Ierland zet DAB uit

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

EtherScout

Re: Ierland zet DAB uit

Bericht door EtherScout »

Satfreak13 schreef: 04 mar 2021 23:15 Ik denk eerder dat de Ierse regering dom bezig is, -knip-
Maak je niet druk. Ja, het uitschakelen van het DAB+testnetwerk van de RTÉ is een tegenslag, maar die tegenslag is veel minder groot, dan het lijkt. Want het was slechts een testnetwerk, meer niet, net zoals het MP2-DAB-testnetwerk van de NPO destijds. Ierland is in feite nog niet begonnen met DAB+. De auto's met het door de EU verplichte DAB+ worden ook in Ierland verkocht, dus het komt vanzelf goed.
jessica schreef: 04 mar 2021 19:25
EtherScout schreef: 04 mar 2021 12:49 Ik denk dat de RTÉ niet tegen DAB+ is, maar gewoon wacht totdat de overheid met het juiste beleid komt.
Ik denk ook dat DAB+ nog wel terugkomt in Ierland. In Engeland is het niet meer weg te denken en wordt er zelfs meer naar DAB+ geluisterd dan naar FM.
Precies, dit bedoel ik.
ruudam

Bericht door ruudam »

fdboer schreef: 04 mar 2021 10:47
remco_k schreef: 04 mar 2021 00:14 ...
Dat in Ierland alleen RTE op DAB zit s gewoon een beleidsprobleem van de overheid als je het mij vraagt.
Dat maakt dat DAB onaantrekkelijk is voor de luisteraar, aldaar. Maar dat ligt niet aan de DAB techniek op zichzelf.

Verder wel mee eens dat DAB veel eerder opgepakt had moeten worden.
Als DAB echt zo'n misser zou zijn waarom investeert Duitsland dan in de 2de 'Bundesmux' (die al zo goed als vol zit)?
Ik denk dat Remco gelijk heeft dat heb probleem bij het beleid van de Ierse overheid zit.
In Duitsland heerst nog steeds een soort van dictatuur, in ieder geval als het gaat om FM waar zenders niet landelijk op FM kunnen. In sommige deelstaten zoals het belangrijke NRW zijn allen maar babyfoon commerciele zenders toegestaan.
Kijk en dan krijg je die DAB wel populair, want daar mogen de commercielen wel Bundesweit zenden.
Dus vandaar ook dat ze de 2e Bundesmux uitrollen. En dat ie bijna vol zit.

Hier in NL is de FM goed en efficient ingedeeld, al kan het misschien nog iets beter.
Met 4 landelijke publieken en 9 landelijke commercielen is er genoeg mogelijk.

Op DAB zitten voornamelijk klonen van landelijke zenders, geen echte grote veelgevraagde stations.
ruudam

Bericht door ruudam »

jessica schreef: 04 mar 2021 19:25
Ik denk ook dat DAB+ nog wel terugkomt in Ierland. In Engeland is het niet meer weg te denken en wordt er zelfs meer naar DAB+ geluisterd dan naar FM.
In Engeland is de FM slecht, en DAB aldaar grotendeels zonder plus, vangt dat deels op. Zelfs AM wordt daar nog gebruikt om FM gaten te vullen. In London heeft men veel last van drugs gefinancierde piraten die FM ontvangst slecht maken, dus is DAB het alternatief.
Hebben we hier allemaal gelukkig (nog) geen last van.
ruudam

