DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
radiogolfje

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door radiogolfje »

Bij was die telescoop antenne gebroken, dus een breinaald er in. Later een stukje draad met de lengte van die spriet en een oogje er in. Telescoop los geschroefd en draadje er in.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Ik heb een Auna Connect Link DAB+ Radio met internet radio, nu wil ik een manual scan uitvoeren maar dat lukt niet. Ik kan kiezen uit alle muxen die er zijn klik er op en je ziet dan de ontvangst maar verder weet ik niet hoe ik die stations op die mux dan krijg. Ik klik op enter, de ronde volume knop op mijn radio maar dan gaat hij weer terug naar die lijst muxen en kom ik niet bij desbetreffende zender uit die ene mux. Hoe kan dit?
fdboer

Bericht door fdboer »

17DE
DAB+ RADIO
Im DAB-Modus kann DAB/DAB+ digitales Radio empfangen werden. Auf
dem Bildschirm werden Sender-, Stream- und Titelinformationen angezeigt.
Sendersuche
Wenn Sie den DAB-Modus das erste Mal auswählen oder wenn die
Senderliste leer ist, startet das Gerät einen automatischen Sendersuchlauf,
um fest zu stellen, welche Sender verfügbar sind. Zum aktualisieren Ihren
Senderliste kann es notwendig sein, einen manuellen Sendersuchlauf
durchzuführen.
• Wählen Sie zum Starten des manuellen Sendersuchlaufs „Full Scan“
aus.
• Wählen Sie zum Suchen nach Sendern mit guter Signalstärke „Local
Scan“ aus. Sobald der Sendersuchlauf abgeschlossen ist, zeigt das
Radio eine Liste der verfügbaren Sender an.
• Zum Entfernen von Sendern, welche sich in der Liste befinden aber
nicht verfügbar sind, müssen Sie „Prune invalid“ auswählen.
• Drehen Sie am Drehregler, um die Senderliste anzeigen zu lassen
und drücken Sie zur Auswahl eines Senders die Taste OK(SCAN). Sobald
ein Sender ausgewählt wurde, wird der Sender abgespielt und die
Senderinformationen werden auf dem Bildschirm angezeigt.
Vanjeafisharder

Ik kan alleen maar voor 'scan' en 'manual scan' kiezen niet voor full scan.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Vanjeafisharder schreef: 23 mar 2023 14:34 Ik klik op enter, de ronde volume knop op mijn radio maar dan gaat hij weer terug naar die lijst muxen en kom ik niet bij desbetreffende zender uit die ene mux. Hoe kan dit?
Als het signaal te zwak is, kan het zijn dat de ontvanger de mux nog wel inleest, maar om hem hoorbaar te maken boven de drempel is er meer signaal nodig. Misschien buiten op op een hogere verdieping nog eens proberen en de antennespriet in de juist stand manoeuvreren?
Vanjeafisharder

Satfreak13 schreef: 24 mar 2023 10:23
Vanjeafisharder schreef: 23 mar 2023 14:34 Ik klik op enter, de ronde volume knop op mijn radio maar dan gaat hij weer terug naar die lijst muxen en kom ik niet bij desbetreffende zender uit die ene mux. Hoe kan dit?
Als het signaal te zwak is, kan het zijn dat de ontvanger de mux nog wel inleest, maar om hem hoorbaar te maken boven de drempel is er meer signaal nodig. Misschien buiten op op een hogere verdieping nog eens proberen en de antennespriet in de juist stand manoeuvreren?
Nee, ik heb dat geprobeerd met 11C b.v. maar dan gebeurd het nog steeds dat ik als ik op enter klik hij weer terug gaat naar de lijst muxen. Hij leest niets in.
MFM

Bericht door MFM »

Even terug naar de topictitel, Gaat dat nog wat worden?

Inmiddels heb ik al een aantal jaren in verschillende (nieuwe) auto’s met dab+ radio met wat duurdere speakers in de wagen rondgereden en het lijkt wel of de geluidskwaliteit steeds minder wordt! Thuis heb ik de dab+ ontvanger daarom maar vervangen voor een streamapparaat.

Er zijn weinig zenders op dab+ die echt lekker klinken, overal dat “goedkope” slissend hoog dat bij mij soms pijn aan de oren doet, dat geluid van cascaderende mp3’s op een net iets te lage bitrate..
En dan op FM of via de streams dezelfde zenders, die daar wel vol, goed, dus mooier klinken.

