Wat als... NPO R1 van de FM, terug op 747 + DAB?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

iljitsch

Wat als... NPO R1 van de FM, terug op 747 + DAB?

Bericht door iljitsch »

Het zal wel de jaren '90 geweest zijn dat Hilversum 1 alleen op de middengolf 747 te ontvangen was. Vervolgens werden er ook wat FM-zenders geplaatst maar het heeft heel lang geduurd voordat die een beetje fatsoenlijke dekking boden. In tegenstelling tot 2, 3 en 4 die in half het land prima te ontvangen waren/zijn via Lopik.

Vervolgens hebben ze de 747 opgedoekt waardoor je in het buitenland (nu) NPO Radio 1 niet meer kan ontvangen.

Maar wat als we, om twee doelen te bereiken, NPO Radio 1 van de FM afhalen en dan weer terugbrengen op de middengolf en natuurlijk handhaven op DAB. Dat zou zowel een reden zijn om een DAB-ontvanger aan te schaffen en ook als voordeel hebben dat het ver buiten Nederland mogelijk is deze zender te ontvangen.

En er is vast een leuk zakcentje te verdienen aan het veilen van die FM-frequenties.

(Mijn stelling is dat zowel oud als nieuw cool zijn, maar er tussenin niet. Dus middengolf en DAB zijn cool, of zouden het kunnen zijn, maar FM is bleh.)
rvbracht

Re: Wat als... NPO R1 van de FM, terug op 747 + DAB?

Bericht door rvbracht »

Die middengolf sites zijn opgeblazen, dus dat wordt 'm niet meer.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Het gaat er toch om dat het functioneert en mensen bereikt, niet dat het cool is? Vrijwel niemand luistert nog naar de middengolf, wel naar DAB+ maar ook nog steeds naar fm. Het bereik lijkt me juist voor een zender als radio 1 belangrijker dan "cool zijn".
fdboer

Bericht door fdboer »

Niemand luistert meer naar de middengolf en voor het buitenland zijn er streams, is het niet R1 dan wel BVN.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

747 op de MW is een optie, al zou ik dan voor de 1008 kiezen. Daar mag 600 kw zendvermogen op, dan ben je tot in Afrika te ontvangen. Desnoods knal je dan de 171 op de LW ook nog aan, dan is Radio 1 wereldwijd te horen.
WinnaarRadioring2023

fdboer schreef: 12 dec 2020 22:32 Niemand luistert meer naar de middengolf en voor het buitenland zijn er streams, is het niet R1 dan wel BVN.
Je kijkt nu met een veel te Nederlandse bril naar de wereld. Nederland is een van de weinige landen in de wereld waar we zo’n fantastisch infrastructuur hebben liggen voor internet. Dat is vrijwel negens zo.

De halve wereld luistert bovendien nog gewoon naar de middengolf, de lange golf of de korte golf. Simpelweg omdat het de enige manier is om het land radio dekking te geven.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

WinnaarRadioring2023 schreef: 12 dec 2020 23:55 747 op de MW is een optie, al zou ik dan voor de 1008 kiezen. Daar mag 600 kw zendvermogen op, dan ben je tot in Afrika te ontvangen. Desnoods knal je dan de 171 op de LW ook nog aan, dan is Radio 1 wereldwijd te horen.
Alle lokaties voor hoge vermogens zijn opgeblazen en de zenders afgebroken.

171 is nooit van de grond gekomen wegens te hoge kosten voor aanleg en het on air houden. Publieke en wereldomroep moesten juist bezuinigen. Dan gaat men dit nu echt niet meer uitrollen. Tevens is daar geen geschikte plaats voor, gezien de grote en de storing wil niemand dit in zijn voor of achter tuin

Men is al bezig met de aanloop naar het uitschakelen van FM.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

WinnaarRadioring2023 schreef: 13 dec 2020 00:02
fdboer schreef: 12 dec 2020 22:32 Niemand luistert meer naar de middengolf en voor het buitenland zijn er streams, is het niet R1 dan wel BVN.
Je kijkt nu met een veel te Nederlandse bril naar de wereld. Nederland is een van de weinige landen in de wereld waar we zo’n fantastisch infrastructuur hebben liggen voor internet. Dat is vrijwel negens zo.

De halve wereld luistert bovendien nog gewoon naar de middengolf, de lange golf of de korte golf. Simpelweg omdat het de enige manier is om het land radio dekking te geven.
Maar niemand in de rimboe zit op de Nederlandse radio 1 te wachten.

En idd we moeten naar de Nederlandse markt kijken, gaat ook een Nederlands station.
big T

Bericht door big T »

Er zijn nog wel een paar plekken waar zo 100 Kw aangezet kan worden.
Maar deze zijn niet meer in de buurt van de oude opstel plekken.
Maar waar rekenschap mee gehouden moet worden bij zulke vermogens, is dat de stroom leidingen dit ook aan moeten kunnen.
En dat zal de grootste pijn punt zijn vermoed ik.
Mast en antenne is het probleem niet zo.
fdboer

Bericht door fdboer »

En nu even realistisch, Radio1 is een zender voor de binnenlandse markt. Er is dus geen noodzaak dat deze zender in het buitenland te beluisteren is, daar hebben we BVN voor.
Dat de zender vroeger in half Europa te horen was, was een bijkomstigheid maar zendstation Flevoland was er vooral op ingericht om een goede dagdekking voor NL te geven
Zet even je nostalgie aan de kant een realiseer je dat de middengolf dood is (voor Europa).
Overigens is binnen Europa tegenwoordig meestal prima te streamen, maar dat doet er eigenlijk niet toe.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Tja... Aan de ene kant is het uitzetten van bestaande zenders nooit een plus, en het weer in de lucht brengen van oude zenders die uit staan / afgebroken zijn ligt natuurlijk ook niet voor de hand, dat was immers niet voor niks gebeurd.

