Wat als... NPO R1 van de FM, terug op 747 + DAB?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

terrestrial

Re: Wat als... NPO R1 van de FM, terug op 747 + DAB?

Bericht door terrestrial »

progmog schreef: 16 mar 2025 11:29
terrestrial schreef: 14 mar 2025 16:37 Ik zeg: NPO Radio 1 moet als landelijke informatie en calamiteiten zender per direct terug op middengolf 747 Khz of voor mij part 1008 Khz met een zeer sterke en Europa wijd te ontvangen zendinstallatie.
Als je dit in de jaren 70 of 80 had geroepen, was ik het helemaal met je eens. Maar tegenwoordig is de middengolf geen alternatief meer voor een betrouwbare en stabiele infrastructuur. Simpelweg omdat de benodigde infrastructuur niet meer aanwezig is. Een centrale zendmast is geen optie want één gerichte aanval of sabotage, en het signaal is weg. Wat dat betreft hebben FM en DAB+ een betere spreiding van zenders en daarmee een robuustere dekking.

Daarnaast zeg je dat de zenders geen noodstroomvoorziening hebben, maar dat klopt niet. Er zijn zeker noodvoorzieningen aanwezig, en ook mobiele netwerken en andere kritische infrastructuren zijn redundant uitgevoerd, inclusief de verbindingen. Sterker nog, vanuit de wetgeving is dit verplicht. De wetgeving heeft ook niet stil gelegen en nagedacht aan een stabiele infrastructuur.

Kortom we moeten terug naar een betrouwbare en stabiele infrastructuur voor onze belangrijkste informatie voorziening!

Zijn de huidige infrastructuren niet betrouwbaar dan?
In de jaren 70/80 hadden we radio 1 en radio 5 op de middengolf dus wat er ook geen reden om dit te roepen. Ten tweede laten we niet doen of het zo ingewikkeld is om die infrastructuur weer aan te leggen. ik denk dat die DAB+ opstel punten bij elkaar een stuk meer kosten dan een AM zender.

Je doet hier aannames omdat je graag wilt geloven dat het allemaal goed is geregeld, maar er zijn geen noodstroom voorzieningen echt niet. Dat zou ook erg ingewikkeld worden met 50+ opstel punten voor DAB+ en FM, moet je overal grote generatoren plaatsen voor een relatief gering bereik. Die kosten lopen sneller op dan een centrale middengolf zender met een backup en alle voorzieningen. En als de glasvezel aanvoer wegvalt houd het ook op, ze zullen vast wel een ringnetwerk hebben liggen maar daar heb je alsnog weinig aan als de stroom in heel NL uitvalt. Dan heb je een satelliet backup nodig of een straalverbinding. En dan hebben we het nog niet eens over de synchronisatie problemen die je kunt verwachten. De NOS heeft wel een fallback studio is mij ooit verteld.

Wat betreft mobiele netwerken, die hebben batterijen om het een uur of 5-6 vol te houden, daarna zul je toch echt met een generator moeten komen voorrijden en dat gebeurd ook als er een enkele mast uitvalt, maar als half NL plat ligt is dat niet haalbaar. Al dit soort digitale netwerken zijn in echte noodgevallen al snel niet meer bruikbaar, daar hebben ze in andere landen ervaring mee.

Wij moeten die westerse arrogantie van wij hebben alles zo goed voor mekaar snel laten vallen, want in werkelijkheid gaat het vies tegenvallen als het er ooit op aan komt. Dus NPO Radio 1 moet terug op de middengolf niet omdat ik zo geweldig vind klinken, maar wel omdat de informatie voorziening veilig te stellen en het enorme bereik is mooi meegenomen. DAB+ werkt bij de veel huishoudens niet eens binnen. We vertellen burgers om een noodradio te kopen, die maar zelden DAB+ heeft. En dan zou je nog naar buiten moeten en op een hoge locatie moeten gaan staan om flarden van ontvangst te krijgen. En dat vind jij een goede infrastructuur? Hou toch op!
MFM

Bericht door MFM »

Zolang de afgelopen jaren er geen enkele MG radio is meeverkocht in bv je nieuwe auto. En zolang er gewoon simpelweg geen goede MG opstelpunten meer zijn in NL hoef je je niet druk te maken.
Zolang ook de analoge kabel niet meer bestaat…

MG is al jaren niet meer relevant.
Waarom zou je daar als overheid nog in gaan investeren?
Wat is de volgende stap? Alle dieselwagens van voor 1998 weer de binnensteden in laten omdat daar wellicht nog een AM/MG radio in zit?

