Arrow Classic Rock terug op DAB+

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

WinnaarRadioring2023

Re: Arrow Classic Rock terug op DAB+

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Arrow Classic Rock, ik ken het nog uit de tijd dat het op de middengolf zat, op 675 kHz. Bepaald niet mijn station, al was het maar omdat men in die tijd voornamelijk non-stop uitzond. Had een collega die het een leuk radiostation vond en het dan ook dagelijks aan had staan. Gelijk ook mijn enige herinnering aan dat radiostation.

Desalniettemin, ik ben erg benieuwd of het wat wordt met Arrow. Met het format zou het een prima niche radiostation kunnen worden als 100%NL, SLAM!, KINK en Groot Nieuws Radio.
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Zag dit op De Facebook van arrow staan

Beste Arrow-vrienden, het is echt onvoorstelbaar hoeveel positieve reacties wij hebben gekregen op dit bericht en hoeveel vrienden het hebben gedeeld. Echt top en dank jullie wel! Nu de rest van Nederland nog op DAB, er komt een frequentieveiling aan, wij doen ons best!
density1

Bericht door density1 »

Ligt er aan welke frequentieveiling. Als het om de landelijke frequenties gaat duurt dit nog wel eventjes...
EtherScout

Bericht door EtherScout »

density1 schreef: 27 jan 2020 21:11 Ligt er aan welke frequentieveiling. Als het om de landelijke frequenties gaat duurt dit nog wel eventjes...
Er wordt al een tijd gesproken over de komst van een tweede DAB+mux voor landelijke commerciële stations, naast de al bestaande 11C-mux. Deze zou in 2020 geveild worden. Verder is er nog niets over bekend.
boxfm

Bericht door boxfm »

Vliegendereporter schreef: 27 jan 2020 17:39 Zag dit op De Facebook van arrow staan

Beste Arrow-vrienden, het is echt onvoorstelbaar hoeveel positieve reacties wij hebben gekregen op dit bericht en hoeveel vrienden het hebben gedeeld. Echt top en dank jullie wel! Nu de rest van Nederland nog op DAB, er komt een frequentieveiling aan, wij doen ons best!
Enige veiling die er binnenkort aankomt is van een paar regionale kavels, waaronder van Fresh FM. De bijbehorende DAB+-capaciteit is wel het ontbrekende stukje in de dekking van Arrow.

Maar tegelijkertijd zou het een opmerkelijke stap zijn, ze hadden dan beter de FM-frequenties van Decibel kunnen pakken. Het kavel van Fresh heeft mindere dekking.
WinnaarRadioring2023

boxfm schreef: 27 jan 2020 23:18
Vliegendereporter schreef: 27 jan 2020 17:39 Zag dit op De Facebook van arrow staan

Enige veiling die er binnenkort aankomt is van een paar regionale kavels, waaronder van Fresh FM. De bijbehorende DAB+-capaciteit is wel het ontbrekende stukje in de dekking van Arrow.

Maar tegelijkertijd zou het een opmerkelijke stap zijn, ze hadden dan beter de FM-frequenties van Decibel kunnen pakken. Het kavel van Fresh heeft mindere dekking.
Decibel zit toch gewoon op zijn eigen frequenties?
WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef: 27 jan 2020 21:22
density1 schreef: 27 jan 2020 21:11 Ligt er aan welke frequentieveiling. Als het om de landelijke frequenties gaat duurt dit nog wel eventjes...
Er wordt al een tijd gesproken over de komst van een tweede DAB+mux voor landelijke commerciële stations, naast de al bestaande 11C-mux. Deze zou in 2020 geveild worden. Verder is er nog niets over bekend.
Waarom zou er een tweede commerciële DAB+ mux moeten komen? In 11C zitten nog 4 overbodige non-stop streams. Laat die eerst maar eens opgevuld worden.
density1

Bericht door density1 »

Gaat toch niet gebeuren voorlopig. Hoe belachelijk ik het ook vind hoor. Het wordt bewust non stop gehouden, ze willen niet zichzelf gaan beconcurreren, weliswaar is het DAB waar nog geen massa's luisteraars naar luisteren, maar toch elke luisteraar is er 1 in de commercie.
WinnaarRadioring2023

density1 schreef: 28 jan 2020 00:49 Gaat toch niet gebeuren voorlopig. Hoe belachelijk ik het ook vind hoor. Het wordt bewust non stop gehouden, ze willen niet zichzelf gaan beconcurreren, weliswaar is het DAB waar nog geen massa's luisteraars naar luisteren, maar toch elke luisteraar is er 1 in de commercie.
Q-music non-stop is ook Q-music. Dus ook lekker voor de luistercijfers.
EtherScout

