DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Pascal. K

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Pascal. K »

density1 schreef: 23 jan 2021 01:53
lion schreef: 22 jan 2021 16:32
Madurodam FM schreef: 22 jan 2021 07:28 Zo te zien heeft Camfactor Media veel plekken van RTD Radio ingenomen.
Dan hoop ik dat ze in Den Haag / Rijswijk hun Easy Radio door gaan geven.
Helaas het is Urban Traxx geworden....
Aantal weken geleden dagen lang 2 muziek bronnen door elkaar... muziek is verder echte urban. Breder dan FunX, kan mij voorstellen dat dit in de regio Den Haag wel kan werken...
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Weinig Urban op 5C Den Haag
daar schittert nog steeds de stilte van RTD Radio -zzz
Het is inderdaad een beetje verwarrend met de twee muxen in Den Haag. Den Haag (en Rijswijk) heeft zelf mux 5C, maar die van Leiden (en Voorburg-Leidschendam) 11B staat ook in Den Haag. Op die laatste zit nu Urban TRAXX op de plek van RTD Radio. Maar op de plek van RTD Radio in Den Haag, op 5C dus is het nog altijd stil. Omdat Urban TRAXX in Den Haag via 11B ook supergoed te ontvangen is, zou het een slimme zet zijn om op 5C Easy TRAXX te zetten.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Je, de zender van Leidschendam / Voorburg staat dan wel in den Haag, maar dat is slechts 100 meter van de grens van Voorburg af.

Lees op https://www.radio-tv-nederland.nl/ dat er in het oosten ook meer komt.
Madurodam FM

Het staat inderdaad echt op het randje van de stad en antenne staat richting noord, maar deze mux is (in iedergeval op mijn autoradio) in geheel Den Haag goed te ontvangen.
radiogolfje

AfbeeldingAls ik op het kaartje kijk van https://radio-tv-nederland.nl/dab/Cover ... %20hfp.jpg
dan zie ik dan ZuidWest den Haag geen dekking heeft, maar wel het centrum van de stad,
lion

Bericht door lion »

radiogolfje schreef: 24 jan 2021 15:46 AfbeeldingAls ik op het kaartje kijk van https://radio-tv-nederland.nl/dab/Cover ... %20hfp.jpg
dan zie ik dan ZuidWest den Haag geen dekking heeft, maar wel het centrum van de stad,
klopt ik woon in Zuid Den Haag en ontvang 11 B daar niet.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Ben langzamerhand toch wel wat jaloers op andere regio's.

Hier op de Drentse hei ontvang ik thuis slechts de nationale multiplexen van 11C (commercieel) en 12C (NPO). Hier geen regionale zenders (6B), MTVNL (7D) en dus ook geen lokale omroepen.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Noordzee schreef: 24 jan 2021 22:00 Ben langzamerhand toch wel wat jaloers op andere regio's.

Hier op de Drentse hei ontvang ik thuis slechts de nationale multiplexen van 11C (commercieel) en 12C (NPO). Hier geen regionale zenders (6B), MTVNL (7D) en dus ook geen lokale omroepen.
Dat kan ik mij voorstellen. Dit is mijn lijstje:

Goed:
11C - DAB+
12C - NPO
8A - 8A Randstad
7D - MTVNL

Redelijk:
11B - DAB Lokaal 45 (Leiden)

Met moeite:
5C - DAB Lokaal 5C (Den Haag)
6A - DAB Lokaal 34 (Haarlem)
7B - DAB Lokaal 47 (Gouda)
8B - RANDSTAD-ZW (Zoetermeer)

Met nog meer moeite:
9B - DAB Lokaal 50 (Delft)
5A - DAB Lokaal 35 (Duivendrecht)
perikelen

Bericht door perikelen »

Rond Alkmaar is de rust blijkbaar teruggekeerd. Maar op 8B hoor ik nog maar 1 lokale (plus themakanalen). Streekstad zit nu op 7B met een stevig signaal. (ZIE OOK HIER)
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...
Madurodam FM