Bericht door ruudam »

progmog schreef: 04 mar 2021 20:56

Radio via Internet is een geheel andere manier van radiodistributie dan DAB of FM. het is vaker gezegd maar nogmaals:
- DAB is voor de consument simpeler in het gebruik dan radio via internet. DAB vraagt geen apps te installeren of de soms zeer ingewikkelde apps te gebruiken etc.
- DAB schotelt een lijst van radiostations voor waar dan makkelijk de juiste zender kan worden gekozen. Als jij in een auto instapt en je gebruikt de radio, grote kans dat je een lijst van radiozenders gaat zien waar jij dan gemakkelijk uit kan kiezen (Fm en DAB).
- DAB heeft geen terugkerende kosten. Geen prepaid, geen abonnementskosten. Radio via internet kost wel geld, maandelijkse kosten. Je databundle loopt leeg. En zeker niet iedereen heeft een dure bundel voor onbeperkt internet. Daarbij is het ook zo dat je na x Gb een SMS moet sturen voor nieuwe bundle. Lekker radioluisteren is dat dan.
- DAB is singlecast. Dat houdt in, één signaal vanuit de zendmast en net als FM te ontvangen door ieder DAB ontvanger. Radio via internet is tweeweg verkeer. Dat vraagt meer capaciteit bij de zendmast. Als iedereen binnen een zendmast radio zou luisteren, valt dat deel het internet uit of werkt het heel traag. De huidige mobiele netwerk is daarop niet berekend. Dit zou wel eens opgelost kunnen worden met 5G in de 3/26 ghz band maar dat is toekomst
- En daaropvolgend direct het probleem bij een uitvallende mobiele internet dat je dan ook geen radio hebt voor informatie. Maar dan is er nog gelukkig DAB of FM.

Wanneer zou Radio via internet wel goed zijn? Als jouw favoriete radiostation niet op DAB is te ontvangen en je prima uit te voeten kan met hun app. En dat je de databunle als je onderweg bent prima vind voor te gebruiken. maar dit is een situatie die niet geldt voor de gemiddelde consument
Radio via Internet is kinderlijk eenvoudig.
Je zoekt een site bvb radio.nl en je krijgt een lijst van radio stations die je alleen maar aan hoeft te klikken.
Via je de laptop of telefoon is het veel WiFi, dus geen gebruik databundel.
Databundels worden steds goedkoper, ik zal al 8 G voor een tientje per maand met onbeperkt bellen. Onbeperkte databundels zullen snel gemeengoed zijn.

Voordeel is: iedereen heeft al FM, computer of mobiel. Je hoeft niet apart een Domme DAb Doos te kopen. En die geven vaak een slecht geluid, soms alleen maar mono.
ruudam

Bericht door ruudam »

Satfreak13 schreef: 04 mar 2021 23:15
ruudam schreef: 03 mar 2021 20:36 RTE de publieke omroep in Ierland, zet DAB uit. Vanwege de kosten en te weinig luisteraars.
Verstandig: gewoon overslaan dat Domme DAB en naar andere digitale vormen gaan.
Ik denk eerder dat de Ierse regering dom bezig is, en jij een kortzichtige conclusie trekt.
Weet je wat pas dom is? Dat Ierland zoveel geld steekt in die domme 252 kHz op die domme, achterlijke, achterhaalde Langegolf waarvan ik het aantal luisteraars betwijfel. Wellicht voelt de Ierse regering zich een soort Radio Luxemburg met die dure stroomslurper, maar ik denk dat het eerder een prestigekwestie is waar men in Ierland in de nabije toekomst nog spijt van zal krijgen. Ierland is uiterst geschikt voor een volledige FM en DAB+ dekking! Niet voor niks heeft Ierland een prachtige piratenhistorie die mede op FM plaatsvond: Nova, Sunshine, noem ze maar op.
Al die DAB zenders van het netwerk slurpen geen stroom zeker.
Met LG 252 bereikt RTE ook groot deel UK, op DAB is dat bereik 0,0.
En andersom LG 198 BBC R 4 wordt ook in Ierland veel beluisterd, alwaar 0,0 DAB ontvangst van BBC R4.
Naar Manx radio op 1368 AM kan je in een heel groot deel van the North waaronder veel grote steden goed luisteren, dat komt niet op DAB.
Enz

