DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Ane Sybesma

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door Ane Sybesma »

fdboer schreef: 14 sep 2022 10:51

Alleen Continu is nog over van je lijstje op 6A, de rest zit in het Friese (5A) of Gro/Drenthe (7C) bouquet.
Dat is mij bekend. Vandaar dat ik de regiomuxen nu links laat liggen
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Terug naar het onderwerp van de draad:
https://mediamagazine.nl/cbs-bijna-kwar ... dab-radio/
density1

Bericht door density1 »

Dat is bar en bar weinig.
Ane Sybesma

In huis heb je er ook niet zoveel aan, dan kun je beter online luisteren. Het zal vooral van de auto's moeten komen. Ik heb inmiddels een auto met DAB radio maar zou nooit speciaal een nieuwe radio met DAB voor in de auto kopen, dan voldoet FM ook prima.

Dan is 24% al best aardig.
Satfreak13

density1 schreef: 23 sep 2022 18:33 Dat is bar en bar weinig.
Ik vind die constatering nogal ongenuanceerd, en de conclusies uit de onderzoeken nogal eenzijdig en hijgerig overkomen.
FM is er nog steeds, dus zal toename dab+ een "natuurlijk proces" blijven zolang FM blijft.
FM heeft er zelf veel en veel langer over gedaan om ingeburgerd te raken. In de jaren 60 en 70 was en bleef de AM -Middengolf/Langegolf - de norm.
Terwijl FM in Nederland al sinds 1954 bestond!
http://www.hansknot.com/features/Introd ... erland.pdf

DAB+ in Nederland bestaat sinds 2013. Nog geen 10 jaar.

De suggestie dat dab+ niet zou lopen, raakt kant noch wal.
Er zijn immers ook nog andere ontvang-routes: kabel, satelliet, online.
Die concurrentie was er in de jaren 50 en 60 niet.
density1

Bericht door density1 »

Hijgerig over komen? Ik vind deze reactie nogal hijgerig overkomen als ik zo vrij mag zijn. Het is gewoon een feit dat de lobby om DAB+ radio's aan te schaffen van de radiostations en van de overheid vooralsnog niet geholpen heeft. Komt denk ik ook door de starre conservatieve houding van de Nederlander die het liefst alles bij het oude laat en niet bereid is zo'n ding aan te schaffen. En met de huidige energiecrisis zal dat ook niet gaan toenemen, andere zaken die nu belangrijker zijn. Andere landen om ons heen zijn wat dat betreft wat opener om over te stappen en liggen daarin al jaren voor op Nederland.
zend-amateur

Bericht door zend-amateur »

Het gaat pas een succes worden als de dekking wordt verbeterd.
Neem nu de Provincie groningen, de dab zender van de commerciele mux staat in Hoogezand, en heeft maar 4 kilowatt, en moet daar mee de hele provincie dekken, dat redt je niet met dat vermogen.
Als het vermogen op zo'n 10 kilowatt kwam te staan, of met meerdere opstel plaatsen zoals de Npo zenders in Groningen stad en Winschoten kon het een aardige concurrent worden van de fm.
Maar met een lappen deken zoals Dab nu is wordt het niets.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Inderdaad, dat kan een kracht zijn van DAB tov FM. Je kan meerdere DAB zenders in een netwerk zetten en zo een landelijk goed dekkend netwerk maken, maar dan moet je het wel willen.
Wat dat betreft zijn er enkele lokale omroep Allotments waar ze dat beter voor elkaar hebben, of bezig zijn om dat te verbeteren.
Satfreak13

density1 schreef: 24 sep 2022 10:26 Hijgerig over komen? Ik vind deze reactie nogal hijgerig overkomen als ik zo vrij mag zijn. Het is gewoon een feit dat de lobby om DAB+ radio's aan te schaffen van de radiostations en van de overheid vooralsnog niet geholpen heeft. Komt denk ik ook door de starre conservatieve houding van de Nederlander die het liefst alles bij het oude laat en niet bereid is zo'n ding aan te schaffen. En met de huidige energiecrisis zal dat ook niet gaan toenemen, andere zaken die nu belangrijker zijn. Andere landen om ons heen zijn wat dat betreft wat opener om over te stappen en liggen daarin al jaren voor op Nederland.
Inderdaad, hijgerig!
Het artikel op radiofreak is zo gekleurd als wat:
https://www.radiofreak.nl/gebruik-dab-w ... d-stijgen/

