Wat als... NPO R1 van de FM, terug op 747 + DAB?
Moderator: admin6
Re: Wat als... NPO R1 van de FM, terug op 747 + DAB?
Ik heb vandaag (overdag) een oude radio met de Middengolf aangesloten. Puur uit nieuwgierigheid.
De Middengolf (en ook Korte Golf) zijn helaas wel gevoelig voor storingsbronnen zoals een modem.
Maar alleen via de 819 kHz kwam een hard signaal binnen.
Volledig non-stop, het zou deze kunnen zijn :
https://www.studiodenakker.nl/webplayer
De 6085 (KG) waar Mi Amigo opzit is hier trouwens niet te beluisteren vanwege de storingsbronnen.
Helaas, helaas. De Middengolf gaat het niet meer worden. Hoe jammer het ook is.
De Middengolf (en ook Korte Golf) zijn helaas wel gevoelig voor storingsbronnen zoals een modem.
Maar alleen via de 819 kHz kwam een hard signaal binnen.
Volledig non-stop, het zou deze kunnen zijn :
https://www.studiodenakker.nl/webplayer
De 6085 (KG) waar Mi Amigo opzit is hier trouwens niet te beluisteren vanwege de storingsbronnen.
Helaas, helaas. De Middengolf gaat het niet meer worden. Hoe jammer het ook is.
Middengolf, korte en lange golf is alleen voor de liefhebbers. De dagelijkse luisteraar zal je er niet meer mee bereiken.
-
Zo, ik denk dat het tijd wordt om deze thread maar is wat nieuw leven in te blazen.
Ik zeg: NPO Radio 1 moet als landelijke informatie en calamiteiten zender per direct terug op middengolf 747 Khz of voor mij part 1008 Khz met een zeer sterke en Europa wijd te ontvangen zendinstallatie.
Hebben we nog steeds dezelfde naïeve mentaliteit uit 2020 of worden we langzamerhand een keertje wakker?
DAB+ en FM gaat niet in de lucht blijven tijdens grootschalige stroomuitval ten gevolge van een calamiteit. Er zijn geen noodstroom voorzieningen voor al die zenders of de aanvoer verloopt via glasvezel die zal uitvallen en DAB+ is afhankelijk van GPS voor synchronisatie van het zenderpark en zal bij verstoringen direct onbruikbaar worden. Een landelijke middengolf (AM) zender met backup kun je veel makkelijker in de lucht houden dan een heel zenderpark. Desnoods bouw er je direct een noodstudio naast.
En voordat iemand reageert maar Nederlanders hebben toch geen AM radio's meer in huis, onzin ! en anders koop je er maar eentje. Voor 2 tientjes heb je een betrouwbare FM/AM radio. Er wordt toch al aangeraden om een noodradio te kopen.
Kortom we moeten terug naar een betrouwbare en stabiele infrastructuur voor onze belangrijkste informatie voorziening!
Wie heeft de middelen om dit landelijk bij de politiek of de juiste mensen onder de aandacht te brengen ?
Als ik persoonlijk zou mogen kiezen zou ik NPO Radio 1 op FM alleen nog via de regionale FM kavels uitzenden met een paar uur per dag voor de regionale omroepen. Het niveau van die regionale omroepen is toch al laag, eigenlijk pure geld verspilling. De helft vd tijd hoor je nonstop muziek dus kun je er net zo goed Radio 1 op zetten. Dan kunnen ze het landelijke FM kavel van radio 1 bijvoorbeeld voor Radio 5 gebruiken.
Ik zeg: NPO Radio 1 moet als landelijke informatie en calamiteiten zender per direct terug op middengolf 747 Khz of voor mij part 1008 Khz met een zeer sterke en Europa wijd te ontvangen zendinstallatie.
Hebben we nog steeds dezelfde naïeve mentaliteit uit 2020 of worden we langzamerhand een keertje wakker?
