DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
post-it

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door post-it »

Noordzee schreef: 30 nov 2022 20:11Een afschakeldatum van 1 januari 2025 had makkelijk gekund. Zou een gigantische besparing opleveren.
Voor de stations misschien. Niet voor de Nederlandse Staat... En ik denk ook niet dat de stations de geoptimaliseerde FM-dekking al willen opgeven. Bovendien is DAB+ voor de luisteraars nog lang niet op hetzelfde laagdrempelige niveau als FM. Lijsten moet eerst door de ontvanger ingelezen worden, banden gescand, etc. Het één knop, één station principe werkt bij de meeste DAB+ radio's (nog?) niet.
Laatst gewijzigd door post-it op 01 dec 2022 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
jessica

Bericht door jessica »

density1 schreef: 30 nov 2022 20:17
fdboer schreef: 30 nov 2022 16:37
density1 schreef: 30 nov 2022 15:49 Mobiel heb je tegenwoordig in een handsfree modus en je kunt zelfs je telefoon bedienen met je stem.
Zoals ik zei ... alles is overkomelijk ... dat JIJ het werkbaar vind wil niet zeggen dat een ANDER het daar mee eens is.
Dat heeft niets met mij te maken, maar zoals het gewoon werkt in het leven of dat nu bij mij is of bij iemand anders, zo simpel is het. De ene gaat daar makkelijker mee om met die technieken dan de andere.
Het makkelijkste is nog altijd de auto starten en de radio gaat aan. Dat gebeurt dus met FM en DAB. Makkelijker kan niet.
Eerst je telefoon connecten. Dan een app opstarten. Meerderheid van de mensen willen dit niet. Ik zelf ook niet en ik ben nog een radiofreak.
Om nog maar niet te praten van de data die je toch via je bundel moet gebruiken. Nee hoor geef mij maar free to air. FM of DAB+.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Eens met Jessica, er gaat niets boven free-to-air zonder dat je hiervoor een app moet installeren of gebruik moet maken van een provider om uiteindelijk naar een station te kunnen luisteren. Wat je zegt; knop om en luisteren, vooral dat gemak en dat alles zonder extra kosten zorgt er ook bij mij voor dat ik al jaren via zowel de FM-band als DAB+ luister. Soms, echt een enkele keer als ik bijvoorbeeld gebruik maak van het openbaar vervoer wil ik nog weleens een livestream aanklikken. Aangezien mijn vervoerder geen gratis Wifi aanbiedt gaat dit ten kosten van mijn bundel. Verbinding is vervolgens niet overal optimaal dus valt de verbinding weg of heb ik regelmatig gebuffer of onnodige reclameblokken alvorens ik kan luisteren. Op iedere smartphone zit een FM-radio-app, waarbij het snoer van de koptelefoon als antenne dient, maar ik hoop echt dat er t.z.t. ook een DAB+ mogelijkheid op de telefoons komt zodat ik ook in het OV niet het internet op hoef om te kunnen luisteren.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

jessica schreef: 01 dec 2022 11:29 Het makkelijkste is nog altijd de auto starten en de radio gaat aan. Dat gebeurt dus met FM en DAB. Makkelijker kan niet.
Eerst je telefoon connecten. Dan een app opstarten. Meerderheid van de mensen willen dit niet. Ik zelf ook niet en ik ben nog een radiofreak.
Om nog maar niet te praten van de data die je toch via je bundel moet gebruiken. Nee hoor geef mij maar free to air. FM of DAB+.
Bij mij is het als ik op mijn radio blueTooth kies de radio meteen de laatst gekozen app van mij telefoon laat horen wat bij mij dan Spotify is. Net zoveel werk als Dab, FM en AM.
jessica

Bericht door jessica »

Madurodam FM schreef: 02 dec 2022 09:45 Op iedere smartphone zit een FM-radio-app, waarbij het snoer van de koptelefoon als antenne dient, maar ik hoop echt dat er t.z.t. ook een DAB+ mogelijkheid op de telefoons komt zodat ik ook in het OV niet het internet op hoef om te kunnen luisteren.
Klopt inderdaad FM zit op iedere telefoon zit FM. Speciaal voor openbaar vervoer en op de fiets had ik daarom een DAB+ zakradio gekocht. Heel klein dingetje nog kleiner dan een telefoon. Ongeveer 3 keer kleiner. Super ontvangst op FM en DAB+ gebruik hem nu al vele jaren met plezier.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Klinkt interessant Jessica, mag ik van jou het merk en typenummer ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
jessica

Bericht door jessica »

Madurodam FM schreef: 02 dec 2022 11:25 Klinkt interessant Jessica, mag ik van jou het merk en typenummer ?
Ik heb de Sangean DPR-32 DAB+ / FM oplaadbare zakradio, wit.
Kostte destijds maar iets van € 45 in een aanbieding maar is niet meer leverbaar.

Ik denk dat dit een opvolger en soortgelijk is.
Sangean DPR-39 - Draagbare radio met DAB+ - Wit

https://www.bol.com/nl/nl/p/sangean-dpr ... oductImage
JanL

Bericht door JanL »

Ik heb de Pure Move R3. 10 DAB+ zenders kunnen opgeslagen worden. Goede ontvangst; ook van FM.
jessica

Bericht door jessica »

JanL schreef: 02 dec 2022 16:42 Ik heb de Pure Move R3. 10 DAB+ zenders kunnen opgeslagen worden. Goede ontvangst; ook van FM.
Ook een mooie. Wel wat duurder, maar ook niet meer leverbaar net als die van mij.
Helmut

Bericht door Helmut »

In de laatste jaren komen steeds meer GSM toestellen op de markt die GEEN FM ontvangst meer hebben.
Plaats reactie