In de jaren 70/80 hadden we radio 1 en radio 5 op de middengolf dus wat er ook geen reden om dit te roepen. Ten tweede laten we niet doen of het zo ingewikkeld is om die infrastructuur weer aan te leggen. ik denk dat die DAB+ opstel punten bij elkaar een stuk meer kosten dan een AM zender.progmog schreef: ↑16 mar 2025 11:29Als je dit in de jaren 70 of 80 had geroepen, was ik het helemaal met je eens. Maar tegenwoordig is de middengolf geen alternatief meer voor een betrouwbare en stabiele infrastructuur. Simpelweg omdat de benodigde infrastructuur niet meer aanwezig is. Een centrale zendmast is geen optie want één gerichte aanval of sabotage, en het signaal is weg. Wat dat betreft hebben FM en DAB+ een betere spreiding van zenders en daarmee een robuustere dekking.terrestrial schreef: ↑14 mar 2025 16:37 Ik zeg: NPO Radio 1 moet als landelijke informatie en calamiteiten zender per direct terug op middengolf 747 Khz of voor mij part 1008 Khz met een zeer sterke en Europa wijd te ontvangen zendinstallatie.
Daarnaast zeg je dat de zenders geen noodstroomvoorziening hebben, maar dat klopt niet. Er zijn zeker noodvoorzieningen aanwezig, en ook mobiele netwerken en andere kritische infrastructuren zijn redundant uitgevoerd, inclusief de verbindingen. Sterker nog, vanuit de wetgeving is dit verplicht. De wetgeving heeft ook niet stil gelegen en nagedacht aan een stabiele infrastructuur.
Kortom we moeten terug naar een betrouwbare en stabiele infrastructuur voor onze belangrijkste informatie voorziening!
Zijn de huidige infrastructuren niet betrouwbaar dan?
Je doet hier aannames omdat je graag wilt geloven dat het allemaal goed is geregeld, maar er zijn geen noodstroom voorzieningen echt niet. Dat zou ook erg ingewikkeld worden met 50+ opstel punten voor DAB+ en FM, moet je overal grote generatoren plaatsen voor een relatief gering bereik. Die kosten lopen sneller op dan een centrale middengolf zender met een backup en alle voorzieningen. En als de glasvezel aanvoer wegvalt houd het ook op, ze zullen vast wel een ringnetwerk hebben liggen maar daar heb je alsnog weinig aan als de stroom in heel NL uitvalt. Dan heb je een satelliet backup nodig of een straalverbinding. En dan hebben we het nog niet eens over de synchronisatie problemen die je kunt verwachten. De NOS heeft wel een fallback studio is mij ooit verteld.
Wat betreft mobiele netwerken, die hebben batterijen om het een uur of 5-6 vol te houden, daarna zul je toch echt met een generator moeten komen voorrijden en dat gebeurd ook als er een enkele mast uitvalt, maar als half NL plat ligt is dat niet haalbaar. Al dit soort digitale netwerken zijn in echte noodgevallen al snel niet meer bruikbaar, daar hebben ze in andere landen ervaring mee.
Wij moeten die westerse arrogantie van wij hebben alles zo goed voor mekaar snel laten vallen, want in werkelijkheid gaat het vies tegenvallen als het er ooit op aan komt. Dus NPO Radio 1 moet terug op de middengolf niet omdat ik zo geweldig vind klinken, maar wel omdat de informatie voorziening veilig te stellen en het enorme bereik is mooi meegenomen. DAB+ werkt bij de veel huishoudens niet eens binnen. We vertellen burgers om een noodradio te kopen, die maar zelden DAB+ heeft. En dan zou je nog naar buiten moeten en op een hoge locatie moeten gaan staan om flarden van ontvangst te krijgen. En dat vind jij een goede infrastructuur? Hou toch op!