Aantal verkochte DAB+ radio's richting 1 Miljoen !

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
big T

Re: Aantal verkochte DAB+ radio's richting 1 Miljoen !

Bericht door big T » 14 mei 2018 10:19

Ook met analoge technieken is SFN mogelijk.
Op de middengolf gebeurt dit al meer dan 70 jaar.
En met FM is dit ook goed te doen.
Niets nieuws onder de zon :D
Sent from my laptop using Windows

fdboer

Bericht door fdboer » 14 mei 2018 11:13

big T schreef:
14 mei 2018 10:19
Het grote verschil is dat je bij analoog in de overgangszones altijd (hoorbare) problemen zult houden terwijl bij DAB dit ingecalculeerd is in het systeem en die problemen niet optreden.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 14 mei 2018 11:31

fdboer schreef:
14 mei 2018 11:13
big T schreef:
Het grote verschil is dat je bij analoog in de overgangszones altijd (hoorbare) problemen zult houden terwijl bij DAB dit ingecalculeerd is in het systeem en die problemen niet optreden.
Precies, men probeert al 70 jaar SFN toe te passen op FM en AM. Ideaal is het nooit geweest. Sterker nog, waar het bij AM, op wat irritant ge-echo na, nog wel wil gaan, is het bij FM gewoon onmogelijk: de zenders drukken elkaar weg. Wat ze bij FM proberen, is NSFN, waarbij toch nog extra frequenties nodig zijn. En zelfs dan is het niet ideaal, zie de huidige puinhoop op FM.

Zoals fdboer al aangeeft, is DAB+ ontworpen voor SFN, waarbij de zenders elkaar aanvullen in plaats van wegdrukken. Je ontvangt gewoon dezelfde data meerdere keren, wat de bitzekerheid en dus de stabiliteit alleen maar ten goede komt.

fdboer

Bericht door fdboer » 14 mei 2018 12:39

EtherScout schreef:
14 mei 2018 11:31
fdboer schreef:
14 mei 2018 11:13
big T schreef:
Precies, men probeert al 70 jaar SFN toe te passen op FM en AM. Ideaal is het nooit geweest. Sterker nog, waar het bij AM, op wat irritant ge-echo na, nog wel wil gaan, is het bij FM gewoon onmogelijk: de zenders drukken elkaar weg. Wat ze bij FM proberen, is NSFN, waarbij toch nog extra frequenties nodig zijn. En zelfs dan is het niet ideaal, zie de huidige puinhoop op FM.

Zoals fdboer al aangeeft, is DAB+ ontworpen voor SFN, waarbij de zenders elkaar aanvullen in plaats van wegdrukken. Je ontvangt gewoon dezelfde data meerdere keren, wat de bitzekerheid en dus de stabiliteit alleen maar ten goede komt.
Technisch gezien is het iets complexer, je ontvangt niet dezelfde data meermaals. Echter, de opbouw van het signaal staat toe dat er een stuk vertraging is zonder dat de integriteit van signaal zodanig aangetast wordt dat de digitale data niet meer correct gedecodeerd kan worden. In het geval van AM en FM zal de aantasting van het signaal direct hoorbaar zijn.

Deze presentatie (https://www.youtube.com/watch?v=wx2jCzWoVBw) geeft aan wat de uitdagingen zijn van analoog co-channeling. Het is even een zit maar dan ben je helemaal op de hoogte.

jessica

Bericht door jessica » 19 mei 2018 01:09

In Engeland is DAB+ al veel groter dan internet.

Van het digitaal radio luisteren vind bijna driekwart plaats via DAB(+).
internet groeide naar 18%,
terwijl televisie goed is voor een slordige 10% van het digitaal luisteren.

Het aantal auto’s met DAB aan boord groeide naar 11 miljoen. Dit is ruim 30% van het totale wagenpark.

jessica

Bericht door jessica » 09 okt 2018 21:27

In Nederland inmiddels meer dan 1 miljoen DAB+ ontvangers verkocht. In Duitsland meer dan 12 miljoen DAB+ ontvangers verkocht en in the UK is het nog een groter succes. Mensen kunnen het nu niet meer afdoen als een markt van niets. Als je 1 miljoen producten verkoopt doe je serieus mee.

Dit gaat alleen maar meer worden.

Hoeveel radio's zijn er in totaal verkocht in Nederland. Met andere woorden hoeveel % van de ontvangers heeft al DAB+. DAB+ is het stadium van de early adopters voorbij.

density1

Bericht door density1 » 09 okt 2018 22:53

De vraag blijft wel, hoeveel luisteraars luisteren bewust naar DAB+. Leuk dat je zo'n radio hebt in de auto of thuis, maar als je gewoon FM mee luistert omdat je zo gewend dat te doen kun je wel een radio hebben die nu meegeteld is in het onderzoek, maar dan koop je er nog niets voor.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 10 okt 2018 09:22

density1 schreef:
09 okt 2018 22:53
De vraag blijft wel, hoeveel luisteraars luisteren bewust naar DAB+. Leuk dat je zo'n radio hebt in de auto of thuis, maar als je gewoon FM mee luistert omdat je zo gewend dat te doen kun je wel een radio hebben die nu meegeteld is in het onderzoek, maar dan koop je er nog niets voor.
Mensen luisteren radio en dat doen ze op de makkelijkste manier. De techniek erachter interesseert de meeste mensen weinig. Van alle beschikbare technieken is DAB+ (standaard) veruit het meest gebruiksvriendelijk. Dit betekent dat, mocht een toestel over DAB+ beschikken, de kans het grootst is dat er via DAB+ geluisterd wordt.*

