DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
density1

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door density1 »

Streaming niet of wel vanuit een databundel hoeft helemaal geen probleem te zijn. Zoveel data verbruik je niet als je een beetje goede kwaliteitsstream beluistert.
fdboer

Bericht door fdboer »

density1 schreef: 21 okt 2021 22:35 Streaming niet of wel vanuit een databundel hoeft helemaal geen probleem te zijn. Zoveel data verbruik je niet als je een beetje goede kwaliteitsstream beluistert.
Even uit de losse pols, 2 x 1 uur per dag en dat 5 dagen in de week, dat is 40 uur in de week. Dan zit ik voor een 64 kbps stream toch al op een goede 1 GB per maand. Voor sommige mensen is dat wel degelijk een hindernis.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

density1 schreef: 21 okt 2021 22:35 Streaming niet of wel vanuit een databundel hoeft helemaal geen probleem te zijn. Zoveel data verbruik je niet als je een beetje goede kwaliteitsstream beluistert.
Klopt. Al gebruikt men ook op andere manieren hun databundel voor apps, video enz. Er zijn veel mensen met een paar Gb bundels en zelfs mensen die hun data uitzetten om te besparen.
StefanT

Bericht door StefanT »

Klopt, ik luister buiten de deur alleen maar via de app. Nu heb ik wel 50gb per maand maar ik kom zelfs niet tot de helft.

Maar ik wist dus niet dat Dab+ ook vertraging had. Het scheelt wel in vergelijking met de tv, app of browser, waar ook weer verschil tussen zit.

Verder zet ik DAB+ nooit aan. Ten eerste moet ik binnenshuis de radio bij een raam zetten, liefst open, om een goed signaal te krijgen. Maar al met al denk ik dat Radio van FM direct doorgaat naar streaming, over een paar jaar is dat nog meer ingeburgerd.

Bovendien kun je via de app een programma of podcast offline terugluisteren via download, dus terugluisteren hoeft geen data te kosten
MFM

Bericht door MFM »

Er staat op radiofreak nu een artikel over dab+. Zoals verwacht vooral voor ouderen interessant (radio5?) en jongeren laten het links liggen.

Met de resultaten die in dat artikel geschetst worden zou je kunnen stellen dat dab+ pas interessant gaat worden wanneer FM uitgeschakeld is. Maar zelfs nu de analoge Ziggo kabel overal uitgeschakeld wordt hoor je weinig mensen over de overstap naar dab+.

Het grootste probleem lijkt hem vooral in de oudere doelgroep met dab+ radio’s te zitten waardoor dab+ volgens de zelfde schreeuwers die altijd beweren dat mensen boven een bepaalde leeftijd niet interessant genoeg zijn voor adverteerders nu uit moeten gaan leggen dat
1. Al die oudere mensen gewoon investeren in dab+ radio’s (dus waarschijnlijk ook wel in andere dure boodschappen/gadgets)
2. Die doelgroep misschien toch wel ge target moet worden omdat er nu eigenlijk blijkt dat er weinig jongeren met dab+ radio’s zijn.. :)) :))
density1

Bericht door density1 »

En dan kun je wel weer een hiphop/R&B station op DAB+ gaan starten net als in Vlaanderen vanaf morgen, maar daar zit de doelgroep helemaal niet. Dus ons GLXY zit daar ook voor piet snot.
castmember

Bericht door castmember »

density1 schreef: 24 okt 2021 14:01 En dan kun je wel weer een hiphop/R&B station op DAB+ gaan starten net als in Vlaanderen vanaf morgen, maar daar zit de doelgroep helemaal niet. Dus ons GLXY zit daar ook voor piet snot.
Maar is dat niet vooral omdat de jongere best radio wil luisteren, maar daar niet per definitie DAB+ voor nodig heeft?

Misschien is dit mijn narrow minded gedachtengang maar bij mij thuis heeft de online radio en de radio via de TV (ook zonder Visual Radio) het al jaren overgenomen van FM. Sinds mijn telefoon geen FM meer ondersteunt wordt er hier voornamelijk via het web geluisterd. Danwel via de site van de zender of radio.nl of op de telefoon via verschillende apps. Het enige moment dat ik met DAB+ te maken heb is als ik in de auto zit . . . en ik heb niet het idee dat er nog heel veel jongeren in een auto zitten.

De aanschaf is duur, de wegenbelasting voor de jongeren nog veel duurder en dan heb ik het nog niet eens over de benzineprijs gehad!

