RNN krijgt DAB+ experimenteervergunning

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
EtherScout

RNN krijgt DAB+ experimenteervergunning

Bericht door EtherScout » 18 nov 2018 12:56

Opmerkelijk nieuws: volgens MediaMagazine krijgt Radio Netwerk Nederland (RNN), het zenderbedrijf van RadioNL-eigenaar Nico Silvius, een experimenteervergunning van twee maanden op kanaal 9B in Friesland. Hij wil daar een DAB+net met meerdere zenders op laag vermogen als alternatief op een DAB+netwerk met één zender op hoog vermogen gaan testen. Ik dacht dat het klaar was met de experimenten.

Madurodam FM

Re: RNN krijgt DAB+ experimenteervergunning

Bericht door Madurodam FM » 18 nov 2018 20:07

Ik was ook nogal verbaasd toen ik het las. Ging er ook vanuit dat de lokale DAB+ testen van 2017 voldoende informatie hadden gegeven en er inmiddels duidelijk was hoe lokale/regionale DAB+ het beste ingezet kon worden. Met een nieuwe experimentenvergunning zou je bijna denken dat de Taskforce er nog niet helemaal uit is en we nog flink wat geduld moeten hebben. Ik snap ook niet waarom Nico Silvius (nota bene de man die de kwaliteit van zijn stations op DAB+ niet al te serieus neemt) wel een experimentenvergunning krijgt terwijl de lokale zenders die een jaar lang aan het testen waren per 1 januari 2018 moesten stoppen :sad: :sad: :sad:
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

DX'r

Bericht door DX'r » 18 nov 2018 20:46

EtherScout schreef:
18 nov 2018 12:56
Opmerkelijk nieuws: volgens MediaMagazine krijgt Radio Netwerk Nederland (RNN), het zenderbedrijf van RadioNL-eigenaar Nico Silvius, een experimenteervergunning van twee maanden op kanaal 9B in Friesland. Hij wil daar een DAB+net met meerdere zenders op laag vermogen als alternatief op een DAB+netwerk met één zender op hoog vermogen gaan testen. Ik dacht dat het klaar was met de experimenten.
Was 16-11 al te lezen op http://radio-tv-nederland.nl/
Fijn dat MediaMagazine zo netjes is om geen bron vermelding te doen :roll:

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 18 nov 2018 21:16

Heeft volgens mij te maken dat 6B vol zit en ze nog wat kanalen kwijt moeten.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 19 nov 2018 07:53

RNN heeft toch Waterstad en RadioNL in Friesland op DAB+ zitten ? Kunnen ze met eigen mux aanvullen met NL Kids en Freez FM
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

EtherScout

Bericht door EtherScout » 19 nov 2018 08:14

radiogolfje schreef:
18 nov 2018 21:16
Heeft volgens mij te maken dat 6B vol zit en ze nog wat kanalen kwijt moeten.
Dit is het niet. Het is een vergunning voor slechts twee maanden. Ik denk dat dit vooruit loopt op de herindeling van de regionale DAB+netten. RNN zal wel een gooi willen doen naar het technisch beheer van
het regionale DAB+net in Friesland en mogelijk zelfs elders.

Hoewel RNN daarmee geen zeggenschap krijgt over wie op de mux mag, (dat bepaalt het AT,) helpt dit Nico Silvius natuurlijk wel weer een stap dichter bij de status van radiokeizer van Friesland. Al is, aan de andere kant, concurrentie voor Broadcast Partners natuurlijk nooit verkeerd.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 19 nov 2018 08:24

Madurodam FM schreef:
19 nov 2018 07:53
RNN heeft toch Waterstad en RadioNL in Friesland op DAB+ zitten ? Kunnen ze met eigen mux aanvullen met NL Kids en Freez FM
RNN heeft als zenderbedrijf nu geen DAB+netten in technisch beheer. Die ambitie heeft RNN wel, vandaar dit komende experiment.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 19 nov 2018 09:38

Dus dan wordt de BP monopolie eindelijk doorbroken. -bier

Echtwel

Bericht door Echtwel » 19 nov 2018 13:40

Ik ben benieuwd of er dan nog wat te verdelen valt voor de lokale omroep die zelf mocht testen of dat die straks dure ruimte kunnen gaan huren bij dit soort koppelbazen die gouw een vergunning inpikken en vervolgens de eerste buit houd en eerst eigen zenders er op zet. En de rest dus duur door verhuurt.
Het plan bevalt mij in elk geval totaal niet ik had liever dat de lokale nu een ruimte krijgen

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 19 nov 2018 14:28

Er zijn nu 5 van de totaal 7 allotments in gebruik.

