DAB+ via de kabel

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

EtherScout

DAB+ via de kabel

Bericht door EtherScout »

In het topic 'Herindeling DAB+netten" is een discussie ontstaan over het doorgeven van DAB+ via de kabel, vandaar dit nieuwe topic.

Radio via de kabel (CAI) is al zo oud als de kabel zelf. Met het doorgeven van FM-signalen in band II kon de radio in de woonkamer van eenzelfde hoogwaardige ontvangst voorzien worden als de TV. Bij het digitaliseren van het TV-signaal zijn de kabelbedrijven overgestapt op DVB-C, waarmee ook radiostations doorgegeven kunnen worden. Voor TVs, al dan niet met een settopbox, werkt DVB-C prima, maar voor radio's werkt dit minder handig. De settopbox kan weliswaar met een stereoset verbonden worden, maar de bediening van deze settopbox is geheel gericht op TV-kijken, waardoor het meestal nodig is om de TV aan te zetten om te kunnen zien wat je doet. Stereosets met ingebouwde DVB-C bestaan niet.

Stereosets met DAB+ bestaan wel en DAB+ is een zeer gebruiksvriendelijke manier om digitale radio te luisteren. Radio aanzetten en een stationsnaam kiezen is, naast een eenmalige scan (met een druk op een knop) voldoende. De radio is op deze manier (weer) onafhankelijk van de TV en hoeft er niet (meer) in de buurt te staan. De beperking in bandbreedte en daarmee in geluidskwaliteit, die er in de ether bestaat, bestaat op de kabel niet. Een breed DAB+aanbod in een (zeer) hoge geluidskwaliteit is hiermee probleemloos mogelijk.

Internetradio, het andere alternatief op DVB-C, is ook zeer goed mogelijk via de kabel. Internetradio's volgen echter niet zo'n strakke standaard als DAB+ en zijn daarmee vaak afhankelijk van ondersteuning voor apps en updates. De kans dat een internetradio na tien jaar nog probleemloos werkt is daarmee kleiner dan een radio met DAB+.

Kortom, DAB+, DVB-C en internetradio bieden via de kabel in principe dezelfde geluidskwaliteit. Het verschil zit 'm in het bedieningsgemak.

Ane Sybesma

Re: DAB+ via de kabel

Bericht door Ane Sybesma »

Kan inderdaad een mooi alternatief zijn als de analoge radio signalen er niet meer zijn. Zolang ik nog steeds analoge radio ontvangst op de kabel heb is het voor mij nog niet nodig. Maar voor de toekomst zeker handig wat mij betreft.

MFM

Bericht door MFM »

Bij Ziggo kun je idd gewoon via de losse ontvanger de versterker op het audiosignaal aansluiten.
De bediening van hun ontvangers is zelfs zo simpel dat je door op de knop TV te drukken alle televisiezenders kunt kijken en door op de knop RADIO te drukken kun je met exact hetzelfde bedieningsgemak als tv gewoon alle radiozenders luisteren.

Eenzelfde eenvoudige bediening heeft Telfort trouwens ook..

Is super eenvoudig, dus waarom zou je dan een nieuwe stereoset met DAB+ willen kopen? Er zijn trouwens genoeg mensen die tegenwoordig gewoon de tv aan hebben staan op radio2, 538 etc met webcambeeld, of gewoon via de Ziggo radio functie luisteren op hun tv.
En waarom zou een Ziggo of KPN nog eens extra investeren om naast het al bestaande digitale radio pakket ook nog een keer diezelfde (gratis) overal te ontvangen radiozenders in een betaald DAB+ pakket te proppen?

DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

Tja das weer een andere discussie ik heb diverse radio,s in huis een aantal met DAB+ en internet radio.Ik hoor ook wel eens graag
radio via een draagbare radio en DAB + kost geen data en je bent dan ook niet gebonden voor een internet aansluiting
of kabelprovider en sommigen mensen willen dat ook niet. Ik vind het niet meer van deze tijd dat je dan weer met een buitenantenne
moet gaan werken zorg dan dat er meer masten gaan komen op logischer plekken of hogere zendvermogens ik denk niet dat de mensen
hier vrolijk van gaan worden met weer antennes buiten /

fdboer

Bericht door fdboer »

Thuis luister ik meer naar internet stations dan naar de reguliere stations. Aangezien data verbruik thuis geen issue is, zie ik niet zo de noodzaak van DAB+ op de kabel. Aan de andere kant heb ik gemakkelijk paten, ik zit op ongeveer 3 kilometer van Zwolle Marslanden dus ontvangen lukt al met een roestige spijker. 😁

EtherScout

Wat mij betreft staat dit topic los van DAB+ in de ether, waarvan ook ik vind dat de signaalsterkte omhoog moet. De vraag is of het goed zou zijn als kabelaanbieders de abonnees de mogelijkheid zouden bieden om hun stereoset met DAB+ aan de kabel te hangen. Dit ook met het oog op een toekomstig einde aan de doorgifte van FM. De lage frequenties van de FM zijn immers uitermate geschikt voor het uploadverkeer van het kabelinternet.

