Verbetering 7A regio Breda

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

DAB+ fan

Verbetering 7A regio Breda

Bericht door DAB+ fan »

Ik juich het toe soms worden gebeden ook nog wel eens verhoord ! Of te wel klagen helpt soms.
De zender opstelling is verhuist van Gilze naar Breda en de dit zijn de 7A boven regionalen
en de VCR 11 C het is een enorme verbetering bij mij in huis en ook de 7 A gaat nu perfect in
de auto! Het enige wat ik mij afvraag waarom is daar in de media nooit geen melding van gemaakt ?
dab radio

Re: Verbetering 7A regio Breda

Bericht door dab radio »

DAB+ fan schreef: 02 jan 2021 17:56 Ik juich het toe soms worden gebeden ook nog wel eens verhoord ! Of te wel klagen helpt soms.
De zender opstelling is verhuist van Gilze naar Breda en de dit zijn de 7A boven regionalen
en de VCR 11 C het is een enorme verbetering bij mij in huis en ook de 7 A gaat nu perfect in
de auto! Het enige wat ik mij afvraag waarom is daar in de media nooit geen melding van gemaakt ?
Dat is dan weer goed nieuws, dat de ontvangst verbeterd is
Debaser

Bericht door Debaser »

Een verbetering voor de een is vaak een verslechtering voor de ander :wink:. Het heeft ook niet te maken met klagen denk ik, maar met het feit dat dit een goedkopere oplossing is voor BP.

Ik was eigenlijk op zoek naar de reden waarom de ontvangst van met name de landelijke commerciëlen bij mij thuis zo slecht was geworden. Vond toen dat de mast in Gilze was afgebroken en de zenders verplaatst naar flatjes in Breda en Tilburg en zag ook dit topic.

Ik woon in de regio tussen Breda en Tilburg (dichter bij Breda dan Tilburg) en voor mij is het dus behoorlijk verslechterd. Met die locatie in Breda heb ik sowieso rare resultaten. In theorie zouden de zenders van deze locatie (ook FM) keihard moeten doorkomen, de afstand is 8 kilometer hemelsbreed. Maar in de praktijk komen de FM-zenders vol in de ruis door (538 vanuit Hilversum is beter!). Op DAB is de signaalsterkte laag met veel errors.

Het lijkt wel alsof deze zender totaal niet afstraalt. Antennes staan ook heel dicht bij het dak, zo op het zicht. De locatie is in mijn richting ook niet helemaal vrij. De locatie lijkt dus toch wel zeer laag, in Breda zijn hogere locaties beschikbaar. Er staat zelfs een DVB-T mast waarvan KPN echt wel een plekje wil verhuren, maar een hoge GSM-mast zou al beter zijn.

Jammer van deze enorme verslechtering door financiële keuzes. Wel typisch Broadcast Partners. Wellicht maar eens klagen.
Be a debaser!
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Tja, zo is BP van een kleine jongen uitgegroeid tot een grote monopolist, dus misschien eens tijd dat een nieuwe partij opstaat om de concurrentie aan te gaan. wwwwww
Debaser

Bericht door Debaser »

radiogolfje schreef: 07 jan 2021 13:38 Tja, zo is BP van een kleine jongen uitgegroeid tot een grote monopolist, dus misschien eens tijd dat een nieuwe partij opstaat om de concurrentie aan te gaan. wwwwww
Tja, zeker waar. Voor DAB is er nog KPN, maar de vraag is hoe lang die dit nog blijven doen nu hun Broadcast afdeling wordt afgebouwd. Een partij als Norkring doet het in België erg goed. Misschien gaan die zich wagen aan de Nederlandse markt?

Broadcast Partners bewijst keer op keer dat het liefst zo min mogelijk centen uitgeeft aan locaties en dat is jammer.
Be a debaser!
JanL

Bericht door JanL »

Debaser schreef: 07 jan 2021 13:18Ik woon in de regio tussen Breda en Tilburg (dichter bij Breda dan Tilburg) en voor mij is het dus behoorlijk verslechterd. Met die locatie in Breda heb ik sowieso rare resultaten. In theorie zouden de zenders van deze locatie (ook FM) keihard moeten doorkomen, de afstand is 8 kilometer hemelsbreed. Maar in de praktijk komen de FM-zenders vol in de ruis door (538 vanuit Hilversum is beter!). Op DAB is de signaalsterkte laag met veel errors.

Het lijkt wel alsof deze zender totaal niet afstraalt. Antennes staan ook heel dicht bij het dak, zo op het zicht. De locatie is in mijn richting ook niet helemaal vrij. De locatie lijkt dus toch wel zeer laag, in Breda zijn hogere locaties beschikbaar. Er staat zelfs een DVB-T mast waarvan KPN echt wel een plekje wil verhuren, maar een hoge GSM-mast zou al beter zijn.

