DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

lion

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door lion »

fdboer schreef: 30 nov 2022 09:52
StefanT schreef: 30 nov 2022 09:49 Over een jaar worden er FM pakketten geveild die 12 jaar geldig zijn. dus de komende 13 jaar is er geen reden je fm radio te vervangen voor dabplus
Ik luister naar geen van de reguliere zenders die ook op FM zitten anders, dus voor mij is er wel reden DAB te hebben.
Ook ik luister niet naar de huidige FM ststions maar stations die alleen op DAB+ en niet op FM uitzenden dus voor mij is DAB+ ook zeker een verrijking
big T

Bericht door big T »

Ik heb zoveel keuze nu uit piraten hitsss op DAB+ dat dit geen aanrader is een DAB+ radio hiervoor te kopen.
De traditionele analoge zenders zitten ook op de FM inc de Duitse zenders.
De thema kanalen bij de zenders zijn voor mij geen reden om DAB+ te hebben.
Kink enzo voegen niets toe. :)) Laat staan een zender als God radio.
Wat wel een goed argument is, en daar heb ik DAB+ ook voor, ik kan nu de PO en commercie zenders nu goed ontvangen.
Geen ruis of weg vallen meer, en geen hinder van tropo condities.
Bij FM had ik bij bepaalde plekken in de keuken dat het begon te ruisen als ik daar stond, das nu over.
Ook BNR is nu prima te ontvangen.
DAB+ is voor binnen ontvangst een grote sprong voorwaarts.
Ja ik weet het maar hier is de FM erg goed, ik hoor wel 5 keer dikke signalen van radio nl en ander gespuis met klein bereik, maar radio 1 of BNR?
Sinds BP dit over heeft genomen, is het signaal niet meer wat het is geweest wat van Smilde afkomt.
fdboer

Bericht door fdboer »

Ik zei dus ook "voor mij" en ga niet generaliseren. Of DAB+ wel of geen toevoeging is kan voor een ieder verschillend zijn. Voor mij zijn zenders als Radio 10 60&70, Radio 10 80s, Joe, Nostalgie en Vintage zulke toevoegingen.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

fdboer schreef: 30 nov 2022 11:35 Ik zei dus ook "voor mij" en ga niet generaliseren. Of DAB+ wel of geen toevoeging is kan voor een ieder verschillend zijn. Voor mij zijn zenders als Radio 10 60&70, Radio 10 80s, Joe, Nostalgie en Vintage zulke toevoegingen.
Zo is dat. Ieder zijn mening. Voor mij is het DAB in de auto als ik een landelijke zender beluister maar dat zou ook via FM kunnen. FM pak ik voor regionale, lokale en illegale zenders. Dat is op DAB of niet aanwezig of een te slechte ontvangst. In huis is het internet of FM.

Al die non-stop subkanaaltjes op dab luister ik zeer zelden, dan is het eerder Spotify. Ik zou DAB nu niet missen, FM wel.
Radioheld

Bericht door Radioheld »

progmog schreef: 02 okt 2022 20:44 Wat ik al eerder zei, zorg voor exclusieve content. Content dat alleen op dab te horen is. De consument wordt nieuwsgierig en zoekt dab vanzelf op.
Kansloze investering. Juist het internet biedt alle mogelijkheden om (nieuwe) luisteraars aan je te binden. WiFi, vast, 4G of 5G, daar liggen de mogelijkheden. DAB+ is grappig voor erbij, niet meer en niet minder. :roll:
progmog

Bericht door progmog »

Radioheld schreef: 30 nov 2022 14:18
progmog schreef: 02 okt 2022 20:44 Wat ik al eerder zei, zorg voor exclusieve content. Content dat alleen op dab te horen is. De consument wordt nieuwsgierig en zoekt dab vanzelf op.
Kansloze investering. Juist het internet biedt alle mogelijkheden om (nieuwe) luisteraars aan je te binden. WiFi, vast, 4G of 5G, daar liggen de mogelijkheden. DAB+ is grappig voor erbij, niet meer en niet minder. :roll:
Wifi, vast, 4G of 5G....ik vind dat nog steeds een stap te ver.
Dab is de meest makkelijke overstap vanaf FM, aanbod is hetzelfde en als je in de auto zit met dab, werkt het net als fm ontvangst. Je kan direct de zender kiezen en luisteren maar.
Als dit via 4g of 5g moet gebeuren, dan moet je eerst een mobiel aansluiten op je autoradio (wat soms lastig is), je moet een app hebben (switchen van zender onderweg wordt lastiger). En je hebt met databundles te maken, je moet een stabiel internet verbinding hebben. En de verzender weet dat je luistert (dab is eenrichtingsverkeer dus privacy prima).
density1