Volledige DAB dekking is in Ierland een illusie, niemand gaat daar voor uitgestrekte lege gebieden DAB masten neerzetten. Ik hoop dat ze er mobiele telefonie hebben.
dab radio

Bericht door dab radio »

Ruudam, jij blijft maar vast houden aan midden en lange golf. Maar dat is op korte termijn, over en uit. Engeland en Noord Ierland staan al vol DAB zenders. Midden golf zenders worden uitgezet. Nieuwe auto's alleen nog met DAB en FM radio. Ook voor Ierland. Dan heb je het over digitaal via telefoon of internet, maar daar luistert in Ierland zelfs niemand naar. Dit komt omdat de Ierse regering hier helemaal niets mee doet. Gelukkig zijn er nu wel andere partijen die de DAB techniek oppikken. In de grens regio met Noord Ierland word wel veel naar DAB radio geluisterd. Al met al moet er op digitaal radio gebied nog heel wat gebeuren in Ierland. DAB radio dom? Overigens woon ik in een gebied in Nederland waar maar een paar FM zenders goed te ontvangen zijn. DAB heeft op radio gebied hier dan ook veel veranderd.
progmog

Bericht door progmog »

ruudam schreef: 05 mar 2021 19:51

Radio via Internet is een geheel andere manier van radiodistributie dan DAB of FM. het is vaker gezegd maar nogmaals:
- DAB is voor de consument simpeler in het gebruik dan radio via internet. DAB vraagt geen apps te installeren of de soms zeer ingewikkelde apps te gebruiken etc.
- DAB schotelt een lijst van radiostations voor waar dan makkelijk de juiste zender kan worden gekozen. Als jij in een auto instapt en je gebruikt de radio, grote kans dat je een lijst van radiozenders gaat zien waar jij dan gemakkelijk uit kan kiezen (Fm en DAB).
- DAB heeft geen terugkerende kosten. Geen prepaid, geen abonnementskosten. Radio via internet kost wel geld, maandelijkse kosten. Je databundle loopt leeg. En zeker niet iedereen heeft een dure bundel voor onbeperkt internet. Daarbij is het ook zo dat je na x Gb een SMS moet sturen voor nieuwe bundle. Lekker radioluisteren is dat dan.
- DAB is singlecast. Dat houdt in, één signaal vanuit de zendmast en net als FM te ontvangen door ieder DAB ontvanger. Radio via internet is tweeweg verkeer. Dat vraagt meer capaciteit bij de zendmast. Als iedereen binnen een zendmast radio zou luisteren, valt dat deel het internet uit of werkt het heel traag. De huidige mobiele netwerk is daarop niet berekend. Dit zou wel eens opgelost kunnen worden met 5G in de 3/26 ghz band maar dat is toekomst
- En daaropvolgend direct het probleem bij een uitvallende mobiele internet dat je dan ook geen radio hebt voor informatie. Maar dan is er nog gelukkig DAB of FM.

Wanneer zou Radio via internet wel goed zijn? Als jouw favoriete radiostation niet op DAB is te ontvangen en je prima uit te voeten kan met hun app. En dat je de databunle als je onderweg bent prima vind voor te gebruiken. maar dit is een situatie die niet geldt voor de gemiddelde consument
Je zoekt een site bvb radio.nl en je krijgt een lijst van radio stations die je alleen maar aan hoeft te klikken.
Databundels worden steds goedkoper, ik zal al 8 G voor een tientje per maand met onbeperkt bellen. Onbeperkte databundels zullen snel gemeengoed zijn.

