DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
EtherScout

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door EtherScout »

MFM schreef: 26 okt 2021 21:37 Ja, dat is al snel met Spotify.
Als muziekfreak krijg ik veel nieuwsbrieven en ook de muziek zelf geplugd via de labels, maar ik kan me zo voorstellen dat je door je bv op de lijsten met de nieuwste toevoegingen op Spotify te abonneren ook hele andere suggesties zal krijgen dan wanneer je in je eigen bubbel blijft.

Wat dat betreft zie ik het net zoals dat sommige mensen nooit naar andere zenders op zoek gaan en hooguit een enkele keer verdwalen naar een andere zender zijn terwijl anderen al snel al hun voorkeuze kanalen vol hebben staan en er nog veel meer in hun favorieten lijstje willen.
Klopt, maar het gaat erom wat de luisteraars willen. Dat bepaalt de keuze. Mijn punt is, dat radio-omroep met de vrije etherontvangst nu nog een uniek voordeel heeft ten opzichte van internet. Dat voordeel kan nu nèt het argument zijn om op een bepaald moment radio te luisteren in plaats van Spotify.

Er zal nooit meer, net zoals vroeger, één luisterplatform zijn. Die tijd is toch echt voorbij. Radio-omroep heeft anno nu flinke concurrentie van andere media, waarvan Spotify er eentje is. Ik denk dat digitale etherradio de radio-omroepen helpt om ook in de nabije toekomst (langer) overeind te blijven. Dan zit de radio-omroep in de ether in een nieuw jasje met meer keuze dan vroeger. Etherradio hoeft echt niet de aantallen te halen, die het vroeger haalde. Het gaat erom, dat de mogelijkheid om free-to-air te luisteren ook in de toekomst blijft bestaan.

Vrije etherontvangst vind ik één van de belangrijkste kenmerken van radio-omroep. Zonder dat, is radio-omroep niet meer dan slechts één van de vele internetdiensten.
Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer »

Wat ik me afvraag is het volgende. Spreek je van D.A.B. plus of dapplus? Ik hoorde dat laatst in een jingle bij een lokale omroep ergens in het land.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
MFM

Bericht door MFM »

Ik denk dat je daar een denkfout maakt. @EtherScout
Wat de luisteraar wil is simpel. Als ze er tijd voor hebben radio/muziek luisteren. Hoe? Dat maakt vaak helemaal niets uit.

De vaak jongere luisteraar doet geen moeite en heeft zijn apps op de smartphone en nog vaker geen eigen auto.
De vaak oudere niet interessant voor de reclameburo’s luisteraar doet geen moeite en heeft zijn voorkeuzezenders op de dab+ radio of heeft bv een bluetoothlijntje van smartphone naar zijn versterker.

Free to Air is ook een wassen neus. Je moet er vanuit gaan dat radio luisteren via de kabel, de norm in de 00’s, niet meer bestaat. Uitgefaseerd door de Ziggo’s van NL.
Dus alleen in de auto of op het werk zou je free to air dab+ kunnen luisteren. En dan stem je voor dat dagelijks ritje van en naar huis toe ook niet op tig zenders af. Op kantoor staat vaak ook maar 1 radiozender aan.

Als iemand wat wil/moet horen of zien dan vind ie wel een manier.
De meeste mensen zoeken niet meer zoals vroeger op FM naar hun favo zender. Als je naar de online cijfers kijkt dan zie je dat dat ook behoorlijk verschoven en versplinterd is.

Wat de luisteraar dus wil is voor die 3 a 4 uurtjes dat ie zelf mag kiezen wat ie hoort gewoon het gemakkelijkste alternatief pakt. En dan maakt dat niet uit of het via data, online thuis of free to air is.
StefanT

Bericht door StefanT »

Zwarte IJsbeer schreef: 27 okt 2021 12:39 Wat ik me afvraag is het volgende. Spreek je van D.A.B. plus of dapplus? Ik hoorde dat laatst in een jingle bij een lokale omroep ergens in het land.
D.A.B.Plus
EtherScout

Als je dit artikel op Radiowereld leest, dan is het antwoord op de vraag van dit topic dus ja. Etherradio blijft bestaan, ook als analoog uit gaat.
Feivel

Bericht door Feivel »

Ik denk, persoonlijk, dat FM-radio niet zomaar uit de denkwijze van doodgewone (niet radiofiele) gebruikers gaat. Toen ik tegen de buurvrouw zei dat ik een radiostation manage, vroeg ze: “Oh, hoe heet het? En op welke frequentie kun je dat ontvangen?” Tekenend, lijkt me.
EtherScout

Feivel schreef: 10 nov 2021 20:42 Ik denk, persoonlijk, dat FM-radio niet zomaar uit de denkwijze van doodgewone (niet radiofiele) gebruikers gaat. Toen ik tegen de buurvrouw zei dat ik een radiostation manage, vroeg ze: “Oh, hoe heet het? En op welke frequentie kun je dat ontvangen?” Tekenend, lijkt me.
Het artikel gaat niet over FM vs DAB+, maar over etherradio vs internet. Mensen willen gratis en onbeperkt radio in de auto en zowel FM als DAB+ voldoen hieraan. Het lijkt er niet op, dat het de mensen veel kan schelen, als de radio niet meer via FM komt, zolang de radio maar gratis en onbeperkt is. Ik denk dat de overgang van FM naar DAB+ in de auto vrij geruisloos zal gaan, zeker nu DAB+ standaard ingebouwd wordt. Hoe dan ook, vrij te ontvangen radio via de ether zal blijven bestaan.
density1

Bericht door density1 »

De mogelijkheden worden alleen maar meer, zoals internet radio wat daar bij komt.
StefanT

Bericht door StefanT »

EtherScout schreef: 11 nov 2021 08:23 Mensen willen gratis en onbeperkt radio
Luisteren via een 4G abonnement wordt gezien als gratis. Je hebt al 4G en straks 5G en je hebt al internet thuis.
MFM

Bericht door MFM »

De gemiddelde na het jaar 2000 geboren Nederlander heeft totaal niets met FM, middengolf en dab+.
Dat zijn vaak de kinderen die opgroeien met standaard overal online zijn.
Telefoon vol apps, op de xbox/ps5 naar films kijken of muziek luisteren, vaak ook via een bluetooth mono speakertje op Spotify, Netflix enz.

Voor hun begrippen is dat (op game/spotify abbo na) al gratis.

Radio beleven zij anders dan wij. Kijk maar naar de clips van shows op de socialmediaplatforms. Dat zijn vaak “hilarische” fragmenten van de ochtend of middagshows waaronder bijna alleen comments van 25plussers staan.

Free wifi is voor hun belangrijker dan vrij te ontvangen dab+ zenders.
density1

Bericht door density1 »

Dat hele artikel over dat onderzoek over radiobeluistering neem ik dan ook met een korreltje zout. Het is maar een onderzoek en met bepaalde vraagstellingen kun je de antwoorden een bepaalde kant op sturen.
Plaats reactie