Je hebt redundant gsm masten met noodstroomvoorzieningen door heel NL. Ik vermoed dat je gewoon een NL alert krijgt met het verzoek om de regionale zender op te zetten…
terrestrial

MFM schreef: 16 mar 2025 23:30 Zolang de afgelopen jaren er geen enkele MG radio is meeverkocht in bv je nieuwe auto. En zolang er gewoon simpelweg geen goede MG opstelpunten meer zijn in NL hoef je je niet druk te maken.

Wat is de volgende stap? Alle dieselwagens van voor 1998 weer de binnensteden in laten omdat daar wellicht nog een AM/MG radio in zit?

Je hebt redundant gsm masten met noodstroomvoorzieningen door heel NL. Ik vermoed dat je gewoon een NL alert krijgt met het verzoek om de regionale zender op te zetten…
Lees nou is goed wat er staat en probeer het te begrijpen. En als je niet begrijpt wat er speelt, reageer dan vooral niet.
progmog

Bericht door progmog »

terrestrial schreef: 16 mar 2025 22:13
progmog schreef: 16 mar 2025 11:29
terrestrial schreef: 14 mar 2025 16:37 Ik zeg: NPO Radio 1 moet als landelijke informatie en calamiteiten zender per direct terug op middengolf 747 Khz of voor mij part 1008 Khz met een zeer sterke en Europa wijd te ontvangen zendinstallatie.
Als je dit in de jaren 70 of 80 had geroepen, was ik het helemaal met je eens. Maar tegenwoordig is de middengolf geen alternatief meer voor een betrouwbare en stabiele infrastructuur. Simpelweg omdat de benodigde infrastructuur niet meer aanwezig is. Een centrale zendmast is geen optie want één gerichte aanval of sabotage, en het signaal is weg. Wat dat betreft hebben FM en DAB+ een betere spreiding van zenders en daarmee een robuustere dekking.

Daarnaast zeg je dat de zenders geen noodstroomvoorziening hebben, maar dat klopt niet. Er zijn zeker noodvoorzieningen aanwezig, en ook mobiele netwerken en andere kritische infrastructuren zijn redundant uitgevoerd, inclusief de verbindingen. Sterker nog, vanuit de wetgeving is dit verplicht. De wetgeving heeft ook niet stil gelegen en nagedacht aan een stabiele infrastructuur.

Kortom we moeten terug naar een betrouwbare en stabiele infrastructuur voor onze belangrijkste informatie voorziening!

Zijn de huidige infrastructuren niet betrouwbaar dan?
In de jaren 70/80 hadden we radio 1 en radio 5 op de middengolf dus wat er ook geen reden om dit te roepen. Ten tweede laten we niet doen of het zo ingewikkeld is om die infrastructuur weer aan te leggen. ik denk dat die DAB+ opstel punten bij elkaar een stuk meer kosten dan een AM zender.
Je vergeet de exploitatiekosten, energiekosten, ...
terrestrial schreef: 16 mar 2025 22:13
Je doet hier aannames omdat je graag wilt geloven dat het allemaal goed is geregeld, maar er zijn geen noodstroom voorzieningen echt niet.
Je had even commentaar op een andere forumlid dat hij niet goed las, maar dat geldt dan even ook voor jouw. Ik schreef dat er noodstroom voorzieningen zijn en wettelijk is geregeld. Moet je niet roepen dat er geen noodstroom voorzieningen zijn. :wink:

Laatst nog was ik in Breda in het gebied met een relatief grote stroomstoring (Was ook in het nieuws). Alles deed het nog: mobiele netwerk en radiozenders.

