DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Badeendje

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Badeendje »

Echtwel schreef: 21 nov 2022 13:52
GerjanCluistra schreef: 20 nov 2022 00:20
Calypso schreef: 17 nov 2022 20:21

Nee; als je een radiostation hebt zonder enige inkomsten uit reclame, maar enkel uit het bij elkaar leggen van geld om uit de kosten te komen door de DJs, maar om het spul een beetje fatsoenlijk te organiseren maak je er een stichting van (en daarbij behorende KvK inschrijving als stichting), dan mag je bij Buma het bedrijfstarief aftikken - en ja, dat is als je geen echte inkomsten hebt een vast basisbedrag, maar wel substantieel hoger als een hobbyzender met het lage tarief.
Logisch, als je er een stichting van maakt, dan is het ook geen hobby zender meer, maar een stichting met inkomsten.
Maar die mag geen winst maken , dus alles moet terug stromen naar het algemeen belang van de stichting zou zijn 365 lokale omroepen toch ook begonnen? Voor lokale DAB+ is dat makelijk weet je wat een dabie zendertje kost -smok zo maak je nooit winst :))
Helaas gaat het niet over winst, maar omzet...
Kwak kwak!
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Volgens MediaMagazine zijn eind 2024 alle lokale omroepen op DAB+ te ontvangen. Wat niet duidelijk is, is welke regio's er komen en wat de frequenties worden. Ik ga er niet vanuit, dat het huidige kaartje onveranderd blijft.
DX'r

Bericht door DX'r »

EtherScout schreef: 21 nov 2022 19:33 Volgens MediaMagazine zijn eind 2024 alle lokale omroepen op DAB+ te ontvangen. Wat niet duidelijk is, is welke regio's er komen en wat de frequenties worden. Ik ga er niet vanuit, dat het huidige kaartje onveranderd blijft.
Het is jammer dat de link onderaan op https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-o ... okaal.html niet werkt anders had je het geweten -smok
EtherScout

DX'r schreef: 21 nov 2022 19:36
EtherScout schreef: 21 nov 2022 19:33 Volgens MediaMagazine zijn eind 2024 alle lokale omroepen op DAB+ te ontvangen. Wat niet duidelijk is, is welke regio's er komen en wat de frequenties worden. Ik ga er niet vanuit, dat het huidige kaartje onveranderd blijft.
Het is jammer dat de link onderaan op https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-o ... okaal.html niet werkt anders had je het geweten -smok
Precies. Ik denk dat men bij Radio-TV-Nederland het ook nog niet weet. Wij gaan het zien.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Alle lokale publieke omroepen eind 2024 op DAB+
echt alle ?? waar is plek dan ?
Moeten er een veelvoud van lokale Dab+ die er nu op zitten vanaf denk ik

AT over Coördinatie lokale DAB+: Moeten nog de nodige gesprekken plaatsvinden

bron: https://radiowereld.nl/dab/2022/11/alle ... 24-op-dab/
Bron https://radiowereld.nl/dab/2022/04/at-o ... atsvinden/
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
EtherScout

Echtwel schreef: 22 nov 2022 16:13 Alle lokale publieke omroepen eind 2024 op DAB+
echt alle ?? waar is plek dan ?
Moeten er een veelvoud van lokale Dab+ die er nu op zitten vanaf denk ik
Ik denk dat dat wel mee gaat vallen. Er wordt duidelijk gesproken over 80 streekomroepen, die in 2025 een feit moeten zijn. Op het huidige (dus niet definitieve) kaartje zijn er ook ongeveer zoveel muxen. Zelfs als het definitieve aantal muxen door de helft zou gaan, dan zou het over slechts enkele publieke lokale omroepen per mux gaan.

Of die vorming van streekomroepen zonder slag of stoot zal gebeuren, is nog maar de vraag. In Noord-Holland zijn er bijvoorbeeld enkele beruchte radioruzies geweest in het recente verleden. De groep die per se op de oude voet verder wil, kan op DAB+ natuurlijk altijd een particuliere vergunning aanvragen. Dit keer op elke plek in Nederland. Wij gaan het zien...
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ik vermoed dat er een aantal kleine regiootjes samen zullen gaan. AT heeft aangegeven dat 80 te veel is, en dat ze streefden naar 61 allotments.
EtherScout

DX'r schreef: 21 nov 2022 19:36 Het is jammer dat de link onderaan op https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-o ... okaal.html niet werkt anders had je het geweten -smok
Inmiddels staat er een (slecht leesbaar) kaartje op de site met een mogelijke indeling. Dankzij het tabelletje en de kleurindeling is er toch nog uit te komen. Wat de regio's betreft zie ik een aantal logische aanpassingen. Nogmaals, deze kaart is niet definitief.
Laatst gewijzigd door EtherScout op 23 nov 2022 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
DX'r

