Aantal verkochte DAB+ radio's richting 1 Miljoen !

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
EtherScout

Re: Aantal verkochte DAB+ radio's richting 1 Miljoen !

Bericht door EtherScout » 10 okt 2018 16:56

remco_k schreef:
10 okt 2018 16:34
Olaf uit het Oosten schreef:
10 okt 2018 15:42
Ik heb nu ook DAB in de auto, maar wat een verschil! kanaalscheiding is veel beter, het klinkt vele malen beter dan FM!
FM kan echt niet tippen aan DAB
Hoe -precies- heb je DAB vergeleken met FM? Op dezelfde auto radio cq je vorige FM radio? Ja: Ga er dan in beginsel maar even vanuit dat de ingebouwde FM ontvanger van discutabele kwaliteit is, waardoor al het andere als vanzelfsprekend beter klinkt. Dat probleem heb ik bij meerdere auto radio's gezien. Uhm. Gehoord.

Doe eens het volgende: neem thuis, of bij een bekende via een pc met goede geluidskaart eens een stuk audio op van een goede FM tuner. Zet dat op je telefoon of USB stick (WAVE formaat graag! Of hoogste bitrate mp3) en speel dát dan eens af in de auto.
Dan zal je, waarschijnlijk, al snel vinden dat dat vele malen beter klinkt dan de FM ontvangst van je autoradio zelf. En misschien zelfs wel beter dan de DAB ontvangst van je autoradio.
Het heeft geen zin om perfecte FM-ontvangst via kabel of dakantenne te vergelijken met DAB+. Vergelijk gemiddelde FM-ontvangst in een rijdende auto of op een draagbaar radiootje met DAB+. Voor de Hifi-installatie in de woonkamer zijn er andere opties dan gratis etherradio.

MFM

Bericht door MFM » 10 okt 2018 21:12

EtherScout schreef:
10 okt 2018 14:58
MFM schreef:
10 okt 2018 13:07
De betere smartphones en carkits of andere bluetooth ontvangers zorgen er voor dat je ongemerkt kan connecten.
Als ik de auto instap heb ik automatisch het grote scherm tot mijn beschikking met mijn telefoonapps.
Als ik op mijn werk kom log ik automatisch in op het bedrijfsnetwerk met alle voordelen (zoals bellen over ip en wifi printen of agenda sync).
Als ik weer thuis ben heb ik automatisch de lokale wifi, lokale bluetooth en de lokale printer en NAS. Wil ik thuis radio luisteren dan bedien ik met de iphone mijn mediaspeler. Loop ik naar een andere kamer dan volgt het geluid mij via bluetooth.
Wanneer ik fm wil luisteren thuis dan moet ik eerst kabels gaan trekken. Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Het openklikken van een app is tegenwoordig net zo simpel als het aanzetten van een radio. Vaak zelfs makkelijker.
Het gemak van een ouderwetse radio is thuis allang overtroffen door het gemak van een multimediaspeler.
Zo, wat mag dat allemaal kosten?
Thuis?
De kosten van een iphone of 4 voor het gezin. Een mediaspeler of 2, hoeven niet duur te zijn mits in ieder geval 5ghz, bluetooth en 1080p. En een tweetal accespoints. De telefoons bij tele2 met een onbeperkt data abbo, €50,- de 4. De wifi al 4 jaar geleden gekocht voor €50,- per stuk en de kodiplayers voor €49,- per stuk bij Ali.

Op het werk en in de auto hoort gewoon bij de functie.
Werkt perfect hoor.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 11 okt 2018 08:16

Een DAB+ radio in de auto is de oplossing alleen dan wordt dit een succes.

Calypso

Bericht door Calypso » 11 okt 2018 09:35

Zelf ben ik geen tegenstander van DAB+, maar ik vind dit soort berichtgeving wel een beetje stemmingmakerij alsof DAB+ zo'n geweldig succes is.