Uncle2

Bericht door Uncle2 »

EtherScout schreef:
23 sep 2019 22:01
Wat mij betreft staat dit topic los van DAB+ in de ether, waarvan ook ik vind dat de signaalsterkte omhoog moet. De vraag is of het goed zou zijn als kabelaanbieders de abonnees de mogelijkheid zouden bieden om hun stereoset met DAB+ aan de kabel te hangen. Dit ook met het oog op een toekomstig einde aan de doorgifte van FM. De lage frequenties van de FM zijn immers uitermate geschikt voor het uploadverkeer van het kabelinternet.
Dab+ via de kabel lijkt mij geen oplossing als vervanger van de thans uitgezonden FM band via de kabel. Het laatste FM via de kabel zal op korte termijn worden gestaakt heb ik van Ziggo begrepen. Waarom DAB+ geen oplossing? Omdat de meeste indoor DAB+ ontvangers geen antenne aansluiting hebben maar slechts een spriet. Bij mij werkt het e.a. goed. Een DAB+ ontvanger met spriet aangesloten op m'n stereo-set. De zender op zicht afstand. Maar of mijn oplossing voor iedereen geldt is natuurlijk de vraag gelet de bij de meesten slechte indoor ontvangst van DAB+.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Internetradio is verreweg de mooiste indoor radio ontvangst. Je sluit een klein tunertje aan op je versterker en maakt een favorietenlijst aan. Klaar. Toekomstzeker. Mijn favorietenlijst gaat de hele wereld over, en alles in perfecte stereo. Ik let daarbij wel enigszins op de signaalkwaliteit.

EtherScout

Satfreak13 schreef:
24 sep 2019 16:36
Internetradio is verreweg de mooiste indoor radio ontvangst. Je sluit een klein tunertje aan op je versterker en maakt een favorietenlijst aan. Klaar. Toekomstzeker. Mijn favorietenlijst gaat de hele wereld over, en alles in perfecte stereo. Ik let daarbij wel enigszins op de signaalkwaliteit.
Een fatsoenlijk aanbod via DAB+ op de kabel kost slechts één analoog TV-kanaal aan frequentieruimte en gaat niet ten koste van internetradio. Is die 7 MHz aan ruimte echt te veel voor een klein stukje extra keuzevrijheid voor eigen apparatuur op de kabel?

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

EtherScout schreef:
24 sep 2019 17:26
Een fatsoenlijk aanbod via DAB+ op de kabel kost slechts één analoog TV-kanaal aan frequentieruimte en gaat niet ten koste van internetradio. Is die 7 MHz aan ruimte echt te veel voor een klein stukje extra keuzevrijheid voor eigen apparatuur op de kabel?
Ik heb alleen willen aangeven hoe je jezelf voor relatief weinig geld onafhankelijk kunt maken en bovendien vrijwel onbeperkte keus hebt aan radiozenders.
Als je eenmaal internetradio hebt, wil je niet meer terug.

Als de beschikbaarheid van dab+ radiozenders er niet is en ook (voorlopig) niet lijkt te komen op de kabel, kun je beter het probleem meteen definitief oplossen met een internet tuner.
De losse FM tuner kan sowieso naar de schroot.
Vandaar mijn suggestie.

EtherScout

Satfreak13 schreef:
25 sep 2019 08:38
EtherScout schreef:
24 sep 2019 17:26
Ik heb alleen willen aangeven hoe je jezelf voor relatief weinig geld onafhankelijk kunt maken en bovendien vrijwel onbeperkte keus hebt aan radiozenders.
Als je eenmaal internetradio hebt, wil je niet meer terug.

