DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
DAB+ fan

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door DAB+ fan »

Ik deel deze mening zolang het signaal niet op orde is met DAB+ zal dit nooit een succes worden daar blijf ik bij.
de geluids kwaliteit is wel verbeterd bij de meeste zenders wel goed nu
Maar vind ook dat signalen aan de krappe kant zijn dit roep ik al heel lang !
zendvermogens wat omhoog.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Ane Sybesma schreef: 28 sep 2022 13:17 In de auto luister ik via DAB maar dan alleen de landelijke netwerken. Lokaal is snel over als ik even rij en regionaal heeft hier niet zo veel te bieden sinds 6B weg is.

In huis is ook alleen landelijk de moeite waard.

Dus eigenlijk biedt FM mij persoonlijk op dit moment meer dan DAB.
Bij mij zeker niet. Ik heb zes zenders voorgeprogrammeerd op de voorkeuzetoetsen 1 t/m 6.

Radio 1 en 2 zitten uiteraard ook op FM.
Maar deze favoriete zenders zijn DAB+-only :

Radio 10 60/70
Arrow Classic Rock
Kink!
Radio 2 Soul &Jazz

Als ik in de auto van mijn vrouw rij met alleen FM, is het gigantisch behelpen.
fdboer

Bericht door fdboer »

Ik luister eigenlijk alleen nog maar DAB+ only zenders. Deze week weer eens reguliere zenders geprobeerd en spontaan weer afgeknapt op de veel te lange talks van dj's met lachzakken. Zelfs BNR is beter te volgen.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Noordzee schreef: 28 sep 2022 21:26
Ane Sybesma schreef: 28 sep 2022 13:17 In de auto luister ik via DAB maar dan alleen de landelijke netwerken. Lokaal is snel over als ik even rij en regionaal heeft hier niet zo veel te bieden sinds 6B weg is.

In huis is ook alleen landelijk de moeite waard.

Dus eigenlijk biedt FM mij persoonlijk op dit moment meer dan DAB.
Bij mij zeker niet. Ik heb zes zenders voorgeprogrammeerd op de voorkeuzetoetsen 1 t/m 6.

Radio 1 en 2 zitten uiteraard ook op FM.
Maar deze favoriete zenders zijn DAB+-only :

Radio 10 60/70
Arrow Classic Rock
Kink!
Radio 2 Soul &Jazz

Als ik in de auto van mijn vrouw rij met alleen FM, is het gigantisch behelpen.
Dat is uiteraard fijn voor jou.. Zo zie je ieder heeft zijn smaak

Hier is het op DAB radio 1, 3fm, 538 en BNR. Op FM heb ik lokalen, regionalen en piratenzenders
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Echtwel schreef: 28 sep 2022 16:28
Dat kan maar eigenlijk is DAB+ niet nodig (vind ik) en is het meer dat de fabrikanten en onze overheid het graag door onze strot willen duwen.....

Digitaal is namelijk makkelijk af te sluiten (inbreken/piraat op FM gaat veel beter) en de fabrikanten willen gewoon geld verdienen -smok
Je reactie komt eigenlijk neer op een complottheorie, vermengd met een drogreden.
progmog

Bericht door progmog »

Laat DAB verder groeien met uniek content dat er nu niet is en ook niet op FM. Dan bedoel ik geen nieuwe muziekzenders of genres maar meer gesproken. Geef de Tweede Kamer gewoon door op DAB of versla live events zoals sportwedstrijden zonder onderbrekingen (laat NPO extra zenders aansteken of een partij met 5 DAB kanalen), zet een talkradio op met interactieve met de luisteraar of zend podcasts opnieuw uit. Genoeg te verzinnen en dat zal de dab zeker helpen richting een succes.
density1

Bericht door density1 »

Juist wel muziek maar dan in genres, elk genre zijn eigen station. Het SiriusXM satellite radio principe uit de US.
fdboer

Bericht door fdboer »

density1 schreef: 29 sep 2022 11:48 Juist wel muziek maar dan in genres, elk genre zijn eigen station. Het SiriusXM satellite radio principe uit de US.
Alsjeblieft niet zeg, dat is nog eens saaie radio ... lang leve de eclectische mix!
density1

Bericht door density1 »

Niet mee eens want zo krijg je nog meer vissers in dezelfde vijver zoals nu al gebeurd. Denk als je segmenteert er juist meer keuze is dan allemaal op 1 doelgroep te richten met dezelfde 'mix' (60's 70's en 80's) stations.
fdboer

Bericht door fdboer »

Die genre kanalen op mijn kpn ontvanger zijn anders maar bar saai. Persoonlijk zie ik dan meer in diversicatie op basis van een 'gevoel' of hoe je het ook maar wil noemen.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

density1 schreef: 29 sep 2022 11:48 Juist wel muziek maar dan in genres, elk genre zijn eigen station. Het SiriusXM satellite radio principe uit de US.
SiriusXM is abonneeradio, DAB+ is vrij te ontvangen. Het aanbod van DAB+ komt niet van één partij en concurrentie (meerdere keren hetzelfde) is daar onvermijdelijk. Het voordeel van DAB+ boven FM is, dat er op DAB+ zo veel ruimte is, dat er altijd ook ruimte over blijft voor iets bijzonders. Dankzij DAB+ ontvang ik nu Kink in de ether. Al begrijp ik dat je op DAB+ graag een beter verdeeld aanbod zou zien.
density1

Bericht door density1 »

SiriusXM is abonneeradio maar het gaat om de content die ze daar bieden, dat zou je zo 1 op 1 ook op DAB kunnen doen.
progmog

Bericht door progmog »

Het gevaar van muziekcontent zoals SiriusXM op dab zetten is dat dab dan ook min of meer een muziekdienst wordt. Dat haalt de consument helemaal niet over om naar dab te gaan want er zijn genoeg muziekdiensten waar de consument allang van gebruik van maken.

Wat ik al eerder zei, zorg voor exclusieve content. Content dat alleen op dab te horen is. De consument wordt nieuwsgierig en zoekt dab vanzelf op.
Plaats reactie