DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
radiogolfje

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door radiogolfje »

Ane, Probeer eens een Panasonic RF-D10

Maar lokaal in jouw hoek zal lastig worden, zeker indoor.
Hoewel, ik weet iemand in EPE, die krijgt zowel kampen als Lelystad mee op zo'n ontvanger.
density1

Bericht door density1 »

De pest is dat al die portables voornamelijk mono zijn, geen 2 speaker systeem waardoor je stereo hebt.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

density1 schreef: 18 sep 2020 11:10 De pest is dat al die portables voornamelijk mono zijn, geen 2 speaker systeem waardoor je stereo hebt.
Veel FM transistor radio's ook.

Dus niet geheel raar.

Het portable gaat boven de geluidskwaliteit
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Ik beschik hier zowel over een portable DAB+ ontvanger van Denver als een receiver die onderdeel uitmaakt van mijn 'stereotoren'. De portable heb ik goedkoop ergens kunnen scoren bij een discountzaak voor nog geen 20 euro. Ik gebruik deze voor in de tuin of voor als ik ergens op vakantie ben, en doet het qua ontvangst redelijk. Gezien de prijs verwacht ik er ook niet veel van, dus tevreden. Echter de receiver heeft me rond de 300 euro gekost, en heb ik aangesloten op een buitenantenne. Geen groot hekwerk op het dak, zoals in de jaren '70 maar een PVC buisje van nog geen meter lang. Zeg maar buiten ontvangen en binnen luisteren met echt topresultaat hier in de Randstad. Serieus, ik wil niets anders meer en gebruik de FM-functie nog minimaal. Op een doorsnee dag ontvang ik rond de 100 radiostations en dat gaan er de komende periode alleen nog meer worden. Keuze genoeg dus, en ook de geluidskwaliteit gaat regelmatig omhoog. Portable is dus leuk, maar voor kwaliteit zou ik echt een goede receiver met DAB+ ontvangst in combinatie met buitenantenne aanraden.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
density1

Bericht door density1 »

Pascal. K schreef: 18 sep 2020 12:22
density1 schreef: 18 sep 2020 11:10 De pest is dat al die portables voornamelijk mono zijn, geen 2 speaker systeem waardoor je stereo hebt.
Veel FM transistor radio's ook.

Dus niet geheel raar.

Het portable gaat boven de geluidskwaliteit
Ironisch wel, portable gaat boven geluidskwaliteit. DAB+ zou juist een goede geluidskwaliteit moeten hebben, en dat is in stereo.
radiogolfje

En Madurodam, hoe hoog staat je antenne boven de grond. Als je in een flat woont van 20 hoog, ja dan heb je ontvangst, maar als je laag zit al snel minder.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

En Madurodam, hoe hoog staat je antenne boven de grond. Als je in een flat woont van 20 hoog, ja dan heb je ontvangst, maar als je laag zit al snel minder.

Een rijtjes woning in een wwonwijk met zowel laag- als hoogbouw. Heb de antenne, het buisje aan de dankrand bevestigd, ik schat zo'n 13 meter boven straatniveau. Omdat ik hier bij aanschaf, alweer een aantal jaar geleden zo tevreden over was aanbevolen bij een vriend van me in Rijswijk. Dit zit daar eveneens in een laagbouw woning in een wijk waar het merendeel hoogbouw is. Dat zou dus problemen moeten opleveren bij ontvangst zou je zeggen, maar niets is minder waar. Ook hij zit met een prima tuner en ontvangt zo'n beetje hetzelfde als wat ik dagelijks doe.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
big T

Bericht door big T »

radiogolfje schreef: 18 sep 2020 10:15 Ane, Probeer eens een Panasonic RF-D10
Helaas is nooit meer leverbaar, tja wat moet je hiervan denken.
De ontvangers zijn al niet meer leverbaar, ja rommel dingen nog.
radiogolfje

Een kennis van me in Zeewolde heeft er enkele weken geleden nog één gekocht.

EP en Electroworld hebben ze, en ook Amazon.
RadioOudeStijl

Bericht door RadioOudeStijl »

radiogolfje schreef: 17 sep 2020 21:44 Radiooudestijl,
Je hebt grotendeels gelijk. //KNIP//Tijdens de OLON test stond Doetinchem met 30 Watt DAB, en dat kwam verder dan de 50 Watt FM. Maar dat was wel met een goede auto radio en een soort hanekam dak antenne. Dus ja het kan wel, maar de eenvoud is ver te zoeken.
Vergelijk het met een oude telefoon, waar je alleen mee kon bellen, en die dingen van tegenwoordig, waar alles op zit enz.
Dat is dus het probleem, dit kun je de gemiddelde luisteraar niet uitleggen... Die haakt gewoon af na de aanschaf van zo'n uit 1 chip bestaande 'ontvanger'. En de percentages die worden genoemd zijn gebaseerd op LANDELIJKE zenders die inmiddels een redelijk behoorlijk DAB+ netwerk hebben... Ik geloof niet dat 1 op 5 luisteraars van 'lokale omroepen' via DAB+ luistert. Ik ben niet tégen DAB+ of zo, maar er wordt nu de indruk gewekt dat het echt top is, en dat is het nog lang niet. Niet zolang FM makkelijker is en betere ontvangst biedt. Zelfs in de auto, waar een verstoord signaal vaak nog wel te beluisteren is. Bij DAB+ is dan de het geluid gewoon weg. Oh wacht, daar is het weer... oh nee toch niet...
http://www.radiooudestijl.nl
R.J. Mulder

