LPFM na afschakeling

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

WinnaarRadioring2023

Re: LPFM na afschakeling

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Echtwel schreef: 05 mei 2020 23:30
WinnaarRadioring2023 schreef: 18 feb 2020 17:10 - Wat wordt het maximale vermogen en de maximale antennehoogte per zender?

0,1 kW, 30 meter

- Welke frequenties gaan er gebruikt worden? Is een strak raster van kanalen met een vaste breedte nodig?

87.5 - 108.0, 0,3.

- Hoe gaat de verdeling eruit zien?

Iedereen kan een frequentie aanvragen voor een periode van 5 jaar.

- Wie mogen er vergunningen aanvragen?

Particulieren en bedrijven

- Hoeveel vergunningen mag je tegelijk bezitten?

2

- Moet het toegestaan zijn om hetzelfde programma via meerdere vergunningen te verspreiden?

Nee

- Mag je hetzelfde programma ook via DAB+ verspreiden en zo ja, hoe groot mag de dekking daarvan dan zijn?

Ja, via de mux van de streekomroep.
Bron ?
Er is geen bron, dit is suggestief. Heb me laten leiden door de regelgeving die er is voor LPAM. Verwacht voor LPFM vergelijkbare regelgeving.
WinnaarRadioring2023

radiogolfje schreef: 06 mei 2020 09:02
Bron ?
Dikke duim, en dan hard zuigen. :))
Mwah, valt mee. Heb gekeken naar de voorwaarden voor LPAM en verwacht dat die op LPFM vergelijkbaar zullen zijn.
WinnaarRadioring2023

Hoort-u-mij schreef: 08 mei 2020 11:24
WinnaarRadioring2023 schreef: 18 feb 2020 17:10 - Wat wordt het maximale vermogen en de maximale antennehoogte per zender?

0,1 kW, 30 meter

- Welke frequenties gaan er gebruikt worden? Is een strak raster van kanalen met een vaste breedte nodig?

87.5 - 108.0, 0,3.

2

- Moet het toegestaan zijn om hetzelfde programma via meerdere vergunningen te verspreiden?

Nee

- Mag je hetzelfde programma ook via DAB+ verspreiden en zo ja, hoe groot mag de dekking daarvan dan zijn?

Informatie die zelf verzonnen is
Klopt, is compleet suggestief. En ook iets met wens/gedachte. Maar wel gekeken naar de situatie zoals die bij LPAM is.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

WinnaarRadioring2023 schreef: 08 mei 2020 19:57
Hoort-u-mij schreef: 08 mei 2020 11:24

0,1 kW, 30 meter

87.5 - 108.0, 0,3.

2

Nee

Informatie die zelf verzonnen is
Klopt, is compleet suggestief. En ook iets met wens/gedachte. Maar wel gekeken naar de situatie zoals die bij LPAM is.
Had ik voor aan in mij tekst gezet.( dit voor de volgende keer) : )
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Dit hele topic is ervoor om ideeën te uiten voor een mogelijke toekomstige situatie in de FM-band. Wensen en/of verwachtingen moeten dus kunnen, vind ik. Sterker nog, dat is de bedoeling. Dan kan de discussie over de haalbaarheid en de uitvoerbaarheid van die ideeën hier plaatsvinden. Zonder ideeën en wensen komen er geen verbeteringen tot stand. Ook niet in de radiowereld.
HansTNX

Bericht door HansTNX »

Lijkt me ook; veel ideeën genereren!
“ It’s more fun to be a pirate..than join the Navy..!”
(Steve Jobs-RIP)
https://innov8rs.co/news/its-more-fun-t ... -the-navy/
fdboer

Bericht door fdboer »

Net als band 1 zal voor band 2 de omroep functie gaan vervallen en krijgt defensie de ruimte. Met een beetje geluk krijgen zendamateurs (de echte) een allocatie op de 100 MHz (harmonische van 50).
HansTNX

Bericht door HansTNX »

Kreeg zowaar bewegingsmelding van dit topic :-). Goedenavond.

Interessante voorspelling. Wellicht daar destijds, Europa-wijd CCIR 2/3/4 wegviel, dit spectrum ook in handen van Defensie terecht kwam..?
Wat wil Defensie met dit en straks met het dan uit dienst genomen stukje spectrum/freq. ruimte...?
Vooralsnog niets..., 'breedspectrum radar'.. was ooit een 'gerucht' uit kringen die o.m. deze Dienst toelevert (Thales, vm. HSA).

Voor de oprechte QRP-za (zeg 1 tot max. 10dBW ERP), met name (!) dus de groep 'niet-echten'..., zou dit de terugkeer zijn naar een sinds de 70-er jaren gekoesterd Walhalla...; nu -weer- met ruimte naar alle Windstreken :).

Lach om het onderscheid echt en niet-echt. Zitten fanatieker en serieuzer (veelal low-profile acterende) auto-didacten in die groep dan ooit te vinden zijn in de groep gelicenceerde/'echte' za's...:). Velen uit die groep haalden hun papiertje 'voor de vorm'..(kan er over meespreken).
Spreek dan over de van oorsprong/vroeger als 'communicatie-piraat' gelabelde groep.
De 'radiomaker' van toen en vooral nu is een duidelijk anders gerichte groep. Deze laatsten worden heden ten dage technisch naar behoren ondersteund door (zichzelf) goed opgeleide RF-technici...., helaas.. niet echt uit de eerder genoemde groep QRP-ers..:).

De Wetgever zou er goed en Recht aan doen dit straks vrijgevallen stukje freq.ruimte Europees te harmoniseren (volg voorbeeld-beleid Nw Zealand), zonodig alsnog onder aanvullende restricties en het (nagenoeg) vrij te geven voor 'QRP-ers' om die paar keer per jaar optimaal tropo uit te kunnen buiten.... .