Webradio wordt vaak gebruikt bij gebrek aan een radiotoestel. Als beide beschikbaar zijn, dan is de kans nog steeds groot dat er voor het radiotoestel gekozen wordt, in plaats van webradio. Radio aanzetten en meteen luisteren is vaak makkelijker dan een webradiostream opzoeken en daarna luisteren. Internet wint het wel van radio als mensen behoefte hebben aan eigen muziekkeuze: dat is namelijk iets wat Spotify wel en radio niet biedt.

* Het signaal moet uiteraard wel voldoende sterk zijn. Dit is op veel plekken al het geval en waar dat niet het geval is, is dat is prima te realiseren.

density1

Bericht door density1 » 10 okt 2018 10:59

Dat is een aanname, is daar al onderzoek naar geweest. Je gaat er vanuit dat mensen dat doen, maar is dat in de praktijk ook wel zo?

EtherScout

Bericht door EtherScout » 10 okt 2018 12:40

GerjanOpDreef schreef:
10 okt 2018 12:18
EtherScout schreef:
10 okt 2018 09:22
density1 schreef:
09 okt 2018 22:53
Mensen luisteren radio en dat doen ze op de makkelijkste manier. De techniek erachter interesseert de meeste mensen weinig. Van alle beschikbare technieken is DAB+ (standaard) veruit het meest gebruiksvriendelijk. Dit betekent dat, mocht een toestel over DAB+ beschikken, de kans het grootst is dat er via DAB+ geluisterd wordt.*

Webradio wordt vaak gebruikt bij gebrek aan een radiotoestel. Als beide beschikbaar zijn, dan is de kans nog steeds groot dat er voor het radiotoestel gekozen wordt, in plaats van webradio. Radio aanzetten en meteen luisteren is vaak makkelijker dan een webradiostream opzoeken en daarna luisteren. Internet wint het wel van radio als mensen behoefte hebben aan eigen muziekkeuze: dat is namelijk iets wat Spotify wel en radio niet biedt.

* Het signaal moet uiteraard wel voldoende sterk zijn. Dit is op veel plekken al het geval en waar dat niet het geval is, is dat is prima te realiseren.
Webstream opzoeken? Dat is zo 2007. Tegenwoordig zijn daar hele simpele apps voor zoals RadioNED. Welkom in 2018
App starten valt in mijn verhaal ook onder 'webstream opzoeken'. En dat is inderdaad niet moeilijk en regelmatig erg handig. Maar, hoe goed de app ook, het blijven meer handelingen dan het aanzetten van een radiotoestel. En waar draait die app op? Als dat een smartphone is, dan moet je die ook nog aan een (bluetooth)speaker koppelen. En laat je die smartphone in de buurt van die speaker liggen, of neem je 'm weer mee? Het gemak van een radiotoestel is nog niet door een internetoplossing overtroffen, zelfs niet door kant-en-klare internetradio's.

MFM

Bericht door MFM » 10 okt 2018 13:07

De betere smartphones en carkits of andere bluetooth ontvangers zorgen er voor dat je ongemerkt kan connecten.
Als ik de auto instap heb ik automatisch het grote scherm tot mijn beschikking met mijn telefoonapps.
Als ik op mijn werk kom log ik automatisch in op het bedrijfsnetwerk met alle voordelen (zoals bellen over ip en wifi printen of agenda sync).
Als ik weer thuis ben heb ik automatisch de lokale wifi, lokale bluetooth en de lokale printer en NAS. Wil ik thuis radio luisteren dan bedien ik met de iphone mijn mediaspeler. Loop ik naar een andere kamer dan volgt het geluid mij via bluetooth.
Wanneer ik fm wil luisteren thuis dan moet ik eerst kabels gaan trekken. Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Het openklikken van een app is tegenwoordig net zo simpel als het aanzetten van een radio. Vaak zelfs makkelijker.
Het gemak van een ouderwetse radio is thuis allang overtroffen door het gemak van een multimediaspeler.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 10 okt 2018 14:58

MFM schreef:
10 okt 2018 13:07
De betere smartphones en carkits of andere bluetooth ontvangers zorgen er voor dat je ongemerkt kan connecten.
Als ik de auto instap heb ik automatisch het grote scherm tot mijn beschikking met mijn telefoonapps.
Als ik op mijn werk kom log ik automatisch in op het bedrijfsnetwerk met alle voordelen (zoals bellen over ip en wifi printen of agenda sync).
Als ik weer thuis ben heb ik automatisch de lokale wifi, lokale bluetooth en de lokale printer en NAS. Wil ik thuis radio luisteren dan bedien ik met de iphone mijn mediaspeler. Loop ik naar een andere kamer dan volgt het geluid mij via bluetooth.
Wanneer ik fm wil luisteren thuis dan moet ik eerst kabels gaan trekken. Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Het openklikken van een app is tegenwoordig net zo simpel als het aanzetten van een radio. Vaak zelfs makkelijker.
Het gemak van een ouderwetse radio is thuis allang overtroffen door het gemak van een multimediaspeler.
Zo, wat mag dat allemaal kosten?