Dus ik denk, met een in Nederland zeer goed dekkend 4G netwerk dat veel jongeren en jong volwassenen vooral online luisteren. Een webstream starten en zo luisteren naar de radio. Ik heb het vermoeden dat DAB+ een gat probeert te vullen dat er niet is. Thuis is er WIFI voor iedereen, buitenshuis een goede verbinding, dus waar is de noodzaak voor DAB+ . . .

Maar wat ik zeg, misschien zie ik een killer use-case voor DAB+ over het hoofd :smile:
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!
StefanT

Bericht door StefanT »

castmember schreef: 25 okt 2021 10:49 Ik heb het vermoeden dat DAB+ een gat probeert te vullen dat er niet is. Thuis is er WIFI voor iedereen, buitenshuis een goede verbinding, dus waar is de noodzaak voor DAB+ . . .

Dat idee heb ik ook. Net als bij VHS - Laserdisc - DVD

Of DVD - Bluray - Streaming
Of Casettebandje - CD - Minidisk - Ipod/MP3

DAB+ is de laserdisc, bluray, minidisk van nu. Dit gaat nooit de nieuwe standaard worden nu je thuis via tv en googlenest en buiten via de app en 5g kunt luisteren. Ik denk dat elke jongere wel een unlimmited databundle heeft, wat je al voor 20 euro per maand kunt hebben. De omroepen hebben goede, multifunctionele apps gemaakt, dat kan allemaal op 1 telefoon, DAB+ moet je apart aanschaffen en gebruiken. Dat is onhandig en overbodig.

En voor de andere gevallen, FM werkt ook nog perfect, dus er is geen noodzaak voor DAB+ en intussen wordt streaming en apps steeds meer gepromoot, je kan via de app met de studio communiceren, niet met DAB+
EtherScout

Bericht door EtherScout »

De digitalisering van de radio is altijd een combinatie van internet en DAB+ geweest. Die twee vullen elkaar aan.

DAB+
+ Altijd en voor iedereen gratis ontvangst zonder abonnement.
+ Ideaal voor radio's, die voor algemeen gebruik zijn. Dus radio's die 'van niemand' zijn, bijvoorbeeld in gedeelde auto's.
- Apart toestel nodig. Mobiele telefoons en PC's ondersteunen geen DAB+.
- Ontvangst binnen niet gegarandeerd. Je bent zelf verantwoordelijk voor de ontvangst.

Internet:
+ Radio luisteren met je mobiel of PC.
+ Werkt ook via WiFi, dus ontvangst van buiten is niet nodig.
+ Ideaal voor als je geen radio in de buurt hebt.
- Voor internet is een abonnement nodig. Echt gratis internet bestaat wel, maar dat heeft een zeer beperkt bereik.
- Niet iedereen heeft onbeperkt mobiel internet. Niet iedereen kan dit betalen.
- Mobiel internet is abonnementsgebonden. Dit maakt radio via internet minder geschikt voor een radio voor algemeen gebruik op plaatsen zonder vast internet.
big T

Bericht door big T »

Het principe van een 1 weg of 2 weg communicatie.
De betaalde distributie wijze is het internet, altijd gericht op 1 persoon en altijd traceerbaar.
Gevoelsmatig zeg ik, dat is niet de weg om te gaan.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

density1 schreef: 24 okt 2021 14:01 ...maar daar zit de doelgroep helemaal niet. Dus ons GLXY zit daar ook voor piet snot.
Jonge mensen luisteren veel minder radio. Radio is dat ouderwetse medium, waarop je niet eens zelf kan bepalen wat je hoort. Datzelfde geldt voor TV. Op Spotify en andere on-demand internetdiensten heb je veel meer controle. Je hebt geen eigen stapel geluidsdragers (en beelddragers) meer nodig, alles is nu meteen online beschikbaar.

Radio-omroep heeft nu nog als voordeel, dat het ook zonder internet vrij en onbeperkt beschikbaar is. Haal de vrije etherontvangst weg, en je weet zeker dat radio-omroep het aflegt tegen Spotify.
StefanT

Bericht door StefanT »

EtherScout schreef: 25 okt 2021 12:58 Haal de vrije etherontvangst weg, en je weet zeker dat radio-omroep het aflegt tegen Spotify.
Alleen is Spotify het prettigst in gebruik met een abo.
MFM

Bericht door MFM »

EtherScout schreef: 25 okt 2021 12:05 De digitalisering van de radio is altijd een combinatie van internet en DAB+ geweest. Die twee vullen elkaar aan.

