DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
EtherScout

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door EtherScout »

Hoort-u-mij schreef:
03 mei 2020 22:02
EtherScout schreef:
03 mei 2020 21:38
Ik ontvang nu 6A Zandvoort+Haarlem en 5C Den Haag. Beide met moeite, maar het gaat. De andere omliggende muxen ontvang ik (nog) niet. Ik ben benieuwd wanneer 11B Leiden on-air komt.
Mocht een kanaal pas aan als er ook een publieke gegadigde was en niet alleen commercieel?
Voor zover ik weet, mogen de huidige vergunninghouders gewoon aan de slag gaan. Dit mag ook als er alleen particuliere/commerciële vergunninghouders zijn. Voorlopig is er nog een beperking van één vergunning per organisatie en een reservering van 50% voor de publieke omroepen, maar deze beperkingen gaan na verloop van tijd verdwijnen. Het is dus zaak dat nieuwkomers en de lokale publieke omroepen nu zo snel mogelijk hun eerste vergunning aanvragen, nu de beperkingen nog van kracht zijn.

EtherScout

Bericht door EtherScout »

Madurodam FM schreef:
04 mei 2020 09:15
Ik ontvang nu 6A Zandvoort+Haarlem en 5C Den Haag. Beide met moeite, maar het gaat.
Het ligt er uiteraard aan waar je precies zit met ontvangst en waarmee je ontvangt. Woon je hoog of juist in laagbouw maar zit je in een wijk met veel hoogbouw, alles is toch behoorlijk van invloed op je ontvangst. EtherScout, je zegt dat je in de Leidse regio woont, dat is redelijk vergelijkbaar met mijn situatie hier in Den Haag-noord. Sterker nog, jij woont nog iets noordelijker maar ik heb geen moeite met de ontvangst van Duivendrecht, Zoetermeer en zelfs Zandvoort. Okee, heel af en toe een dropout maar merendeel zonder probleem. Zeker de mux van Den Haag en Zoetermeer zijn qua afstand voor de regio Leiden een afstand die zeker zonder problemen te ontvangen zou moeten zijn.
De ontvangst is hier zonder dakantenne niet ideaal, maar wij hebben het nu dan ook over ontvangst buiten het reguliere dekkingsgebied. Maar wat niet is, kan nog komen. Het belangrijkste is, dat lokale DAB+ in Nederland begonnen is.
Madurodam FM schreef:
04 mei 2020 09:15
Inderdaad bijzonder dat Sleutelstad FM er niet voor kiest om op DAB+ te gaan uitzenden, gezien hun slechte ontvangst op FM. Maar ook Unity FM/NL of BO laten het afweten en enkel Midvliet blijkt bij jou te gaan uitzenden. Ook commerciele partijen laten het hier afweten, geen Impact AM bijvoorbeeld maar enkel Beat FM uit Den Haag. Laten we hopen dat veel omroepen met een afwachtende houding alsnog besluiten de sprong te wagen.
Impact AM lijkt mij een pure hobbyzender. Ik verwacht niet dat zij ooit geld gaan verdienen, dus als zij de huidige regeling te duur vinden, zullen zij niet op DAB+ komen. Ik zou het wel heel fijn vinden als zij erop komen; dit station draait echt een unieke muziekmix.

Unity FM, Unity NL en Sleutelstad moeten nu wel gaan aanvragen. Ik vind dat zij hun best moeten doen om zo veel mogelijk luisteraars te bereiken. Omroep BO valt niet binnen deze multiplex. De Bollenstreek heeft op dit moment geen DAB+frequentie. Eén mux voor Leiden en de Bollenstreek samen moet makkelijk kunnen, aangezien de Bollenstreek maar één lokale omroep heeft.

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Impact AM is inderdaad een hobbyzender die tijdens de DAB-test een DAB-mux heeft opgezet waarop ook alle omliggende omroepen werden doorgegeven.
Inmiddels heeft Impact AM de handdoek in de ring gegooid en heeft men het DAB-verhaal laten varen. De lokale omroepen in die regio zullen nu dus zelf iets op moeten zetten.

Naast de BollenstreekOmroep valt ook RTV Katwijk buiten de huidige regeling. Mogelijk kunnen zij in de toekomst meeliften met de regio Leiden of zal men zelf een mux op moeten gaan zetten. Gezien de steeds intensievere samenwerking en in de toekomst mogelijk zelfs fusie zal dit in ieder geval niet stuklopen op onderling gekonkel. Nu moet t.z.t. alleen de financiële kant nog geregeld moeten worden.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