EtherScout

Bericht door EtherScout » 10 okt 2018 15:10

GerjanOpDreef schreef:
10 okt 2018 13:33
EtherScout schreef:
10 okt 2018 12:40
App starten valt in mijn verhaal ook onder 'webstream opzoeken'. En dat is inderdaad niet moeilijk en regelmatig erg handig. Maar, hoe goed de app ook, het blijven meer handelingen dan het aanzetten van een radiotoestel. En waar draait die app op? Als dat een smartphone is, dan moet je die ook nog aan een (bluetooth)speaker koppelen. En laat je die smartphone in de buurt van die speaker liggen, of neem je 'm weer mee? Het gemak van een radiotoestel is nog niet door een internetoplossing overtroffen, zelfs niet door kant-en-klare internetradio's.
Voor een deel ga ik zeker met je mee, want het gemak van de FM radio herken ik wel. Ze blijven altijd goed staan, hebben 6 voorkeuzezenders en anders gebruik ik de numerieke toetsen om de juiste frequentie te zoeken. Ik ben dan wel weer zo’n radiorukker die alle frequenties uit zijn blote hoofd kent.

Maar om nu te zeggen dat een DAB+ radio makkelijker is. Vind het bloedirritant om aan zo’n knop te moeten draaien of drukken voor de juiste zender. Dan liever een app, daar toets ik gewoon het juiste logo aan.

Dat zoeken naar speakers herken ik niet. Koppelt bij mij automatisch.

Heb dan toch het allerliefste mijn FM radio, die kan ik blind bedienen.
Bij FM en DAB+ geldt natuurlijk ook welk toestel je hebt. Het ene toestel is gebruiksvriendelijker dan het andere. Het verschil tussen FM en DAB+ zit erin, dat station op naam opzoeken bij DAB+ standaard is, zelfs bij het goedkoopste toestel. Voorkeuzetoetsen zijn bij beide systemen optioneel. En voor beide systemen geldt: een toestel dat de afgestemde zender niet laat staan, is een slecht toestel. Logo's aanklikken is ook met DAB+ mogelijk, maar dan betaal je daar ook voor.

Automatisch koppelen is leuk, maar een radio is vaak niet persoonsgebonden. Neerzetten en laten staan is met een radiotoestel geen probleem. Dat kan ook met een internetradio, maar die zijn vaak duurder en je hebt internet nodig. Ook zijn daar geen standaarden in, waardoor je niet weet hoe lang jouw internetradio nog ondersteund wordt. Als je apps wilt gebruiken, dan heb je een internetradio met Android nodig.

Olaf uit het Oosten

Bericht door Olaf uit het Oosten » 10 okt 2018 15:42

De Nachtwacht schreef:
01 mei 2018 10:22
Ik vind het nogsteeds helemaal ruk. Zowel ontvangst als geluidskwaliteit als zenderaanbod. Kan voor mij vooralsnog niet tippen aan fm. Hogere vermogens zou inderdaad al een stuk helpen, maar de geluidskwaliteit blijft voor mij toch ook wel echt een dingetje.
Ik heb nu ook DAB in de auto, maar wat een verschil! kanaalscheiding is veel beter, het klinkt vele malen beter dan FM!
FM kan echt niet tippen aan DAB

remco_k

Bericht door remco_k » 10 okt 2018 16:34

Olaf uit het Oosten schreef:
10 okt 2018 15:42
Ik heb nu ook DAB in de auto, maar wat een verschil! kanaalscheiding is veel beter, het klinkt vele malen beter dan FM!
FM kan echt niet tippen aan DAB
Hoe -precies- heb je DAB vergeleken met FM? Op dezelfde auto radio cq je vorige FM radio? Ja: Ga er dan in beginsel maar even vanuit dat de ingebouwde FM ontvanger van discutabele kwaliteit is, waardoor al het andere als vanzelfsprekend beter klinkt. Dat probleem heb ik bij meerdere auto radio's gezien. Uhm. Gehoord.

Doe eens het volgende: neem thuis, of bij een bekende via een pc met goede geluidskaart eens een stuk audio op van een goede FM tuner. Zet dat op je telefoon of USB stick (WAVE formaat graag! Of hoogste bitrate mp3) en speel dát dan eens af in de auto.
Dan zal je, waarschijnlijk, al snel vinden dat dat vele malen beter klinkt dan de FM ontvangst van je autoradio zelf. En misschien zelfs wel beter dan de DAB ontvangst van je autoradio.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

Plaats reactie