Bericht door density1 »

Dat kan met internet ook. Door 1 klik op de knop, heb je alle zenders tot je beschikking en maakt het per definitie niet uit wat je bediend of het een DAB radio of internet radio is. Als je dat niet kunt bedienen dan is er toch wat aan de hand met jezelf. Kind kan de was toen tegenwoordig wat dat betreft.
progmog

Bericht door progmog »

density1 schreef: 30 nov 2022 14:39 Dat kan met internet ook. Door 1 klik op de knop, heb je alle zenders tot je beschikking en maakt het per definitie niet uit wat je bediend of het een DAB radio of internet radio is. Als je dat niet kunt bedienen dan is er toch wat aan de hand met jezelf.
:???: ok.... er is dus iets aan de hand voor wie het niet lukken om hun mobiel aan te sluiten en radio te lusiteren via de auto. Top, weten we dat ook weer.
density1

Bericht door density1 »

Dat is echt allemaal niet zo'n issue meer. Radio's hebben tegenwoordig allemaal bluetooth. Echt, kind kan de was doen.
fdboer

Bericht door fdboer »

density1 schreef: 30 nov 2022 15:04 Dat is echt allemaal niet zo'n issue meer. Radio's hebben tegenwoordig allemaal bluetooth. Echt, kind kan de was doen.
Al was het maar het feit dat je de mobiel er niet bij mag pakken om een andere zender op te zetten of te herstarten als tunein het weer 's heeft opgegeven. Geluid dat ineens zachter wordt omdat de telefoon vind dat je niet te lang op hoog volume mag luisteren en genoeg andere zaken te bedenken die het 'onhandig' maken.

Niets is onoverkomelijk, maar gewoon op een knop drukken is zoveel simpeler en natuurlijker ...
density1

Bericht door density1 »

Mobiel heb je tegenwoordig in een handsfree modus en je kunt zelfs je telefoon bedienen met je stem.
progmog

Bericht door progmog »

Je beeld voor radio gebruik met de mobiel in de auto match niet met de werkelijkheid. Ik zie werkelijke waar niemand met zijn stem zijn of haar tegen de mobiel spreken om een radio op te starten. Oke uitzonderingen daargelaten maar niet massaal. Ik zie en hoor ook niemand die zijn mobiel consequent gebruikt om de radio mee af te spelen in de auto. Het zal heus gebeuren maar ook niet massaal. Logisch want als de radio direct aangaat met het aanzetten van de auto (of contact omzetten) is natuurlijkgevoel veel sneller en makkelijker dan gebruik van het mobiel voor hetzelfde doel

Maar dat is bediening. Er spelen nog andere aspecten waarmee dab het Internet nog verslaat. Zoals privacy, databundle, etc.
fdboer

Bericht door fdboer »

density1 schreef: 30 nov 2022 15:49 Mobiel heb je tegenwoordig in een handsfree modus en je kunt zelfs je telefoon bedienen met je stem.
Zoals ik zei ... alles is overkomelijk ... dat JIJ het werkbaar vind wil niet zeggen dat een ANDER het daar mee eens is.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

StefanT schreef: 30 nov 2022 09:49 Over een jaar worden er FM pakketten geveild die 12 jaar geldig zijn. dus de komende 13 jaar is er geen reden je fm radio te vervangen voor dabplus
Ik vind dat dus totaal onbegrijpelijk.
De FM-band is volledig overbodig geworden.

Een afschakeldatum van 1 januari 2025 had makkelijk gekund. Zou een gigantische besparing opleveren.
density1

Bericht door density1 »

fdboer schreef: 30 nov 2022 16:37
density1 schreef: 30 nov 2022 15:49 Mobiel heb je tegenwoordig in een handsfree modus en je kunt zelfs je telefoon bedienen met je stem.
Zoals ik zei ... alles is overkomelijk ... dat JIJ het werkbaar vind wil niet zeggen dat een ANDER het daar mee eens is.
Dat heeft niets met mij te maken, maar zoals het gewoon werkt in het leven of dat nu bij mij is of bij iemand anders, zo simpel is het. De ene gaat daar makkelijker mee om met die technieken dan de andere.
Plaats reactie