De ontwikkeling van FM had ook een lange aanlooptijd. Veel langer, zelfs.
Mensen kopen pas een nieuwe radio als ze eraan toe zijn. Uiteraard!
Is nooit anders geweest.
Voor de rest bestaat uw relaas hierboven uit aannames.
Welke landen zijn "opener en liggen jaren voor"? Noorwegen is inderdaad (te) snel geweest met afschaffing (en heeft daar achteraf spijt van). Maar welke andere concrete voorbeelden zijn er dan?
Laatst gewijzigd door Satfreak13 op 28 sep 2022 09:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Satfreak13

zend-amateur schreef: 24 sep 2022 11:23 Het gaat pas een succes worden als de dekking wordt verbeterd.
Neem nu de Provincie groningen, de dab zender van de commerciele mux staat in Hoogezand, en heeft maar 4 kilowatt, en moet daar mee de hele provincie dekken, dat redt je niet met dat vermogen.
Als het vermogen op zo'n 10 kilowatt kwam te staan, of met meerdere opstel plaatsen zoals de Npo zenders in Groningen stad en Winschoten kon het een aardige concurrent worden van de fm.
Maar met een lappen deken zoals Dab nu is wordt het niets.
Helemaal mee eens!
Zo gauw de vermogens zodanig worden dat ontvangst binnen vergelijkbaar is met FM, want dab+ staat nu op achterstand.
De vermogens van nu zijn doelbewust afgestemd op ontvangst buiten (bv onderweg).
Die dekking is nu wel afgerond. Tijd voor die volgende stap. En die is best wel de moeite waard, want dab+ heeft beslist meer te bieden dan FM.
(Ook al zou het kortzichtig zijn FM volledig af te schaffen, want die kan m.i. tot in de verre toekomst een aanvulling op dab+ bieden. Met name regionaal en lokaal.)
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Satfreak13 schreef: 28 sep 2022 08:45
zend-amateur schreef: 24 sep 2022 11:23 Het gaat pas een succes worden als de dekking wordt verbeterd.
Helemaal mee eens!
Zo gauw de vermogens zodanig worden dat ontvangst binnen vergelijkbaar is met FM, want dab+ staat nu op achterstand.
De vermogens van nu zijn doelbewust afgestemd op ontvangst buiten (bv onderweg).
Die dekking is nu wel afgerond. Tijd voor die volgende stap. En die is best wel de moeite waard, want dab+ heeft beslist meer te bieden dan FM.
(Ook al zou het kortzichtig zijn FM volledig af te schaffen, want die kan m.i. tot in de verre toekomst een aanvulling op dab+ bieden. Met name regionaal en lokaal.)
Dan komt toch een Noorwegen-scenario in beeld. FM alleen lokaal, eventueel aangevuld met een noodnet van de publieke regionale stations. Een groot deel van de band kan dan ingezet worden voor LPFM-hobbystations met elk een zender van 10 tot 50W.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Satfreak13 schreef: 28 sep 2022 08:39
density1 schreef: 24 sep 2022 10:26 Hijgerig over komen? Ik vind deze reactie nogal hijgerig overkomen als ik zo vrij mag zijn. Het is gewoon een feit dat de lobby om DAB+ radio's aan te schaffen van de radiostations en van de overheid vooralsnog niet geholpen heeft. Komt denk ik ook door de starre conservatieve houding van de Nederlander die het liefst alles bij het oude laat en niet bereid is zo'n ding aan te schaffen. En met de huidige energiecrisis zal dat ook niet gaan toenemen, andere zaken die nu belangrijker zijn. Andere landen om ons heen zijn wat dat betreft wat opener om over te stappen en liggen daarin al jaren voor op Nederland.
Inderdaad, hijgerig!
Het artikel op radiofreak is zo gekleurd als wat:
https://www.radiofreak.nl/gebruik-dab-w ... d-stijgen/

