DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
jassy

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door jassy »

Satfreak13 schreef: 06 aug 2022 08:43
Pascal. K schreef: 04 aug 2022 10:55 Talkradio is wel een beetje ingehaald door podcasting. Natuurlijk niet met de live reacties. Maar veel wat nu als podcast is, kan zo naar een talk radio format
Als er een markt voor was, was zo'n station er al lang geweest.
Geldt sowieso voor het radio aanbod: te weinig markt is zelfs een probleem voor de NPO (3FM). De NPO is dit jaar ook een aantal DAB+ zenders gestopt. Je kunt natuurlijk niet voor een publiek van een paar 1000 een aparte zender overeind houden. LX Radio is om die reden ook ooit gestopt. Volgend jaar zijn er weer veilingen voor FM en DAB+. Maar eens kijken wat voor aanbod eruit rolt.
LX is gestopt omdat ze evenveel als Radio 538 moesten betalen aan BUMA/SENA plus toezichtskosten en dan is de lol er wel snel af. LX vond zichzelf ook geen commerciëel station maar dat heeft helaas geen stand gehouden hij de instanties.
Kijk live mee op de ensembles 11C, 12C, 9C, 7D, 6B Oost-Noord en 11D WDR op

http://www.dabmonitor.nl/
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Ik denk dat er best nog 'een gat in de markt' te vinden is als het om doelgroep radio gaat. Je ziet dat de Hindoestaanse stations het ook prima doen en geld genoeg hebben om naast DAB+ ook nog met een lokale FM veiling mee te doen. Nu zijn er bijvoorbeeld meer Turken in ons land dan Hindoestanen, (rond de 500.000) maar is er (op lokale uitzendingen van Radyo Turkyem in Den Haag na) geen Turks station te bekennen. Zo'n station als Metropol FM in Duitsland, zou hier toch ook kunnen aanslaan ? Okay, niet landelijk, maar zeker wel op enkele lokale muxen zou dat haalbaar moeten zijn.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
jessica

Bericht door jessica »

Pascal. K schreef: 04 aug 2022 10:55
density1 schreef: 03 aug 2022 22:35 Een goed Talkradio station met bellers en andere interactie.
Talkradio is wel een beetje ingehaald door podcasting. Natuurlijk niet met de live reacties. Maar veel wat nu als podcast is, kan zo naar een talk radio format
Volgens mij is er wel een markt voor talkradio. Alleen Nederland heeft niet zo'n traditie op dit gebied. Waarom kan het in Londen wel en ook nog op FM geloof ik. Dat station haalt zo'n 4% marktaandeel, 5 of 6 x zoveel als BNR hier in Nederland. Dus als je het goed opzet is er echt wel behoefte aan talkradio.

Ik zie ook wel mogelijkheden voor een DAB+ zender in de 4 grote steden. Genoeg mensen daar met een Spaanse of Latijns Amerikaanse achtergrond en andere mensen die van Salsa of Latin muziek houden.
Feivel

Bericht door Feivel »

jessica schreef: 06 aug 2022 12:07
Pascal. K schreef: 04 aug 2022 10:55
density1 schreef: 03 aug 2022 22:35 Een goed Talkradio station met bellers en andere interactie.
Talkradio is wel een beetje ingehaald door podcasting. Natuurlijk niet met de live reacties. Maar veel wat nu als podcast is, kan zo naar een talk radio format
Volgens mij is er wel een markt voor talkradio. Alleen Nederland heeft niet zo'n traditie op dit gebied. Waarom kan het in Londen wel en ook nog op FM geloof ik. Dat station haalt zo'n 4% marktaandeel, 5 of 6 x zoveel als BNR hier in Nederland. Dus als je het goed opzet is er echt wel behoefte aan talkradio.