Een dergelijke regeling voor een relaxed 'ontwikkel-jezelf'-bandje is een absolute must-have, dit naast de toegewezen standaard amateurbandjes 2 Mtr, 70, 23 en 13cm.
Het was (en moet weer worden) 'de kweekvijver' waaruit een groot deel van de hedendaagse (RF-)elektronici (Telco en CATV) is voortgekomen...; tja ..gepassioneerde aanwas ontberen we al jaren..; mede veroorzaakt door het -bij tijden exorbitant- onderdrukkend Overheidsbeleid.

We gaan zien wiens wensen worden vervuld. Het ''voor-dood' parkeren voor Defensie is m.i. pure verkwisting.
De 'radiomaker'-groep -anno 2020- niet te vergeten zal mogelijk als eerste haar plaatsje veilig stellen...:), naar ik hoop met minder ERP.
Een combinatie van geografisch spreiding (NSFN) + lage(re) lokaal-doeltreffend (ERP)-vermogen is dan de perfecte oplossing: storing nihil, iedereen blij.
“ It’s more fun to be a pirate..than join the Navy..!”
(Steve Jobs-RIP)
https://innov8rs.co/news/its-more-fun-t ... -the-navy/
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Wat is de logica om omroep op de FM te stoppen maar dan al dat prachtige frequentiegebied niet voor iets anders nuttigs te gebruiken?

88,5 - 108 MHz is best een hoop op een mooie lage frequentie. Te laag voor mobiele telefonie / data waarschijnlijk, maar er kan vast iets nuttigs mee.

Zou je eventueel een klein stukje over kunnen houden voor hobbyisten.

Maar ook zonde om zo driekwart eeuw geschiedenis weg te gooien. Nu doet mijn buizenradio uit 1960 het nog...

Met de middengolf vond ik het ook eeuwig zonde dat ze Radio 1 daar vanaf gehaald hebben. Op 747 was er bereik over half Europa. Zo heb ik nog wandelend door Londen live het kabinet Kok horen vallen. En nu ligt het braak.
WinnaarRadioring2023

iljitsch schreef: 04 dec 2020 10:39 Wat is de logica om omroep op de FM te stoppen maar dan al dat prachtige frequentiegebied niet voor iets anders nuttigs te gebruiken?

88,5 - 108 MHz is best een hoop op een mooie lage frequentie. Te laag voor mobiele telefonie / data waarschijnlijk, maar er kan vast iets nuttigs mee.

Zou je eventueel een klein stukje over kunnen houden voor hobbyisten.

Maar ook zonde om zo driekwart eeuw geschiedenis weg te gooien. Nu doet mijn buizenradio uit 1960 het nog...

Met de middengolf vond ik het ook eeuwig zonde dat ze Radio 1 daar vanaf gehaald hebben. Op 747 was er bereik over half Europa. Zo heb ik nog wandelend door Londen live het kabinet Kok horen vallen. En nu ligt het braak.
Op de middengolf kan je prima luisteren naar diverse commerciële radiostations, dus braak liggen doet het niet. Misschien wel in jouw omgeving, dat zou natuurlijk altijd kunnen.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat Groot Nieuws Radio noodgedwongen zijn uitzendingen heeft moeten staken. Niet vanwege de zender, maar exact om diezelfde reden, je kon ze in half Europa ontvangen.

Wat betreft de FM hoop ik dat men er voor kiest om die voor lokale radio beschikbaar te maken, zoals dat ook met de middengolf is gebeurd.
fdboer

Bericht door fdboer »

Defensie heeft ook steeds meer ruimte nodig en band 1 en 2 vormen een mooi aaneengesloten stuk relatief laag frequent gebied wat ideaal is voor mobile to basis. De freqentiehonger zit voor een groot deel in de voortschrijdend digitalisering van de informatie overdracht.
Overigens, als er echt oorlog uitbreekt is gewoon 0-oneindig voor defensie.
MFM

Bericht door MFM »

Heel dat fm bandje zal straks net zo veel/weinig opleveren als middengolf nu doet.
Radioluisteraars van de toekomst zitten dan allang niet meer naar een fmsignaal te luisteren. Zeker als de al hierboven gepasseerde plannen voor 3meter, zoals defensie, data, telecommunicatie, het luisteren naar qrp zenders onmogelijk maakt.

Ook al blijft het leuk voor de hobbyisten, het zal nooit meer wat opleveren, hoeveel je er ook in stopt.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

MFM schreef: 05 dec 2020 20:57 Heel dat fm bandje zal straks net zo veel/weinig opleveren als middengolf nu doet.
Radioluisteraars van de toekomst zitten dan allang niet meer naar een fmsignaal te luisteren. Zeker als de al hierboven gepasseerde plannen voor 3meter, zoals defensie, data, telecommunicatie, het luisteren naar qrp zenders onmogelijk maakt.

Ook al blijft het leuk voor de hobbyisten, het zal nooit meer wat opleveren, hoeveel je er ook in stopt.
Nou die hobbyisten op am betalen ook al een aardig bedrag denk dat straks een fm hobby radio 3x de prijs van een am 100 watt betaald en dat is serieus geld
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
big T

Bericht door big T »

Voor het AT is dat toch snel 40.000 euro, is serieus geld lijkt me.
fdboer

Bericht door fdboer »

big T schreef: 06 dec 2020 11:53 Voor het AT is dat toch snel 40.000 euro, is serieus geld lijkt me.
Daar kunnen ze wellicht net een kwart medewerker voor inhuren.
Plaats reactie