FM kabelradio blijft langer bij Ziggo

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Pascal. K

Re: FM kabelradio blijft langer bij Ziggo

Bericht door Pascal. K »

Echtwel schreef: 19 jan 2021 11:19 Nu ziggo gaat afschakelen het analoog freq. ben ik benieuwd wat Den Haag FM gaat doen met hun analoog 2e kanaal dit “ open “ kanaal waar de 3e gebruikers behoren te kunnen uizenden is sinds dag en jaar verbanden naar de kabel 95.9 in Den Haag echter nu ziggo stopt gaan de houders van dit kanaal een ether freq. Krijgen of niet ? Ben benieuwd naar jullie gedachten..
Ether kanaal FM is geen optie.

Digitale kabel, online en DAB+ uiteraard wel
EtherScout

Bericht door EtherScout »

deradioluisteraar schreef: 19 jan 2021 11:44 Is het 'derden'-kanaal van de Haagse lokale omroep al via DAB+ te horen?
Nee. Een lokale publieke omroep krijgt in de huidige regeling maar één plekje op DAB+.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Dan ben ik benieuwd hoe SALTO (met z'n vier kanalen) dat gaat aanpakken als er in Amsterdam lokale DAB+ mogelijk is :))
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

dat zijn 4 radio stations met een eigen identiteit, dus 4x plek op DAB.

Dat had DHFM bij de oprichting ook kunnen doen, 4 kleinere zenders ipv één grote
EtherScout

Madurodam FM schreef: 20 jan 2021 11:10
EtherScout schreef: 19 jan 2021 21:33
deradioluisteraar schreef: 19 jan 2021 11:44 Is het 'derden'-kanaal van de Haagse lokale omroep al via DAB+ te horen?
Nee. Een lokale publieke omroep krijgt in de huidige regeling maar één plekje op DAB+.
Dan ben ik benieuwd hoe SALTO (met z'n vier kanalen) dat gaat aanpakken als er in Amsterdam lokale DAB+ mogelijk is :))
Ik denk dat in 2022, als de definitieve DAB+frequenties uitgegeven worden, er een verandering komt in het beleid. In de grote steden, met de eigen DAB+mux voor alleen die stad, is er ruimte. Plus dat in specifieke gevallen extra kanalen een nuttige publieke functie kunnen hebben.
EtherScout

Zelfs Nu.nl heeft er een bericht over en er wordt in de NuJij-discussie eronder over geklaagd, al is niet iedereen het met de klagers eens. Ik zou wel voorstander zijn van DAB+ op de kabel, zodat mensen ook kunnen kiezen voor een stereoset met DAB+. Ik vind DVB-C niet ideaal en ik heb weinig vertrouwen in de langdurige ondersteuning van hoogwaardige stereosets met internetradio. Internetradio heeft geen vaste standaard.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Een internettunertje op de installatie en de hele wereld komt binnen. De meeste zenders in full stereo. Een handjevol die-hards rechtvaardigt niet het in stand houden van analoge kabel FM.
EtherScout

Satfreak13 schreef: 20 jan 2021 14:28 Een internettunertje op de installatie en de hele wereld komt binnen. De meeste zenders in full stereo. Een handjevol die-hards rechtvaardigt niet het in stand houden van analoge kabel FM.
Nee, FM op de kabel moet uit. Die uploadsnelheid moet echt omhoog. Maar ik had het niet over het plaatsen van een kastje, ik had het over radio die geïntegreerd is in je (hoogwaardige) stereoset in de woonkamer. Je weet wel: mooi vormgegeven, hoge kwaliteit, één geheel. Internetradio's zijn prima, maar hoe lang blijven ze werken? Wat als de bijbehorende service stopt? Wat als er geen nieuwe firmware meer voor komt? Voor een goedkoop los kastje is dit geen groot probleem, maar het kopen van een stereoset met geïntegreerde internetradio wordt zo wel een dure en riskante gok. DAB+ vormt daarentegen een vaste standaard, die voorlopig niet gaat veranderen.
JG van Straten

Bericht door JG van Straten »

Kan mij niet heugen dat ik een radio heb aangesloten op de kabel. De laatste jaren luisteren we naar de radio via internet.
MFM

Bericht door MFM »

JG van Straten schreef: 20 jan 2021 18:24 Kan mij niet heugen dat ik een radio heb aangesloten op de kabel. De laatste jaren luisteren we naar de radio via internet.
Hier ook.
Maar bv mijn oudere familieleden zoals mijn ouders luisteren vanaf dat ze opstaan tot zo’n uur of 5 in de middag via de analoge kabel.
Veel ouderen doen dat nog.
Veel makkelijke alternatieven zijn er helaas niet voor ze. Want zo kun je bij Ziggo alleen naar de digitale zenders luisteren door met je afstandsbediening via de tv af te stemmen..
Ook is er bijna geen enkel echt goed“merk” tuner met dab+ of internetstreaming te koop voor die doelgroep. Alles is beter dan je ouders of opa en oma de dure hifi stereoset in te laten ruilen voor een baggergoedkoop dab+ portable.