Kijk even naar de aantallen:

"Er zijn in Nederland 1,08 miljoen DAB+ radio’s verkocht, zo’n 300.000 in het afgelopen jaar." Dat lijkt veel, 300.000, maar al een jaar of 3, 4 geleden waren er verschillende automerken waar je standaard een DAB+ radio kreeg i.p.v. alleen analoog. Aantal auto's die vorig jaar verkocht zijn? Meer dan 400.000. De kans is dus groot dat die 300.000 DAB+ radio's bijna compleet voor rekening komen van nieuwe auto's - en dan zijn het vaak mensen die er niet bewust voor kiezen.

Dus amper portable radio's (die markt is natuurlijk aan het krimpen), geen radio's die ingebouwd zijn in telefoons (groeimarkt, maar wie gebruikt het als je ook Spotify op je telefoon kunt zetten), geen tuners/receivers (want die zetten we toch op de kabel, of we luisteren via het kastje wat de fabrikant levert).

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 okt 2018 09:40

MFM schreef:
10 okt 2018 21:12
EtherScout schreef:
10 okt 2018 14:58
MFM schreef:
10 okt 2018 13:07
De betere smartphones en carkits of andere bluetooth ontvangers zorgen er voor dat je ongemerkt kan connecten.
Als ik de auto instap heb ik automatisch het grote scherm tot mijn beschikking met mijn telefoonapps.
Als ik op mijn werk kom log ik automatisch in op het bedrijfsnetwerk met alle voordelen (zoals bellen over ip en wifi printen of agenda sync).
Als ik weer thuis ben heb ik automatisch de lokale wifi, lokale bluetooth en de lokale printer en NAS. Wil ik thuis radio luisteren dan bedien ik met de iphone mijn mediaspeler. Loop ik naar een andere kamer dan volgt het geluid mij via bluetooth.
Wanneer ik fm wil luisteren thuis dan moet ik eerst kabels gaan trekken. Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Het openklikken van een app is tegenwoordig net zo simpel als het aanzetten van een radio. Vaak zelfs makkelijker.
Het gemak van een ouderwetse radio is thuis allang overtroffen door het gemak van een multimediaspeler.
Zo, wat mag dat allemaal kosten?
Thuis?
De kosten van een iphone of 4 voor het gezin. Een mediaspeler of 2, hoeven niet duur te zijn mits in ieder geval 5ghz, bluetooth en 1080p. En een tweetal accespoints. De telefoons bij tele2 met een onbeperkt data abbo, €50,- de 4. De wifi al 4 jaar geleden gekocht voor €50,- per stuk en de kodiplayers voor €49,- per stuk bij Ali.

Op het werk en in de auto hoort gewoon bij de functie.
Werkt perfect hoor.
En dan heb je ook wat. Ik zal nooit zeggen dat hier iets mis mee is, in tegendeel. Maar je zal het toch met mij eens zijn, dat dit een stapel spullen (met abonnement) is, die niet overal haalbaar is. De toekomst wordt een combinatie van internet en DAB+, waarbij DAB+ zorgt voor de gratis te ontvangen basis en internet er is voor wie meer wil.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 okt 2018 09:43

Echtwel schreef:
11 okt 2018 08:16
Een DAB+ radio in de auto is de oplossing alleen dan wordt dit een succes.
Daar is het systeem ook voor ontwikkeld: mobiele ontvangst van free-to-air radio. Thuis is het slechts één van de opties.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 okt 2018 09:57

Calypso schreef:
11 okt 2018 09:35
Zelf ben ik geen tegenstander van DAB+, maar ik vind dit soort berichtgeving wel een beetje stemmingmakerij alsof DAB+ zo'n geweldig succes is.

Kijk even naar de aantallen:

"Er zijn in Nederland 1,08 miljoen DAB+ radio’s verkocht, zo’n 300.000 in het afgelopen jaar." Dat lijkt veel, 300.000, maar al een jaar of 3, 4 geleden waren er verschillende automerken waar je standaard een DAB+ radio kreeg i.p.v. alleen analoog. Aantal auto's die vorig jaar verkocht zijn? Meer dan 400.000. De kans is dus groot dat die 300.000 DAB+ radio's bijna compleet voor rekening komen van nieuwe auto's - en dan zijn het vaak mensen die er niet bewust voor kiezen.