Ik zie ook wel mogelijkheden voor een DAB+ zender in de 4 grote steden. Genoeg mensen daar met een Spaanse of Latijns Amerikaanse achtergrond en andere mensen die van Salsa of Latin muziek houden.
Voordat 247Spice besloot vooral hitradio te worden, draaiden ze nog wel eens populaire Latin hits van nu. Dan moet je denken aan Farruko, Bad Bunny, Daddy Yankee, etc. Kennelijk scoorde dat niet goed genoeg; er is nu amper nog wat van te horen. Er zijn altijd redenen waarom bepaalde zenders er niet zijn. Gelukkig kan je zo wat op het net starten, als je écht denkt een gat in de markt gevonden te hebben.

Ik, in een topic over DAB, kom nu verkondigen dat de distributiemethode eigenlijk niet zo belangrijk is. DAB wordt overschat tegenover internet, en FM is in mijn optiek vooral status. Een FM-frequentie is echt geen garantie voor luisteraars. Wat dat betreft denk ik dat de ontwikkeling van webradio nog wel eens heel belangrijk kon worden. Zeker als we straks allemaal over moeten op de hybride auto. Auto’s die vaak CarPlay of gelijkende systemen aanwezig hebben. En gód, dan gaat er een wereld open aan muziek!
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Feivel schreef: 06 aug 2022 18:50 Ik, in een topic over DAB, kom nu verkondigen dat de distributiemethode eigenlijk niet zo belangrijk is. DAB wordt overschat tegenover internet, en FM is in mijn optiek vooral status. Een FM-frequentie is echt geen garantie voor luisteraars. Wat dat betreft denk ik dat de ontwikkeling van webradio nog wel eens heel belangrijk kon worden. Zeker als we straks allemaal over moeten op de hybride auto. Auto’s die vaak CarPlay of gelijkende systemen aanwezig hebben. En gód, dan gaat er een wereld open aan muziek!
En ik denk dat je je enorm vergist.
FM dekking is in NL allerminst een kweste van "status". Eerder heeft het te maken met dekkingsgraden qua signaal en doelgroepen. Plus dat getalsmatig de meeste radio's alleen een FM band hebben en geen DAB+.
Webradio moet je niet overschatten. Je maakt een denkfout die een paar jaar geleden het Nedersaksische parlement ook maakte.
In feite heb je het over een vorm van betaalradio. Plus het feit dat servers een maximum/beperkte capaciteit hebben.
Etherradio is altijd onafhankelijk van het aantal luisteraars vrij en gratis toegankelijk.
Feivel

Bericht door Feivel »

Satfreak13 schreef: 06 aug 2022 20:36
Feivel schreef: 06 aug 2022 18:50 Ik, in een topic over DAB, kom nu verkondigen dat de distributiemethode eigenlijk niet zo belangrijk is. DAB wordt overschat tegenover internet, en FM is in mijn optiek vooral status. Een FM-frequentie is echt geen garantie voor luisteraars. Wat dat betreft denk ik dat de ontwikkeling van webradio nog wel eens heel belangrijk kon worden. Zeker als we straks allemaal over moeten op de hybride auto. Auto’s die vaak CarPlay of gelijkende systemen aanwezig hebben. En gód, dan gaat er een wereld open aan muziek!
En ik denk dat je je enorm vergist.
FM dekking is in NL allerminst een kweste van "status". Eerder heeft het te maken met dekkingsgraden qua signaal en doelgroepen. Plus dat getalsmatig de meeste radio's alleen een FM band hebben en geen DAB+.
Webradio moet je niet overschatten. Je maakt een denkfout die een paar jaar geleden het Nedersaksische parlement ook maakte.
In feite heb je het over een vorm van betaalradio. Plus het feit dat servers een maximum/beperkte capaciteit hebben.
Etherradio is altijd onafhankelijk van het aantal luisteraars vrij en gratis toegankelijk.
Qua signaal heb je met FM waarschijnlijk een vergelijkbaar bereik als je mobiele abonnementje. De plekken waar je op een Edge-verbinding zit zijn in Nederland waarschijnlijk op een hand te tellen. In het doelgroepenverhaal heb je gelijk. Als je 50+ wilt aanspreken moet je zeker een FM-zender beginnen. Wil je een jong publiek aanspreken, dan kun je dat, evenals DAB, wel uit je hoofd zetten. De romantische gedachte dat een jongere huiswerk zit te maken met het analoge radiotoestel op de achtergrond is echt niet meer van deze tijd.