DAB+ en FM gaat niet in de lucht blijven tijdens grootschalige stroomuitval ten gevolge van een calamiteit. Er zijn geen noodstroom voorzieningen voor al die zenders of de aanvoer verloopt via glasvezel die zal uitvallen en DAB+ is afhankelijk van GPS voor synchronisatie van het zenderpark en zal bij verstoringen direct onbruikbaar worden. Een landelijke middengolf (AM) zender met backup kun je veel makkelijker in de lucht houden dan een heel zenderpark. Desnoods bouw er je direct een noodstudio naast.
En voordat iemand reageert maar Nederlanders hebben toch geen AM radio's meer in huis, onzin ! en anders koop je er maar eentje. Voor 2 tientjes heb je een betrouwbare FM/AM radio. Er wordt toch al aangeraden om een noodradio te kopen.
Kortom we moeten terug naar een betrouwbare en stabiele infrastructuur voor onze belangrijkste informatie voorziening!
Wie heeft de middelen om dit landelijk bij de politiek of de juiste mensen onder de aandacht te brengen ?
Als ik persoonlijk zou mogen kiezen zou ik NPO Radio 1 op FM alleen nog via de regionale FM kavels uitzenden met een paar uur per dag voor de regionale omroepen. Het niveau van die regionale omroepen is toch al laag, eigenlijk pure geld verspilling. De helft vd tijd hoor je nonstop muziek dus kun je er net zo goed Radio 1 op zetten. Dan kunnen ze het landelijke FM kavel van radio 1 bijvoorbeeld voor Radio 5 gebruiken.
Leuk idee om NPO 1 op de AM terug te laten keren. Via de zendmasten van bv Lopik en Smilde zou je al een aardig bereik kunnen creëren.
Dat in die laatste alinea vind ik een minder goed plan. Radio 1 is een goed beluisterde zender, daar moet je niet aan tornen. Overigens zou ik het liefst het uitzenden van alle zenders via de FM-band helemaal laten stopzetten binnen een paar jaar, maar dat is een hele andere discussie. DAB+ is de toekomst.
Dat in die laatste alinea vind ik een minder goed plan. Radio 1 is een goed beluisterde zender, daar moet je niet aan tornen. Overigens zou ik het liefst het uitzenden van alle zenders via de FM-band helemaal laten stopzetten binnen een paar jaar, maar dat is een hele andere discussie. DAB+ is de toekomst.
-
Lopik en Smilde zijn geen middengolf mastenNoordzee schreef: ↑15 mar 2025 12:45 Leuk idee om NPO 1 op de AM terug te laten keren. Via de zendmasten van bv Lopik en Smilde zou je al een aardig bereik kunnen creëren.
Er zijn geen middengolf antennes bij de opstelplekken, middengolf is een heel andere antenne koek dan 3 meter of zo.
-
Dat is de band waar veel omroep stations zitten.
Dat lijkt me sterk, je zit op een radioforum.fm-tunerdotnl schreef: ↑15 mar 2025 13:41wat is een "3 meter" ?
voor veel mensen een onduidelijke term ;)
Als je dit in de jaren 70 of 80 had geroepen, was ik het helemaal met je eens. Maar tegenwoordig is de middengolf geen alternatief meer voor een betrouwbare en stabiele infrastructuur. Simpelweg omdat de benodigde infrastructuur niet meer aanwezig is. Een centrale zendmast is geen optie want één gerichte aanval of sabotage, en het signaal is weg. Wat dat betreft hebben FM en DAB+ een betere spreiding van zenders en daarmee een robuustere dekking.terrestrial schreef: ↑14 mar 2025 16:37 Ik zeg: NPO Radio 1 moet als landelijke informatie en calamiteiten zender per direct terug op middengolf 747 Khz of voor mij part 1008 Khz met een zeer sterke en Europa wijd te ontvangen zendinstallatie.
