DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Hoort-u-mij

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Hoort-u-mij »

Men zal vast eerst eigen gebied belangrijk vinden en optimaliseren kan nog. Verwacht niet meteen optimaal resultaat. Een dab signaal doet zich ook anders gedragen dan een FM signaal. Er gaat veel signaal uit de eindtrap op maar een beetje over te houden. Rene van HF prints kan dit vast beter toelichten. Ook weten we het stralings diagram van de gebruikte antenne installaties niet.

Denk dat we even wat geduld moeten hebben

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Toen de zender in Zandvoort werd aangezet kon ik deze redelijk goed ontvangen in Den Haag. Ik begreep dat de zender in Haarlem later is aangezet dan die van Zandvoort en dat nu beide gesynchroniseerd in SFN uitzenden. In het begin ontving ik Zandvoort dageijks, maar daarna veel lastiger.
Een vraagje voor de technische experts hier, kan het zijn dat met het aanzetten van een tweede zender op hetzelfde kanaal de ontvangst van de eerste slechter bij mij binnenkomt ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

RF-Head

Bericht door RF-Head »

Zal wel komen door het signaal van 5C Den-haag welke behoorlijk breed is.
De zender in Haarlem staat gericht totaal de andere kant op
Dus meer de kop van N-H in en zal weinig signaal geven richting Z-H zelfs zo erg dat het in het achterste deel van Heemstede zelfs slecht te ontvangen is.

perikelen

Bericht door perikelen »

Wie weet wat er met 8B bij Alkmaar gebeurt? Daar had ik altijd oa Beat FM en RTV80 op, maar ik ontvang daar nu Halstad Centraal, Alkmaar Centraal en Dijk en Waard? Wisseling van de wacht?
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Zo was ik ook opeens de lokale omroepen MeerRadio en Radio Aalsmeer kwijt op de mux van Duivendrecht. Het komt en het gaat, ik neem het ze niet kwalijk in deze testperiode. Waar blijft bijvoorbeeld het initiatief van PAKO Media ??? Ik dacht, stuur een bericht naar Ad Ossendrijver... maar die is wel heel slecht bereikbaar. Dan maar een mailtje via arrow.tv/arrowbluesrock, maar komt retour met mededeling mail onbestelbaar. Kortom, hoe kan ik die lui vragen hoe het met hun DAB+ plannen staat ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

density1

Bericht door density1 »

Nu bijna alle muxen aan staan vraag ik me af wat er nog bij gaat komen want het is op alle muxen maar vrij saai, veel lokalo's maar haast geen commerciële projecten. Er kunnen 12 op een mux dus plek zat, en die zijn nog lang niet vol.

density1

Bericht door density1 »

Ontvangst Lelystad en Almere de afgelopen dagen wat beter, zowaar meer streepjes in zuid/oost Flevoland/Gelderland. Condities of zijn er verbeteringen aangebracht de afgelopen dagen?

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

density1 schreef:
05 jun 2020 16:54
Nu bijna alle muxen aan staan vraag ik me af wat er nog bij gaat komen want het is op alle muxen maar vrij saai, veel lokalo's maar haast geen commerciële projecten. Er kunnen 12 op een mux dus plek zat, en die zijn nog lang niet vol.
Nou, eerlijk gezegd vind ik de commerciële projecten helemaal om te huilen. Het gros is Spotify radio en voegt helemaal niets toe.

lion

Bericht door lion »

ben benieuwd hoelang de mux Leiden/Voorburg/Leidschendam etc. nog gaat duren.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

en Gouda.
Daar al wat meer bekend van ?

R.J. Mulder

Bericht door R.J. Mulder »

perikelen schreef:
05 jun 2020 13:23
Wie weet wat er met 8B bij Alkmaar gebeurt? Daar had ik altijd oa Beat FM en RTV80 op, maar ik ontvang daar nu Halstad Centraal, Alkmaar Centraal en Dijk en Waard? Wisseling van de wacht?
Alkmaar zit niet op 8B. 8B is idd oa Beat FM en RTV80
Maar in Alkmaar is op 7B ook de zender aangestoken.

Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

density1 schreef:
05 jun 2020 16:56
Ontvangst Lelystad en Almere de afgelopen dagen wat beter, zowaar meer streepjes in zuid/oost Flevoland/Gelderland. Condities of zijn er verbeteringen aangebracht de afgelopen dagen?
Omdat het eigenlijk gewoon geld wegmikken is. Met een dab pruttel kanaaltje ga je de kosten niet terug verdienen

perikelen

Bericht door perikelen »

R.J. Mulder schreef:
05 jun 2020 19:00
Alkmaar zit niet op 8B. 8B is idd oa Beat FM en RTV80
Maar in Alkmaar is op 7B ook de zender aangestoken.
Nee hoor, ik heb hier toch echt Halstad Centraal, Alkmaar Centraal en Radio Dijk en Waard op 8B (197.648MHz)!
Op 7B is nog niets te beleven...
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

Jarod

Bericht door Jarod »

Dus 8B en 8B(7B) zitten over elkaar heen?
Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!

density1

Bericht door density1 »

Pascal. K schreef:
05 jun 2020 19:03
density1 schreef:
05 jun 2020 16:56
Omdat het eigenlijk gewoon geld wegmikken is. Met een dab pruttel kanaaltje ga je de kosten niet terug verdienen
Verkeerde quote.

Plaats reactie