Servers hebben inderdaad een maximum capaciteit en daar is een fantastisch fenomeen voor uitgevonden: load balancing. Geloof het of niet, maar tegenwoordig kun je prima 100.000 luisteraars over servers verspreiden. Sterker: dat doet een bedrijf als Twitch zelfs met video, en een vele malen hogere bandbreedte.

Over betalen voor online radio: de meeste mensen hebben tegenwoordig wel een mobiel abonnement met internet. Voor directe toegang tot online radio hoef je niet rechtstreeks te betalen. Ik zeg ook niet dat internetradio FM moet vervangen, maar wel dat meer mensen gebruik zullen maken van webradio, misschien ten koste van DAB+.

Wat ik trouwens bedoelde met ‘status’ is: “Wij maken echte radio want wij zitten op FM en online is voor hobbyisten en amateurs met een headsetje en Sam Broadcaster die in het tuinhuisje, dronken van de Schultenbrau, door de Vogeltjesdans zingen.” Die gedachte. Ik ben 100% voor de professionalisering van online radio.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Madurodam FM schreef: 06 aug 2022 10:50
Ik denk dat er best nog 'een gat in de markt' te vinden is als het om doelgroep radio gaat. Je ziet dat de Hindoestaanse stations het ook prima doen en geld genoeg hebben om naast DAB+ ook nog met een lokale FM veiling mee te doen. Nu zijn er bijvoorbeeld meer Turken in ons land dan Hindoestanen, (rond de 500.000) maar is er (op lokale uitzendingen van Radyo Turkyem in Den Haag na) geen Turks station te bekennen. Zo'n station als Metropol FM in Duitsland, zou hier toch ook kunnen aanslaan ? Okay, niet landelijk, maar zeker wel op enkele lokale muxen zou dat haalbaar moeten zijn.
Ik ken de genoemde stations niet, maar wellicht is een vervelende beperking dat in de FM vergunningen staat dat tussen 7 en 19 uur eventuele presentatie voor tenminste 50% procent in de Nederlandse of Friese taal dient te zijn... Ik kan me voorstellen dat men als programmamaker dat voorschrift liever niet zou hebben.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

dat zou best eeen reden kunnen zijn, alhoewel ik op BG Radio enkel Bulgaars hoor en geen woord Nederlands :))
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
glokhoff

Bericht door glokhoff »

De stations die via MTVNL uitzenden vormen een uitzondering: die hebben géén vergunning van het Agentschap Telecom nodig, enkel toelating van het Commissariaat voor de Media. MTVNL is de vergunninghouder die capaciteit verhuurt.
wave

Bericht door wave »

Feivel schreef: 06 aug 2022 20:52 Qua signaal heb je met FM waarschijnlijk een vergelijkbaar bereik als je mobiele abonnementje. De plekken waar je op een Edge-verbinding zit zijn in Nederland waarschijnlijk op een hand te tellen.
In de Randstad en de grote steden heb je helemaal gelijk. Maar buiten de Randstad is 4G niet overal zo vanzelfsprekend als de providers graag doen geloven :wink:. Het verschilt wel een beetje per netwerk, maar de Hoge Veluwe is bijvoorbeeld één van de gebieden waar de 4G dekking in zomer en najaar op veel plekken flink te wensen overlaat en je niet raar moet opkijken als je zelfs geen 2G bereik hebt. Datzelfde geldt ook voor diverse white spots in o.a. Gelderland, Overijssel, Drenthe en Groningen.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Plaats reactie