Bericht door R.J. Mulder »

RadioOudeStijl schreef: 19 sep 2020 17:36
radiogolfje schreef: 17 sep 2020 21:44 Radiooudestijl,
Je hebt grotendeels gelijk. //KNIP//Tijdens de OLON test stond Doetinchem met 30 Watt DAB, en dat kwam verder dan de 50 Watt FM. Maar dat was wel met een goede auto radio en een soort hanekam dak antenne. Dus ja het kan wel, maar de eenvoud is ver te zoeken.
Vergelijk het met een oude telefoon, waar je alleen mee kon bellen, en die dingen van tegenwoordig, waar alles op zit enz.
Dat is dus het probleem, dit kun je de gemiddelde luisteraar niet uitleggen... Die haakt gewoon af na de aanschaf van zo'n uit 1 chip bestaande 'ontvanger'. En de percentages die worden genoemd zijn gebaseerd op LANDELIJKE zenders die inmiddels een redelijk behoorlijk DAB+ netwerk hebben... Ik geloof niet dat 1 op 5 luisteraars van 'lokale omroepen' via DAB+ luistert. Ik ben niet tégen DAB+ of zo, maar er wordt nu de indruk gewekt dat het echt top is, en dat is het nog lang niet. Niet zolang FM makkelijker is en betere ontvangst biedt. Zelfs in de auto, waar een verstoord signaal vaak nog wel te beluisteren is. Bij DAB+ is dan de het geluid gewoon weg. Oh wacht, daar is het weer... oh nee toch niet...
Geef, net als met de landelijke publieke en commerciële zenders wat in het begin weinig voorstelde op DAB+, de tijd, en die hadden ze nodig, ook de regionale en streekomroepen de tijd om alles te optimaliseren...
RadioOudeStijl

R.J. Mulder schreef: 19 sep 2020 18:56Geef, net als met de landelijke publieke en commerciële zenders wat in het begin weinig voorstelde op DAB+, de tijd, en die hadden ze nodig, ook de regionale en streekomroepen de tijd om alles te optimaliseren...
Oh, dat wil ik best. En ik hoop dat het er van komt. Maar de veel te positieve verhalen die de ronde doen, doen het lijken alsof het allemaal OK is. En als straks dan FM ether uitgaat (FM kabel is immers al zo goed als uit en wat is daar voor terug gekomen...?) staan de lokale omroepen in de rij te klagen over de DAB+ ontvangst ben ik bang... Er wordt nu een beetje gereageerd als een kind met een nieuw speeltje.
RadioOudeStijl

EtherScout schreef: 18 sep 2020 09:57Zie mijn punt in mijn post hierboven. De signaalsterkte is bij jou kennelijk nog onvoldoende. Dat is een oplosbaar probleem.
Nee, dat is het dus niet (altijd). De ontvangst binnenshuis HOORT op een beetje afstand matig/slecht te zijn. Zo is het berekend en bedoeld. Dat is dus één van de problemen. FM is berekend en bedoeld voor redelijke/goede ontvangst BINNENSHUIS aan de rand van het verzorgingsgebied...
R.J. Mulder

Bericht door R.J. Mulder »

RadioOudeStijl schreef: 19 sep 2020 20:01
R.J. Mulder schreef: 19 sep 2020 18:56Geef, net als met de landelijke publieke en commerciële zenders wat in het begin weinig voorstelde op DAB+, de tijd, en die hadden ze nodig, ook de regionale en streekomroepen de tijd om alles te optimaliseren...
Oh, dat wil ik best. En ik hoop dat het er van komt. Maar de veel te positieve verhalen die de ronde doen, doen het lijken alsof het allemaal OK is. En als straks dan FM ether uitgaat (FM kabel is immers al zo goed als uit en wat is daar voor terug gekomen...?) staan de lokale omroepen in de rij te klagen over de DAB+ ontvangst ben ik bang... Er wordt nu een beetje gereageerd als een kind met een nieuw speeltje.
Dat hebben de meeste lokale omroepen die op DAB+ zitten deels zelf in de hand. Tenminste diegenen die alles in eigen beheer doen. Dus kunnen ze daar vast wel op inspelen.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Misschien is het een idee om eens een goede DAB+ ontvanger te kopen? Mijn zoon heeft zo'n JBL Tuner en behalve de landelijke muxen en diverse regionale muxen zijn er ook een paar streekmuxen stroringsvrij te ontvangen. Let wel, binnenshuis. Gewoon lekker luisteren zonder gedoe.
Plaats reactie