DAB-ontvangst: niet slecht!

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

iljitsch

DAB-ontvangst: niet slecht!

Bericht door iljitsch »

Ik heb in 2015 een DAB-ontvanger gekocht. Toen viel de ontvangst me in de buurt van het centrum van Den Haag nogal tegen. Maar nu, vijf jaar later en na verhuisd te zijn naar bezuidenhout waar ik de zendtoren vanuit mijn raam kan zien is het een stuk beter!

West en Rijnmond komen nu goed door, Den Haag FM en meer lokale Haagse zaken en ook Voorburgse t/m Leidse lokale zenders, plus landelijk publiek en commercieel. Niet gek ook, die zenden dus vanuit die toren een kilometer verderop uit. Ik kan ook Zoetermeer en omstreken krijgen, maar dan moet ik de radio wel op de goede plek neerzetten om het signaal niet weg te laten vallen. Buiten krijg ik ook Delft - Vlaardingen, binnen niet.

Wat ik me nog afvraag: voor mensen die in de auto naar de radio luisteren, hoe groot is het voordeel van landelijk dekkende netwerken ten opzichte van al die losse FM-frequenties? Of zijn die autoontvangers slim genoeg om zonder veel onder breking tussen verschillende frequenties van dezelfde zender over te kunnen stappen.

Maar ik ben toch bang dat wat mij betreft podcasts de functie van radio nagenoeg volledig overgenomen hebben. Belangrijkste reden voor mij om een draagbare radio te hebben is in geval van rampen. Ook als in de hele provincie de stroom/zenders uitvallen kan ik zo nog horen wat er aan de hand is.
remco_k

Re: DAB-ontvangst: niet slecht!

Bericht door remco_k »

iljitsch schreef: 04 dec 2020 14:18 Wat ik me nog afvraag: voor mensen die in de auto naar de radio luisteren, hoe groot is het voordeel van landelijk dekkende netwerken ten opzichte van al die losse FM-frequenties? Of zijn die autoontvangers slim genoeg om zonder veel onder breking tussen verschillende frequenties van dezelfde zender over te kunnen stappen.
DAB autoradios kunnen naadloos van de ene naar de andere frequentie van dezelfde omroep schakelen (althans, diegene die ik heb). Als dat al nodig is. Er zijn ook single frequency netwerken waardoor de autoradio helemaal niet hoeft te schakelen. Dus je merkt er in beide gevallen niets van.
FM radio's kunnen dat (soms) overigens ook.
En wat mijn autoradio betreft kan hij ook nog eens naadloos tussen FM en DAB schakelen voor dezelfde omroep. De tijdsverschillen ertussen, lost de radio zelf op. Dat laatste doen heel veel radio's helaas niet, waardoor je, als je pech hebt en naar een twijfelende ontvanger zit te luisteren je steeds een paar seconden vooruit en terug in de tijd springt doordat er wordt geschakeld tussen FM en DAB.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

En als je helemaal een hippe autoradio heb, dan schakelt die ook nog tussen DAB+, FM en internet. Kan je aan de andere kant van het land nog naar je lokale omroep luisteren.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

WinnaarRadioring2023 schreef: 04 dec 2020 21:49 En als je helemaal een hippe autoradio heb, dan schakelt die ook nog tussen DAB+, FM en internet. Kan je aan de andere kant van het land nog naar je lokale omroep luisteren.
Mijn dinsdag geleverde nieuwe auto, het nieuwste model Seat Leon FR heeft deze functie. FM/dab/internet.
Dab en FM laat hij door elkaar zien in het overzicht. Waardoor je niet meer hoef te kiezen welke band. Ook naadloos doet hij overswitchen van FM naar DAB en andersom. Zenders die dubbele dekking hebben laat hij maar 1 keer zien.

Webradio nog niet geprobeerd omdat mijn eSIM nog geactiveerd moet worden, zodat ik een data connectie kan maken.

De ouderwetse tuner met schaalverdeling is verdwenen. Tijdens het rijden doet hij automatisch kijken of er nieuwe FM of Dab zenders zijn bijgekomen.
rodie

Bericht door rodie »

Ik denk persoonlijk dat internetradio de techniek DAB+ compleet gaat inhalen.
Vind de uitrol van DAB+ bij de auto fabrikanten veel te traag gaan.
Ze zien het nog steeds als luxe-product.
Ik moest ook ruim 50 euro meer betalen met leasen als ik DAB+ in mijn auto wilde.
Daar begin ik dus mooi niet mee, zeker niet als je op dezelfde manier via internet radio kunt luisteren met datzelfde toestel.
Internet in de auto wordt steeds meer standaard.
Apple Carplay en Android Carplay maakt DAB+ compleet overbodig, zéker als je een onbeperkt abonnement hebt op je telefoon.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Tja, de vraag of etherradio nog toekomst heeft is een meer algemene vraag.