Bericht door DX'r »

radiogolfje schreef: 22 nov 2022 22:13 Ik vermoed dat er een aantal kleine regiootjes samen zullen gaan. AT heeft aangegeven dat 80 te veel is, en dat ze streefden naar 61 allotments.
Klopt dat is nu te zien op de bekend website :))
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Feivel schreef: 21 nov 2022 09:08
GerjanCluistra schreef: 20 nov 2022 22:38
Calypso schreef: 20 nov 2022 15:47

Neehoor, een stichting hoeft helemaal geen inkomsten te hebben of commerciele activiteiten te ontplooien.
Het geld wat de dj's bij elkaar leggen zijn de inkomsten van de stichting.
Zo denken Buma Stemra en het CvdM ook. Een prachtige beredenering waarmee per definitie alles verlieslatend wordt. Stel je voor dat je je uit de kosten zou kunnen redden. Nee, stabiele radio is alleen voorbehouden aan de Talpa’s, DPG’s en NPO’s van dit land.
Vergeet de belastingdienst niet.
GerjanCluistra

Calypso schreef: 17 nov 2022 20:21

Nee; als je een radiostation hebt zonder enige inkomsten uit reclame, maar enkel uit het bij elkaar leggen van geld om uit de kosten te komen door de DJs, maar om het spul een beetje fatsoenlijk te organiseren maak je er een stichting van (en daarbij behorende KvK inschrijving als stichting), dan mag je bij Buma het bedrijfstarief aftikken - en ja, dat is als je geen echte inkomsten hebt een vast basisbedrag, maar wel substantieel hoger als een hobbyzender met het lage tarief.
Logisch, als je er een stichting van maakt, dan is het ook geen hobby zender meer, maar een stichting met inkomsten.
Maar die mag geen winst maken , dus alles moet terug stromen naar het algemeen belang van de stichting zou zijn 365 lokale omroepen toch ook begonnen? Voor lokale DAB+ is dat makelijk weet je wat een dabie zendertje kost -smok zo maak je nooit winst :))
Dat gebeurd ook niet. De medewerkers dragen precies voldoende bij om de uitgaven te kunnen betalen.

Mag een stichting eigenlijk wel een spaarpotje opzetten voor toekomstige uitgaven?
jassy

Bericht door jassy »

Op dit kaartje staat 5C voor de Achterhoek langs de Duitse Grens. Dat is uitgesloten want 5C wordt landelijk in Duitsland gebruikt.

Ik denk dat dit kaartje toch hier en daar best verouderd is..

Edit: excuses ik denk dat het 6B is maar het is erg slecht leesbaar en de kleuren liggen dicht bij elkaar... Dan kan dit document best wel eens actueel zijn!
Kijk live mee op de ensembles 11C, 12C, 9C, 7D, 6B Oost-Noord en 11D WDR op

http://www.dabmonitor.nl/
progmog

Bericht door progmog »

GerjanCluistra schreef: 23 nov 2022 23:55

Dat gebeurd ook niet. De medewerkers dragen precies voldoende bij om de uitgaven te kunnen betalen.

Mag een stichting eigenlijk wel een spaarpotje opzetten voor toekomstige uitgaven?
Een stichting of verenging mag zeker winst maken. De voorwaarde is wel dat de winst wordt uitgegeven voor de stichting zelf of bedoeld voor de doelstelling.
EtherScout

jassy schreef: 24 nov 2022 07:04 Op dit kaartje staat 5C voor de Achterhoek langs de Duitse Grens. Dat is uitgesloten want 5C wordt landelijk in Duitsland gebruikt.

Ik denk dat dit kaartje toch hier en daar best verouderd is..

Edit: excuses ik denk dat het 6B is maar het is erg slecht leesbaar en de kleuren liggen dicht bij elkaar... Dan kan dit document best wel eens actueel zijn!
Klopt, het kaartje is zeer onduidelijk. Ik denk dat het best weleens snel uit een tussenrapport geknipt zou kunnen zijn. Je kan extra aanwijzingen halen uit het tabelletje links bovenin. Daarin is per kanaal de kleur en het aantal muxen te zien. De muxen hebben ook een nummer, maar dat is onleesbaar. Het plaatje (downloaden en) inzoomen kan een beetje helpen.

Zo kan je zien dat 5C maar één keer voorkomt: in Den Haag. Die andere muxen met die kleur zijn dan inderdaad 6B. Misschien dat iemand nog ergens het originele plaatje vandaan kan halen. Radio-TV-Nederland zal er, denk ik, wel blij mee zijn.
GerjanCluistra

progmog schreef: 24 nov 2022 09:15
GerjanCluistra schreef: 23 nov 2022 23:55

Een stichting of verenging mag zeker winst maken. De voorwaarde is wel dat de winst wordt uitgegeven voor de stichting zelf of bedoeld voor de doelstelling.
Helder verhaal. Dank je wel.
Plaats reactie