DAB+ in Zweden

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Noordzee

DAB+ in Zweden

Bericht door Noordzee » 17 okt 2018 19:56

Eindelijk wordt in Zweden nu ook een start gemaakt met DAB+.

De Zweedse overheid was tot nu toe niet echt doortastend, de Zweedse publieke omroepen moeten het nog steeds met FM doen.
Dit in tegenstelling tot de buurlanden Noorwegen, Denemarken en Finland.

Per 1 januari 2019 gaan de commerciële zenders van start met een pakket van in eerste instantie 15 zenders.
Tot mijn vreugde zit mijn favoriete Zweedse zender Rix FM daar ook bij.
Op de FM is die zender alleen maar te ontvangen rond de grote steden en niet op het grootste gedeelte van het platteland.
(Ik kom regelmatig in Zweden...)

Deze 15 DAB+ zenders moeten voor april 2019 door 35% van de bevolking ontvangen kunnen worden. Een jaar later is dit percentage gestegen naar 50% en twee jaar later naar 70%.

bron :
http://radio.nl/817117/zweden-commercie ... el-met-dab

EtherScout

Re: DAB+ in Zweden

Bericht door EtherScout » 17 okt 2018 20:54

Noordzee schreef:
17 okt 2018 19:56
Per 1 januari 2019 gaan de commerciële zenders van start met een pakket van in eerste instantie 15 zenders.
Tot mijn vreugde zit mijn favoriete Zweedse zender Rix FM daar ook bij.
Op de FM is die zender alleen maar te ontvangen rond de grote steden en niet op het grootste gedeelte van het platteland.
(Ik kom regelmatig in Zweden...)

Deze 15 DAB+ zenders moeten voor april 2019 door 35% van de bevolking ontvangen kunnen worden. Een jaar later is dit percentage gestegen naar 50% en twee jaar later naar 70%.
Dus toch. Dan hebben de buurlanden Noorwegen en Denemarken (en de rest van Europa) dus toch meer invloed dan wij dachten. Het is goed dat de stationskeuze door DAB+ nu ook in Zweden flink vergroot gaat worden.

Ik ben enkele jaren geleden in Zweden geweest en de keuze op FM was toen bedroevend. DAB+ had ik niet bij mij. Rix FM was toen inderdaad het enige echte muziekstation. Andere stations boden muziek met veel gesproken woord, in het Zweeds uiteraard. AM was overdag helemaal leeg.

ronny forgeron

Bericht door ronny forgeron » 19 okt 2018 10:57

AM was in 1969 toen ik daar langere tijd was al leeg overdag in Zweden....
De Zweedse (en Deense) zeezenders vanaf 1958 tot 1962 waren meestal op FM, alleen Nord voor de kust bij Stockholm op AM
Zweden liep altijd voorop met nieuwe ontwikkelingen, dat DAB+ daar nu zo laat komt is afwijkend.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 20 okt 2018 19:24

Dit in tegenstelling tot de buurlanden Noorwegen, Denemarken en Finland
Voor zover ik weet doet Finland nog niets met DAB+. Er zijn in 2005 wel enkele lokale DAB-testen geweest maar daar is het vervolgens bij gebleven.
Ook Portugal en Luxemburg blijven achter bij de overige Europese landen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

Noordzee

Bericht door Noordzee » 20 okt 2018 20:17

Ja inderdaad, je hebt gelijk. Finland heeft nog geen DAB+.

Plaats reactie