Dus amper portable radio's (die markt is natuurlijk aan het krimpen), geen radio's die ingebouwd zijn in telefoons (groeimarkt, maar wie gebruikt het als je ook Spotify op je telefoon kunt zetten), geen tuners/receivers (want die zetten we toch op de kabel, of we luisteren via het kastje wat de fabrikant levert).
Een miljoen is niet niks, maar 'tuurlijk, wij zijn er nog lang niet. En het klopt dat veel mensen het niet kan schelen hoe de radio werkt, als 'ie maar werkt. Daarom is het zo belangrijk dat, nu die keuze gemaakt is, 'wij' er ook volledig voor gaan. Dus DAB+ nu standaard in elke nieuwe radio, geen FM-only meer.

Smartphones en etherradio is nooit een goede combinatie geweest. Kansloos zwakke ontvangst op zowel FM als DAB+. En los van de technische uitdagingen hiervan, willen de providers dat volgens mij ook niet. Niet dat dat heel erg is: DAB+ is voor auto's en radiotoestellen, niet voor telefoons.

Radio wordt een combinatie van DAB+ en internet. Bij DAB+ gaat het erom dat radio free-to-air blijft. En dat zonder de alleenheerschappij van het handjevol stations dat nu op FM zit.

doc_nl

Bericht door doc_nl » 11 okt 2018 12:07

remco_k schreef:
10 okt 2018 16:34
Olaf uit het Oosten schreef:
10 okt 2018 15:42
Ik heb nu ook DAB in de auto, maar wat een verschil! kanaalscheiding is veel beter, het klinkt vele malen beter dan FM!
FM kan echt niet tippen aan DAB
Hoe -precies- heb je DAB vergeleken met FM? Op dezelfde auto radio cq je vorige FM radio? Ja: Ga er dan in beginsel maar even vanuit dat de ingebouwde FM ontvanger van discutabele kwaliteit is, waardoor al het andere als vanzelfsprekend beter klinkt. Dat probleem heb ik bij meerdere auto radio's gezien. Uhm. Gehoord.

Doe eens het volgende: neem thuis, of bij een bekende via een pc met goede geluidskaart eens een stuk audio op van een goede FM tuner. Zet dat op je telefoon of USB stick (WAVE formaat graag! Of hoogste bitrate mp3) en speel dát dan eens af in de auto.
Dan zal je, waarschijnlijk, al snel vinden dat dat vele malen beter klinkt dan de FM ontvangst van je autoradio zelf. En misschien zelfs wel beter dan de DAB ontvangst van je autoradio.
Voor het resultaat gaat het niet om hoe goed FM zou kunnen zijn. Blijkbaar steken de autofabrikanten wel de moeite in goede DAB radio's en niet in goede FM radio's. Ook ik merk in m'n Skoda Octavia dat DAB veel beter is dan FM, kanaalscheiding, fading, etc. bij een zeldzame tunnel valt DAB wel eens weg en ga ik terug op FM en dan valt het verschil enorm op. (ook als ik handmatig omschakel en niet in een tunnel zit)

Wat voor de consument telt is het uiteindelijke resultaat en als dat in de gemiddelde auto is dat DAB het beter doet en beter klinkt dan FM is de keus voor de consument makkelijk.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 okt 2018 12:49

doc_nl schreef:
11 okt 2018 12:07
Voor het resultaat gaat het niet om hoe goed FM zou kunnen zijn. Blijkbaar steken de autofabrikanten wel de moeite in goede DAB radio's en niet in goede FM radio's. Ook ik merk in m'n Skoda Octavia dat DAB veel beter is dan FM, kanaalscheiding, fading, etc. bij een zeldzame tunnel valt DAB wel eens weg en ga ik terug op FM en dan valt het verschil enorm op. (ook als ik handmatig omschakel en niet in een tunnel zit)
Ik denk dat dat niet komt, doordat de FM-ontvangers in auto's slecht zijn, maar juist doordat FM-ontvangers zo veel moeite moeten doen om stabiel geluid te houden tijdens het rijden. De signaalsterkte varieert voortdurend en het aantal verstoringen en de hoeveelheid ruis dus ook. FM-stereo is, naast dat het analoog gemengd L+R en L-R is, ook nog eens storingsgevoeliger dan FM-mono. Een goede FM-autoradio probeert de verstoringen en de ruis te maskeren, o.a. door mede gebruik te maken van het mono-signaal. Dit leidt onherroepelijk tot een mindere, maar wel een stabielere geluidskwaliteit.