Wat betreft DAB+ is het vergelijkbaar met "biologisch" eten. (Tussen aanhalingstekens omdat niemand natuurlijk "mineraal" eet uit en kolenmijn ofzo.) Een flinke groep mensen is bereid meer te betalen dus de winstmarges zijn veel groter en dus zullen de mensen die het op zich wel een goed idee vinden maar niet (veel) extra willen betalen het links laten liggen en dus breekt het nooit echt door...

Zelf luister ik nooit naar muziek op de radio omdat je dan 1 of 2 leuke nummers krijgt en dan iets wat niet aan te horen is, slappe verhalen van een DJ, nieuws of reclame. Beter dus om gewoon naar m'n eigen muziek te luisteren.

Ik luister wel veel naar radioprogramma's voor nieuws, maar dan voornamelijk als podcasts. Live radio luisteren is veel te irritant, met reclame en elk half uur weer hetzelfde nieuws wat al lang niet meer nieuw is en teveel onderwerpen die me niet interesseren.

Dus netto luister ik zeer weinig naar daadwerkelijke radio. Toch denk ik dat het belangrijk is dat het blijft bestaan. Allereerst voor wanneer er echt wat aan de hand is. Radio is dan samen met teletekst toch wel het snelste medium. Ook kan je radio tot 50 km ofzo afstand ontvangen, zodat als bijvoorbeeld in heel zuid-holland de stroom uitvalt ik toch nog weet wat er aan de hand is via de zender Lopik. Mijn internetradio is dan na een paar uur dood wanneer de batterijen van de zendmasten in mijn buurt op zijn.

Daarnaast is duizend internetzenders wel leuk voor muziek, maar daarmee bouwt geen enkel station voldoende bereik op om te kunnen investeren in nieuws. Dus netto heb je dan niks als je nieuws nodig hebt, terwijl in de huidige situatie Radio 1, BNR, de regionalen en tot op zekere hoogte de lokalo's wel in die behoefte voorzien.
WinnaarRadioring2023

Hoort-u-mij schreef: 05 dec 2020 00:21
WinnaarRadioring2023 schreef: 04 dec 2020 21:49 En als je helemaal een hippe autoradio heb, dan schakelt die ook nog tussen DAB+, FM en internet. Kan je aan de andere kant van het land nog naar je lokale omroep luisteren.
Mijn dinsdag geleverde nieuwe auto, het nieuwste model Seat Leon FR heeft deze functie. FM/dab/internet.
Dab en FM laat hij door elkaar zien in het overzicht. Waardoor je niet meer hoef te kiezen welke band. Ook naadloos doet hij overswitchen van FM naar DAB en andersom. Zenders die dubbele dekking hebben laat hij maar 1 keer zien.

Webradio nog niet geprobeerd omdat mijn eSIM nog geactiveerd moet worden, zodat ik een data connectie kan maken.

De ouderwetse tuner met schaalverdeling is verdwenen. Tijdens het rijden doet hij automatisch kijken of er nieuwe FM of Dab zenders zijn bijgekomen.
Kan je dan nog wel zoeken met zo'n schaalverdeling, of is dat ook onmogelijk?
Hoort-u-mij

WinnaarRadioring2023 schreef: 06 dec 2020 16:37

Nog niet gevonden.

Wel kan ik via de spraak stuur functie vragen een frequentie op te zoeken. "Radio op 92 punt 3"
WinnaarRadioring2023

DAB+ is oude wijn in nieuwe zakken. KINK doet nou echt niet zoveel anders als de V.R.O.N. in 1960, alleen de ether distributie is anders.

Betwijfel wel of het internet een concurrent is voor DAB+ als het om radio gaat. Radio 538 heeft de best beluisterde radio stream van Nederland, maar het aantal online luisteraars is een fractie van aantallen via FM en DAB+ en bovendien zitten veel van die online luisteraars in het buitenland, waardoor online de enige manier is om naar Radio 538 te luisteren.

De online luisteraar luistert voornamelijk naar podcast en/of muziekstreams als Spotify en YouTube. En bij uitzondering naar webstations die datgene bieden wat de streaming diensten niet als zodanig kunnen maken.

Zolang er live radio gemaakt wordt zal ether radio blijven bestaan en ook toekomst hebben. Hoewel er nog nooit zoveel legale radiostations in Nederland zijn geweest, denk ik dat we over enkele decennia wel naar de situatie gaan dat het aantal radiostations heel langzaamaan gaat afnemen.
WinnaarRadioring2023

Hoort-u-mij schreef: 06 dec 2020 17:01
WinnaarRadioring2023 schreef: 06 dec 2020 16:37

Nog niet gevonden.