De regionale zenders blijven sowieso uitzenden, want die zijn officieel benoemd tot rampenzender, waar burgers op kunnen afstemmen voor instructies in het geval van rampen. Ook voor de distributie van NPO Radio 1 via de ether zijn er backup oplossingen. Er is echt serieus aan gedacht. Er zijn in het verleden regelmatig vragen gesteld in de 2e kamer.
terrestrial schreef: 16 mar 2025 22:13 We vertellen burgers om een noodradio te kopen, die maar zelden DAB+ heeft. En dan zou je nog naar buiten moeten en op een hoge locatie moeten gaan staan om flarden van ontvangst te krijgen. En dat vind jij een goede infrastructuur? Hou toch op!
Iedere nieuwe radio is voorzien van DAB. Ook nieuwe auto's zijn verplicht DAB te hebben. En thuis heb ik prima DAB ontvangst.

Tip, kijk eens op de site van het Nationaal Crisis Centrum. Een onderdeel van hun taken is ook te verzorgen voor (digitale) informatie bij rampen of langdurige uitval. Dit kan via de radio als mobiel. Je vind daar vast documentatie hoe dit is geregeld (wel beperkt van je mag niet alles weten).
jassy

Bericht door jassy »

DAB zenders zijn in staat om zonder werkende GPS klok op de interne klok een aantal dagen door te draaien zonder dat de boel uit sync gaat, als het goed is.... Verder kan je timingsignalen ook op een andere manier bij de zender krijgen.

Dit is echter allemaal leuk en aardig, maar volgens mij zijn alle noodstroomvoorzieningen bij FM en DAB zenders grotendeels wegbezuinigd. Bij een grootschalige aanval kan je dus je radio uit het raam gooien, want de FM zenders zullen onherroepelijk uit gaan.
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Bij een grootschalige aanval zou ik andere zorgen hebben dan of mijn FM radio het nog doet. Waarom zou je überhaupt naar de radio gaan luisteren. Als 100 km verderop een kernbom neerkomt heb je die paddenstoel allang in de lucht gezien tegen de tijd dat de radio je vertelt dat er een kernbom is neergekomen. En als de radio je het wel verteld, dan moet je ook nog maar weg zien te komen.

Met andere woorden, laat de angst van die grootschalige aanval maar achterwege. Als je al het geluk hebt dat te overleven ligt het land, net als de rest van het noordelijk halfrond volledig in puin, loop je 726 soorten kanker op door alle straling en ga je dood door uitdroging voordat de honger je fataal word.

Of een aggregaat wettelijk verplicht is weet ik niet maar, ik dacht dat alle grote zendmasten met aggregaten kunnen blijven functioneren. Dat is het resultaat van de Watersnoodramp van 1953 toen Zeeland totaal afgesloten bleek. Heb me wel eens laten vertellen dat de noodstroomvoorziening in de mast in Goes boven staat zodat de mast in gebruik kan blijven als de boel nog eens overstroomd.

De kans dat heel Nederland door een ramp wordt getroffen lijkt mij heel erg klein, zo niet uitgesloten. Mocht Nederland in oorlog komen met Frankrijk omdat wij hun stokbroden niet langer willen kopen, dan heb ik een donkerbruin vermoeden dat de Fransen eerst militaire doelen zullen aanvallen zoals vliegvelden en havens.

Mochten de Fransen onverhoopt besluiten om kernwapens af te schieten ontstaat er direct een ander probleem. Ook een AM zendmast gaat bi een kernaanval in een dikke, zwarte paddenstoel het universum in (of raakt minimaal dermate zwaar beschadigd dat uitzenden niet langer mogelijk is).
Schopt graag tegen heilige huisjes...
big T

Bericht door big T »

Het zal intussen best nu wel geregeld zijn hoor maar ik herinner mij nog het verhaal van radio Drenthe.
Toren van Smilde? check.
Studio spullen? check
Koelkast? Check.
Verbinding naar de toren? helaas geen spanning.
De externe partij die dit regelde, had geen noodstroom moest dat dan?
MFM

Bericht door MFM »

terrestrial schreef: 17 mar 2025 00:13
MFM schreef: 16 mar 2025 23:30 Zolang de afgelopen jaren er geen enkele MG radio is meeverkocht in bv je nieuwe auto. En zolang er gewoon simpelweg geen goede MG opstelpunten meer zijn in NL hoef je je niet druk te maken.

