DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
EtherScout

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door EtherScout »

Ane Sybesma schreef:
02 jul 2020 13:15
Prima, er is tenslotte ruimte zat.
Precies dit. Wij zitten met z'n allen nog heel erg met die oude analoge etherkrapte in ons hoofd, waardoor wij 2x hetzelfde al zonde van de ruimte vinden. Maar als er ruimte over blijft voor (originele) nieuwkomers, hoe erg is het dan als bij meerdere stations ongeveer hetzelfde te horen is? Straks in 2022 is er zelfs zóveel ruimte, dat ik mij afvraag of het vullen van alle ruimte wel economisch haalbaar is. Slecht presterende stations verdwijnen daardoor vanzelf weer. Natuurlijk verloop dus: een betere garantie op toegankelijkheid voor nieuwkomers is er niet.

density1

Bericht door density1 »

Ane Sybesma schreef:
density1 schreef:
02 jul 2020 11:56
Er zijn zat Nederlandse smartlapzenders op DAB inmiddels, een overkill zelfs die misschien zelfs beter zijn in hun genre dan deze Rotterdamse variant.
Het is echt niet te vergelijken... Er is meer dan alleen de muziek. RTD zit op het niveau van een ouderwetse ziekenomroep of piratenzender. Dat heb ik op DAB nog niet gehoord :-)
Moet je toch eens beter luisteren, er is echt (te) veel op dat gebied. En je kunt maar naar 1 zender tegelijk luisteren dus dan kan er ruimte zijn maar het kan ook een overkill worden van hetzelfde genre. Dat merk je ook bij de LPAM radiostations.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

density1 schreef:
02 jul 2020 15:00
Ane Sybesma schreef:
density1 schreef:
02 jul 2020 11:56
Er zijn zat Nederlandse smartlapzenders op DAB inmiddels, een overkill zelfs die misschien zelfs beter zijn in hun genre dan deze Rotterdamse variant.
Het is echt niet te vergelijken... Er is meer dan alleen de muziek. RTD zit op het niveau van een ouderwetse ziekenomroep of piratenzender. Dat heb ik op DAB nog niet gehoord :-)
Moet je toch eens beter luisteren, er is echt (te) veel op dat gebied. En je kunt maar naar 1 zender tegelijk luisteren dus dan kan er ruimte zijn maar het kan ook een overkill worden van hetzelfde genre. Dat merk je ook bij de LPAM radiostations.
ALs ik echt mijn best doe kan ik de volgende lokale DAB stations ontvangen:

Easy TRAXX 6A
Golfbreker Radio 10B
Loco 7B
LOE FM 7B
Nunspeet Nonstop 10B
Oldies Radio 6A
Radio Hattem 7B
Radio Nunspeet 10B
RTV 794 7B
RTV IJsselmond 7B
Salland 1 7B
Salland 747 7B

Daar komt er echt geen enkele in de buurt van wat ik vandaag hoorde op RTD .. En bij wat ik nu op 6A hoor is RTD nog een aanvulling ook :-)

density1

Bericht door density1 »

Dat zijn enkel nog maar de lokale DAB muxen, ik heb het over de regionale waar Continu, RadioNL en ik ben er vast nog een aantal vergeten, te ontvangen zijn.

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

density1 schreef:
02 jul 2020 17:57
Dat zijn enkel nog maar de lokale DAB muxen, ik heb het over de regionale waar Continu, RadioNL en ik ben er vast nog een aantal vergeten, te ontvangen zijn.

Zie wel dat RTD ook andere doelgroep programma's heeft, dus niet volledig Hollands

Maar weet wel er zit verschil in piraten muziek, smartlap, feestmuziek, Nederlands talig enz.

density1

Bericht door density1 »

Dus een ratjetoe aan allerlei genres? Lijkt me niet echt lekker voor het doorluistereffect.

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

density1 schreef:
02 jul 2020 21:37
Dus een ratjetoe aan allerlei genres? Lijkt me niet echt lekker voor het doorluistereffect.
Joh die vele lokale omroepen zijn niet veel anders. Eerst maar eens afwachten en de kans geven en luisteren wanneer men beschikbaar is

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

density1 schreef:
Ben het helemaal met je eens. Het is allemaal wel veel van hetzelfde met hooguit wat verschil in details. Heb even zitten luisteren.