De ontvangst is hier zonder dakantenne niet ideaal, maar wij hebben het nu dan ook over ontvangst buiten het reguliere dekkingsgebied. Maar wat niet is, kan nog komen. Het belangrijkste is, dat lokale DAB+ in Nederland begonnen is.
Daar heb je gelijk in, het gaat tenslotte bij lokale DAB+ of je enkel de mux voor je eigen gemeente kunt ontvangen. Nu zit ik wel met een dakantenne (een klein pvc-buisje van een meter lang) en was al enorm verrast dat net als in de tijd van de experimenten wederom Zandvoort en Duivendrecht bij me te ontvangen zijn. Ik ging er dan ook automatisch vanuit dat bijvoorbeeld Den Haag maar ook de mux uit Zoetermeer met gemak in de regio Leiden te ontvangen zou zijn.
Omroep BO valt niet binnen deze multiplex. De Bollenstreek heeft op dit moment geen DAB+frequentie. Eén mux voor Leiden en de Bollenstreek samen moet makkelijk kunnen, aangezien de Bollenstreek maar één lokale omroep heeft.
Ik heb het nog even nagekeken en je hebt helemaal gelijk, de bollenstreek valt niet onder allotment 45 (regio Leiden). Ook Katwijk en Noordwijk zijn nog een witte vlek op de kaart waarbij voorlopig nog geen uitzendingen op DAB+ mogelijk zijn.
Impact AM is inderdaad een hobbyzender die tijdens de DAB-test een DAB-mux heeft opgezet waarop ook alle omliggende omroepen werden doorgegeven.
Inmiddels heeft Impact AM de handdoek in de ring gegooid en heeft men het DAB-verhaal laten varen.
Dat is erg jammer Aart, Impact was tijdens de experimentenperiode voor mij de grootste verrassing. Drum 'n bass afgewisseld met reggae en danceclassics. Een format die ik werkelijk nog nergens anders was tegengekomen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

density1

Bericht door density1 »

10B Nunspeet in de lucht, met enkel nog RTV Nunspeet er op. Overigens een zeer mager signaal als dit ook voor de andere plaatsen is bedoeld van deze mux. Neem aan dat er in Putten en Ermelo en misschien zelfs Harderwijk nog steunzenders komen om het geheel af te dekken?

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Het blijft postzegel radio

DX'r

Bericht door DX'r »

density1 schreef:
07 mei 2020 15:17
10B Nunspeet in de lucht, met enkel nog RTV Nunspeet er op. Overigens een zeer mager signaal als dit ook voor de andere plaatsen is bedoeld van deze mux. Neem aan dat er in Putten en Ermelo en misschien zelfs Harderwijk nog steunzenders komen om het geheel af te dekken?
magerder als in 2017/2018?

density1

Bericht door density1 »

Zeker magerder dan in hun test periode inderdaad.

density1

Bericht door density1 »

Hoort-u-mij schreef:
07 mei 2020 19:51
Het blijft postzegel radio
Dat zou niet moeten mogen. Ga er vanuit dat sommige DAB zenders ook nog niet op vol vermogen draaien (zoals Almere 10C b.v.) of iets anders verkeerd doen.

lion

Bericht door lion »

density1 schreef:
30 apr 2020 21:56
Alleen draaien ze op de Flevoland stream wel hele andere muziek. Loopt niet gelijk, en hoor overigens ook op beide streams heel veel 90's en later. Dus tot 80's is het nog niet echt. Lijkt wel of er nog wat aan de muziek moet gebeuren. Geluid is wel wat beter gaan klinken in de afgelopen weken.
Is wel gewoon het format geworden waarbinnen de 60's 70's en 80's een plek hebben maar ook muziek van na die tijd gedraaid wordt inderdaad.

density1

Bericht door density1 »

Dan hadden ze dat ook beter duidelijk moeten maken want op hun website vertellen ze dat ze louter en alleen muziek uit de 60's, 70's en 80's draaien met een nadruk op de beat/nederpop muziek uit Den Haag. Als ik dan vervolgens ook jaren 90 en soms later hoor ben ik gelijk de weg kwijt als luisteraar. Bovendien komt dit genre veelvuldig voorbij op andere stations dus de toegevoegde waarde van zo'n zender daalt dan enorm m.i. Overigens vind ik het format van Den Haag iets meer de nadruk leggen op de 60's, 70's en 80's dan op de Flevoland stream dat zou wat meer rechtgetrokken mogen worden.

lion

Bericht door lion »

density1 schreef:
10 mei 2020 23:36
Dan hadden ze dat ook beter duidelijk moeten maken want op hun website vertellen ze dat ze louter en alleen muziek uit de 60's, 70's en 80's draaien met een nadruk op de beat/nederpop muziek uit Den Haag. Als ik dan vervolgens ook jaren 90 en soms later hoor ben ik gelijk de weg kwijt als luisteraar. Bovendien komt dit genre veelvuldig voorbij op andere stations dus de toegevoegde waarde van zo'n zender daalt dan enorm m.i. Overigens vind ik het format van Den Haag iets meer de nadruk leggen op de 60's, 70's en 80's dan op de Flevoland stream dat zou wat meer rechtgetrokken mogen worden.
Beat FM. DAG & NACHT het ritme dat jij nodig hebt. Zonder gezeur of eindeloos gebabbel. Maar mét altijd de meest actuele headlines en de lekkerste uptempo muziek.

Bij ons staat het beste van de jaren ’60, ’70 & ’80 centraal, dat kun je niet missen!

Ze staan centraal (in de belangstelling) dat zegt niet dat ze alleen gedraaid worden en dat er geen andere muziek te horen kan zijn.

density1

Bericht door density1 »

Dan hadden ze dat beter moeten formuleren, dit is geen marketing.

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

density1 schreef:
11 mei 2020 11:09
Dan hadden ze dat beter moeten formuleren, dit is geen marketing.
Dit soort stations zijn ontstaan vanuit een hart voor radio en voor velen als hobby. Hier zitten niet de grote jongens achter met de bakken vol geld voor marketing. Ik denk 0 marketing. Het onair brengen kost al aardig wat en het draaiende houden.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Vanaf 1 juni in de Noordoost Polder; RTV 527, Urk FM, Radio Emmeloord, OZONOP en Hotradio
https://denoordoostpolder.nl/artikel/11 ... ook.com%2F
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

Plaats reactie