Op de mux in Zoetermeer/Bergambacht is XXL Radio verdwenen en heeft Radio Excellent FM deze plek ingenomen. We hadden het al bij de start van lokale DAB+ verwacht dat er heel wat wisselingen plaats zouden gaan vinden. Een komen en gaan van stations. Nu nog even snel de plek van RTD Radio in Den Haag opvullen.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Madurodam FM schreef: 25 jan 2021 22:14 Op de mux in Zoetermeer/Bergambacht is XXL Radio verdwenen en heeft Radio Excellent FM deze plek ingenomen. We hadden het al bij de start van lokale DAB+ verwacht dat er heel wat wisselingen plaats zouden gaan vinden. Een komen en gaan van stations. Nu nog even snel de plek van RTD Radio in Den Haag opvullen.
In de randstad is het inderdaad een komen en gaan van radiostations. Bij mij in de omgeving is het allemaal erg stabiel.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Noordzee schreef: 24 jan 2021 22:00 Ben langzamerhand toch wel wat jaloers op andere regio's.

De lokale omroepen zitten aldaar nog niet op DAB+, dus dat is niet zo gek. Ik woon echter verre van Drente en kan 6B prima ontvangen. Vreemd dat het bij jouw niet lukt.

Maar is DAB+ wel een oplossing voor het gebrek aan FM?
radiogolfje

Er is een enorm verschil in gevoeligheid van ontvangers. Ik zat eens bij iemand in de auto toen hij zij, parkeerplaats Ikea Delft, zou geen DAB op 9B zijn, wat ze ook doen. Hij de parkeerplaats op, gewoon DAB, kon geen plekje vinden waar geen signaal was, zelfs 20 meter de parkeergarage nog signaal.

Een andere kennis van me heeft meerdere radio's gehad voordat hij thuis DAB had.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

WinnaarRadioring2023 schreef: 26 jan 2021 09:06 Maar is DAB+ wel een oplossing voor het gebrek aan FM?
Elke standaard staat of valt bij de uitrol van het netwerk. Voor de lokalen geldt inderdaad, dat nog niet alle DAB+frequenties uitgegeven zijn. De overige DAB+netten zijn eenvoudigweg op diverse plaatsen nog onvoldoende uitgerold. Dat is niet de schuld van DAB+ als technische standaard. Of de gebruikte standaard nu AM, FM, DAB+, 4G of 5G is, een slecht uitgerold netwerk geeft nu eenmaal onvoldoende ontvangst, zeker met goedkopere ontvangers.

De stations bezuinigen dus nog altijd op de DAB+dekking, terwijl de frequentieruimte er wel is. Veel van hen zitten immers met de financiële last van twee netwerken, die beiden hetzelfde doen. Dit is geen reden om de afschaffing van FM als verouderde standaard uit te stellen, in tegendeel. Zodra FM uit is, zul je zien dat de DAB+dekking wèl heel snel op orde komt.
lion

Bericht door lion »

Madurodam FM schreef: 23 jan 2021 15:57
Weinig Urban op 5C Den Haag
daar schittert nog steeds de stilte van RTD Radio -zzz
Het is inderdaad een beetje verwarrend met de twee muxen in Den Haag. Den Haag (en Rijswijk) heeft zelf mux 5C, maar die van Leiden (en Voorburg-Leidschendam) 11B staat ook in Den Haag. Op die laatste zit nu Urban TRAXX op de plek van RTD Radio. Maar op de plek van RTD Radio in Den Haag, op 5C dus is het nog altijd stil. Omdat Urban TRAXX in Den Haag via 11B ook supergoed te ontvangen is, zou het een slimme zet zijn om op 5C Easy TRAXX te zetten.
(helaas) is 5C ook Urban geworden in plaats van Easy
Plaats reactie