DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
radiogolfje

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door radiogolfje » 30 nov 2019 08:31

Inderdaad, de kleine partijen zijn vaak voordeliger.
Ik ben de exacte getallen kwijt, maar een DAB set voor 1kW was bij BP iets van 13500 euro, Pro FM weet ik niet, heeft zijn prijzen niet op de website staan. HFPrints heeft het over 4950 euro excl kabel. Met een extra antenne geschikt voor 1500 Watt.
DTBS doet volgens mij ook in DAB zenders.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 30 nov 2019 10:09

Hoe zit het eigenlijk met de buma stemra en dat soort organisaties.
Je betaald je blauw daaraan, maar als je aantal luisteraars ineens 20x zo groot wordt omdat je meer dekking krijgt, blijft je lokale tarief dan hetzelfde ?

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 30 nov 2019 10:30

Zou het bereik ineens zoveel groter worden dan je heb met een FM antenne? Lijkt mij eerlijk gezegd van niet.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 30 nov 2019 11:46

Als je met 1kW op 150 meter hoogte gaat zitten, wat BP wil, heb je bijvoorbeeld als lokale omroep van Amstelveen een bereik van Rotterdam tot aan Medemblik.

DX'r

Bericht door DX'r » 30 nov 2019 12:45

radiogolfje schreef:
29 nov 2019 22:46
Ik ook. Het zou op Youtube komen. Maar dan wordt het wel gekuist denk ik.
https://www.youtube.com/watch?v=WkpDvHY ... e=youtu.be

perikelen

Bericht door perikelen » 30 nov 2019 21:21

radiogolfje schreef:
29 nov 2019 22:33
Ik krijg reacties van een grote scheldpartij intern bij BP terwijl de microfoon open stond, deuren smijten, waarna de laptop dicht werd gegooid en even later ging die weer open, kwam Bart in beeld en daarna de tekst wegens storing moeten we de webinar staken. Professionele club daar.
Man, man, man... :roll:

Wordt je nou nooit eens moe van het altijd maar afzeiken van een andere partij?
Laatst gewijzigd door perikelen op 30 nov 2019 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

perikelen

Bericht door perikelen » 30 nov 2019 21:22

dubbel
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

RadioRatio

Bericht door RadioRatio » 30 nov 2019 22:10

LokaleSter schreef:
30 nov 2019 10:30
Zou het bereik ineens zoveel groter worden dan je heb met een FM antenne? Lijkt mij eerlijk gezegd van niet.
Het gaat bij DAB om de grootte van het gebied met één frequentie (allotment), niet om het bereik van een enkele zender. Een groot allotment zal in het algemeen met meerdere zenders in een Single Frequency Network verzorgd worden. Het verzorgingsgebied van het SFN is het bereik.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 30 nov 2019 23:08

radiogolfje schreef:
30 nov 2019 11:46
Als je met 1kW op 150 meter hoogte gaat zitten, wat BP wil, heb je bijvoorbeeld als lokale omroep van Amstelveen een bereik van Rotterdam tot aan Medemblik.
Dat lijkt me wat overdreven voor de lokale omroep van Amstelveen. Lijkt mij alleen dat de boel elkaar dan gaat storen.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 30 nov 2019 23:10

RadioRatio schreef:
30 nov 2019 22:10
LokaleSter schreef:
Het gaat bij DAB om de grootte van het gebied met één frequentie (allotment), niet om het bereik van een enkele zender. Een groot allotment zal in het algemeen met meerdere zenders in een Single Frequency Network verzorgd worden. Het verzorgingsgebied van het SFN is het bereik.
Het signaal van DAB+ reikt toch wel verder dan de grenzen van het verzorgingsgebied?

HALStad Media

Bericht door HALStad Media » 01 dec 2019 10:05

LokaleSter schreef:
Het signaal van DAB+ reikt toch wel verder dan de grenzen van het verzorgingsgebied?
BAM, bingo. Iemand wordt wakker.
Omdat DAB+ zich op een hogere frequentie afspeelt dan FM (~2x zo hoog) is de demping van obstakels (gebouwen, bomen) ook hoger. Dat is één aspect. Het tweede aspect is dat het FM netwerk ooit is berekend op goede dekking BINNENSHUIS. Dus ook in de huizen aan de rand van je gebied moest de ontvangst BINNEN nog goed zijn. En daarmee was/is er voldoende vermogen 'over' om over de grenzen van het verzorgingsgebied te gaan.

De DAB+ dekking is echter berekend op dekking BUITENSHUIS. Dus de dekking aan de rand van je verzorgingsgebied moet BUITEN (denk:auto) goed zijn. Daarmee is dus veel minder 'restvermogen' over, dat bovendien veel gevoeliger is voor storing door obstakels. En het bijzondere is dat er vooral portable ontvangers worden verkocht voor gebruik... binnen. En ff aan de antenne draaien om een station in de ruis beter binnen te krijgen is er ook niet bij want DAB is digitaal. Het doet het dus wel of niet. FM station in de ruis betekent bij DAB GEEN ontvangst.

En dan komen we op het gedeelte van de fysieke techniek. Hoogte en vermogen zijn naarmate de frequentie hoger wordt steeds belangrijkere factoren voor een goede ontvangst. Hoogte en vermogen kunnen echter ook 'gecompenseerd' worden door meerdere kleinere zenders samen te laten werken (synchroniseren). Dit vergt echter (bij voorbeeld) meer hardware en meer verbindingen, en dus meer punten waar het mis/kapot kan gaan. Bij dit scenario 'deel je je bereik' dus met bijvoorbeeld andere omroepen die ook een (kleine) zender hebben.

Er zijn op dit forum echter mensen actief die zelf commerciële belangen hebben bij de uitrol van het DAB+ netwerk en voor wie het dus belangrijk is dat (de visie van) een ander bedrijf zoveel mogelijk door het slijk gehaald wordt. Dat bedrijf heeft namelijk toegang tot hoge opstelpunten en kan daardoor bijvoorbeeld tegen aantrekkelijke tarieven een flinke zender neerzetten met een groot bereik. De omroepen delen dan de kosten en zijn in elkaars gebied te ontvangen.

En dat zijn er nog de allotments, de beschikbare 'frequenties'. Die zijn nu niet optimaal verdeeld en er gelden vreemde regels (zoals de 50% regel) waardoor bepaalde omroepen buiten de boot vallen. Dus of je buiten je verzorgingsgebied te ontvangen bent? Goede vraag.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 03 dec 2019 10:16

Vandaag eindigt de consultatie. Ik ben benieuwd wat ze met de reacties gaan doen.

density1

Bericht door density1 » 03 dec 2019 10:36

Dat zullen we ergens volgend jaar pas vernemen ga ik vanuit...hoelang kun je de boel vertragen...

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 03 dec 2019 17:18

De vorige actie zou 2 maanden duren, dat was eind okt 2017.

Plaats reactie