Komt dat omdat men nu steeds meer zenders erop propt? Bandbreedte op? Ben ik te kritisch? Of zijn er meer mensen die dit zo ervaren?
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Ik begrijp dat het vooral een kwestie is van aandacht aan besteden, en niet zonder nadenken b.v. een voor FM geoptimaliseerde geproceste audiostream op DAB knallen. De eigenschappen van 'het DAB audio kanaal' zijn nu eenmaal anders (meer als een audio stream over internet) dan het kanaal via de analoge FM zender- en ontvanger. En er zijn dus andere zaken waarvoor een optimale keuze dient te worden gemaakt - dus een aparte DAB processing is nodig (of juist zo 'clean' mogelijk om dicht bij het origineel te blijven). Plus dat de persoonlijke smaak van degene die inregelt en de luisteraars ook nog meespelen.
Dat 'sissende' hoog hoor ik wel meer mensen over klagen. Daar kan een goede keuze van bitrate, sample frequentie en DAB+ audio encoder mode wel wat aan verbeteren. En wat zeker meetelt: uitgaan van zo goed mogelijke bronkwaliteit, dus géén 128 kbps mp3 files b.v..
fdboer

Bericht door fdboer »

De resultaten verschillen, zo vind ik zelf Joe best goed klinken maar is Nostalgie om te huilen.
Vanjeafisharder

Nostalgie komt rechtstreeks uit België begreep ik met alle processing etc. en wel. Dat klinkt best goed moet ik zeggen maar ja het klinkt wel alsof het geprocessed is zoals het op FM zou klinken. Ik begrijp dat je dezelfde klankkleur wilt behouden want dat hoort bij de hele sound van je station en dat doen heel veel stations zo. Moet wel zeggen dat de Talpa stations weer anders klinken op FM dan op DAB die hebben dan ook speciale processoren die apart de DAB feed processen, zoals het bedoeld is. Al moet ik zeggen dat ik het bij hun ook niet echt mooi vind klinken, zacht en dof.
Waarom staat in mijn DAB display trouwens NOSTLGIE en niet NOSTALGIE? Ze zijn de A vergeten.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Vanjeafisharder schreef: 24 mar 2023 18:28 Waarom staat in mijn DAB display trouwens NOSTLGIE en niet NOSTALGIE? Ze zijn de A vergeten.
Bij DAB heeft een station een lange en en korte naam, van maximaal resp. 16 en 8 karakters, waarbij de korte naam wordt samengesteld door uit de lange naam karakters weg te laten. NOSTLGIE (8 letters) is dus de korte naam van NOSTALGIE ..., en je radio geeft blijkbaar korte namen weer in het display. Wellicht dat je de lange naam wel kunt zien als je hem laat scrollen.
Vanjeafisharder

Nee die setting zit er niet op denk ik, en op andere DAB radio's die ik heb, heb ik nog nooit de hele naam gezien
fdboer

Bericht door fdboer »

glokhoff schreef: 24 mar 2023 18:47
Vanjeafisharder schreef: 24 mar 2023 18:28 Waarom staat in mijn DAB display trouwens NOSTLGIE en niet NOSTALGIE? Ze zijn de A vergeten.
Bij DAB heeft een station een lange en en korte naam, van maximaal resp. 16 en 8 karakters, waarbij de korte naam wordt samengesteld door uit de lange naam karakters weg te laten. NOSTLGIE (8 letters) is dus de korte naam van NOSTALGIE ..., en je radio geeft blijkbaar korte namen weer in het display. Wellicht dat je de lange naam wel kunt zien als je hem laat scrollen.
Ik denk dat ze niet anders meesturen.
...
FICDecoder: SId 0x8816: programme service label 'Radio Maria' ('R Maria')
FICDecoder: SId 0x8816: programme type (dynamic): 'Culture'
FICDecoder: SId 0x8809: programme service label 'NOSTLGIE' ('NOSTLGIE')
FICDecoder: SId 0x8809: programme type (dynamic): 'Oldies Music'
...

Zowel voor het lange als het korte service label zonder de 'A'.
Vanjeafisharder

Dom foutje wellicht en nog niet aangepast?
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Als de overheid DAB zou willen steunen zonder gelijk heel ingrijpende maatregelen te nemen hadden ze voor de nieuwe FM-veiling de landelijke pakketten zonder beperkingen (= populaire muziek) eruit kunnen halen. Dus dat één zender maar bijvoorbeeld de helft van het land mag dekken op de FM. Als je dan met DAB wel landelijke dekking hebt is dat een prima aansporing om zoveel mogelijk in te zetten op DAB.

Ik ben wel benieuwd naar het eindspel voor de FM. Zolang mediabedrijven nog flink willen betalen voor vergunningen voor de overheid geen reden om ermee te stoppen, tenzij je iets beters weet voor die frequentieruimte.

En ook wel zonde om de FM helemaal op te heffen, en ook zeker nuttig om nog rampenzenders via FM in de lucht te houden. Dan zou je bijvoorbeeld weer terug kunnen naar 87,5 - 100 MHz. Wat mijn buizenradio uit 1960 nog doet. :D
Plaats reactie