Veiling B05, B28, B29 en B34

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
waterveenmos

Re: Veiling B05, B28, B29 en B34

Bericht door waterveenmos »

boxfm schreef:
07 feb 2020 17:03
density1 schreef:
07 feb 2020 12:37
Las ergens op facebook een gerucht op 1 van de radio groepen dat Kink mee gedaan zou hebben voor het randstad kavel maar dat ze niet toegelaten werden tot de veiling 'om administratieve redenen'. Maar of dat over deze veiling gaat of een andere waar ze aan mee hebben gedaan in het verleden weet ik niet want dat argument las ik toen ook namelijk, exáct hetzelfde. Overigens lijkt het me sterk dat Kink het geprobeerd zou hebben aangezien Michiel aangegeven heeft landelijk op FM te willen bij de volgende grote veiling.
Dat Kink landelijk wil, hoeft geen reden te zijn om nu geen gooi te doen naar regionale frequenties natuurlijk. Voor Kink had B05 een mooi opstapje kunnen zijn naar uiteindelijk een landelijk pakket bij de volgende veiling. Een kans om sneller een groter luisterpubliek te trekken.
Ik vraag me toch af wat er waar is van dat gerucht. Een regionaal FM-kavel mag toch niet hetzelfde programma uitzenden als een landelijk DAB+-kavel? Want in dat geval had KINK dus het landelijke DAB+ moeten inleveren voor wat -qua totaal bereik- lullige FM-zendertjes. Ik vraag me af of ze daartoe bereid zouden zijn.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

EtherScout

Bericht door EtherScout »

waterveenmos schreef:
10 feb 2020 09:52
boxfm schreef:
Dat Kink landelijk wil, hoeft geen reden te zijn om nu geen gooi te doen naar regionale frequenties natuurlijk. Voor Kink had B05 een mooi opstapje kunnen zijn naar uiteindelijk een landelijk pakket bij de volgende veiling. Een kans om sneller een groter luisterpubliek te trekken.
Ik vraag me toch af wat er waar is van dat gerucht. Een regionaal FM-kavel mag toch niet hetzelfde programma uitzenden als een landelijk DAB+-kavel? Want in dat geval had KINK dus het landelijke DAB+ moeten inleveren voor wat -qua totaal bereik- lullige FM-zendertjes. Ik vraag me af of ze daartoe bereid zouden zijn.
Dat weet ik nog niet zo zeker. Het is niet toegestaan om een landelijk bereik op FM te hebben, ook niet via de kabel. Maar of dat ook voor digitaal geldt? Er zijn regionale omroepen die via de schotel meer dan Europa-wijde dekking halen. Geen haan die daar naar kraait. Ik heb zo het idee dat landelijk op DAB+ (nog) geen enkel probleem is voor regionale omroepen. Maar dat is natuurlijk geen enkele reden op het erop te wagen, dus wat dat betreft heb je wel gelijk.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

waterveenmos schreef:
boxfm schreef:
density1 schreef:
07 feb 2020 12:37
Las ergens op facebook een gerucht op 1 van de radio groepen dat Kink mee gedaan zou hebben voor het randstad kavel maar dat ze niet toegelaten werden tot de veiling 'om administratieve redenen'. Maar of dat over deze veiling gaat of een andere waar ze aan mee hebben gedaan in het verleden weet ik niet want dat argument las ik toen ook namelijk, exáct hetzelfde. Overigens lijkt het me sterk dat Kink het geprobeerd zou hebben aangezien Michiel aangegeven heeft landelijk op FM te willen bij de volgende grote veiling.
Als KINK op dat regionale kavel zou uitzenden, dan hadden ze zelf wel geboden op het kavel. Waarom zouden ze daar een 3e partij voor in de arm nemen als ze ook gewoon een extra BV kunnen oprichten. Dat gerucht is echt totale onzin.

boxfm

Bericht door boxfm »

Voor kavel B05 waren vier partijen die de biedingsstrijd aangaan en Qmusic is wel degelijk een optie voor de frequenties.
Michael Bartelet betaalt 365.000 euro om in de Randstad een nieuw radiostation in de ether te krijgen.

Hij moest opbieden tegen drie andere investeerders, maar won uiteindelijk de veiling met het hoogste bod. Bartelet: “Het is veel geld, dat zeker. Maar als ik bekijk wat de potentie is van de frequenties, dan is het voor mij een zeer logische stap en goede investering. Ik ben nu in gesprek met twee partijen om een programmering van de grond te krijgen. Dat zijn geen Limburgse partijen. Radio is regionaal. Wat werkt in Limburg, hoeft natuurlijk niet te werken in de Randstad. Wat ik nog kan vertellen is dat Qmusic één van die partijen is.”

https://www.wijlimburg.nl/nieuws-overzi ... -randstad/

density1

Bericht door density1 »

Maar het wordt geen Q Music, dat lijkt me sterk.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Ik kijk werkelijk nergens meer van op. Een station als Q Music Nonstop wat landelijk via DAB+ te ontvangen is zou dan opeens in het westen van het land als regionaal station gaan uitzenden. Omdat DPG haar tweede zender Joe nog niet op landelijke DAB+ heeft gezet zou deze dus wel als regiozender in de Randstad kunnen uitzenden. Maarja, dat is gewoon wat ik stiekem hoop.....of van mijn part een compleet nieuw station van deze groep die in het verleden ook nog een landelijk kinderstation in bezit had :)) :)) :))
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

