DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Madurodam FM

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Madurodam FM »

Ook ergens gelezen dat Schlager.NL binnenkort via DAB+ in de Achterhoek te ontvangen is?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Arno1978

Bericht door Arno1978 »

Schlager.NL zal wel een unieke aanvulling zijn in het DAB+ aanbod. Hier in de Oostelijke regionen zijn genoeg liefhebbers die deze muzieksoort omarmen. Nu ben je voor schlagermuziek aangewezen op schlagerparadies.de en schlagerradio.de
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.
DX'r

Bericht door DX'r »

Madurodam FM schreef: 10 nov 2024 12:12 Ook ergens gelezen dat Schlager.NL binnenkort via DAB+ in de Achterhoek te ontvangen is?
Schlager Radio kan je daar ontvangen via 9D Mein NRW
Feivel

Bericht door Feivel »

Madurodam FM schreef: 10 nov 2024 12:12 Ook ergens gelezen dat Schlager.NL binnenkort via DAB+ in de Achterhoek te ontvangen is?
Het zou me niks verbazen, als dat op de plek van VIB Radio is. Schlager.nl is van een (ex?)-medewerker van VIB Radio. VIB schijnt trouwens ook weer uit te zenden, al dan niet op DAB, maar online.
voorenmedia

Bericht door voorenmedia »

Vragen en antwoorden over het collectief DAB+-aanbod voor lokale radio van de NLPO:
https://radiowereld.nl/dab/2024/11/5-vr ... n-de-nlpo/
Echtwel

Bericht door Echtwel »

voorenmedia schreef: 11 nov 2024 15:36 Vragen en antwoorden over het collectief DAB+-aanbod voor lokale radio van de NLPO:
https://radiowereld.nl/dab/2024/11/5-vr ... n-de-nlpo/
Lokale publieke radiostations kunnen voor uitzenden op DAB+ de eerste jaren subsidie (hoelang dan) van de overheid krijgen. Commerciële radiostations hebben hier geen recht op. De subsidie voor publieke stations zit al in het lagere tarief verwerkt. Omdat het subsidie van de overheid betreft en om een bedrag van enkele miljoen gaat.(mijn belastinggeld en ik luister nooit).

Een verhelderde verhaalt van radiowereld.
Ik hoop dat Ome Geert met zijn kabinet dit ook snel gaat halveren.
Laat ze maar hun eigen broek ophouden* ipv achterover leunen op staatssteun.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Inderdaad, dit zijn nog besluiten van het vorige kabinet natuurlijk.
Arno1978

Bericht door Arno1978 »

Arno1978 schreef: 10 nov 2024 09:26 Doetinchem (Digitennemast) staat zeker aan voor de 5A Achterhoek. Er wordt uitgezonden vanaf de voormalige antenne's van de 12C (NPO) en aangezien die een prachtig plekje hebben in de top van de mast is het signaal zeker goed tot ongeveer 30 / 35 km rondom die lokatie te ontvangen. Maar er zullen vast nog wel extra zenderopstelpunten in worden gezet (ik verwacht in het noorden en het oosten van de Achterhoek) om een volledige dekking te krijgen. Op dit moment zenden deze radiozenders uit via de 5A

1Achterhoek & Leuk.FM (gemeente Oost Gelre)
AFM Aladna FM (gemeente Aalten)
Radio Ideaal & Ideaal Plus (gemeente Bronckhorst en gemeente Lochem)
Regio 8 (gemeente Berkelland, gemeente Montferland en gemeente Oude IJsselstreek)
Hot Radio Hits (regionale commerciële omroep)
RTV Slingeland (gemeente Winterswijk), zendt nog niet uit op dit moment via DAB+)
Inmiddels zijn de voormalige 12C antennes verwijderd en vervangen door 2 dipoolantennes die gericht staan op het noordoosten. In Neede zijn ook antennes geplaatst voor de 5A Achterhoek.
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Benieuwd wanneer het Gooi en Amsterdam on air komen. Daar is het grote wachten op.
bjornboonk

Bericht door bjornboonk »

Arno1978 schreef: 14 nov 2024 08:41
Arno1978 schreef: 10 nov 2024 09:26 Doetinchem (Digitennemast) staat zeker aan voor de 5A Achterhoek. Er wordt uitgezonden vanaf de voormalige antenne's van de 12C (NPO) en aangezien die een prachtig plekje hebben in de top van de mast is het signaal zeker goed tot ongeveer 30 / 35 km rondom die lokatie te ontvangen. Maar er zullen vast nog wel extra zenderopstelpunten in worden gezet (ik verwacht in het noorden en het oosten van de Achterhoek) om een volledige dekking te krijgen. Op dit moment zenden deze radiozenders uit via de 5A

1Achterhoek & Leuk.FM (gemeente Oost Gelre)
AFM Aladna FM (gemeente Aalten)
Radio Ideaal & Ideaal Plus (gemeente Bronckhorst en gemeente Lochem)
Regio 8 (gemeente Berkelland, gemeente Montferland en gemeente Oude IJsselstreek)
Hot Radio Hits (regionale commerciële omroep)
RTV Slingeland (gemeente Winterswijk), zendt nog niet uit op dit moment via DAB+)
Inmiddels zijn de voormalige 12C antennes verwijderd en vervangen door 2 dipoolantennes die gericht staan op het noordoosten. In Neede zijn ook antennes geplaatst voor de 5A Achterhoek.
Hoe is bij jouw dekking nu Arno, aangezien de NPO antenne rondstralend was? De dekking is redelijk indoor hier op 5A had ik wel verwacht aangezien Neede logper naar zuid heeft ik zit bijna aan de achterkant van de antennes. Doetinchem straalt dan wel weer redelijk mijn kant op maar staat op zo'n kleine 30km hemelsbreed.
Enschede 6B is hier net zo sterk ongeveer.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Vanjeafisharder schreef: 14 nov 2024 11:04 Benieuwd wanneer het Gooi en Amsterdam on air komen. Daar is het grote wachten op.
En vele andere steden zoals Rotterdam, Breda, Dordrecht enz.
Madurodam FM

tussenstand; van de 57 staan er momenteel 24 aan. Nog een hoop te gaan dus.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Rotterdam staat ook aan, kan je die afvinken.
En het bereik is werelds. Dat is Groot Rotterdam geworden.

meer info: https://mediamagazine.nl/lokaal-dab-net ... van-start/
Madurodam FM

check; V! En een dijk van een signaal wat ook hier in Den Haag voor alle streepjes op de tuner zorgt. Aanbod is nagenoeg hetzelfde als hier in Den Haag, op iets van twee stations na, maar die zitten er zo te zien nog niet op. Zullen later wel worden toegevoegd.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ik dacht dat er in Rotterdam 12 stations op zouden komen, maar de helft is er pas op.
Plaats reactie