DAB+
+ Altijd en voor iedereen gratis ontvangst zonder abonnement.
+ Ideaal voor radio's, die voor algemeen gebruik zijn. Dus radio's die 'van niemand' zijn, bijvoorbeeld in gedeelde auto's.
- Apart toestel nodig. Mobiele telefoons en PC's ondersteunen geen DAB+.
- Ontvangst binnen niet gegarandeerd. Je bent zelf verantwoordelijk voor de ontvangst.

Internet:
+ Radio luisteren met je mobiel of PC.
+ Werkt ook via WiFi, dus ontvangst van buiten is niet nodig.
+ Ideaal voor als je geen radio in de buurt hebt.
- Voor internet is een abonnement nodig. Echt gratis internet bestaat wel, maar dat heeft een zeer beperkt bereik.
- Niet iedereen heeft onbeperkt mobiel internet. Niet iedereen kan dit betalen.
- Mobiel internet is abonnementsgebonden. Dit maakt radio via internet minder geschikt voor een radio voor algemeen gebruik op plaatsen zonder vast internet.
Goede argumenten! Maar als we nu kijken naar het bereik van dab+ dan is de conclusie dat vooral ouderen dab+ geadopteerd hebben en jongere doelgroepen de mobiele abonnementen gebruiken.
Onbeperkt internet kost bv mijn kinderen niets, ik betaal hun abonnementen, zoals zoveel ouders doen.
Er staat hier in huis 1 dab+ radio die sinds er zonnepanelen op het dak liggen geen ontvangst meer heeft.
Jeugd luistert bijna niet naar de ouderwetse radio.
Zelfde met ouderwetse tv waar je aan de kijkcijfers ziet dat bv Hart van Nederland 2,85% Nederlandse kijkers had afgelopen maandag..

Het is de laatste paar jaren (10jaar) gewoon steeds duidelijker geworden dat dab+ niet zo succesvol is als dat men ons wil doen geloven. Streaming, met apps als TuneIn op je telefoon is zelfs in de auto handiger!
Dab had de fm in de auto/buiten moeten vervangen maar toen radio5 van AM en later van de analoge kabel werd gehaald kocht bijna alleen de oudere luisteraar doelbewust een dab+ ontvanger.
Dat er wetgeving was/is? om nieuwe auto’s standaard van dab+ radio’s te voorzien geeft leaserijders, zakelijk segment vooral de kans om kennis te maken met dab+.

Ik denk dat het hier niet meer om de kosten gaat, maar om het consumentengedrag. Dab+ lijkt vooral op de doelgroep die allang geen radio meer luistert te targetten.
Bijna alsof er ergens iemand zit die een riant salaris met het aan dit dooie paard trekken verdient..
castmember

Bericht door castmember »

Plus het feit dat je met Spotify erg in je eigen wereldje blijft hangen en niet heel veel nieuws ontdekt. Als Spotify ontdekt dat je Chef Special, Raccon en Blof luistert, dan gooien ze een keer Typhoon of Kensington tussendoor, maar dan heb je de meest extreme wisselingen wel gehad. Je moet op dergelijke platforms zelf via playlists of de genres op zoek naar nieuwe artiesten . . .

Radio is die zoekfunctie. Je luistert niet vrijwillig naar alles dus je hebt in die zin minder keuze maar tegelijkertijd leert het je wel wat er in de muziekwereld gaande is of wat er ook nog te luisteren is. En dat verbreed je smaak of verfijnt het in ieder geval. Ik heb tijdenlang enorm veel naar Spotify geluisterd, zeker in de tijd dat 4G in de trein gewoon een ramp was, maar ergens vind ik juist de keuze te hebben tussen de 2 en ook zeker regelmatig de radio aan te hebben en gewoon iemand anders hebben die de keuzes maakt.

De opmerking dat radio een stervend medium is lees ik al sinds de eeuwwisseling, en het is er nog steeds, en maakt nog steeds furore. Ik zie het niet zo zwart voor radio eigenlijk. Voor DAB+ daarentegen :wink:
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!
MFM

Bericht door MFM »

Ja, dat is al snel met Spotify.
Als muziekfreak krijg ik veel nieuwsbrieven en ook de muziek zelf geplugd via de labels, maar ik kan me zo voorstellen dat je door je bv op de lijsten met de nieuwste toevoegingen op Spotify te abonneren ook hele andere suggesties zal krijgen dan wanneer je in je eigen bubbel blijft.

Wat dat betreft zie ik het net zoals dat sommige mensen nooit naar andere zenders op zoek gaan en hooguit een enkele keer verdwalen naar een andere zender zijn terwijl anderen al snel al hun voorkeuze kanalen vol hebben staan en er nog veel meer in hun favorieten lijstje willen.
Plaats reactie