Voordeel is: iedereen heeft al FM, computer of mobiel. Je hoeft niet apart een Domme DAb Doos te kopen. En die geven vaak een slecht geluid, soms alleen maar mono.
Je mening match niet met de werkelijkheid wat gebeurt bij de gemiddelde radioluisteraar die onderweg is. DAB moet het hebben van mobiel gebruik of op locatie zonder Internet. Dan is DAB absoluut simpeler dan radio via internet. Ik stap in de auto, en mijn radio springt aan op de laatst gekozen DAB zender en werkt. Dat doe jij niet door eerst je mobiel te laten connecten met bluetooth (duurt even), radio.nl opstarten zender kiezen en hopen dat het geluid niet wegvalt als de telefoon in slaapstand springt. :) En onderweg ga jij niet zoeken naar een ander radiozender op je mobiel
Laatst gewijzigd door progmog op 06 mar 2021 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

En onderweg ga jij niet zoeken naar een ander radiozender op je mobiel
Hij wel :))
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

ruudam schreef: 05 mar 2021 19:58
Volledige DAB dekking is in Ierland een illusie, niemand gaat daar voor uitgestrekte lege gebieden DAB masten neerzetten. Ik hoop dat ze er mobiele telefonie hebben.
Je moet "voor de grap" eens kijken hoe ver de dab+ zenders in Duitsland komen. Voor de zenders vanaf de zendtorens die een mooi hoog plekje in het landschap hebben gevonden. En kijk eens hoe weinig vermogen voor een dab+ dekking nodig is. De 252 LW is een achterhaalde keuze. Ik denk dat de Ierse eilandbewoners meer eer en plezier beleven aan een goede, binnenlandse dab+ dekking dan aan een Langegolfzender die vooral gericht is op buitenlands publiek. De Ierse RTE is prima op een andere manier te ontvangen buiten Ierland, en over de hele wereld. Die Langegolfzender is niet alleen een stroomslurper, maar ook een budgetslurper. Veel geld voor relatief weinig luisteraars. Want op welke radio zit er tegenwoordig nog Langegolf?
Satfreak13

progmog schreef: 06 mar 2021 12:02 Je mening match niet met de werkelijkheid wat gebeurt bij de gemiddelde radioluisteraar die onderweg is. DAB moet het hebben van mobiel gebruik of op locatie zonder Internet. Dan is DAB absoluut simpeler dan radio via internet. Ik stap in de auto, en mijn radio springt aan op de laatst gekozen DAB zender en werkt. Dat doe jij niet door eerst je mobiel te laten connecten met bluetooth (duurt even), radio.nl opstarten zender kiezen en hopen dat het geluid niet wegvalt als de telefoon in slaapstand springt. :) En onderweg ga jij niet zoeken naar een ander radiozender op je mobiel
Een volledig juiste analyse!! DAB+ wordt door tegenstanders met drogredenen naar beneden gepraat.
density1

Bericht door density1 »

progmog schreef: 06 mar 2021 12:02
ruudam schreef: 05 mar 2021 19:51

Je mening match niet met de werkelijkheid wat gebeurt bij de gemiddelde radioluisteraar die onderweg is. DAB moet het hebben van mobiel gebruik of op locatie zonder Internet. Dan is DAB absoluut simpeler dan radio via internet. Ik stap in de auto, en mijn radio springt aan op de laatst gekozen DAB zender en werkt. Dat doe jij niet door eerst je mobiel te laten connecten met bluetooth (duurt even), radio.nl opstarten zender kiezen en hopen dat het geluid niet wegvalt als de telefoon in slaapstand springt. :) En onderweg ga jij niet zoeken naar een ander radiozender op je mobiel
Weet niet welke app je gebruikt maar geen enkele luisterportal gaat in slaapstand als je naar radio luistert via je mobiel. Ik dacht zelfs dat TuneIn een speciale carplay module heeft waarmee je via een makkelijk bedienbaar scherm naar radiostations kunt luisteren. Je hoeft echt niet veel handelingen uit te voeren om te kunnen luisteren. En met stembediening kom je ook al een eind.
Satfreak13