Daarnaast zeg je dat de zenders geen noodstroomvoorziening hebben, maar dat klopt niet. Er zijn zeker noodvoorzieningen aanwezig, en ook mobiele netwerken en andere kritische infrastructuren zijn redundant uitgevoerd, inclusief de verbindingen. Sterker nog, vanuit de wetgeving is dit verplicht. De wetgeving heeft ook niet stil gelegen en nagedacht aan een stabiele infrastructuur.
Zijn de huidige infrastructuren niet betrouwbaar dan?
Nee 1 aanval op een toren in Hilversum, en alles is stil gevallen.
Juist dit knooppunt is dan de zwakste schakel.
Juist dit knooppunt is dan de zwakste schakel.
-
Naar verluid liggen er geheime bunkers uit de tijd van de koude oorlog onder het natuurgebied bij Radio Kootwijk, bedoeld om de radio in de lucht te kunnen houden bij een nucleaire aanval. Hoewel ik het bestaan van die bunkers betwijfel, zijn die zendmasten pas eind jaren '90 weggehaald. Die masten, ooit neergezet voor radiotelegrafie met de bezette gebieden in wat nu Indonesië is, stonden al sinds eind jaren '60 weg te roesten. Ik sluit daarom ook niet uit dat die bunkers er wel zijn omdat een radiobunker vlakbij de zendmast op zich een doelwit is, anderzijds de meest betrouwbare plek kan zijn voor herstel na schade.
Radio 1 weer op de middengolf zetten zou ik persoonlijk toejuichen. Alleen zou dat, volgens goed Nederlands politiek gebruik, weer een knap staaltje kapitaalvernietiging zijn. Zendstation 1008kHz is net een paar jaar geleden opgeblazen. Dat terrein is tegenwoordig in bezit van het Ministerie van Defensie, dus een nieuwe zendmast bouwen moet wel te doen zijn. Weet alleen niet of dat gaat storen met de communicatie van de marine die er nu vandaan zou komen. En dat zou ook weer direct een militair doelwit zijn.
Radio 1 weer op de middengolf zetten zou ik persoonlijk toejuichen. Alleen zou dat, volgens goed Nederlands politiek gebruik, weer een knap staaltje kapitaalvernietiging zijn. Zendstation 1008kHz is net een paar jaar geleden opgeblazen. Dat terrein is tegenwoordig in bezit van het Ministerie van Defensie, dus een nieuwe zendmast bouwen moet wel te doen zijn. Weet alleen niet of dat gaat storen met de communicatie van de marine die er nu vandaan zou komen. En dat zou ook weer direct een militair doelwit zijn.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Maar vraag me af of de dekking dan wel voldoende is.
Dab is de indoor dekking in veel goed geissoleerde huizen waardeloos, dus men moet naar buiten met een radio om dab te ontvangen.
En door de vele door ons veroorzaakte storing oa zonnepanelen omvormers is het luisteren naar de mg ook niet meer te doen.
Denk dat dit trekken aan een dood paard wordt.
Dab is de indoor dekking in veel goed geissoleerde huizen waardeloos, dus men moet naar buiten met een radio om dab te ontvangen.
En door de vele door ons veroorzaakte storing oa zonnepanelen omvormers is het luisteren naar de mg ook niet meer te doen.
Denk dat dit trekken aan een dood paard wordt.
-
Hoop gedoe om niets. Kost veel en ook veel tijd om zoiets weer op te bouwen. Buiten beschouwing gelaten dat talk/nieuws prima op AM kan net als in de US maar too little, too late om maar in die sfeer te blijven.
-
We geven Radio 1 juist een groter bereik door de middengolf toe te voegen. Bovendien de regionale FM kavels overlappen elkaar en op de momenten dat er regionale programmering wordt uitgezonden kun je altijd schakelen naar AM, DAB+ ,kabel/glas of streaming voor het landelijke programma.Noordzee schreef: ↑15 mar 2025 12:45 Leuk idee om NPO 1 op de AM terug te laten keren. Via de zendmasten van bv Lopik en Smilde zou je al een aardig bereik kunnen creëren.
Maar het gaat vooral om Radio 1 terug op de middengolf te krijgen, de rest is maar wens denken.