Maar ik heb de afgelopen dagen mijn AV-receiver losgekoppeld van de televisiekabel omdat blijkbaar over niet al te lange tijd Ziggo gaat ophouden een analoog FM-signaal door te geven. Dus de meegeleverde FM-antenne zo goed en zo kwaad (vooral kwaad) als mogelijk opgehangen en gescand naar zenders. Radio 1 komt op geen enkele frequentie zonder problemen door, zelfs niet de 105.5 hier in Den Haag die volgens mij een kilometer verderop vanuit de toren bezuidenhout uitgezonden wordt.

Dan heb ik toch liever goede dekking op de middengolf, of natuurlijk DAB+, wat helaas de Onkyo die ik een paar jaar geleden kocht nog steeds niet ondersteunt.

Ik snap uiteraard dat buitenlanders niet naar NPO R1 gaan luisteren, maar onderschat niet hoeveel Nederlanders zich op enig moment in het buitenland bevinden. Ook qua rampenzender lijkt me één zender die het hele land kan dekken me een goede optie.

Hoe dan ook, ik heb hier prima DAB-dekking. Zijn er plekken in Nederland waar DAB zelfs met een enigszins redelijke antenne (dus beter dan zo'n draadantenne bungelend achterin een kast, zie bovenstaand, maar ook niet gelijk een yagi op het dak) geen fatsoenlijk DAB-signaal voor de belangrijkste omroepen oplevert?
WinnaarRadioring2023

Hoort-u-mij schreef: 13 dec 2020 11:33
WinnaarRadioring2023 schreef: 12 dec 2020 23:55 747 op de MW is een optie, al zou ik dan voor de 1008 kiezen. Daar mag 600 kw zendvermogen op, dan ben je tot in Afrika te ontvangen. Desnoods knal je dan de 171 op de LW ook nog aan, dan is Radio 1 wereldwijd te horen.
Alle lokaties voor hoge vermogens zijn opgeblazen en de zenders afgebroken.

171 is nooit van de grond gekomen wegens te hoge kosten voor aanleg en het on air houden. Publieke en wereldomroep moesten juist bezuinigen. Dan gaat men dit nu echt niet meer uitrollen. Tevens is daar geen geschikte plaats voor, gezien de grote en de storing wil niemand dit in zijn voor of achter tuin

Men is al bezig met de aanloop naar het uitschakelen van FM.
Dat is feitelijk allemaal juist, maar dat is de vraag niet. Een nieuw zenderpark is immers zo gebouwd, dus theoretisch kan men de boel zo weer inschakelen. Is een kwestie van politieke keuzes.
WinnaarRadioring2023

Hoort-u-mij schreef: 13 dec 2020 11:34
WinnaarRadioring2023 schreef: 13 dec 2020 00:02

Maar niemand in de rimboe zit op de Nederlandse radio 1 te wachten.

En idd we moeten naar de Nederlandse markt kijken, gaat ook een Nederlands station.
De praktijk wijst uit dat emigranten (ongeacht afkomst) vaak een schotel aan hun huis hangen om televisiestations uit eigen land te kunnen kijken. Ik kan me zo voorstellen dat Nederlanders in de rimboe best wel blij zijn met het Nederlandse Radio 1 op 171 kHz, juist ook omdat de ontvangst van radio zo eenvoudig is en heel weinig energie verbruikt. Zeker in vergelijking met televisie. Internet is zelden een optie, want niet beschikbaar.

Maar, en dat is een terecht punt, Radio 1 wordt gemaakt voor de Nederlandse markt.
WinnaarRadioring2023

big T schreef: 13 dec 2020 11:53 Er zijn nog wel een paar plekken waar zo 100 Kw aangezet kan worden.
Maar deze zijn niet meer in de buurt van de oude opstel plekken.
Maar waar rekenschap mee gehouden moet worden bij zulke vermogens, is dat de stroom leidingen dit ook aan moeten kunnen.
En dat zal de grootste pijn punt zijn vermoed ik.
Mast en antenne is het probleem niet zo.
Elektriciteit ook niet. Bouw twee 200 meter hoge windmolens met 80 meter lange wieken. Dan kan de antenne 100 meter boven de grond gehangen worden.
WinnaarRadioring2023

fdboer schreef: 13 dec 2020 12:22 En nu even realistisch, Radio1 is een zender voor de binnenlandse markt. Er is dus geen noodzaak dat deze zender in het buitenland te beluisteren is, daar hebben we BVN voor.
Dat de zender vroeger in half Europa te horen was, was een bijkomstigheid maar zendstation Flevoland was er vooral op ingericht om een goede dagdekking voor NL te geven
Zet even je nostalgie aan de kant een realiseer je dat de middengolf dood is (voor Europa).
Overigens is binnen Europa tegenwoordig meestal prima te streamen, maar dat doet er eigenlijk niet toe.
BVN is toch televisie. Dat kan je vrij slecht ontvangen op een radiotoestel.

De middengolf dood in Europa? Dat roept men al 40 jaar, maar ondertussen kon Groot Nieuws Radio via MW 1008kHz voldoende luisteraars bereiken om te blijven bestaan. Ook de huidige LPAM zenders krijgen nog best wel eens reacties van luisteraars.

Dat streamen binnen Europa valt vies tegen. Tot 3 jaar terug heb ik 15 jaar lang internationaal gereden. Nederland heeft een uitstekend 4G netwerk, maar in de meeste landen valt dat vies tegen.
Plaats reactie