DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Vanjeafisharder

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Vanjeafisharder »

Kon hem zelfs in Flevoland horen van de week, maar nu ineens niet meer.
Jarod

Bericht door Jarod »

Dubbelcheck:
Is Lelystad 12D echt On Air?

6B kwam hier altijd perfect binnen, 12D (naast 12C misschien daarom) is niet te ontvangen.

Edit:
Ah 12D Zoetermeer is ook on air. Misschien storen ze elkaar hier in Zaandam.

Ik kon vroeger 5A ook nooit ontvangen omdat Friesland over de lokale heen zat.
Deze lokale zit nu op 5D en is prima te ontvangen. 5A komt op 80km ook storingsvrij binnen.
Tijd voor een richt antenne? :))
Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Hoe lokaal is lokaal als zelfs de multiplex van Almere en Oss binnenkomen in Den Haag. Ik denk dat wanneer straks alle andere regio's aanstaan de ontvangst van verderaf gelegen muxen lastiger zal zijn, maar tot nu toe komt alles prima door.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Het kan ook betekenen dat straks alles flink gaat interfereren op de allotments die hetzelfde kanaal delen, en de ontvangst ook op plaatsen binnen de allotments sterk afhankelijk gaat worden van de weersomstandigheden...
Madurodam FM

Daar kun je weleens gelijk in hebben Glokhof, alhoewel het afhangt of bepaalde kanalen dubbel worden gebruikt. Voor zover ik weet heeft enkel Almere kanaal 10C en zie ik die nergens anders in het land in gebruik. Ook 'onze' 5C in Den Haag is slechts 1x gebruikt. Maar er zijn ook gebieden die een zelfde kanaal gebruiken. Een Zoetermeer op 12D en Flevoland bijvoorbeeld, maar daar zit een behoorlijke afstand tussen. Als Almere al makkelijk binnenkomt in Den Haag, dan moet dat vast ook lukken met Flevoland wat dan inderdaad in het vaarwater van Zoetermeer zit.
Helemaal lastig gaat het worden met de 7B van Emmen en Groningen; die relatief gezien dichtbij elkaar liggen. Dat is misschien wel vragen om moeilijkheden.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Madurodam FM schreef: 10 sep 2024 13:41 Daar kun je weleens gelijk in hebben Glokhof, alhoewel het afhangt of bepaalde kanalen dubbel worden gebruikt. Voor zover ik weet heeft enkel Almere kanaal 10C en zie ik die nergens anders in het land in gebruik. Ook 'onze' 5C in Den Haag is slechts 1x gebruikt. Maar er zijn ook gebieden die een zelfde kanaal gebruiken. Een Zoetermeer op 12D en Flevoland bijvoorbeeld, maar daar zit een behoorlijke afstand tussen. Als Almere al makkelijk binnenkomt in Den Haag, dan moet dat vast ook lukken met Flevoland wat dan inderdaad in het vaarwater van Zoetermeer zit.
Helemaal lastig gaat het worden met de 7B van Emmen en Groningen; die relatief gezien dichtbij elkaar liggen. Dat is misschien wel vragen om moeilijkheden.
Als je je antenne hoog plaatst, dan zal je zeker wel twee muxen op hetzelfde kanaal kunnen ontvangen. De vraag is, hoe het zal gaan binnen het doelgebied. Bij DAB+ geldt: het sterkste signaal wint, dus als het signaal op de gebruikshoogte sterk genoeg is, (en het andere signaal zwak genoeg,) dan komt het goed. Bij condities zal het uiteraard wel fout gaan, natuurlijk.

Buiten het ontvangstgebied heb je geen ontvangstgarantie. Ontvangst is daar mooi meegenomen, meer niet. Gebruik een richtantenne en een rotor om twee muxen op hetzelfde kanaal te kunnen ontvangen.
-bier
Jarod

Bericht door Jarod »

DAB is een heel goed medium.
10C is en blijft een lege frequentie.

In Den Haag zal het dan OSS of Amsterdam worden op 6C.
Het lokale is vooral de indeling.

Sommige gebieden zijn behoorlijk groot kwa oppervlakte.
Sommige gebieden hebben veel hoog bouw.

Veel zenders of minder maar sterkere zenders is dan de oplossing.
Zolang de ontvangst goed is in de bedoelde regio en niet direct stoort op een zelfde kanaal ergers verder op, moet het geen probleem zijn.

5A Friesland Tjerkgaast komt hier in Zaanstad ook keihard binnen.
En heeft 5A Duivendrecht jaren lang 'gestoord'. Maar is niet voor Zaanstad bedoelt.

Gelukkig is 5A nu 5D geworden en nu kan ik beide prima ontvangen.
Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!
Vanjeafisharder

Staat 10C Almere nu echt naar het westen gericht met de dipolen? Zag dat ze nieuwe antennes geplaatst hebben op die grote witte mast op het WTC in Almere? Was eerst een klein mastje naast die witte pilaar.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Madurodam FM schreef: 10 sep 2024 13:41
Dat ligt eraan hoe bv die zender Emmen uitstraalt. Ik woon op 7 km van de zendmast in Emmen, maar kan de de regionale zender op 7C totaal niet ontvangen. Het is gebleken dat er richting mijn kant totaal niet uitgezonden wordt. Als ze dat op 7B ook gaan doen, dan zal er geen storing zijn.
RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

Madurodam FM schreef: 10 sep 2024 13:41 Daar kun je weleens gelijk in hebben Glokhof, alhoewel het afhangt of bepaalde kanalen dubbel worden gebruikt. Voor zover ik weet heeft enkel Almere kanaal 10C en zie ik die nergens anders in het land in gebruik. Ook 'onze' 5C in Den Haag is slechts 1x gebruikt. Maar er zijn ook gebieden die een zelfde kanaal gebruiken. Een Zoetermeer op 12D en Flevoland bijvoorbeeld, maar daar zit een behoorlijke afstand tussen. Als Almere al makkelijk binnenkomt in Den Haag, dan moet dat vast ook lukken met Flevoland wat dan inderdaad in het vaarwater van Zoetermeer zit.
De afstand tussen die twee gebieden met 7B is ongeveer gelijk aan de afstand tussen de twee 12D gebieden die je noemt. Er zijn andere situaties waar het gebruik van dezelfde frequentie in twee gebieden lastiger wordt.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Nieuw overzicht van vergunninghouders: https://www.rdi.nl/onderwerpen/radio-en ... tale-radio

toegevoegd op allotment 30: Bakkershuisje B.V. :eek:
Vanjeafisharder

En welk station zit hier achter?
BrightHopper

Bericht door BrightHopper »

Vanjeafisharder schreef: 11 sep 2024 10:09 En welk station zit hier achter?
Wellicht MCB Radio.
Vanjeafisharder

Zou kunnen. Ik las dat die wilde uitbreiden naar de Veluwe.
Madurodam FM

Klopt helemaal. Achter Bakkershuisje B.V. zit inderdaad MCB Radio wat tot nu toe via AM (vanuit Alphen a/d Rijn/Den Oever) en DAB+ (Heiloo) uitzond.
Plaats reactie