Wel kan ik via de spraak stuur functie vragen een frequentie op te zoeken. "Radio op 92 punt 3"
Klinkt als een ideale radio, al zou ik wel graag een FM schaalverdeling willen houden.
Hoort-u-mij

Vooralsnog mis ik hem niet. Alle zenders scant hij tijdens het rijden. Dus kom ik in een andere regio, dan zie ik al mijn te ontvangen dab en FM stations.

Je kan voorkeur aangeven of je FM of Dab prioriteit wilt hebben.

Tevens zie je dan het station, dus bijvoorbeeld geen 2 x Omroep Brabant maar alleen of Dab of FM , net wat je aangegeven voorkeur is. Rij je uit het Dab+/FM gebied en is het station er nog wel op FM/Dab+ dan heb ik naadloos een overgang.

Zowel op FM als Dab de zender logo's en eventueel op Dab de slideshows.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

WinnaarRadioring2023 schreef: 06 dec 2020 17:49 DAB+ is oude wijn in nieuwe zakken. KINK doet nou echt niet zoveel anders als de V.R.O.N. in 1960, alleen de ether distributie is anders.

Betwijfel wel of het internet een concurrent is voor DAB+ als het om radio gaat. Radio 538 heeft de best beluisterde radio stream van Nederland, maar het aantal online luisteraars is een fractie van aantallen via FM en DAB+ en bovendien zitten veel van die online luisteraars in het buitenland, waardoor online de enige manier is om naar Radio 538 te luisteren.

De online luisteraar luistert voornamelijk naar podcast en/of muziekstreams als Spotify en YouTube. En bij uitzondering naar webstations die datgene bieden wat de streaming diensten niet als zodanig kunnen maken.

Zolang er live radio gemaakt wordt zal ether radio blijven bestaan en ook toekomst hebben. Hoewel er nog nooit zoveel legale radiostations in Nederland zijn geweest, denk ik dat we over enkele decennia wel naar de situatie gaan dat het aantal radiostations heel langzaamaan gaat afnemen.
Er wordt veel te simpel gedacht over "internet wordt snel de opvolger van dab+", vooral als we het over mobiel hebben. Het parlement van Nedersaksen was vorig jaar zomer unaniem zo naïef om te denken dat dab+ geldverspilling was/is. Dat had zich nota bene laat omkletsen door de lobby van een commerciële zender die geen zin had aan dab+ investeringen. Ondertussen zit die zender nu toch op dab+ en is de dab+ kritiek verstomd. Er zijn inmiddels in Duitsland al veel te veel luisteraars op dab+ overgestapt vanwege een veelvoud aan zenderaanbod in top geluidskwaliteit. Plus allerlei extra functies. zoals een teletekstpagina, het actuele weerbericht, en programma informatie op het scherm. 5G transmissie is voorlopig verre toekomstmuziek. Daar valt niet op te wachten. En als op dit moment massaal mobiel internetradio wordt geluisterd, gaan servers daar natuurlijk problemen mee krijgen, terwijl de luisteraar zich blauw gaat betalen aan databundels. Dat wordt gemakshalve vergeten. Dab+ is voorlopig een hele mooie digitale opvolger van de FM en kan een onbeperkt aantal luisteraars tegelijkertijd bedienen.
Laatst gewijzigd door Satfreak13 op 06 dec 2020 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Dubbel
fdboer

Bericht door fdboer »

Ik snap niet wat zovelen tegen dab+ hebben. Natuurlijk waren er in het begin wat probleempjes met de dekking maar ik ben blij dat ik het heb. In de auto (VW af fabriek) werkt het prima en zowel in de auto als op de stereo klinkt het niet minder dan FM.
Slechts een keer heb ik meegemaakt dat de dab+ door atmosferische omstandigheden werd gestoord, het viel me alleen op omdat het FM signaal waar automatisch op werd teruggevallen slechter klonk dan ik gewend was.
Hoort-u-mij

fdboer schreef: 06 dec 2020 21:15 Ik snap niet wat zovelen tegen dab+ hebben. Natuurlijk waren er in het begin wat probleempjes met de dekking maar ik ben blij dat ik het heb. In de auto (VW af fabriek) werkt het prima en zowel in de auto als op de stereo klinkt het niet minder dan FM.
Slechts een keer heb ik meegemaakt dat de dab+ door atmosferische omstandigheden werd gestoord, het viel me alleen op omdat het FM signaal waar automatisch op werd teruggevallen slechter klonk dan ik gewend was.
In mijn onlangs afgeleverde nieuwe auto zit een zeer goede dab+ ontvanger. Ik ontvang tot aan Waalwijk de lokale mux van Eindhoven en tot aan Raamsdonk die van Oss en omgeving. Vanaf Dordrecht op de moedijkbrug krijg ik het kavel van Zoetermeer al door.

In Brabant met gemak de Duitse en Belgische Dab+ zenders. Ik ben echt verbaasd over de kwaliteit
Plaats reactie