density1 schreef: 28 jan 2020 00:49
LokaleSter schreef: 28 jan 2020 00:31 Waarom zou er een tweede commerciële DAB+ mux moeten komen? In 11C zitten nog 4 overbodige non-stop streams. Laat die eerst maar eens opgevuld worden.
Gaat toch niet gebeuren voorlopig. Hoe belachelijk ik het ook vind hoor. Het wordt bewust non stop gehouden, ze willen niet zichzelf gaan beconcurreren, weliswaar is het DAB waar nog geen massa's luisteraars naar luisteren, maar toch elke luisteraar is er 1 in de commercie.
Mediabedrijven brengen tegenwoordig een waaier aan content, dus themakanalen horen er gewoon bij. De ruimte in 11C is nu eenmaal eigendom van de houders van de A-kavels op FM. Ik verwacht dat de huurders op 11C, zodra het kan, eigen vergunningen gaan aanvragen in een nieuwe mux en dat er op 11C dan alleen maar meer themakanalen komen.

Als alle DAB+frequenties eenmaal uitgegeven zijn, dan is er voldoende ruimte voor alle stations. Dus inclusief de themakanalen van de grote jongens, inclusief de kleine omroepjes, inclusief de tig onvermijdelijke hitstations en inclusief de stations met bijzondere content. Wij moeten niet langer in kanaaltjes denken, maar in ruimte.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

EtherScout schreef: 28 jan 2020 08:28 Wij moeten niet langer in kanaaltjes denken, maar in ruimte.
En daarom moet ik nog zien op wat er uiteindelijk met de FM band gebeurt. Misschien wel geen afschaffing, maar een ander gebruik. Met alleen Low Power FM. Zoals AM nu ook een tweede leven heeft gekregen.
EtherScout

Satfreak13 schreef: 28 jan 2020 10:11
EtherScout schreef: 28 jan 2020 08:28 Wij moeten niet langer in kanaaltjes denken, maar in ruimte.
En daarom moet ik nog zien op wat er uiteindelijk met de FM band gebeurt. Misschien wel geen afschaffing, maar een ander gebruik. Met alleen Low Power FM. Zoals AM nu ook een tweede leven heeft gekregen.
Daar ben ik ook een voorstander van. 10W op FM is genoeg om leuk mee te hobbyen. Op deze manier kunnen vele hobbyisten vrij gemakkelijk en betaalbaar hun ding doen. Voor de auteursrechten (in stereo) moet het dekkingsgebied immers niet te groot zijn. Nog een voordeel: een FM-antenne plaats je een stuk makkelijker dan een AM-antenne. Dat neemt niet weg, dat een deel van de band mogelijk voor iets anders gebruikt gaat worden. Wij zullen zien.

Maar wij dwalen af. Ik hoop echt dat Arrow Classic Rock snel een landelijke DAB+dekking verwerft.
density1

Bericht door density1 »

P.s. En als je net als in de 80's op FM weer rondstralend mag uitzenden dan is het met een wat lege FM band nog wel leuk om te doen, en ook DX'ers kunnen dan weer luisteren. Is de cirkel weer rond. Maar zover is het nog lang niet...
WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef: 28 jan 2020 08:28
density1 schreef: 28 jan 2020 00:49
LokaleSter schreef: 28 jan 2020 00:31 Waarom zou er een tweede commerciële DAB+ mux moeten komen? In 11C zitten nog 4 overbodige non-stop streams. Laat die eerst maar eens opgevuld worden.
Mediabedrijven brengen tegenwoordig een waaier aan content, dus themakanalen horen er gewoon bij. De ruimte in 11C is nu eenmaal eigendom van de houders van de A-kavels op FM. Ik verwacht dat de huurders op 11C, zodra het kan, eigen vergunningen gaan aanvragen in een nieuwe mux en dat er op 11C dan alleen maar meer themakanalen komen.

Als alle DAB+frequenties eenmaal uitgegeven zijn, dan is er voldoende ruimte voor alle stations. Dus inclusief de themakanalen van de grote jongens, inclusief de kleine omroepjes, inclusief de tig onvermijdelijke hitstations en inclusief de stations met bijzondere content. Wij moeten niet langer in kanaaltjes denken, maar in ruimte.
Die ruimte voor themakanalen is er al. Op internet kunnen de Talpa Radio's van deze wereld 1.243.347.324 themakanalen openen. DAB+ moet niet vervuild worden met allerhande onzin kanaaltjes van grote radiobedrijven, die met Spotifyradio concurrenten met serieuze radiostations buiten de deur willen houden.
density1

Bericht door density1 »

Daar ben ik het niet mee eens. Hoe meer diversiteit hoe beter. Ik ben het er wel over eens dat de kanalen iets moeten toevoegen; dus voeg er presentatie aan toe al dan niet live of voicetracks. Geen zouteloze jukeboxen.
In de UK komen er regelmatig stations bij op DAB en een hoop stations met een programmering zelfs. Die pakken dat goed aan. Maar dat land loopt al jaren voor op DAB en zit daar meer in 'the way of life' van de Britten.
Plaats reactie