1: landelijk publiekelijke omroep
2: landelijk commerciele omroep
3: MTV
4: Regionaal zowel publieke als commerciele omroepen.
5: PMSE (Program Making and Special Events)

Wat nog uitgegeven moet worden is:
De 6e is voor regionaal commerciele omoepen waar ook RNN onder valt, en de 7e is voor de lokale omroep.

Dus de lokalo's komen hoor. (Wanneer, dat is de vraag)

EtherScout

Bericht door EtherScout » 19 nov 2018 14:41

radiogolfje schreef:
19 nov 2018 14:28
Er zijn nu 5 van de totaal 7 allotments in gebruik.

1: landelijk publiekelijke omroep
2: landelijk commerciele omroep
3: MTV
4: Regionaal zowel publieke als commerciele omroepen.
5: PMSE (Program Making and Special Events)
De 6e is voor regionaal commerciele omoepen waar ook RNN onder valt, en de 7e is voor de lokale omroep.

Dus de lokalo's komen hoor. (Wanneer, dat is de vraag)
Bijna goed. Laag 6 wordt voor de lokale omroepen, laag 7 wordt het nieuwe landelijke multiplex. Laag 3, 4, 6 en 7 worden sowieso kwa frequenties opnieuw ingedeeld. Of er ook frequenties geruild gaan worden met laag 5, is onduidelijk. Dus:

Laag 1 en 2: NPO op 12C en landelijke commerciëlen op 11C.
Laag 3 en 4: MTVNL en regionale omroepen. Regionalen waarschijnlijk in provinciale indeling. Kanalen nog onbekend, mogelijk ruil tussen laag 3 en 4.
Laag 6: Bovenlokale indeling, bestemd voor lokale omroepen. Kanalen nog onbekend.
Laag 7: Eén landelijke mux, kanaal nog onbekend.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 19 nov 2018 14:51

Echtwel schreef:
19 nov 2018 13:40
Ik ben benieuwd of er dan nog wat te verdelen valt voor de lokale omroep die zelf mocht testen of dat die straks dure ruimte kunnen gaan huren bij dit soort koppelbazen die gouw een vergunning inpikken en vervolgens de eerste buit houd en eerst eigen zenders er op zet. En de rest dus duur door verhuurt.
Het plan bevalt mij in elk geval totaal niet ik had liever dat de lokale nu een ruimte krijgen
Ik verwacht dat RNN (een) nieuwe regionale mux(en) wil gaan beheren. Dat kan als het beheer daarvan, na de herverdeling, wordt aanbesteed. De indeling wordt door het AT door bestaande B-kavels en veiling bepaald, dus van doorverhuren is geen sprake. De bestaande stations, o.a. van Silvius, komen hierop. Silvius wint hiermee door lagere kosten voor het netwerkgebruik te realiseren.

Hoe de lokale muxen verdeeld gaan worden is nog onbekend. Ik verwacht dat het beheer in handen van de lokale omroepen komt, maar het is inderdaad wel raadzaam om dit héél goed in de gaten te gaan houden. Zoals jij het schetst, mag het niet worden!

progmog

Bericht door progmog » 19 nov 2018 15:55

Off-topic: RNN... was dat niet die commerciele tv-zender die we ooit hadden en het niet zo netjes deed met de belastingen? Ow ja die.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 19 nov 2018 16:54

Ik heb de lagen niet ingedeeld, ik had ze ook A t/m G kunnen noemen.

En of er een nieuwe indeling komt is nog de vraag, men was het daar nog lang niet over uit. Het kan wel eens tot 2024 duren, als MTV zijn machtiging verliest voordat men een nieuw raster gaat maken.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 19 nov 2018 16:56

RNN7 was die commerciele TV zender, RN7 is nu Nijmegen dus als die RN RNN enz maakt het makkelijk.

Plaats reactie