DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
jwp2701

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door jwp2701 »

Ik luister alleen nog maar DAB!
Lekker de keuze in stations van mij mag de FM er wel vanaf al realiseer ik me dat (nog) niet iedereen een DAB radio heeft!
Stephan123

Bericht door Stephan123 »

Helaas is de dekking van DAB+ in regio Rotterdam nog erg matig.. op het werk moet ik mijn DAB+ radio in het raam(de volle zon) zetten om een beetje ontvangst te hebben. Zelfs thuis heb ik niet goed bereik. Als dat verholpen is is het beter.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Echtwel schreef: 22 jun 2022 13:37
EtherScout schreef: 22 jun 2022 09:28 - Minimumbandbreedte per station naar 96 kb/s. (Belangrijke stappen zijn al gezet, meer volgt in september. Maar het kan beter.)
- Minimumdekking naar 90% indoor. (Dit is nog lang niet het geval, zeker bij de commerciëlen en de regionalen.)
- En vooral FM uit! Dit scheelt aanzienlijke kosten voor de stations, plus dat DAB+ dan het enige etherkanaal is. Twee redenen om niet meer op DAB+ te bezuinigen.
Minimumbandbreedte per station naar 96 kb/s. krijg je in de lokale dab+ niet geregeld reden "vriendjes politiek "maar niet verder vertellen hoor :))
Bij de lokale DAB+ heb ik daar niet zoveel moeite mee. Er is ruimte voor 96 kb/s (in 3-A) lokaal, maar als zij voor 72 kb/s (in 2-A) gaan om goede dekking te halen, dan moeten zij dat zelf weten. Het belangrijkste is, dat de landelijke en regionale stations makkelijk te ontvangen zijn en dat zij fatsoenlijk klinken.
StefanT

Bericht door StefanT »

Ik lees als argument VOOR DAB+ dat er dan lekker veel keus is

Maar willen mensen wel veel keus? Mensen zijn gewoontedieren, die luisteren naar 1 hoofdzender omdat ze dan weten wat ze krijgen, en dan misschien nog iets erbij, voor nieuws, of sfeer of wat dan ook.

Niemand zit te wachten op keuze uit honderden zenders. En als je een keer muziek wil horen dat jouw favoriete zender niet draait dan zet je bv Spotify op
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

StefanT schreef: 28 jun 2022 11:15 Ik lees als argument VOOR DAB+ dat er dan lekker veel keus is

Maar willen mensen wel veel keus? Mensen zijn gewoontedieren, die luisteren naar 1 hoofdzender omdat ze dan weten wat ze krijgen, en dan misschien nog iets erbij, voor nieuws, of sfeer of wat dan ook.

Niemand zit te wachten op keuze uit honderden zenders. En als je een keer muziek wil horen dat jouw favoriete zender niet draait dan zet je bv Spotify op
Die keuzevrijheid is nu net de reden geweest om voor mij een DAB-tuner aan te schaffen. Heel simpel, het aanbod op FM is minimaal en er zit voor mij geen geschikte zender tussen om de gehele dag naar te luisteren. Op DAB+ kwamen stations die geheel naar mijn smaak waren. Zonder DAB+ had ik deze online moeten beluisteren. Ik ben met je eens dat het merendeel van de luisteraar vastgeroest zit aan 1 favoriet station, maar er zijn er ook heel wat die 2, 3 of 4 favoriete stations hebben en vaak switchen tussen deze zenders als er bijvoorbeeld een reclameblok of fout nummer voorbij komt of laten afhangen van de stemming van dat moment. Door meer keuze op DAB+ trek je ook compleet nieuwe doelgroepen aan die voorheen geen radio luisterde omdat er voor hen niets te horen was op de FM band. Ik kijk altijd graag naar Londen als voorbeeld. Daar gaat kwantiteit nog altijd boven kwaliteit door een gigantisch aanbod van stations op DAB en DAB+, voor elk wat wils en dat soms in zeer slechte geluidskwaliteit. Ze nemen het daar in de UK op de koop toe; als er maar valt te kiezen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

StefanT schreef: 28 jun 2022 11:15 Ik lees als argument VOOR DAB+ dat er dan lekker veel keus is

Ik merk dat ik op DAB bijna hetzelfde luister als op FM nu ik DAB in mijn auto heb. Meestal gewoon 3FM, 538, BNR of Radio 1 of op vrijdag Somertijd. Misschien 1 of 2 zenders extra die niet op FM zitten (Continu en Hitzzz) maar de rest eigenlijk niet. . En ik schakel nog veel naar FM omdat daar de piraten zitten.
jessica

Bericht door jessica »

Ik vind DAB+ wel een grote toevoeging. Ik luister veel radio als ik ga fietsen of lopen. Op mijn kleine loopradio die zowel FM als DAB+ heeft kan ik op FM ongeveer 10 tot 15 zenders ontvangen. Deze week DAB+ opnieuw ingescand en ik kwam tot 99 ! zenders.