density1 schreef: 07 mar 2021 11:38 Weet niet welke app je gebruikt maar geen enkele luisterportal gaat in slaapstand als je naar radio luistert via je mobiel. Ik dacht zelfs dat TuneIn een speciale carplay module heeft waarmee je via een makkelijk bedienbaar scherm naar radiostations kunt luisteren. Je hoeft echt niet veel handelingen uit te voeren om te kunnen luisteren. En met stembediening kom je ook al een eind.
Maar dit is wel een individueel verhaal. Als we massaal onderweg online gaan inloggen en urenlang gaan radioluisteren, wordt het technisch en financieel een heel ander verhaal!
En dan hebben we het nog niet eens over al die beroepsklagers die altijd zo'n moeite hebben met hun privacybescherming als radioluisteren - ONNODIG - massaal online zou plaatsvinden. DAB+ is per saldo gewoon een win-win situatie.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Deze hele discussie is grotendeels emotie, met name bij de tegenstanders van DAB+. Deze mensen willen, om uiteenlopende redenen, gewoon geen veranderingen. Internetradio wordt door hen gezien als een veel kleinere bedreiging voor de oude situatie, dan DAB+. Argumenten met technische details overtuigen hen daardoor niet. Dit zie je niet alleen terug op dit forum, maar ook in het gedrag van de gevestigde orde in bijvoorbeeld Ierland.

Waar wij ons op moeten focussen, is dus een breder plaatje: welk radiolandschap willen wij in de ether? Ik denk dat DAB+ een goed middel is, om de vrij te ontvangen etherradio eindelijk eens goed open te breken en daardoor een beter aanbod te realiseren. Hiervoor moet de overheid overtuigd worden en wat blijkt: dit is al aan het gebeuren, al gaat het soms ongelofelijk traag. Het EU-besluit over de autoradio's met DAB+ is daarin een van de grootste en belangrijkste stappen. En in Nederland is de frequentieherindeling in band III een goede stap voorwaarts.

Kortom, het verder doorbreken van de status quo is waarop wij onze aandacht moeten blijven richten. En wij hebben een belangrijk voordeel: de tijd gaat maar één kant op. Wie terug naar vroeger wil, heeft de tijd altijd tegen.
density1

Bericht door density1 »

Satfreak13 schreef: 08 mar 2021 10:01
density1 schreef: 07 mar 2021 11:38 Weet niet welke app je gebruikt maar geen enkele luisterportal gaat in slaapstand als je naar radio luistert via je mobiel. Ik dacht zelfs dat TuneIn een speciale carplay module heeft waarmee je via een makkelijk bedienbaar scherm naar radiostations kunt luisteren. Je hoeft echt niet veel handelingen uit te voeren om te kunnen luisteren. En met stembediening kom je ook al een eind.
Maar dit is wel een individueel verhaal. Als we massaal onderweg online gaan inloggen en urenlang gaan radioluisteren, wordt het technisch en financieel een heel ander verhaal!
En dan hebben we het nog niet eens over al die beroepsklagers die altijd zo'n moeite hebben met hun privacybescherming als radioluisteren - ONNODIG - massaal online zou plaatsvinden. DAB+ is per saldo gewoon een win-win situatie.
Dat zijn drogredenen waar je niet verder mee komt en altijd wordt aangedragen door DAB voorstanders. Men zou massaal gaan luisteren en daarom het datanetwerk plat gooien. Dat is nergens nog feitelijk aangetoond dat dit gaat gebeuren. Overigens is de techniek zo vooruit gegaan op dat gebied zodat er veel mensen tegelijkertijd kunnen luisteren omdat de bitrate omlaag gaat maar de kwaliteit aanzienlijk goed blijft en het niet snel uitvalt of gaat bufferen. 5G is er nu dat helpt ook al mee. We denken nog te ouderwets als het gaat om massaal luisteren via mobiel. En wie zegt dat er massaal geluisterd gaat worden. Er zal een deel echt gewoon nog via FM of DAB blijven luisteren. Dus met die 'filevorming' in de data zal het echt wel zo'n vaart niet lopen.
Calypso

