DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Madurodam FM

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Madurodam FM »

Maar ligt het nu aan mij of zijn er weer wat stations verdwenen van Duivendrecht (5A) ? MeerRadio en Radio Aalsmeer zaten er de eerste dagen op maar komen tijdens een nieuwe scan hier niet meer tevoorschijn op m'n display. Gaan deze alsnog volgen (misschien in afwachting van vergunning) of was dit een 'foutje' ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie »

De Stichting Lokale Omroep Schagen ontbreekt op de MUX van Allotment 17, staan wel op het lijstje van vergunninghouders.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ik verwacht zelf dat Schagen er snel op zal zitten.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Zoetermeer schijnt nog op half vermogen te draaien
density1

Bericht door density1 »

Hoe is de ontvangst van 10C Almere nu? Schijnt wat aan gedaan te zijn vanmiddag. Nog geen mogelijkheid gehad het te checken.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Aan de noordkant veel beter dan eerst.
Wat hebben jullie gedaan ?

afgelopen week in de auto van de A1 tot aan de A27, nu tot ongeveer Lelystad, viel bij de dijk tussem de twee polders en de weg werkzaamheden even weg. En de ontvanger is een portable in de auto, dus zeker niet optimaal.
density1

Bericht door density1 »

Las op hun website dat ze maandag 4 mei verder gaan, dus het is nog niet af. Als ze nu richting Lelystad gericht zijn, zou het mooi zijn dat ze daar ook een mux krijgen zodat alles op elkaar aansluit en zo dek je heel Flevoland af.
density1

Bericht door density1 »

Even uitgeprobeerd maar de ontvangst van laat nog steeds te wensen over van 10C, merk geen verschil met hoe het voor de werkzaamheden vandaag was, richting oost is het nog steeds niet goed.
Madurodam FM

Is dit vermogen bij alle muxen zo'n beetje hetzelfde of zitten er grote verschillen in ? Kan het nergens teruglezen wat de vermogens zijn, ook niet op radio-tv-nederland.nl :( Door al die lokale zenders zouden we bijna vergeten dat er ook regionaal en landelijk een herindeling van de DAB+ capaciteit was beloofd. Is hier al iets meer over bekend of is dat weer een meer jarenplan geworden ? Hoogste tijd dat vooral de MTVNL zenders op de schop gaan.
marc1984

Bericht door marc1984 »

Madurodam FM schreef: 03 mei 2020 11:49
Is dit vermogen bij alle muxen zo'n beetje hetzelfde of zitten er grote verschillen in ? Kan het nergens teruglezen wat de vermogens zijn, ook niet op radio-tv-nederland.nl :( Door al die lokale zenders zouden we bijna vergeten dat er ook regionaal en landelijk een herindeling van de DAB+ capaciteit was beloofd. Is hier al iets meer over bekend of is dat weer een meer jarenplan geworden ? Hoogste tijd dat vooral de MTVNL zenders op de schop gaan.
Op de site van agentschap telecom zijn de vermogens terug te vinden alleen Den Haag en Duivendrecht ontbreken nog in dit overzicht https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/

Schaijk (T-DAB) 0.8 ? P
Haarlem (T-DAB) 0.15 38
Zandvoort (T-DAB) 0.04 60
Eindhoven (T-DAB) 0.2 60 P
Kampen (DAB test) 0.25 43 P
Emmeloord (T-DAB) 0.25 30 P
Heiloo (T-DAB) 0.8 34
Zoetermeer (T-DAB) 0.1 60
Hippolytushoef (T-DAB) 0.15 44
Almere (T-DAB) 0.1 125
EtherScout

Bericht door EtherScout »

deradioluisteraar schreef: 01 mei 2020 16:01 Er zijn nog heel wat lokale omroepen die ontbreken, terwijl hun regio wel in een DAB+ allotment valt.
Even snel een (vast niet complete) lijst:
Sleutelstad (Leiden) 45
Unity NL (Leiderdorp) 45
Unity NU (Oegstgeest, Voorschoten, Zoeterwoude) 45
Heel opvallend dat de Leidse omroep Sleutelstad het af laat weten. Zij hebben alle baat bij een betere ontvangst. Ik zie die betere FM-frequentie voor hen er voorlopig niet komen.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ik ontvang nu 6A Zandvoort+Haarlem en 5C Den Haag. Beide met moeite, maar het gaat. De andere omliggende muxen ontvang ik (nog) niet. Ik ben benieuwd wanneer 11B Leiden on-air komt.
Hoort-u-mij

EtherScout schreef: 03 mei 2020 21:38 Ik ontvang nu 6A Zandvoort+Haarlem en 5C Den Haag. Beide met moeite, maar het gaat. De andere omliggende muxen ontvang ik (nog) niet. Ik ben benieuwd wanneer 11B Leiden on-air komt.
Mocht een kanaal pas aan als er ook een publieke gegadigde was en niet alleen commercieel?
Madurodam FM

Ik ontvang nu 6A Zandvoort+Haarlem en 5C Den Haag. Beide met moeite, maar het gaat.
Het ligt er uiteraard aan waar je precies zit met ontvangst en waarmee je ontvangt. Woon je hoog of juist in laagbouw maar zit je in een wijk met veel hoogbouw, alles is toch behoorlijk van invloed op je ontvangst. EtherScout, je zegt dat je in de Leidse regio woont, dat is redelijk vergelijkbaar met mijn situatie hier in Den Haag-noord. Sterker nog, jij woont nog iets noordelijker maar ik heb geen moeite met de ontvangst van Duivendrecht, Zoetermeer en zelfs Zandvoort. Okee, heel af en toe een dropout maar merendeel zonder probleem. Zeker de mux van Den Haag en Zoetermeer zijn qua afstand voor de regio Leiden een afstand die zeker zonder problemen te ontvangen zou moeten zijn.

Inderdaad bijzonder dat Sleutelstad FM er niet voor kiest om op DAB+ te gaan uitzenden, gezien hun slechte ontvangst op FM. Maar ook Unity FM/NL of BO laten het afweten en enkel Midvliet blijkt bij jou te gaan uitzenden. Ook commerciele partijen laten het hier afweten, geen Impact AM bijvoorbeeld maar enkel Beat FM uit Den Haag. Laten we hopen dat veel omroepen met een afwachtende houding alsnog besluiten de sprong te wagen.
Hoort-u-mij

Of die aanvragen lopen nog of zijn afgekeurd
Plaats reactie