Best raar eigenlijk dat er een complete grote doelgroep van harde kern vaste radioluisteraars door Ziggo en co gewoon langs de kant van de weg gezet worden.
EtherScout

MFM schreef: 20 jan 2021 18:42
JG van Straten schreef: 20 jan 2021 18:24 Kan mij niet heugen dat ik een radio heb aangesloten op de kabel. De laatste jaren luisteren we naar de radio via internet.
Hier ook.
Maar bv mijn oudere familieleden zoals mijn ouders luisteren vanaf dat ze opstaan tot zo’n uur of 5 in de middag via de analoge kabel.
Veel ouderen doen dat nog.
Veel makkelijke alternatieven zijn er helaas niet voor ze. Want zo kun je bij Ziggo alleen naar de digitale zenders luisteren door met je afstandsbediening via de tv af te stemmen..
Ook is er bijna geen enkel echt goed“merk” tuner met dab+ of internetstreaming te koop voor die doelgroep. Alles is beter dan je ouders of opa en oma de dure hifi stereoset in te laten ruilen voor een baggergoedkoop dab+ portable.
Ik luister radio op elke beschikbare manier, ook via internet. Maar ik kan mij de behoefte van het hebben van een duidelijke en goede stereoset met radio in de woonkamer goed voorstellen.

Er zijn wel degelijk goede stereosets met DAB+, die eenvoudig in de bediening zijn. Met duidelijke knopen 'CD' en 'Radio' op de afstandsbediening en waar je de zenders achter knoppen 1, 2, 3 enz. kan voorprogrammeren. Met een coax-aansluiting, zodat je de antenne ergens anders kunt monteren, bijvoorbeeld buiten of boven. Deze coax-aansluiting biedt mogelijkheden voor kabelradio, mits de kabelaanbieder DAB+ gaat doorgeven. De frequentie van DAB+, zeker kanaal 12 of 13, is hoog genoeg om de upload van het kabelinternet niet in de weg te zitten. Met een lage foutcorrectie, bijvoorbeeld EEP 4-A of 4-B, (het is immers kabel en geen ether,) heb je aan één TV-kanaal (4 muxen) meer dan voldoende voor een mooi radioaanbod in fatsoenlijke geluidskwaliteit.
wave

Bericht door wave »

Een Ziggo Mediabox XL verbruikt 59 watt/uur. Heb je dus van 9 tot 5, zoals in het voorbeeld van MFM, dat ding aanstaan om naar de radio te luisteren dan verstook je daarmee 59*8 = 472 watt per dag. Toch fijn dat je je stroom vretende gloeilampen hebt vervangen door zuinige en duurzame LED lampen en Ziggo zich niet hoeft te bekommeren om de duurzaamheidsdoelen?

Maar los van de datacompressie is DAB+ ontvangst binnenshuis allesbehalve een vanzelfsprekendheid, en dan heb je het nog niet over de bitrates: DAB+ mag dan wel digitaal zijn, het is kwalitatief zeker niet zaligmakend. Kortom: uitfaseren van de FM kabelband is een dom, kortzichtig en klantonvriendelijk besluit van Ziggo. Gelukkig blijft het normale FM net nog in de lucht, en de goeie ouwe dipool antenne is zó weer gemaakt.

Nog een voordeel daarvan is dat naar de FM radio luisteren tenminste nog íets is wat niet automatisch in een reclameprofiel wordt opgeslagen en naar derden verkocht...
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
EtherScout

wave schreef: 20 jan 2021 19:27 Maar los van de datacompressie is DAB+ ontvangst binnenshuis allesbehalve een vanzelfsprekendheid, en dan heb je het nog niet over de bitrates: DAB+ mag dan wel digitaal zijn, het is kwalitatief zeker niet zaligmakend. Kortom: uitfaseren van de FM kabelband is een dom, kortzichtig en klantonvriendelijk besluit van Ziggo. Gelukkig blijft het normale FM net nog in de lucht, en de goeie ouwe dipool antenne is zó weer gemaakt.

Nog een voordeel daarvan is dat naar de FM radio luisteren tenminste nog íets is wat niet automatisch in een reclameprofiel wordt opgeslagen en naar derden verkocht...
- De bitrate van DAB+ is in te stellen: 192 kb/s AAC-LC per station, of nog hoger, is gewoon mogelijk. Op de kabel is er ruimte genoeg.
- DAB+ is, net als FM, eenweg één-naar-veel, dus traditionele broadcasting met alleen ontvangst. Je kan DAB+luisteraars, net als bij FM, dus niet volgen. Ook niet op de kabel.
wave

Bericht door wave »

Tuurlijk is een hoge bitrate technisch mogelijk, maar de praktijk is anders :)) . Profileren had ik inderdaad beter moeten benoemen, ik bedoelde daar radio luisteren via de mediabox of internet tuner. Dat zijn gegevens die gebruikt kunnen worden voor profilering voor commerciële doelen.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
R.J. Mulder

Bericht door R.J. Mulder »

Ziggo biedt voor digitale radio dit apparaat aan als alternatief voor FM via kabel. https://www.ziggo.nl/klantenservice/tel ... ntis-qe317
Je zou hiermee de digitale radiokanalen moeten kunnen ontvangen zonder dat je hiervoor je reguliere tv tuner nodig hebt. Lijkt mij een prima alternatief voor FM via de kabel, internet tuner of als je geen DAB+ ontvangst heb in huis. Heeft iemand ervaring met deze tuner?
Plaats reactie