Wat als... NPO R1 van de FM, terug op 747 + DAB?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

big T

Re: Wat als... NPO R1 van de FM, terug op 747 + DAB?

Bericht door big T »

Je neemt een 60 meter hijskraan, draadje omhoog een paar rollen draad op de grond uitrollen.
Middengolf antenne klaar.
Das een half uurtje werk en dan gaan met de bekende banaan.
Het is in oplossing denken, niet in onmogelijkheden.
Helmut

Bericht door Helmut »

Je hebt niet eens een hijskraan nodig, je kunt aan iedere bestaande mast of toren zo'n draad spannen. Zo'n antenne bestond al vroeger in Hulsberg voor 891 kHz en 1251 kHz.
terrestrial

Bericht door terrestrial »

big T schreef: 24 mar 2025 07:36 Je neemt een 60 meter hijskraan, draadje omhoog een paar rollen draad op de grond uitrollen.
Middengolf antenne klaar.
Das een half uurtje werk en dan gaan met de bekende banaan.
Het is in oplossing denken, niet in onmogelijkheden.
Het moet wel iets permanenter zijn dat dit, ik vermoed dat je niet hele hoge vermogens op een draadje kunt zetten. Meestal is de mast zelf de antenne en die zal rond de 150-200 meter hoog moeten zijn waarschijnlijk en zitten er radialen onder de grond. Tevens moet je wel een behoorlijk zendinstallatie hebben waarbij alles dubbel is uitgevoerd.

Het voordeel van Hulsberg is dat het zelf al een hoge lokatie betrof.
big T

Bericht door big T »

Ik denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden :D
Een staaldraadje van 8 mm kan prima 100 kw aan.
En iets permanent, dubbel uitgevoerd enzovoort maken in tijden van nood?
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Ik weet het niet uit eigen waarneming maar ik meen toch echt begrepen te hebben dat de grote FM-zenders van de NPO allemaal noodstroomvoorzieningen hebben. Je zou dus dus grote masten als o.a. Lopik, Smilde en Waalhaven prima in de lucht kunnen houden. De kleine infill-zendertjes kunnen best uit want als de commerciële jongens allemaal onderuit gaan wordt de FM-band dermate schoon dat de grote masten best redelijk Nederland kunnen afdekken.

Ook de aanlevering van de signalen lijkt me niet het grootste probleem als je hier van te voren al rekening mee houdt. Het netwerk is nu al ongetwijfeld redundant uitgevoerd en een simpele straalverbindingen tussen de masten is ook geen raket-technologie meer. En ik ga er eigenlijk wel vanuit dat Nafin ook wel wat node's heeft staan in die masten. En als alles mis gaat denk ik dat een ouderwetse techneut met een ball-ontvanger ook nog wel een zender aan de praat krijgt met het FM-signaal uit een naburige mast. Moet je alleen die echte techneuten weten te behouden en ze niet wegbezuinigen.
Plaats reactie