Landelijk is vrijwel alles van hetzelfde.

NPO Radio 2
NPO 3FM
NPO 3FM alternatief
NPO 3FM KX
NPO Radio 5
FunX
FunX Dance
FunX Jamz
Q-Music
Q-Music non-stop
Q-Music non-stop maximum hits
Radio 538
Radio 538 Top 50
Radio Veronica
Radio 10
Radio 10 60/70
Sky Radio
Sky Radio Hits
Slam!
100%NL
KINK
Sublime

Gelukkig hebben we regionale alternatieven. Nou ja, alternatief.

Radio Decibel
Wild FM Hitradio
Arrow Classic Rock
Joy Radio
Simone FM
Simone Non-stop
Hotradio Hits

Dat zit allemaal in dezelfde vijver te vissen met nagenoeg dezelfde muziek.

Als jij vind dat er een overkill is aan smartlappenzenders, nou wen er maar aan. Die ruimte is er nu en net als de diverse hitzenders zal er vanzelf overdaad ontstaan.

Ane Sybesma

density1 schreef:
Dit topic gaat over lokale dab. Continu en radio nl lijken trouwens net zo veel op RTD als Kink Fm op radio 1.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

PAKO mag wel haast gaan maken. Tot nu toe geen enkele mededeling over de komst van hun station op lokale DAB+.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ane Sybesma schreef:
02 jul 2020 23:19
density1 schreef:
Dit topic gaat over lokale dab. Continu en radio nl lijken trouwens net zo veel op RTD als Kink Fm op radio 1.
Ik vind de originaliteit van het format van de nieuwe lokale particuliere/commerciële stations ook niet altijd even groot in vergelijking met wat er al is. Maar ik klaag niet: wat niet is, kan nog komen, ook op de nieuwe grote muxen die eraan komen. En soms zit er iets heel leuks tussen die nieuwe lokale initiatieven, dus het kan inderdaad wel degelijk. Ik vind o.a. Beat FM, NRG, Danceradio en RadioXXL geen verkeerde toevoegingen.

Aan wie meer wil: de drempel om een particulier/commercieel radiostation in de ether te starten is nog nooit zo laag geweest. Dus als je meer variatie in de ether wilt, dan kan je ook een radiostation beginnen. En ik verwacht niet dat iedere nieuwe revival van een jaren 80 landpiraat het gaat redden, dus als jouw lokale mux vol is, dan komt er vanzelf wel weer een plekje vrij.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Bericht door Madurodam FM » 03 jul 2020 04:57

PAKO mag wel haast gaan maken. Tot nu toe geen enkele mededeling over de komst van hun station op lokale DAB+.
Maar je moet toch binnen 6 weken een samenwerking maken, dat is dus niet gebeurd. Volgens mij voldoet men dan niet aan de vergunningsvoorwaarden.

Dus straks de vergunning ingetrokken ??

density1

Bericht door density1 »

PAKO is zo'n partij die voor de zekerheid een aanvraagje heeft gedaan maar er dan niets mee gaat doen om zodoende een plek voor een ander station wat wel de goede intenties heeft deze plek te ontnemen. Ze hebben tot september de tijd om anders te bewijzen..

glokhoff

Bericht door glokhoff »

Blijkbaar kost lokale DAB toch meer dan gedacht: RTD radio heeft het doel van haar crowdfundactie verdubbeld van € 25.000 naar € 50.000 ...
Zie https://nl.gofundme.com/f/help-rtd-op-d ... K49Ds8fJp0

Ane Sybesma

glokhoff schreef:
03 jul 2020 12:39
Blijkbaar kost lokale DAB toch meer dan gedacht: RTD radio heeft het doel van haar crowdfundactie verdubbeld van € 25.000 naar € 50.000 ...
Zie https://nl.gofundme.com/f/help-rtd-op-d ... K49Ds8fJp0
Lijkt mij wat te hoog gegrepen...

Plaats reactie