DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Ane Sybesma

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door Ane Sybesma »

StefanT schreef: 29 jun 2022 10:26
Ik gebruik het algoritme van Spoitfy niet, ik maak lijstjes aan met nummer die ik leuk vind, volgens mij doen de meeste mensen dit
Hier wel in elk geval. Alleen The New Music Friday pak ik regelmatig mee. Voor de rest zijn het eigen lijstjes.
fdboer

Bericht door fdboer »

StefanT schreef: 29 jun 2022 10:26
fdboer schreef: 29 jun 2022 09:11
Er wordt wel steeds geroepen dat je net zo goed Spotify op kan zetten in plaats van die non-stop zenders. Ik ben het hier pertinent niet mee eens omdat de manier waarop Spotify de keuzes maakt wezenlijk anders is als de muziekprogrammeur van die stations.

Spotify gebruikt AI die op voorgaande keuzes van jou je steeds meer in hetzelfde hoekje draait. Het resultaat is dus dat als je niet bewust Spotify voor de gek houd je alleen nog maar naar hetzelfde luistert. Bij de non-stop radio kanalen ervaar ik dit veel minder en is de verrassing toch groter ondanks de relatief smalle playlists.
Ik gebruik het algoritme van Spoitfy niet, ik maak lijstjes aan met nummer die ik leuk vind, volgens mij doen de meeste mensen dit
Dan hoor je helemaal altijd hetzelfde ...
Ane Sybesma

fdboer schreef: 29 jun 2022 11:54 ...
Het algoritme van Spotify zit er bij mij zo vaak naast dat ik dan net zo goed naar Radio 2 of Veronica kan gaan luisteren, daar vind ik ook niks aan.
StefanT

Bericht door StefanT »

fdboer schreef: 29 jun 2022 11:54
Ja mn eigen lijstjes, met in totaal 200 uur aan muziek
fdboer

Bericht door fdboer »

Van Oberhausen tot ver in het Zwarte Woud zonder onderbreking naar dezelfde zender luisteren was vroeger zonder DAB+ toch wel een stuk lastiger. -+dance (Nou vooruit, twee of drie korte hikjes die de naam niet mogen hebben)
big T

Bericht door big T »

Ik ben wel eens op pad geweest. die kant op.
En kon toen gewoon blijven luisteren naar een Nederlandse zender.
Ik vermoed dat dit nog steeds kan, maar dan moet je data gaan betalen. :))
Vroeger waren sommige dingen goedkoper en werkten ook verbluffend eenvoudig.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Ane Sybesma schreef: 29 jun 2022 10:03 Prima. Ik heb er verder ook geen moeite mee maar constateer enkel dat er in mijn luistergedrag niet veel veranderd is. Het zijn bijna dezelfde zenders als op FM die ik beluister. En ik kies wel liever voor Spotify dan een non-stop zender.
Je bent kennelijk niet erg geïnteresseerd in DAB+ als je niet verder zoekt dan dubbele-dekking-zenders.

Overigens vind ik, dat FM en DAB+ rustig naast elkaar kunnen bestaan. FM is heel geschikt voor regionaal en lokaal.
Die dubbele dekking moet er wel vanaf. Die blijkt in de praktijk ook minder nodig dan wellicht ooit gedacht. NPO Radio 5 is er een sprekend voorbeeld van.
fdboer

Bericht door fdboer »

big T schreef: 09 jul 2022 23:21 Ik ben wel eens op pad geweest. die kant op.
En kon toen gewoon blijven luisteren naar een Nederlandse zender.
Ik vermoed dat dit nog steeds kan, maar dan moet je data gaan betalen. :))
Vroeger waren sommige dingen goedkoper en werkten ook verbluffend eenvoudig.
Radio 2 op FM ging goed tot ongeveer Oberhausen, de Nederlandse DAB+ was ik eerder kwijt (9c). Online is tegenwoordig bijna alles mogelijk maar mobiel streaming is in het buitenland nog wel eens een uitdaging.
Ane Sybesma

Satfreak13 schreef: 10 jul 2022 11:01 Je bent kennelijk niet erg geïnteresseerd in DAB+ als je niet verder zoekt dan dubbele-dekking-zenders.
Het heeft niets met de techniek te maken. De meeste extra zenders die ik via DAB+ in mijn auto kan ontvangen vind ik niet de moeite waard. Op FM luister ik ook niet naar Radio 2 of Veronica, via internet ook niet naar Radio 5 of Kink.
ruudam

Bericht door ruudam »

fdboer schreef: 09 jul 2022 22:49 Van Oberhausen tot ver in het Zwarte Woud zonder onderbreking naar dezelfde zender luisteren was vroeger zonder DAB+ toch wel een stuk lastiger. -+dance (Nou vooruit, twee of drie korte hikjes die de naam niet mogen hebben)
Zeker nooit naar de middengolf geluisterd.
Kon je vroeger tot ver in Duitsland naar Veronica luisteren.
Noordzee kwam nog verder. Had je KG aan boord, dan door heel Europa.
Ook buiten WiFi bereik overal ontvangst.
fdboer

Bericht door fdboer »

Middengolf telt voor mij niet meer mee, eigenlijk al niet sinds ik (jaren 80) radio luister. Een kortegolf ontvanger heb ik nooit gehad. Die Bundesmux daarintegen vind ik nu best handig, niet meer nodig om per deelstaat een andere zender te zoeken.
Helmut

Bericht door Helmut »

Maar het profielbeeld van jou lijkt me sterk van een middengolfzender te zijn?
fdboer

Bericht door fdboer »

Helmut schreef: 11 jul 2022 09:51 Maar het profielbeeld van jou lijkt me sterk van een middengolfzender te zijn?
Dat wel maar dat heeft te maken met het technische verhaal achter die site. Kvitsoy Noorwegen, halve golf met 1.2 Megawatt er op aan het zoute water. Samen met Flevoland technisch naar mijn mening de mooiste sites, beide sites zijn inmiddels plat.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Middengolf, AM dus, de afkorting voor Antieke Modulate. Ja het kwam ver, maar de audiokwaliteit is natuurlijk wel bagger, tot 4.5 kHz
big T

Bericht door big T »

ja toen kon het ook wel anders hoor, maar wilde men niet.
nu is het te laat.
Plaats reactie