Jammer van deze enorme verslechtering door financiële keuzes. Wel typisch Broadcast Partners. Wellicht maar eens klagen.
Was de eerdere locatie van 538 en Sky in Breda (Heusdenhout) niet beter?
DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

Tja ik Begrijp ook niet waarom ze niet een hoge mast weg hebben gezet ipv van een flat en tja het signaal komt
komt hier wel goed binnen maar heb nooit begrepen ! Waarom het zend vermogen niet hoger kan het signaal hoort
zowel binnen en buiten volle bak signaal te zijn maar op men auto radio gaat dat wel goed maar met een kleine Portable
radio valt het signaal tussen gebouwen in smallere straten toch ook nog weg ik begrijp niet waarom dit niet mogelijk
is maar blijven klagen bij BP en de omroepen das denk ik de enige optie !
JanL

Bericht door JanL »

Radio 10 Brabant 89.2 is momenteel slecht in Breda. Zit die nu op dezelfde antenne als RadioNL?

--
Ben even offtopic. Excuses.
DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

Geen idee ik luister eigenlijk nooit geen FM meer !
Debaser

Bericht door Debaser »

JanL schreef: 07 jan 2021 21:33 Was de eerdere locatie van 538 en Sky in Breda (Heusdenhout) niet beter?
Je bedoelt op die flat naast de A27? Dat was toen stukken beter, woonde zelf toen nog verder van Breda en kwam hier prima binnen. Daar is gelijk ook wel het probleem denk ik. Die flat staat in het zicht, maar is hoger. Zoals best veel gebouwen in Breda hoger zijn dan dat kantoorgebouwtje waar het nu op staat.

Hoogte staat op 45 meter, maar is eerder 41 meter. Flat langs de snelweg is al 42 meter. Maar er zijn in Breda ook veel hogere gebouwen...

Ik snap dan ook de redenatie van de vrienden van BP niet. "De mast is afgeschreven, dus we verplaatsen maar wat". Het klinkt toch alsof de boekhouder dat heeft besloten. Kies dan een goeie locatie binnen het ontvangstgebied. Er zijn genoeg hogere locaties beschikbaar, zowel binnen als buiten Breda en Tilburg. Je hoeft niet eens een nieuwe mast te bouwen.
Be a debaser!
JanL

Bericht door JanL »

Ja langs de A27. Om maar eens wat te noemen wat 'beter zou afstralen' het nieuwe Gerechtsgebouw of de Luchtmachttoren langs de A16. Ik snap ook niet dat de lokale omroep op het Stadskantoor blijft zitten. Bavel zit vaak al in de ruis. Maar dat is een andere discussie :wink:
Debaser

Bericht door Debaser »

JanL schreef: 12 jan 2021 16:50 Ja langs de A27. Om maar eens wat te noemen wat 'beter zou afstralen' het nieuwe Gerechtsgebouw of de Luchtmachttoren langs de A16. Ik snap ook niet dat de lokale omroep op het Stadskantoor blijft zitten. Bavel zit vaak al in de ruis. Maar dat is een andere discussie :wink:
Stadsradio had een prima mast ook ergens in Heusdenhout. Prima hoogte ook (meer dan de commerciëlen nu denk ik), maar ja dorpspolitiek he.

En wat BP betreft, ga even voorbij je eigen gelijk en huur een plekkie in de KPN-mast in Breda-Noord. Kun je de antennes gewoon op 100+ meter kwijt.
Be a debaser!
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

JanL schreef: 12 jan 2021 16:50 Ja langs de A27. Om maar eens wat te noemen wat 'beter zou afstralen' het nieuwe Gerechtsgebouw of de Luchtmachttoren langs de A16. Ik snap ook niet dat de lokale omroep op het Stadskantoor blijft zitten. Bavel zit vaak al in de ruis. Maar dat is een andere discussie :wink:
Gemeentehuis is denk ik een makkelijke lokatie en vermoed dat ze daar zo op mochten van de gemeente.

De genoemde lokaties zullen wel hun prijs afvragen en vermoed dat een rechtbank geen installatie wil hebben op hun pand van derden.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Heb je al eens naar de wasinstallatie van het Gerechtsgebouw gekeken ? Lange ronddraaiende arm die iedere mast er meteen afmaait...

En het is gewoon lastig een goed opstelpunt te vinden, zeker als dat (voor b.v. lokale omroep) tegen lage of geen kosten moet. Gebouweigenaren verhuren een plekje liever aan telecombedrijven, die er flink voor betalen. Dat is zelfs een belangrijke inkomstenbron voor veel parochies.
Debaser

Bericht door Debaser »

Alles heeft zijn prijs, maar laten we wel even meewegen dat we het in deze thread niet primair over de lokale omroep hebben, maar over de complete commerciële DAB muxen die in een groot deel van de regio een stuk slechter te ontvangen zijn. En ook over 538 en Sky die een flink stuk FM dekking verloren hebben.

Dus ja, een betere plek: daar hangt een prijskaartje aan, maar dit is wel een ontzettende budgetoplossing waar alleen de portemonnee van BP beter van wordt. Neem aan dat die toch minimaal even veel kunnen betalen als T-Mobile of Vodafone.

Rechtbank lijkt me niet haalbaar, maar dan nog zijn er heel wat betere gebouwen of andere locaties in en direct rond Breda te vinden.
Be a debaser!
Plaats reactie