WinnaarRadioring2023

Madurodam FM schreef:
11 feb 2020 13:12
Ik kijk werkelijk nergens meer van op. Een station als Q Music Nonstop wat landelijk via DAB+ te ontvangen is zou dan opeens in het westen van het land als regionaal station gaan uitzenden. Omdat DPG haar tweede zender Joe nog niet op landelijke DAB+ heeft gezet zou deze dus wel als regiozender in de Randstad kunnen uitzenden. Maarja, dat is gewoon wat ik stiekem hoop.....of van mijn part een compleet nieuw station van deze groep die in het verleden ook nog een landelijk kinderstation in bezit had :)) :)) :))
Dat zou natuurlijk ook kunnen. Q-music non-stop in de randstad en op DAB+ vervangen voor Joe. Die had ik nog niet bedacht, maar waarom niet.

density1

Bericht door density1 »

Ja dat kan natuurlijk ook. Maar Joe op FM als tegenhanger van Radio 10 zou helemaal geweldig zijn. En straks als de landelijke veiling er is voor een groter gebied gaan. Maar Q non stop zie ik het nut niet van in op FM. Dat het in Limburg zit omdat de FM dekking van Q Music daar te wensen over laat kan ik nog wel in komen, maar dat is in de randstad geheel niet het geval, ook omdat ze nu in Hilversum een capfiller mogen aan zetten die bij dit kavel zit zou Joe lucratiever zijn.

Echtwel

Bericht door Echtwel »

Wat dacht je van Arrow die zit in het andere deel van Nederland toch op dab+ ...
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

gerard909

Bericht door gerard909 »

LokaleSter schreef:
10 feb 2020 23:52
waterveenmos schreef:
boxfm schreef:

Als KINK op dat regionale kavel zou uitzenden, dan hadden ze zelf wel geboden op het kavel. Waarom zouden ze daar een 3e partij voor in de arm nemen als ze ook gewoon een extra BV kunnen oprichten. Dat gerucht is echt totale onzin.
Misschien wordt het wel Kink (FM) randstad.
Radio, maar met je maten.

EtherScout

Het kavel is gekocht voor een uitzonderlijk hoog bedrag door iemand die duidelijk een frequentiemakelaar is. Dit betekent, dat dit kavel natuurlijk wel het veilingbedrag, plus een mooie winst voor de eigenaar op moet gaan leveren. En dat in tweeënhalf jaar tijd. Het lijkt mij bijzonder onverstandig voor Arrow of Kink om hiermee in zee te gaan. Arrow heeft zich in het verleden al eens een keer vertild aan een te duur frequentiepakket en Kink is pas begonnen. Het zou zonde zijn als één van deze mooie stations (weer) in financiële problemen komt.

Ik denk toch echt dat het onvermijdelijk is, dat er een hypercommercieel station op dit kavel komt. Het wordt vermoedelijk dus toch Q-Nonstop of Joe.

EtherScout

Echtwel schreef:
11 feb 2020 14:26
Wat dacht je van Arrow die zit in het andere deel van Nederland toch op dab+ ...
Ik vermoed dat Arrow gaat bieden op een plaatsje in de nieuw te veilen tweede landelijke commerciële DAB+mux. Dit is een flink goedkopere manier om landelijk in de ether te komen dan enige andere manier. Berichten van vorig jaar geven aan dat deze veiling dit jaar moet gaan plaatsvinden. Echter, wanneer dit precies gaat gebeuren, weet nog niemand.

WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef:
11 feb 2020 17:00
Echtwel schreef:
Ik vermoed dat Arrow gaat bieden op een plaatsje in de nieuw te veilen tweede landelijke commerciële DAB+mux. Dit is een flink goedkopere manier om landelijk in de ether te komen dan enige andere manier. Berichten van vorig jaar geven aan dat deze veiling dit jaar moet gaan plaatsvinden. Echter, wanneer dit precies gaat gebeuren, weet nog niemand.
Er vind alleen een veiling plaats als er meer gegadigden dan beschikbare kavels zijn. We weten nu al dat er meer kavels dan gegadigden zijn, dus een veiling gaat er dit jaar zeker niet komen.

EtherScout

LokaleSter schreef:
11 feb 2020 17:47
EtherScout schreef:
Echtwel schreef:
Er vind alleen een veiling plaats als er meer gegadigden dan beschikbare kavels zijn. We weten nu al dat er meer kavels dan gegadigden zijn, dus een veiling gaat er dit jaar zeker niet komen.
Ik bedoel natuurlijk een verdeling met mogelijk een veiling. Het gaat erom, dat er plaatsen in een nieuwe landelijke mux vrijkomen en niet over de manier waarop deze verdeeld gaan worden. En het gaat erom, dat nog niet bekend is wanneer deze plaatsen verdeeld (en wellicht geveild) gaan worden. De vraag van verdelen of veilen is later pas aan de orde.

WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef:
11 feb 2020 17:58
LokaleSter schreef:
11 feb 2020 17:47
EtherScout schreef:

Ik bedoel natuurlijk een verdeling met mogelijk een veiling. Het gaat erom, dat er plaatsen in een nieuwe landelijke mux vrijkomen en niet over de manier waarop deze verdeeld gaan worden. En het gaat erom, dat nog niet bekend is wanneer deze plaatsen verdeeld (en wellicht geveild) gaan worden. De vraag van verdelen of veilen is later pas aan de orde.
Of er een verdeling komt valt ook maar te bezien. Meer radiostations betekent minder luisteraars voor de NPO en de commerciële radio. Alle reden dus om dat moment zo ver mogelijk als kan voor zich uit te schuiven.

Plaats reactie