Als de beschikbaarheid van dab+ radiozenders er niet is en ook (voorlopig) niet lijkt te komen op de kabel, kun je beter het probleem meteen definitief oplossen met een internet tuner.
De losse FM tuner kan sowieso naar de schroot.
Vandaar mijn suggestie.
Als je het zo bedoelt, dan heb je natuurlijk gelijk. Ik heb het over de wenselijkheid van een eventuele toevoeging van DAB+ aan de kabel. Mij lijkt dat een nuttige toevoeging voor mensen die graag op de ouderwetse manier via de kabel naar de radio willen blijven luisteren als de FM op de kabel uitgeschakeld wordt. Het gaat daarbij om ten minste een standaardpakket. Hoe gek het ook klinkt, niet iedereen is geïnteresseerd in een oneindig aanbod en zijn er ook mensen die 'gewoon' radio willen en daar tevreden mee zijn. Voor dergelijke luisteraars kan DAB+ via de kabel een eenvoudige en gebruiksvriendelijke optie zijn, naast het aanbod van internetradio's en naast radio via de DVB-C settopbox.

DAB+ kent geen apps, geen portals en geen (security) updates, hoe eenvoudig die op sommige internetradio's ook kunnen zijn. DAB+ is eenmalig installeren en daarna niets meer aan doen. Een DAB+scan uitvoeren is één druk op de knop en het is een actie waar niets aan fout kan gaan. En ook al scan je nooit opnieuw, dan blijven de standaardstations als de NPO-radio's, Radio 10 of Classic FM alsnog gewoon beschikbaar. De standaard die DAB+ is gaat de komende decennia niet meer veranderen. Oma zou van mij DAB+ krijgen in plaats van een internetradio.

Maar dat internetradio een schitterend medium is, samen met on-demand streaming via o.a. Spotify, is één ding dat zeker is. Daarin heb je, nogmaals, groot gelijk.

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Hoe zeker is het dat de analoge radio op de kabel snel gaat stoppen? Ik lees deze stelling meerdere malen in dit draadje maar hoe zeker is dit en welke bron bevestigt dit?

Ik zelf heb begrepen dat geen definitieve plannen (meer) zijn om de analoge radio bij Ziggo uit te faseren. Dit in tegenstelling tot de analoge TV die wel uit gaat. Mijn bron ga ik niet met name noemen maar zit aan de technische kant van het netwerkbeheer.

Uncle2

Bericht door Uncle2 »

Aart Rietveld schreef:
25 sep 2019 16:12
Hoe zeker is het dat de analoge radio op de kabel snel gaat stoppen? Ik lees deze stelling meerdere malen in dit draadje maar hoe zeker is dit en welke bron bevestigt dit?

Ik zelf heb begrepen dat geen definitieve plannen (meer) zijn om de analoge radio bij Ziggo uit te faseren. Dit in tegenstelling tot de analoge TV die wel uit gaat. Mijn bron ga ik niet met name noemen maar zit aan de technische kant van het netwerkbeheer.
Is best mogelijk. Maar dit zoemt al geruime tijd rond. Dit nieuws is volgens mij door Totaal TV ooit rondgestrooid.

EtherScout

Er is door niemand een naam van een kabelaanbieder genoemd en ook geen datum voor afschakeling van FM, zelfs geen termijn. Toch weet iedereen dat het er een keer van gaat komen. Delta Kabel in Zeeland heeft de FM zelfs al een tijdje geleden uitgeschakeld.

Het hele draadje gaat over een mogelijk in te voeren extra manier om radio via de kabel te luisteren. En dat als extra oplossing voor iets wat er in de toekomst een keer aan zit te komen. Zeker is, dat snel kabelinternet steeds belangrijker wordt. Dit hele verhaal heeft dus niets met TotaalTV te maken. Dat is juist één van de websites die ik niet volg.

Uncle2

Bericht door Uncle2 »

EtherScout schreef:
25 sep 2019 19:15
Er is door niemand een naam van een kabelaanbieder genoemd en ook geen datum voor afschakeling van FM, zelfs geen termijn. Toch weet iedereen dat het er een keer van gaat komen. Delta Kabel in Zeeland heeft de FM zelfs al een tijdje geleden uitgeschakeld.

Het hele draadje gaat over een mogelijk in te voeren extra manier om radio via de kabel te luisteren. En dat als extra oplossing voor iets wat er in de toekomst een keer aan zit te komen. Zeker is, dat snel kabelinternet steeds belangrijker wordt. Dit hele verhaal heeft dus niets met TotaalTV te maken. Dat is juist één van de websites die ik niet volg.
Ik wil die kabelaanbieder wel noemen hoor en dat is Ziggo. Voor de rest wachten we maar af. -zzz

Plaats reactie