De ontwikkeling van FM had ook een lange aanlooptijd. Veel langer, zelfs.
Mensen kopen pas een nieuwe radio als ze eraan toe zijn. Uiteraard!
Is nooit anders geweest.
Voor de rest bestaat uw relaas hierboven uit aannames.
Welke landen zijn "opener en liggen jaren voor"? Noorwegen is inderdaad (te) snel geweest met afschaffing (en heeft daar achteraf spijt van). Maar welke andere concrete voorbeelden zijn er dan?
Toch wil ik (graag) wat olie op het vuur gooien
- FM band is gewoon goedkoper kan ik het kleinste apparaat ingebouwd word ( zelf in een pen)
- DAB blijft het radio doosje groot
- Men beloofde meer ruimte voor mee stations op DAB+ wat zien we een gemiddelde DAB Mux (lokaal) heeft er een stuk of 10 a 15
- FM band kan je wel meer kwijt
- Bereik al vaak gezegd hier Digitaal is wel of geen ontvangst binnen in huis zeer slecht
- FM altijd ontvangst ( zelf een lokale mp.3 speller (zender) blijft goed te beluisteren in de slechtste hoek van mijn bunker -smok
- DAB is niet populair onder jongeren en dat is de toekomst toch , nee denk dat DAB geen jaren nodig heeft om geaccepteerd te worden.
Wat het wordt gewoon niet geaccepteerd door de nieuwe generatie die hebben allemaal hun telefoon vast gelijmd aan hun hand :))
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Ane Sybesma

In de auto luister ik via DAB maar dan alleen de landelijke netwerken. Lokaal is snel over als ik even rij en regionaal heeft hier niet zo veel te bieden sinds 6B weg is.

In huis is ook alleen landelijk de moeite waard.

Dus eigenlijk biedt FM mij persoonlijk op dit moment meer dan DAB.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Echtwel schreef: 28 sep 2022 09:51 Toch wil ik (graag) wat olie op het vuur gooien
- FM band is gewoon goedkoper kan ik het kleinste apparaat ingebouwd word ( zelf in een pen)
- DAB blijft het radio doosje groot
- Men beloofde meer ruimte voor mee stations op DAB+ wat zien we een gemiddelde DAB Mux (lokaal) heeft er een stuk of 10 a 15
- FM band kan je wel meer kwijt
- Bereik al vaak gezegd hier Digitaal is wel of geen ontvangst binnen in huis zeer slecht
- FM altijd ontvangst ( zelf een lokale mp.3 speller (zender) blijft goed te beluisteren in de slechtste hoek van mijn bunker -smok
- DAB is niet populair onder jongeren en dat is de toekomst toch , nee denk dat DAB geen jaren nodig heeft om geaccepteerd te worden.
Wat het wordt gewoon niet geaccepteerd door de nieuwe generatie die hebben allemaal hun telefoon vast gelijmd aan hun hand :))
1 en 2 - Het uitzenden op FM is vele malen duurder. Uiteindelijk wordt FM te klein om rendabel te zijn. DAB+ is goedkoper per station en kan daardoor meer concurrentie van internet hebben. Uiteindelijk zorgt DAB+ ervoor dat er nog vrij te ontvangen etherradio is.
3 en 4 - Dit is aantoonbaar niet waar: FM kan alleen veel stations hebben, als de landelijke en regionale dekking losgelaten wordt. DAB+ biedt dekkingsmogelijkheden tot in de verste uithoeken van het dekkingsgebied. Het totaal aantal stations is bij DAB+ nu al hoger.
5 en 6 - Dit ligt niet aan DAB+ als technische standaard; het gevolg van (beleids)keuzes. Het is een kwestie van zendvermogen en het aantal zenders. Door de SFN-techniek van DAB+ is DAB+ makkelijker goed dekkend te maken dan FM, omdat je bij die laatste altijd extra schaarse frequenties nodig hebt.
7 - DAB+ heeft minder last van concurrentie van internet, simpelweg omdat uitzenden zoveel goedkoper is dan FM. Het geeft niet dat jonge mensen vaak via internet luisteren. Zij komen vanzelf met DAB+ in aanraking in de auto. Ander voorbeeld: JBL heeft ook van die zeer populaire Bluetoothspeakers met ingebouwde DAB+ontvanger. Die worden ook door jonge mensen gekocht.

Kortom: DAB+ heeft vooral goede dekking nodig, oftewel veel zendlocaties en vermogen erbij. Aan de technische standaard ligt het niet.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

"Kortom: DAB+ heeft vooral goede dekking nodig, oftewel veel zendlocaties en vermogen erbij. Aan de technische standaard ligt het niet."

Dat kan maar eigenlijk is DAB+ niet nodig (vind ik) en is het meer dat de fabrikanten en onze overheid het graag door onze strot willen duwen.....

Digitaal is namelijk makkelijk af te sluiten (inbreken/piraat op FM gaat veel beter) en de fabrikanten willen gewoon geld verdienen -smok
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Plaats reactie