Kan nu onderweg gewoon Vintage Veronica of Kink Classix of Dance Radio luisteren en nog veel meer keuze. Kan op FM allemaal niet!
EtherScout

jessica schreef: 28 jun 2022 15:22 Ik vind DAB+ wel een grote toevoeging. Ik luister veel radio als ik ga fietsen of lopen. Op mijn kleine loopradio die zowel FM als DAB+ heeft kan ik op FM ongeveer 10 tot 15 zenders ontvangen. Deze week DAB+ opnieuw ingescand en ik kwam tot 99 ! zenders.

Kan nu onderweg gewoon Vintage Veronica of Kink Classix of Dance Radio luisteren en nog veel meer keuze. Kan op FM allemaal niet!
Precies dit. En dat gratis uit de ether. Ik ontvang beneden in huis 70 unieke stations op DAB+ op 7D, 8A, 9C, 11B, 11C en 12C. Op FM zijn dat er 20, waarvan alleen de Bollenstreekomroep nog niet op DAB+ zit. Op DAB+ is er nog ruimte voor meer, op FM niet. Zwakke (lokale) zenders op zowel DAB+ als FM heb ik niet meegeteld.
Ane Sybesma

jessica schreef: 28 jun 2022 15:22 Ik vind DAB+ wel een grote toevoeging. Ik luister veel radio als ik ga fietsen of lopen. Op mijn kleine loopradio die zowel FM als DAB+ heeft kan ik op FM ongeveer 10 tot 15 zenders ontvangen. Deze week DAB+ opnieuw ingescand en ik kwam tot 99 ! zenders.

Dat er meer keuze is is helder. Maar als je zoals ik totaal geen interesse hebt in de meeste DAB kanalen maakt het niet zoveel uit als er 99! zenders te ontvangen zijn
fdboer

Bericht door fdboer »

Ane Sybesma schreef: 28 jun 2022 17:36

Dat er meer keuze is is helder. Maar als je zoals ik totaal geen interesse hebt in de meeste DAB kanalen maakt het niet zoveel uit als er 99! zenders te ontvangen zijn
Ik ben er wel blij mee. Ik heb recent meer radio geluisterd dan de afgelopen jaren bijelkaar.
fdboer

Bericht door fdboer »

Er wordt wel steeds geroepen dat je net zo goed Spotify op kan zetten in plaats van die non-stop zenders. Ik ben het hier pertinent niet mee eens omdat de manier waarop Spotify de keuzes maakt wezenlijk anders is als de muziekprogrammeur van die stations.

Spotify gebruikt AI die op voorgaande keuzes van jou je steeds meer in hetzelfde hoekje draait. Het resultaat is dus dat als je niet bewust Spotify voor de gek houd je alleen nog maar naar hetzelfde luistert. Bij de non-stop radio kanalen ervaar ik dit veel minder en is de verrassing toch groter ondanks de relatief smalle playlists.
EtherScout

Ik ben superblij met o.a. Kink, Kink Classics, NPO Soul and Jazz, NPO KX Radio en Arrow Bluesbox. De kans dat deze op FM komen is heel klein. Wat mij betreft mag FM uit en dan alle middelen naar een nog beter DAB+. Met al het geld dat nu nog naar de FM-netten gaat, zijn goed dekkende DAB+netten prima mogelijk.
Helmut

Bericht door Helmut »

Daar moet je nu ééns opletten, er zijn veel vooral oudere DAB ontvangers deze kunnen nooit meer dan 99 zenders opslaan. Waneer je meer ontvangt ontbreken zenders...
Ane Sybesma

fdboer schreef: 28 jun 2022 20:57
Ane Sybesma schreef: 28 jun 2022 17:36 ....
Ik ben er wel blij mee. Ik heb recent meer radio geluisterd dan de afgelopen jaren bijelkaar.
Prima. Ik heb er verder ook geen moeite mee maar constateer enkel dat er in mijn luistergedrag niet veel veranderd is. Het zijn bijna dezelfde zenders als op FM die ik beluister. En ik kies wel liever voor Spotify dan een non-stop zender.
StefanT

Bericht door StefanT »

fdboer schreef: 29 jun 2022 09:11
Er wordt wel steeds geroepen dat je net zo goed Spotify op kan zetten in plaats van die non-stop zenders. Ik ben het hier pertinent niet mee eens omdat de manier waarop Spotify de keuzes maakt wezenlijk anders is als de muziekprogrammeur van die stations.

Spotify gebruikt AI die op voorgaande keuzes van jou je steeds meer in hetzelfde hoekje draait. Het resultaat is dus dat als je niet bewust Spotify voor de gek houd je alleen nog maar naar hetzelfde luistert. Bij de non-stop radio kanalen ervaar ik dit veel minder en is de verrassing toch groter ondanks de relatief smalle playlists.
Ik gebruik het algoritme van Spoitfy niet, ik maak lijstjes aan met nummer die ik leuk vind, volgens mij doen de meeste mensen dit
Plaats reactie