Vooraf: ik ben geen uitgesproken voor- of tegenstander van FM, DAB of Internetradio.
EtherScout schreef: ↑08 mar 2021 10:38
Deze hele discussie is grotendeels emotie, met name bij de tegenstanders van DAB+. Deze mensen willen, om uiteenlopende redenen, gewoon geen veranderingen. Internetradio wordt door hen gezien als een veel kleinere bedreiging voor de oude situatie, dan DAB+. Argumenten met technische details overtuigen hen daardoor niet. Dit zie je niet alleen terug op dit forum, maar ook in het gedrag van de gevestigde orde in bijvoorbeeld Ierland.
Wat je hier zegt geldt net zo goed voor alle media: FM heeft z'n pleitbezorgers, DAB heeft dat en ook internet heeft dat. En allemaal doen ze aan cherry-picking zonder de voordelen van een ander medium te (h)erkennen, en in een aantal gevallen zelfs achterhaalde informatie te gebruiken om te beargumenteren waarom een ander platform het toch echt niet is.
In mijn ogen:
* FM: Voordelen: Grote installed base. Goede dekking. Geen kosten voor het luisteren (ik neem even aanschafkosten en kijk- en luistergeld via belastingen niet mee). Gebruiksgemak. Nadelen: beperkte capaciteit/keuze
* DAB: Voordelen: Matig tot goede dekking (afhankelijk van in/uit huis en plaats in Nederland). Behoorlijke capaciteit/keuze. Geen kosten voor het luisteren. Gebruiksgemak. Nadelen: Soms matige dekking met het irritante terugschakelen op FM (en zinnen dubbel of missen) tot gevolg. Installed base is beperkt en in sommige gevallen (hifi apparatuur en telefoons) ook beperkt tot niet leverbaar.
* Internet: Voordelen: Goede dekking op enkele plaatsen in Nederland na. Enorme capaciteit/keuze. Gebruiksgemak in auto via apps en bluetooth koppeling op smartphone benaderd dat van een ingbouwde radio (Ja, ik kan gewoon via mijn display in mijn auto kiezen welk station ik wil beluisteren, koppelen en starten/stoppen gebeurd automatisch, etc) - in huis is er meer keuze in Internetradio ontvangers als DAB. . Enorme installed base alleen al door smartphones. Nadelen: in aantal gevallen kosten dataverkeer (zelf met niet onbeperkt abonnementen valt dataverbruik vaak nog wel mee).
Alle platformen hebben dus nadelen, en het is maar net waar je de nadruk op legt of dat voor jou wel/niet belangrijk is. Voor mij is het enorm belangrijk dat ik in huis op mijn HiFi installatie geen DAB ontvanger beschikbaar heb, en dus luister ik naar FM en vooral Internet. In de auto luister ik naar internet stations en DAB, beiden vanwege de keuze aan stations. Op de fiets of als ik een stuk ga lopen heb radio op mijn telefoon aan staan, en hoewel er FM radio op zit (DAB is amper tot niet te krijgen op telefoons) gebruik ik vanwege het gemak een draadloze oordop waardoor ik wel via internet moet luisterne. En zo zijn die afwegingen voor ieder anders te maken.
Kortom, het verder doorbreken van de status quo is waarop wij onze aandacht moeten blijven richten. En wij hebben een belangrijk voordeel: de tijd gaat maar één kant op. Wie terug naar vroeger wil, heeft de tijd altijd tegen.
Gisteren komt nooit terug - mee eens. Maar er is op dit moment een groot gapend gat in de DAB markt qua apparatuur waardoor het nog onvoldoende kan opboksen tegen de leverbare FM ontvangers. En voor iedereen die "meer keuze" wil is er ook een behoorlijk groot aanbod in internetontvangers/apps op smartphones.