Bericht door Calypso »

Vooraf: ik ben geen uitgesproken voor- of tegenstander van FM, DAB of Internetradio.
EtherScout schreef: 08 mar 2021 10:38 Deze hele discussie is grotendeels emotie, met name bij de tegenstanders van DAB+. Deze mensen willen, om uiteenlopende redenen, gewoon geen veranderingen. Internetradio wordt door hen gezien als een veel kleinere bedreiging voor de oude situatie, dan DAB+. Argumenten met technische details overtuigen hen daardoor niet. Dit zie je niet alleen terug op dit forum, maar ook in het gedrag van de gevestigde orde in bijvoorbeeld Ierland.
Wat je hier zegt geldt net zo goed voor alle media: FM heeft z'n pleitbezorgers, DAB heeft dat en ook internet heeft dat. En allemaal doen ze aan cherry-picking zonder de voordelen van een ander medium te (h)erkennen, en in een aantal gevallen zelfs achterhaalde informatie te gebruiken om te beargumenteren waarom een ander platform het toch echt niet is.

In mijn ogen:
* FM: Voordelen: Grote installed base. Goede dekking. Geen kosten voor het luisteren (ik neem even aanschafkosten en kijk- en luistergeld via belastingen niet mee). Gebruiksgemak. Nadelen: beperkte capaciteit/keuze

* DAB: Voordelen: Matig tot goede dekking (afhankelijk van in/uit huis en plaats in Nederland). Behoorlijke capaciteit/keuze. Geen kosten voor het luisteren. Gebruiksgemak. Nadelen: Soms matige dekking met het irritante terugschakelen op FM (en zinnen dubbel of missen) tot gevolg. Installed base is beperkt en in sommige gevallen (hifi apparatuur en telefoons) ook beperkt tot niet leverbaar.

* Internet: Voordelen: Goede dekking op enkele plaatsen in Nederland na. Enorme capaciteit/keuze. Gebruiksgemak in auto via apps en bluetooth koppeling op smartphone benaderd dat van een ingbouwde radio (Ja, ik kan gewoon via mijn display in mijn auto kiezen welk station ik wil beluisteren, koppelen en starten/stoppen gebeurd automatisch, etc) - in huis is er meer keuze in Internetradio ontvangers als DAB. . Enorme installed base alleen al door smartphones. Nadelen: in aantal gevallen kosten dataverkeer (zelf met niet onbeperkt abonnementen valt dataverbruik vaak nog wel mee).

Alle platformen hebben dus nadelen, en het is maar net waar je de nadruk op legt of dat voor jou wel/niet belangrijk is. Voor mij is het enorm belangrijk dat ik in huis op mijn HiFi installatie geen DAB ontvanger beschikbaar heb, en dus luister ik naar FM en vooral Internet. In de auto luister ik naar internet stations en DAB, beiden vanwege de keuze aan stations. Op de fiets of als ik een stuk ga lopen heb radio op mijn telefoon aan staan, en hoewel er FM radio op zit (DAB is amper tot niet te krijgen op telefoons) gebruik ik vanwege het gemak een draadloze oordop waardoor ik wel via internet moet luisterne. En zo zijn die afwegingen voor ieder anders te maken.
Kortom, het verder doorbreken van de status quo is waarop wij onze aandacht moeten blijven richten. En wij hebben een belangrijk voordeel: de tijd gaat maar één kant op. Wie terug naar vroeger wil, heeft de tijd altijd tegen.
Gisteren komt nooit terug - mee eens. Maar er is op dit moment een groot gapend gat in de DAB markt qua apparatuur waardoor het nog onvoldoende kan opboksen tegen de leverbare FM ontvangers. En voor iedereen die "meer keuze" wil is er ook een behoorlijk groot aanbod in internetontvangers/apps op smartphones.
Plaats reactie