Lees nou is goed wat er staat en probeer het te begrijpen. En als je niet begrijpt wat er speelt, reageer dan vooral niet.
Ach, slechts 40% van mijn dagelijks werk bestaat uit noodstroomvoorzieninge en communicatie. Dus ik begrijp jou dan vooral niet.
Geloof mij nou maar dat die er op de belangrijkste plekken gewoon goede backups zijn.

Middengolfantennes voor grote landelijke zenders of middengolfradio’szijn er in ieder geval dan niet meer zoveel van. :))
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Valt me nog mee dat in deze discussie nog niemand gepleit heeft voor subsidie aan de LPAM stations, want ik begrijp dat we die in noodgevallen nog nodig zullen hebben.... :wink:
big T

Bericht door big T »

Nee die worden niet serieus genomen :))
En zo lang er nog hele bevolking groepen denken dat AM slecht klinkt, dan ben je echt staan gebleven in de jaren 60.
En overheerst ook het jaren 60 denken over middengolf en hoe dekking moet zijn.
We zitten inmiddels ver in de jaren 2000 :D
Echtwel

Bericht door Echtwel »

In een noodgeval Radio1 op AM 747 kan door LPAM worden doorgestuurd worden.
Een landelijk AM frequentie bij noodgeval* ( laten we het beestje bij de naam noemen ) *Oorlog.
Is een beetje permissie bom die zo de antenne opblaast dus onzin.

Ik zou mij geld gebruiken om een Baofeng portofoon te kopen.
Dan zit je boven op het nieuws.

Heeft in Oekraïne zijn diensten al bewezen.
https://www.youtube.com/watch?v=p5ZiIf0l6V4

En o ja mag niet zonder vergunning,maar als de oorlog uitbreek is er geen RDI daar mee op let. :))
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
fdboer

Bericht door fdboer »

In noodgevallen gok ik op de calamiteitenzenders.
Als er maar noodstroomvoorziening voor de zenders is komt de rest wel, desnoods op locatie een kabeltje prikken.

En nee, vergeet die middengolf jongens. Dat is geweest.
Er zijn alternatieven, desnoods gaat de brandweer en/of politie of welke instantie ook met geluidswagens rondrijden.

... en ik bewaar mijn portootje nog even, zit ook een FM radio in dus altijd handig.
Jarod

Bericht door Jarod »

Als je echt wilt doom-denken en alles is mogelijk tegenwoordig.
Dan zou een Starlink Mini + Accu packs (powerbanks) een goede backup zijn.

Starlink en jouw telefoon op deze packs, met WiFi verbonden aan Starlink.
Dan kun je tenminste nog communiceren wanneer alle landlijnen en mobiele netwerken offline zouden zijn.

En ergens een paar zonnepaneel oplaadpunten maken zou dan geen slecht idee zijn.
Per wijk ofzo.

Al hoewel duur, zou een dikke AM zender in UK voor NL en regio en andersom toch wel een goed idee geweest zijn.
AM is alleen éénrichtingsverkeer, met internet kun je nog terug communiceren en mogelijk propaganda tegengaan.

Of we stoppen gewoon allemaal met ruzie maken. -bier
Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Och, als het vout gaat, zal de elektriciteit en radio uitvallen, dus daar heb je niets aan. Zeker die grote slokops als middengolf zenders zal je weinig aan hebben.. -zzz
En dan die starlink van Musk, als ze niet gestoord worden zal je daar wel propaganda op krijgen, afgewisseld met reclame spotjes voor de nieuwe gepantserde Tesla truck waar de onderdelen ook zonder knal vanzelf afvallen. :))

