DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Ane Sybesma

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Ane Sybesma »

EtherScout schreef: 30 sep 2022 13:08
Ane Sybesma schreef: 30 sep 2022 12:52 Lokale dab is überhaupt gedoemd om te mislukken met dat waardeloze bereik.
Bereik is een keuze. Net als alle andere DAB+netten, hebben ook de lokale DAB+netten het recht om tot in alle uithoeken van het dekkingsgebied keihard aanwezig te zijn. Het is een kwestie van extra zendlocaties en/of vermogen. Zolang je niet te ver buiten je zendgebied te horen bent, mag je alles doen. Er zijn dan ook lokale DAB+netten die dit wel goed aanpakken. Haarlem-Zandvoort op 6A, of Leiden-Voorburg op 11B bijvoorbeeld. Deze hebben allebei twee zendlocaties. De vergunninghouders van het lokale DAB+net bij jou in de buurt hebben er kennelijk niet zo'n zin in...
We gaan het zien. Ik geloof er niet in dat er iets te verdienen is met dit soort kleine zendertjes op DAB.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Madurodam FM schreef: 30 sep 2022 13:46 In de meeste gevallen toch ruim buiten het uitzendgebied te ontvangen. Als ik met een simpel sprietje op mijn dak in Den Haag de muxen uit Zandvoort of Almere kan ontvangen en ik lees soms reacties van luisteraars in Almere die klagen over de ontvangst dan zegt dat duidelijk iets over hun ontvanger of antenne.

Het is ook vaak goedkoop is duurkoop. Voor mijn schoonmoeder die enkel en alleen naar Hollandstalige muziek wil luisteren kocht ik online een goedkoop DAB+ ontvangertje via BOL (Denver DAB42) voor nog geen drie tientjes. Ik sluit de boel voor haar aan, scan de boel in en tot mijn grote verbazing worden er slechts 30 stations ontvangen. Zelfs de lokale mux kwam er niet op binnen. De radio ging linea recta retour en heb nu voor enkele tientjes meer een prima ontvanger voor haar gekocht waar wel alles op binnen komt.
Een gewone luisteraar zet natuurlijk geen sprietje op het dak maar koopt een goedkope radio. 30 zenders zullen de meeste wel prima vinden. En dat die lokalen dan niet binnenkomen lijkt me voor de meesten niet een reden om de radio terug te sturen. Met 12c en 11c zullen de meesten wel genoeg hebben.
density1

Bericht door density1 »

Madurodam FM schreef: 30 sep 2022 13:46 In de meeste gevallen toch ruim buiten het uitzendgebied te ontvangen. Als ik met een simpel sprietje op mijn dak in Den Haag de muxen uit Zandvoort of Almere kan ontvangen en ik lees soms reacties van luisteraars in Almere die klagen over de ontvangst dan zegt dat duidelijk iets over hun ontvanger of antenne.

Het is ook vaak goedkoop is duurkoop. Voor mijn schoonmoeder die enkel en alleen naar Hollandstalige muziek wil luisteren kocht ik online een goedkoop DAB+ ontvangertje via BOL (Denver DAB42) voor nog geen drie tientjes. Ik sluit de boel voor haar aan, scan de boel in en tot mijn grote verbazing worden er slechts 30 stations ontvangen. Zelfs de lokale mux kwam er niet op binnen. De radio ging linea recta retour en heb nu voor enkele tientjes meer een prima ontvanger voor haar gekocht waar wel alles op binnen komt.
Om welke 'wonderradio' gaat het hier die alles buiten ook binnen goed laat ontvangen?
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Om welke 'wonderradio' gaat het hier die alles buiten ook binnen goed laat ontvangen?

Goeie vraag, ik zal het merk en typenummer de volgende keer even noteren als ik bij haar ben. Ze woont hier in dezelfde wijk, laagbouw en die twee toestellen waren dus qua ontvangst een wereld van verschil. Moet ik wel zeggen dat deze portable DAB-radio op haar hobbykamertje staat met antenne uitgeschoven naast het raam.

