DAB+ via de kabel

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Satfreak13

Re: DAB+ via de kabel

Bericht door Satfreak13 »

JanL schreef:
15 jan 2020 17:00
Geloof mij heel 2020 kunnen we nog genieten van de analoge Ziggo kabel. Zo'n vaart zal het niet lopen.
Denk maar niet dat Ziggo analoge kabelradio laat doorlopen tot st Juttemis. Dat ze er nu wel een keer vanaf willen, snap ik best. Digitale kabelradio is er al sinds 2000. Me dunkt 20 jaar later het analoge verhaal afsluiten is niet ondenkbaar noch onredelijk. In oude techniek wordt niet meer geïnvesteerd.

Of heb je thuis ook nog steeds een kolenkachel? :eek:
Laatst gewijzigd door Satfreak13 op 16 jan 2020 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

JanL

Bericht door JanL »

Satfreak13 schreef:
16 jan 2020 12:53

Of heb je thuis ook nog steeds een kolenkachel?
Nee dat niet maar kijk nog steeds analoog tv via Ziggo en dat bevalt prima.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

JanL schreef:
16 jan 2020 12:57
Satfreak13 schreef:

Of heb je thuis ook nog steeds een kolenkachel?
Nee dat niet maar kijk nog steeds analoog tv via Ziggo en dat bevalt prima.
Op zich begrijp ik je wel. Ik heb ook regelmatig apparatuur moeten wegdoen die nog in perfecte staat was puur doordat een nieuwe techniek het onbruikbaar maakte. Maar er is desalniettemin een dubbel gevoel bij mij: die nieuwe techniek voegt weer dingen toe waar ik ook best weer enthousiast over kan zijn.

Het probleem van de industrie is, dat ze apparatuur zodanig maken dat we het niet met wat extra investering kunnen upgraden. Dat zou ook veel beter voor het milieu zijn, nog los van onze portemonnee.

Ik heb zodoende een internettunertje op mijn versterker aangesloten.
Dat zou dat anders nooit gedaan hebben als het niet hoefde, maar ben zeer enthousiast over datgene wat ik nu kan beluisteren in full stereo.
Daar kan geen kabelaar tegenop.
En dat blijft ook zo, want ik ben de baas over mijn eigen zenderlijst.

EtherScout

Bericht door EtherScout »

Satfreak13 schreef:
Digitale kabelradio is er al sinds 2000.
Radio via DVB-C is, (net als via DVB-T, of DVB-S,) kwa bediening in feite TV zonder beeld. Oftewel, het werkt niet zoals mensen een radio gebruiken. Een radio is een onafhankelijk apparaat, dat los van andere apparaten, zoals de TV, de PC, of de smartphone moet kunnen werken. Zelfs als je de settopbox met een audiokabel aan de stereo koppelt, dan ben je nog niet onafhankelijk van de TV. Al is dat maar omdat de settopbox bij de meeste mensen gedeeld wordt met de TV, waardoor deze niet het laatst beluisterde radiostation laat horen, maar het geluid van het laatst bekeken TV-station. Sh*t, waar had ik die afstandsbediening ook-al-weer neergelegd?...

Een internetradio of een DAB+radio is wel als een losse radio te gebruiken. Het ontbreken van vaste standaarden bij internetradio's, tegenover de langjarige vaste standaard van DAB+, doen mij pleiten voor DAB+ op de kabel. Dit uiteraard naast de mogelijkheid om ook voor internetradio te kiezen, als je dat wilt.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

EtherScout schreef:
20 jan 2020 21:19
Satfreak13 schreef:
Digitale kabelradio is er al sinds 2000.
Radio via DVB-C is, (net als via DVB-T, of DVB-S,) kwa bediening in feite TV zonder beeld. Oftewel, het werkt niet zoals mensen een radio gebruiken. Een radio is een onafhankelijk apparaat, dat los van andere apparaten, zoals de TV, de PC, of de smartphone moet kunnen werken. Zelfs als je de settopbox met een audiokabel aan de stereo koppelt, dan ben je nog niet onafhankelijk van de TV. Al is dat maar omdat de settopbox bij de meeste mensen gedeeld wordt met de TV, waardoor deze niet het laatst beluisterde radiostation laat horen, maar het geluid van het laatst bekeken TV-station. Sh*t, waar had ik die afstandsbediening ook-al-weer neergelegd?...

Een internetradio of een DAB+radio is wel als een losse radio te gebruiken. Het ontbreken van vaste standaarden bij internetradio's, tegenover de langjarige vaste standaard van DAB+, doen mij pleiten voor DAB+ op de kabel. Dit uiteraard naast de mogelijkheid om ook voor internetradio te kiezen, als je dat wilt.
Ander nadeel van de settopbox is dat je niet radio en tv tegelijk aan kan zetten. Heb hier regelmatig de tv aan met geluid op mute (of heel zacht) en dan de radio aan.

Plaats reactie