DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
WinnaarRadioring2023

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

EtherScout schreef: 05 apr 2021 23:12
WinnaarRadioring2023 schreef: 05 apr 2021 22:34
EtherScout schreef: 05 apr 2021 22:02
De sterkte van DAB+ moet naar het huidige niveau van FM. Is de woningisolatie te goed, dan is een andere oplossing ook goed, zolang het toestel maar als radio eenvoudig te bedienen is. Geen apps, streaming naar smartspeakers, TV-kastjes e.d. voor deze doelgroep dus.
De vraag is of die doelgroep bereid is om een antenne op het dak te zetten.
Het wordt tijd, dat makers van internet- of DVB-C-radio's ook traditionele toestellen met knoppen aan/uit, hard/zacht en zenderkeuze gaan maken. Dit zou binnen wel zo handig zijn.

Tot die tijd is DAB+ helaas in dit geval de enige digitale optie. Desnoods met een los antennetje tegen het raam. Op het dak is niet nodig als DAB+ eenmaal op dezelfde sterkte is als FM nu.

Maar nogmaals, het hoeft voor deze doelgroep niet per sé DAB+ te zijn. Het gaat om de bediening van het toestel.
Daar heb je een goed punt. De gedachte die Frits Philips ooit had na een reis door Amerika. Een radio met 3 knoppen. Technisch moet dat mogelijk zijn voor een internet radio ontvanger. Denk desalniettemin dat je er wel even wat opties tussen moet hebben, want tussen 2.843.644 radiostations zoeken naar je eigen zender lijkt me een vrij irritante opgave.

Blijft er 1 probleem bestaan, fatsoenlijke radio’s worden er überhaupt niet meer gemaakt. Het is voornamelijk draagbare rommel en van dat spul om in de hoek te zetten.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Het is voornamelijk draagbare rommel en van dat spul om in de hoek te zetten.
indien er een jackplug is voor je hoofdtelefoon kan je hem aansluiten op je hifi setje en er goed redelijk geluid uit pompen. -bier
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
MFM

Bericht door MFM »

Er staan alleen al op Amazon echt tientallen modellen gecombineerde lan/fm/dab+ tuners te koop.
Mooie brede modellen met minimaal wifi, lan poort, externe antenne aansluiting en cinch out, dus gewoon super geschikt voor aan de oldskool stereo set thuis.
Ik heb zelf sinds deze week een technisat staan, kost nog geen €190,- en staat prima ipv de Sony SA3Es in de huiskamer.

Gek genoeg is de streaming kwaliteit dan ook hoorbaar beter dan die van de dab+ zenders. Op sommige uitzonderingen na dan waar wel ingezet is op kwaliteits audio op dab+.

Dab+ heeft bij mij thuis dus al de strijd met streaming audio verloren.

Ik vermoed dat dit soort voordelige hybride tuners gewoon de ouderwetse tuner kan vervangen nu de analoge kabel uit is gezet. Mensen gooien nu eenmaal niet snel hun complete stereoset weg.
Maar ik vermoed ook dat twintigers, die nou eenmaal meer gewend zijn aan de smartphone met bluetooth naar hun audiosetup niet eens de moeite nemen om nog een serieuze radio ontvanger in hun huis te nemen.

Daarnaast is de noodzaak om naar radiozenders te luisteren er niet meer. Net zoals normale tv is normaal radio luisteren gewoon niet meer van deze tijd.
Zelfs bij ons thuis (ex mediaman en mijn vrouw die ook best nog wel wat rtv ervaring heeft) merken we dat onze twintigers gewoonweg nooit radio luisteren of tv kijken en toch al hun info en entertainment tot zich kunnen nemen, ze zijn gewoon op de hoogte van wat er zich in de wereld afspeelt.

Dus het is lief van de overheid dat ze krampachtig dit ouderwetse verdienmodel in stand willen houden, maar is het nodig om nu te gaan investeren in dab+ kavels, veilingen etc?
Over een jaar of 10 is dit verdienmodel echt compleet failliet, want waarom investeren in dure dab+ kavels ipv nog een paar jaar FM? Dab+ is immers maar 1 methode om het signaal fta naar de eindgebruikers die BUITEN zijn te krijgen. En buiten, tsja..daar lopen meer mensen met een smartphone in hun broekzak dan dat er automobilisten met een dab+ radio rijden, dus bij grote rampen kan de overheid gewoon het publiek informeren met een push bericht.
Dab+ in de auto? Prima. Maar denken de radiobobo’s dan echt dat iedereen die onderweg is dan heel de dag in de auto zit? Of gokken ze erop dat 100% van de analoge luisteraars overschakelen op dab in de auto en ook thuis een antenne op dak of balkon neerzetten omdat er volgens hun maar 1 manier over is om naar je favoriete zender te blijven kunnen luisteren? Zo naïef zijn ze toch niet?
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Echtwel schreef: 06 apr 2021 09:06 Het is voornamelijk draagbare rommel en van dat spul om in de hoek te zetten.
indien er een jackplug is voor je hoofdtelefoon kan je hem aansluiten op je hifi setje en er goed redelijk geluid uit pompen. -bier
Klopt, maar als ik geld uitgeef aan een radio wil ik er ook iets fatsoenlijks voor terug krijgen.
Plaats reactie