Dat is randje Den Haag waar je normaal gesproken rond de 100 zenders zou moeten kunnen ontvangen, geen 30 (enkel NPO en VCR). En ikzelf, zelfde wijk eveneens laagbouw maar wel de moeite genomen om een klein antennetje op mijn dak te zetten. Resultaat is dat ik rond de 120 stations ontvang en daar zitten dagelijks ook Vlaamse en soms Duitse zenders bij.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
density1

Bericht door density1 »

Bij mij op zolder ontvang ik ook van alles maar een verdieping lager, het woongedeelte een stuk minder. Weet niet of dit nou aan het type radio ligt maar gewoon aan hoogte.
big T

Bericht door big T »

nee, dit is een duidelijk geval van te weinig veldsterkte v/d zenders :smile:
FM-AM-DXer

Bericht door FM-AM-DXer »

Na enkele maanden afwezig komt 6B Achterhoek weer prima binnen.. Die zullen iets verbeterd hebben. :smile:
FM-AM-DXer

Bericht door FM-AM-DXer »

Afstand 35 km met 9 dB SNR
Echtwel

Bericht door Echtwel »

En daar zijn ze dan de vernieuwde NRG , ik bedoel Radio972 ( www.radio972.nl) de site ziet er uit als een sjabloon van de hun vorige NRG die ook door diverse andere zenders ook wordt gebuikt, maar ik zal niet klagen :)) Ok de muziek dan, ik zie de Play list en denk het is toch meer van het zelfde.
Jammer ik blijf het een gemiste kans vinden dat NRG niet gewoon Radio Stad Den Haag is geworden denk dat omdat ze op meerdere DAB+ kanalen zitten dit bewust de naam 972 hebben gekozen.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Feivel

Bericht door Feivel »

Echtwel schreef: 03 okt 2022 10:22 En daar zijn ze dan de vernieuwde NRG , ik bedoel Radio972 ( www.radio972.nl) de site ziet er uit als een sjabloon van de hun vorige NRG die ook door diverse andere zenders ook wordt gebuikt, maar ik zal niet klagen :)) Ok de muziek dan, ik zie de Play list en denk het is toch meer van het zelfde.
Jammer ik blijf het een gemiste kans vinden dat NRG niet gewoon Radio Stad Den Haag is geworden denk dat omdat ze op meerdere DAB+ kanalen zitten dit bewust de naam 972 hebben gekozen.
Ik zit ook even te luisteren, maar wat een verschrikkelijk saaie muziek. Het is de bedoeling dat je hier relaxed van wordt, maar het werkt mij op de zenuwen. En dan de overname van de helft van de NRG-programma’s. Weinig consistentie in de zender. Jammer.
density1

Bericht door density1 »

Vormgeving is wel aardig, maar waarom de link leggen met het oude Radio Stad Den Haag die nota bene al op internet actief is. Het lijkt er in de verste verte niet op. Nu lijkt Radio Stad ook niet meer echt op hoe het vroeger klonk want ik hoor nu vrijwel enkel Italo en vroeger was het wel ietsje breder dan dat en ook beter m.i.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

"Copy and Page" radio. Makkelijker kunnen we het niet maken. Is eenvoudiger te bedenken dan een eigen format dat aanslaat. wwwwww
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

De naam van dit nieuwe stations schept door de verwijzing naar de oude frequentie inderdaad wel wat verwachtingen. Dat deden ze eigenlijk met NRG ook al, terwijl de NRG op DAB+ in de verste verte niet op de NRG uit Delft leek, maar eerder nog op Fresh FM.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
DX'r

Bericht door DX'r »

Madurodam FM schreef: 03 okt 2022 11:41 De naam van dit nieuwe stations schept door de verwijzing naar de oude frequentie inderdaad wel wat verwachtingen. Dat deden ze eigenlijk met NRG ook al, terwijl de NRG op DAB+ in de verste verte niet op de NRG uit Delft leek, maar eerder nog op Fresh FM.
Volgens hun website op 8B in Krimpenerwaard :lol: :)) -smok

maar daar hoor ik ze niet

-zzz

https://www.radio972.com/frequenties/

Afbeelding
Echtwel

Bericht door Echtwel »

DX'r schreef: 03 okt 2022 16:36
Madurodam FM schreef: 03 okt 2022 11:41 De naam van dit nieuwe stations schept door de verwijzing naar de oude frequentie inderdaad wel wat verwachtingen. Dat deden ze eigenlijk met NRG ook al, terwijl de NRG op DAB+ in de verste verte niet op de NRG uit Delft leek, maar eerder nog op Fresh FM.
Volgens hun website op 8B in Krimpenerwaard :lol: :)) -smok

maar daar hoor ik ze niet

-zzz

https://www.radio972.com/frequenties/

Afbeelding
Liegen op je tweede bestaan dag voorspelt niks goed voor de toekomst
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Plaats reactie