat het in de lokale omroep band zit, niet verkeerd.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

rvbracht schreef: 15 mei 2022 22:09 105,5 staat al aan met staande golf vanuit Zeeland. Bereik is, ondanks dat het in de lokale omroep band zit, niet verkeerd.
Ja acht de lokale omroepband bestaat eigen niet meer en komt uit 80s

bron : https://radio-tv-nederland.nl/1049-1079mhz.html

Zuid=Holland : 105.5 NPO Radio 1 ZH Den Haag 1 103 NPO R1 8201
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Pascal. K schreef: 15 mei 2022 21:32 Lokatie Zeeland in Brabant is al vergunt aan Memories FM, was de enige gegadigde

Dat valt mij dan weer mee. Maar ik denk wel, dat deze stations geluk hebben dat ze de enige waren. Kavel B39 (Gouda 87,7) zal dan wel naar Gouda FM of naar Radio 182 gegaan zijn.

Maar de veiling moet nog komen, dus ik verwacht wel bestaande regionale stations. Gezien de ontwikkelingen bij Radio Simone zou het zomaar kunnen dat ook zij voor een of meerdere kaveltjes gaan.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

EtherScout schreef: 16 mei 2022 10:52
Pascal. K schreef: 15 mei 2022 21:32 Lokatie Zeeland in Brabant is al vergunt aan Memories FM, was de enige gegadigde

Dat valt mij dan weer mee. Maar ik denk wel, dat deze stations geluk hebben dat ze de enige waren. Kavel B39 (Gouda 87,7) zal dan wel naar Gouda FM of naar Radio 182 gegaan zijn.
Of (ex-) Radio916, Radio182 heeft zeker de kennis en mensen achter zich (pro-fm) om dit kaveltje snel op te vullen.
Maar er blijken ook geluiden te zijn dat mensen in Zoetermeer "belangstelling" hebben om hun Groeistad weer te laten horen.....
Ik ben benieuwd.
density1

Bericht door density1 »

Zoetermeer heeft toch geen FM frequentie?
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

density1 schreef: 16 mei 2022 12:37 Zoetermeer heeft toch geen FM frequentie?
Hij doelde op de Gouda frequentie, die gaat Zoetermeer niet halen.
density1

Bericht door density1 »

Dat denk ik ook niet, zelfs niet met richtantenne's met dat vermogen.
Plaats reactie