Ter vergelijking: een brandschone vinylplaat klinkt vrijwel fantastisch. Een bekraste, versleten en vuile vinylplaat klinkt verre van fantastisch, hoe goed de platenspeler ook is. FM-ontvangst in de auto is verre van schoon.

Bij DAB+ is het geluid altijd precies zoals het uitgezonden is. Variatie in signaalsterkte wordt opgevangen met digitale foutcorrectie, die geen enkele invloed heeft op het geluid, tenzij de verstoring ècht te erg is. Ditzelfde geldt voor een CD, die vuil en bekrast hetzelfde klinkt als een schoon exemplaar, tenzij de vervuiling en/of beschadiging ècht te erg is.

density1

Bericht door density1 » 11 okt 2018 13:08

En die DAB radiootjes zijn meestal van plasic met 1 speakertje dus mono waar een dito geluid uit komt. Je kunt dat wel koppelen aan een HiFi set maar dan wordt het geluid zo niet nog slechter dan dat het al klinkt. En DAB tuners heb ik nog niet kunnen ontdekken, tenminste niet veel omdat er in huis geen DAB dekking is en nooit gaat komen ook omdat de consument daar gewoon andere mogelijkheden heeft digitale kabel of internetradio. In huis is DAB ook storingsgevoelig zeker in de buurt van computers en andere electriciteitsbronnen zoals TV's en magnetron's. Nou tel je zegeningen...

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 okt 2018 13:49

Ik denk, dat wij met z'n allen (ik dus ook) moeten wennen aan het idee dat er voor radio geen totaaloplossing meer komt in de toekomst. Er is een tijd geweest, waarbij FM voor alles gebruikt werd, thuis en onderweg, low cost en hi-fi (via de kabel). De nieuwe situatie wordt een mix van mogelijkheden, waar DAB+ er slechts één van is: speciaal gericht op mobiele free-to-air ontvangst*. Voor de rest is er internet, al dan niet via 4G. Ik ben blij dat free-to-air radio als luisteroptie blijft bestaan en dat deze zelfs met DAB+ ge-upgrade en uitgebreid wordt.

*DAB+ via de kabel kan wel (EPP 4-A, 256 kb/s AAC-LC per station), maar is helaas niet waarschijnlijk, bij gebrek aan welwillende kabelbedrijven en aanbod aan hi-fi DAB+tuners. Thuis is er immers al breedband internet via WiFi.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 okt 2018 19:35

GerjanOpDreef schreef:
11 okt 2018 15:04
Ik denk dat vrijwel iedereen hier blij is dat de radio blijft bestaan. Webstations is leuk, maar uitsluitend zou jammer zijn. Maar FM zou voor mij voldoende zijn.
Dat begrijp ik heel goed. Ik ken zelfs mensen die zeggen: als er maar mijn vaste <vul hier naam radiostation in> op zit, dan vind ik het goed. Ik wil meer keuze in de ether, maar er zijn, wat mij betreft, meer redenen voor het vervangen van FM door DAB+ die ook buiten mijn directe belang als luisteraar liggen. Ik noem er enkelen:

- Opheffen van schaarste. Als alle beschikbare DAB+frequenties uitgegeven zijn, is er waarschijnlijk meer etherruimte dan nodig en/of economisch haalbaar is.
- Natuurlijke diversiteit. Door het ontbreken van schaarste is wettelijk afdwingen van diversiteit, zoals nu op FM gebeurt, niet meer nodig. Dit scheelt handhaving, ruzie en rechtzaken.
- Volledige dekking. Er is DAB+frequentieruimte om voor ieder station ten minste in hun hele beoogde dekkingsgebied volledige ontvangst te realiseren.
- Flink goedkoper dan FM. Etherradio is niet meer het enige distributiemiddel en dat aandeel daalt. Daardoor is het economisch noodzakelijk dat de kosten van etherdekking, die over minder luisteraars verdeeld worden, flink omlaag gaan. Dit houdt de etherdekking in de toekomst betaalbaar, ondanks grootschaliger gebruik van Internet.

Plaats reactie