En ja, ik heb een eigen stroomvoorziening die het enkele dagen volhoud (off grid), kan mijn eigen radiozender aanzetten waar ik naar luister, en heb voor minimaal een week eten en drinken in huis. wwwwww -bier
terrestrial

oke ik zie dat ik wat gemist heb,

@mfm, jij komt echt op mij over alsof je maar wat roept.. Een beetje hetzelfde herhalen wat je eerder zei. Ik zal het dan ook herhalen en nog iets meer context geven. Nogmaals als de stroom landelijk uitvalt en dat gaat een keer gebeuren en het duurt langer dan 6 uur wat ze aan batterij power hebben. (dat zou jij dan toch moeten weten als je in die branche zit) Hoe denk jij die duizenden masten dan in de lucht te houden na die tijd ? En dat is precies het probleem wat we ook zullen hebben met DAB+ en FM. 1 mast gaat misschien nog wel lukken maar landelijk maak je niks klaar. En dan inderdaad zit je nog met de aanvoer, het is allemaal veel te gecompliceerd. Een middengolf zender heeft een enorm bereik en is met de simpelste middelen nog te ontvangen, je zou zelfs een eigen AM radio in elkaar kunnen zetten.

Iemand zei LPAM zenders en dan Radio 1 doorgeven, er zullen zeker een aantal radio (zend) amateurs zijn die nuttig gaan zijn in zo'n situatie. Echter je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen z'n LPAM zendertje in de lucht houd, het zijn ook maar gewoon hobbyisten en die hebben ook geen stroom bovendien met die 100 Watt zendertjes ga je niet verder komen dan 5-15 KM Trouwens wie weet hoe erg de situatie is, iedereen kan mekaar wel de harses inslaan voor voedsel, plunderingen enz.

Men gaat hier meteen uit van het ergste, een kernbom. Maar als we allemaal dood zijn hoeven we geen radio meer te luisteren, echter er kunnen ook nog heel veel andere dingen gebeuren.in alle gevallen een centrale informatie bron is cruciaal en kan levens redden. En dat weten we omdat er in andere landen rampen gebeuren en men daar al telkens tot dezelfde conclusie komt, digitale netwerken zijn vrijwel direct onbruikbaar of blijven niet actief. De beste manier
om grote groepen te bereiken blijft stokoude analoge AM zenders En het is niet dat ik zoveel op heb met de NPO echter zij zijn de enige met de middelen om dit enigszins voor elkaar te krijgen.

@jarod, een mobiel starlink abo is inderdaad een goede optie om communicatie (internet) te hebben maar je kunt moeilijke iedereen zo'n starlink terminal geven. Dat is alleen voor de lucky few. Bovendien als je kijkt hoe slecht de informatie voorziening nu in NL is op het internet, het meeste nieuws komt van social media door de mensen zelf. Grote media outlets melden alleen wat ze willen melden en schrijven alles van elkaar over. En alle grote organisaties liggen ook plat op zo'n moment, dus zal je nieuws via buitenlandse bronnen moeten verkrijgen.

Ik heb van meerdere kanten vernomen dat noodvoorzieningen die er vroeger misschien wel waren al jaren zijn wegbezuinigd. Net als met die bunkers die we vroeger hadden, als je het laat verpieteren heb je er niks meer aan. Nogmaals als iemand van mening is dat ik ongelijk heb en daadwerkelijk weet waar die het over heeft, laat het dan vooral horen. Maar niet zeggen, oh maar dat zal wel goed geregeld zijn met wetgeving want daar moet ik heel hard om lachen.

Ik heb ook 2 powerstations met wat zonnepaneeltjes, een gasstelletje om te koken. zo'n kacheltje om warm te houden en al jaren een setje baofeng portofoons voor kort verkeer. Een kortegolf zendontvanger staat in de kast om verdere contacten mee te leggen of te luisteren en ik heb een schotel waarmee ik informatie van satelliet kan halen. Dus in dat opzicht ben ik wel redelijk voorzien, dat is het punt niet. Maar voor de gemiddelde NL-er is een goedkope FM/AM radio toch wel de simpelste en meeste instapbare oplossing. Nogmaals vergeet DAB+/FM, een heel netwerk in de lucht houden zie ik niet gebeuren. Dus dan blijft de middengolf de meest logische oplossing. En nee het is niet goedkoop. Maar wat heb je over voor je 18 miljoen burgers?
Laatst gewijzigd door terrestrial op 24 mar 2025 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie