FM kabelradio blijft langer bij Ziggo

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Satfreak13

Re: FM kabelradio blijft langer bij Ziggo

Bericht door Satfreak13 »

MFM schreef: 20 jan 2021 18:42
JG van Straten schreef: 20 jan 2021 18:24 Kan mij niet heugen dat ik een radio heb aangesloten op de kabel. De laatste jaren luisteren we naar de radio via internet.
Best raar eigenlijk dat er een complete grote doelgroep van harde kern vaste radioluisteraars door Ziggo en co gewoon langs de kant van de weg gezet worden.
U bagatelliseert.
Ten eerste heb ik hierboven al aangegeven, dat na 2 jaar publiciteit voor een petitie om analoge kabel FM in stand te houden, met schokken en stoten 1700 ondertekenaars heeft opgeleverd. Je kunt je inmiddels de vraag stellen of het er na 2 jaar nog wel 1700 zijn.
En daar moet een verouderde techniek voor in leven worden gehouden?
Ten tweede zijn er genoeg alternatieven. De meest voor de hand liggende is de tuner aan te sluiten op een dakantenne. Analoge ether FM is voorlopig nog niet weg. Misschien nog wel 10 jaar niet. Dus de doelgroep waar u op duidt, kan er 90 mee worden.
Ten derde is de technische vooruitgang zodanig, dat er nieuwe opties zijn gekomen. Tuners die zo op een versterker kunnen worden aangesloten en een verrijking bieden aan wat er al op de FM is.
Maar wellicht luisteren opa en oma de hele dag naar een handjevol dezelfde zenders?
Uw wens is niet proportioneel (meer) 1700 voornamelijk verouderde handtekeningen zijn al 2 jaar het bewijs dat "vrijwel geen hond" meer luistert naar analoge kabelradio.
Ik wens daar als Ziggo abonnee trouwens ook niet aan mee te betalen.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Satfreak13 schreef: 21 jan 2021 11:46 Ten eerste heb ik hierboven al aangegeven, dat na 2 jaar publiciteit voor een petitie om analoge kabel FM in stand te houden, met schokken en stoten 1700 ondertekenaars heeft opgeleverd.
Petities ondertekenen... ik ken werkelijk niemand die dat doet. Dus dat zegt natuurlijk helemaal niks.

Ziggo had al minder te bieden dan de meeste glasvezel-aanbieders maar analoge radio was in elk geval nog onderscheidend.
remco_k

Bericht door remco_k »

Ane Sybesma schreef: 21 jan 2021 13:32 Ziggo had al minder te bieden dan de meeste glasvezel-aanbieders ...
Laat dat nou exact de hele reden zijn waarom ze analoge radio via de kabel eruit gooien en ook waarom analoge TV er ooit uit ging. Dat is puur om beter te kunnen concurreren met glasvezel aanbieders wat internet snelheden betreft (die geen van allen analoge radio aanbieden overigens).
Internet up- en download snelheid heeft het gewoon gewonnen wat prioriteit betreft ten opzichte van analoge radio via de kabel. Ik vind het ook jammer, maar ik snap het wel, want Ziggo is wat internetsnelheden betreft nu inderdaad nergens in verhouding tot de glasvezelboeren. En dat kan straks dus veranderen.

Ik ben namelijk precies om die reden (snelheid+latency) overgestapt van Ziggo internet naar een glasvezel aanbieder. Als Ziggo straks dezelfde snelheden kan aanbieden tegen vergelijkbaar tarief, kom ik heel misschien weer terug bij Ziggo.

Wat ik van Ziggo heel onderscheidend vind, is dat ze DVB-C aanbieden, alle relevante kanalen in hoge bitrates (vaak het hoogst in vergelijk tot andere aanbieders). Je kan je eigen PVR ontvangers gebruiken, de ingebouwde ontvanger van je TV's of die box die je van Ziggo krijgt. Het kan allemaal, naar keuze. Dat is iets wat je bij 9 van de 10 glasvezelboeren echt niet kan doen. Daarom zit ik met mijn TV abbo nog bij Ziggo omdat er imo geen betere TV bron bestaat als Ziggo cq DVB-C. (Met uitzondering van die ene glasvezelboer die DVB-C over glas aanbied - dat is dan weer wel een goede tegenhanger.)
En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle mogelijke problemen+timeshift/doorspoel/terugkijkrechten waar je tegen aanloopt als IPTV klant bij zo'n glasvezelboer. DVB-C is wat dat betreft toch echt wel superieur met zoveel vrijheid als je zelf wilt.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
progmog

Bericht door progmog »

remco_k schreef: 21 jan 2021 14:41
Ane Sybesma schreef: 21 jan 2021 13:32 Ziggo had al minder te bieden dan de meeste glasvezel-aanbieders ...
Laat dat nou exact de hele reden zijn waarom ze analoge radio via de kabel eruit gooien en ook waarom analoge TV er ooit uit ging. Dat is puur om beter te kunnen concurreren met glasvezel aanbieders wat internet snelheden betreft (die geen van allen analoge radio aanbieden overigens).
Dit is niet helemaal juist. Ziggo moet analoge distributie staken van de wet (Mediawet 2008). Dit hadden ze al moeten doen voor 1/1/2021 maar heeft uitstel voor gekregen van het Commissariaat vd Media tot 2023.

En tuurlijk komt dit ten goede voor hun internet services, maar als zij nu al 1 Gb kunnen aabieden zijn ze al in lijn met hun concurrenten glasvezels. Upload hebben ze altijd gezegd niet te willen verhogen tot het minimale. Er is geen grote vraag naar meer upload. Ook al denken wij it-ers daar anders over.
remco_k

Bericht door remco_k »

progmog schreef: 21 jan 2021 16:35
remco_k schreef: 21 jan 2021 14:41
Dit is niet helemaal juist. Ziggo moet analoge distributie staken van de wet (Mediawet 2008). Dit hadden ze al moeten doen voor 1/1/2021 maar heeft uitstel voor gekregen van het Commissariaat vd Media tot 2023.
Ah, dat wist ik niet. Maar de technische medewerkers van Ziggo zelf weten dat blijkbaar ook niet dan. :))
Ik spreek er weleens eentje die voor Ziggo werkzaam is als storings monteur, op een hoog technisch niveau. Die weet dat ook niet.
En tuurlijk komt dit ten goede voor hun internet services, maar als zij nu al 1 Gb kunnen aabieden zijn ze al in lijn met hun concurrenten glasvezels. Upload hebben ze altijd gezegd niet te willen verhogen tot het minimale. Er is geen grote vraag naar meer upload. Ook al denken wij it-ers daar anders over.
Ziggo gaat de upload bandbreedte voor Giganet verhogen zodra dat kan, en dat is als analoge radio af is geschakeld.
Nu zitten ze met 1 Gbps down, 50 Mbps up. De verhouding tussen die 2 is om te beginnen heel scheef. Ten 2e heb ik voor bijna de helft van de prijs bij een glasvezelaanbieder 1 Gbps up én down en ik haal die snelheden prima. Dus Ziggo moet iets veranderen, anders gaan ze alleen maar meer terrein verliezen. Of je het nou wel of niet nodig hebt.
De wens voor meer bandbreedte is er wel degelijk, ook bij niet it-ers of nerds. Ik kijk even naar een niet-it-er kennis van me. Doet graag iets met videos. Voorheen SD, daarna HD, daarna 4K/8K HDR. Weleens gezien hoe groot die bestanden zijn en hoe lang dat duurt voordat je die hebt geupload, zelfs met 50 Mbps? Dit type gebruikers heeft helemaal niets aan zo'n Ziggo lijntje. :)
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
wave

Bericht door wave »

remco_k schreef: 21 jan 2021 16:58 De wens voor meer bandbreedte is er wel degelijk, ook bij niet it-ers of nerds. Ik kijk even naar een niet-it-er kennis van me. Doet graag iets met videos. Voorheen SD, daarna HD, daarna 4K/8K HDR. Weleens gezien hoe groot die bestanden zijn en hoe lang dat duurt voordat je die hebt geupload, zelfs met 50 Mbps? Dit type gebruikers heeft helemaal niets aan zo'n Ziggo lijntje. :)

Even met wat getallen tokkkelen 🧐, ProRes 4444XQ in 4K/30P is een slordige 950 Gb per uur. In 8K/30P mag je voor datzelfde uur bijna 4 Tb aftikken. En dan hebben we het maar niet over 8K RAW files, dat kan tot 2x zo groot oplopen. Way too much voor een Ziggo lijn. Aan de andere kant: 4K HDR en zeker 8K HDR zijn geen consumenten workflows meer. Om dat vlot te kunnen editen en colorgraden heb je al minimaal een zwaar werkstation met dito prijs nodig, en dan heb je het nog niet over storage, backup en de prijs van 8K HDR klasse A monitors. Als je dat kunt betalen cq je boterham daarmee verdient dan heb je waarschijnlijk gewoon een razendsnelle zakelijke glas link :)) .

Back to topic: de op de vorige pagina gegeven tip van die losse Ziggo DVB-C ontvanger is een goeie! Wel een gemiste kans dat dat ding geen USB plager en BT aan boord heeft, anno 2021.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
fdboer

Bericht door fdboer »

remco_k schreef: 21 jan 2021 14:41 ...
Wat ik van Ziggo heel onderscheidend vind, is dat ze DVB-C aanbieden, alle relevante kanalen in hoge bitrates (vaak het hoogst in vergelijk tot andere aanbieders). Je kan je eigen PVR ontvangers gebruiken, de ingebouwde ontvanger van je TV's of die box die je van Ziggo krijgt. Het kan allemaal, naar keuze. Dat is iets wat je bij 9 van de 10 glasvezelboeren echt niet kan doen. Daarom zit ik met mijn TV abbo nog bij Ziggo omdat er imo geen betere TV bron bestaat als Ziggo cq DVB-C. (Met uitzondering van die ene glasvezelboer die DVB-C over glas aanbied - dat is dan weer wel een goede tegenhanger.)
En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle mogelijke problemen+timeshift/doorspoel/terugkijkrechten waar je tegen aanloopt als IPTV klant bij zo'n glasvezelboer. DVB-C is wat dat betreft toch echt wel superieur met zoveel vrijheid als je zelf wilt.
Met hun 'Next' cloud strategie zijn ze dat onderscheid aardig om zeep aan het helpen, het enige dat overblijft is de CI+ module zodat je geen extra kastje hebt. Voor eigen apparatuur zit je bij Ziggo vast aan SD tenzij je nog onder het oude regime losse kaarten hebt.

In elk geval kun je bij KPN met het 'opnemen' pakket zonder problemen skippen en doen. Die rechtenbeperking zit alleen op het 'terugkijk' gedeeltje, maar dat is bij Ziggo niet anders. Voor ontvangst zonder kastje wordt steeds meer op de (Google TV) app in de TV overgegaan.

Met andere woorden, zoveel onderscheid is er niet (meer).
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

remco_k schreef: 21 jan 2021 14:41 Laat dat nou exact de hele reden zijn waarom ze analoge radio via de kabel eruit gooien en ook waarom analoge TV er ooit uit ging. Dat is puur om beter te kunnen concurreren met glasvezel aanbieders wat internet snelheden betreft (die geen van allen analoge radio aanbieden overigens).
Voor mij is radio de enige reden om Ziggo trouw te blijven. Meer snelheid vind ik minder belangrijk en de snelheid van glas gaat Ziggo ook niet overtreffen zonder radio en al helemaal niet als het op prijs aankomt. Verder krijg ik bij de glasvezelboeren vaak ook nog eens ESPN 1, 2, en 3 er gratis bij.

Ik snap het verder wel. En Ziggo moet het zelf weten uiteraard. Maar voor mij persoonlijk wordt Ziggo minder interessant.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Ane Sybesma schreef: 21 jan 2021 13:32 Petities ondertekenen... ik ken werkelijk niemand die dat doet. Dus dat zegt natuurlijk helemaal niks.
Excuus, maar wat een arrogante reactie! Omdat u er zelf geen weet van hebt, "zegt dat NATUURLIJK (!!!!) helemaal niks."?
'Pffff.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

https://randapparatuur.ziggo.nl/randapp ... ails/35264

Ziggo heb je toch een oplossing voor alles :))
Ja opa en helemaal niet duur :wink:

Opa: Het geld moet blijven rollen jongen....

Note een beetje kant vriendelijk bedrijf bied dit tegen kostprijs of gratis aan als je er een succes van wil maken
Maar nee ziggo is de luisteraar van 50+ allang vergeten oooo wat mis ik casema klantenservice :))
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Opa: Vroegâh was alles betûh, jongen!
en dan is er koffie......
MFM

Bericht door MFM »

Echtwel schreef: 25 jan 2021 16:05 https://randapparatuur.ziggo.nl/randapp ... ails/35264

Ziggo heb je toch een oplossing voor alles :))
Ja opa en helemaal niet duur :wink:

Opa: Het geld moet blijven rollen jongen....

Note een beetje kant vriendelijk bedrijf bied dit tegen kostprijs of gratis aan als je er een succes van wil maken
Maar nee ziggo is de luisteraar van 50+ allang vergeten oooo wat mis ik casema klantenservice :))
Tijdelijk niet leverbaar :lol:
wave

Bericht door wave »

Echtwel schreef: 25 jan 2021 16:05 Note een beetje kant vriendelijk bedrijf bied dit tegen kostprijs of gratis aan als je er een succes van wil maken
Al even geloogled op de winkelprijs van die ontvanger? Ligt tussen de 80 - 100 euro. Ziggo biedt die ontvanger voor € 47,50 aan inclusief verzendkosten. Kostprijs zal het niet zijn maar als je de kosten voor orderhandling, verpakking en verzending meeneemt zal er geen riante marge overblijven. En gratis? Uiteindelijk wordt dat toch in de abonnementsprijs van alle klanten verrekend, dus dan beter zo.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Plaats reactie