DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Hoort-u-mij

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Hoort-u-mij »

density1 schreef:
29 mei 2020 14:49
Wie zit daar op te wachten. Die kunnen ook op andere platforms terecht, internet etc. Als DAB hier mee vervuild gaat worden is dat niet bepaald een visitekaartje voor DAB m.i.
Als we radio maken voor de freaks krijg je stations met 10 luisteraars.

density1

Bericht door density1 »

Dat is een aanname natuurlijk. Je verbreed wel meer je horizon dan enkel internet, zo is het ook.

Hoort-u-mij

density1 schreef:
29 mei 2020 16:55
Dat is een aanname natuurlijk. Je verbreed wel meer je horizon dan enkel internet, zo is het ook.
Waar ik bang voor ben is dat die lokale netjes worden gebruikt om een grote dekking te bieden voor verkapte landelijke radio.

Juist lokale stations die lokaal betrokken zijn. Een senioren omroep, kerk omroep. Makkelijk toegankelijk. Muziek kunnen we ook wel elders horen...

Leuk weer een classics station, een urban station, maar het is er allemaal al. Juist mooi om te zien dat er kansen zijn voor kleine projecten en niet dat alles wordt opgeslokt door een partij die door heel Nederland op kleine muxjes zit. Wat is de lokale toevoeging van een Pako media radio? Of van een Haagsche erfgoed radio in Flevoland ?

density1

Bericht door density1 »

Dat zal moeten blijken. Weet bij god niet wat dat Pako Media gaat brengen. En het nut van een Beat FM in Flevoland ontgaat me ook volledig met een totaal andere playlist dan Den Haag versie.

Hoort-u-mij

Ze hadden gewoon moeten beoordelen op lokale betrokkenheid. Ik vermoed dat een decibel 962, Haagse club enz puur grootheidswaanzin is en straks de financiële pot leeg is en stil verdwijnen. Of er moeten lieve suikeroompjes opstaan.

jessica

Bericht door jessica »

Een goed salsa station ontbreekt inderdaad nog in Nederland. Gat in de markt. Veel naar deze muziek geluisterd tijdens mijn reizen in Zuid Amerika. Je wordt er altijd vrolijk van.

EtherScout

Bericht door EtherScout »

Hoort-u-mij schreef:
29 mei 2020 18:13
Ze hadden gewoon moeten beoordelen op lokale betrokkenheid. Ik vermoed dat een decibel 962, Haagse club enz puur grootheidswaanzin is en straks de financiële pot leeg is en stil verdwijnen. Of er moeten lieve suikeroompjes opstaan.
Hoewel je op zich wel gelijk hebt, maak ik mij nog geen zorgen. Nog geen enkele mux zit op het bepaalde maximum van 12 stations. Er is dus nog ruimte genoeg voor iets bijzonders.

Edit: En daarbij verwacht ik in 2022 een nieuwe verdeling op definitieve frequenties en wellicht andere regio's. En dit keer dan in heel Nederland.
Laatst gewijzigd door EtherScout op 29 mei 2020 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

EtherScout

Bericht door EtherScout »

Onmiddels is ook de mux 8B Zoetermeer hier vrij makkelijk te ontvangen. Makkelijker zelfs nog dan 5C Den Haag en 6A Zandvoort/Haarlem.

Het wachten is op 11B Leiden, maar Unity en Sleutelstad maken weinig aanstalten om toe te treden. Komop, pak die kans. Zorg dat jullie er zijn voor jullie luisteraars, jullie zijn immers publieke omroepen!

density1

Bericht door density1 »

De latijns Amerikaanse muziek is erg populair en aan een opmars bezig. Er zijn in de US heel veel Latijns Amerikaanse radio stations die allemaal latino CHR muziek draaien. Dat trekt mij persoonlijk minder. Vroeger had je nog veel van die stations die enkel salsa en aanverwante draaide dat was veel interessanter. In New York en Miami had je een paar stations zitten die puur en alleen salsa/merengue muziek draaide met erg goede vette soundprocessing. Klonk als een klok toen ik daar was.

Hoort-u-mij

density1 schreef:
29 mei 2020 20:51
De latijns Amerikaanse muziek is erg populair en aan een opmars bezig. Er zijn in de US heel veel Latijns Amerikaanse radio stations die allemaal latino CHR muziek draaien. Dat trekt mij persoonlijk minder. Vroeger had je nog veel van die stations die enkel salsa en aanverwante draaide dat was veel interessanter. In New York en Miami had je een paar stations zitten die puur en alleen salsa/merengue muziek draaide met erg goede vette soundprocessing. Klonk als een klok toen ik daar was.

Kijk maar naar Funx meer dan 50 procent is daar latin en reggaeton enz

jessica

Bericht door jessica »

Hoort-u-mij schreef:
29 mei 2020 20:56
density1 schreef:
29 mei 2020 20:51
Radio Panemericana in Peru en andere zuidamerikaanse landen en Radio Mar in Peru zijn 2 typische salsa stations. Wel lekker hoor om af en toe 2 uur naar te luisteren. Aleen salsa

density1

Bericht door density1 »

Lelystad zou aan moeten staan volgens radio-tv-nederland.nl maar het is nog heel erg zwak. Leest de stations wel in op mijn portable maar krijg er nauwelijks geluid uit.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Tot nu toe gezien dat iedere lokale mux met lager vermogen gestart is en pas later op vol vermogen is gezet. Zal dus in Lelystad niet anders zijn. Geef ze vooral even die 'test-opstartperiode' voor optimalisatie.
Nog geen enkele mux zit op het bepaalde maximum van 12 stations. Er is dus nog ruimte genoeg voor iets bijzonders.
Op veel muxen is er slechts nog ruimte voor publieke lokale omroepen, en hierbij weet je wat je van ze kan verwachten.... niet iets bijzonders in iedergeval. Voor commerciele lokale stations is er op veel muxen al geen ruimte meer, want de zes gereserveerde plekken zijn inmiddels benut. Toch hoor ik dat er nog partijen willen aanschuiven zoals Radio Monique en Radio Olympia op muxen waar nog wel ruimte beschikbaar is.
Fun X is alles behalve een latin-station. Ze hebben online een 'Latin' themakanaal maar hier meer reggaeton dan salsa en merenque, puur gericht op jongeren. Op de hoofdzender van Fun X hoor je al helemaal geen salsa. Leuke tip voor de liefhebber, Radio CapSao uit Frankrijk wat bij goede condities op DAB+ te ontvangen is in Nederland.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

density1

Bericht door density1 »

Almere 11c staat ook nog niet op vol vermogen dan. Dat is al sinds de start belabberd. Was even een moment dat ik het wel kon ontvangen maar heel onstabiel met veel audio uitval nu ontvang ik helemaal niets meer 'service not availabe' errors.

DX'r

Bericht door DX'r »

density1 schreef:
30 mei 2020 10:54
Almere 11c staat ook nog niet op vol vermogen dan. Dat is al sinds de start belabberd. Was even een moment dat ik het wel kon ontvangen maar heel onstabiel met veel audio uitval nu ontvang ik helemaal niets meer 'service not availabe' errors.
Almere en Lelystad draaien op vol vermogen, waarschijnlijk woon je niet in het verzorgingsgebied of je hebt een hele slechte radio

Plaats reactie