Aantal verkochte DAB+ radio's richting 1 Miljoen !

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
EtherScout

Re: Aantal verkochte DAB+ radio's richting 1 Miljoen !

Bericht door EtherScout »

Radio-omroep is een redelijk uniek medium. Het is één van de weinige media, die onafhankelijk, gratis, zonder abonement, zonder aanmelding, ongelimiteerd en ongecontroleerd toegankelijk is voor iedereen. Alleen een ontvanger met een antenne is ervoor nodig, meer niet.

Het eigen zendernetwerk van de radio-omroep maakt deze redelijk unieke positie mogelijk. Alleen als de radio-omroep als medium - ook - over een eigen zendernetwerk beschikt, blijft deze redelijk unieke en waardevolle positie behouden.

Het feit dat radio-omroep ook succesvol via (betaalde) andere netwerken, waaronder internet, te beluisteren is, hoeft geen bedreiging te zijn voor dat eigen netwerk, in tegendeel. Elke bijkomende luistermogelijkheid vergroot het bereik van de radio-omroep alleen maar.

Kortom, het eigen zendernetwerk vormt de kern van de radio-omroep als zelfstandig medium. Die kern moeten wij koesteren. Ik zeg: verspil geen energie aan het aanvallen van de andere luistermogelijkheden. Accepteer dat die ook voordelen hebben. Hou je bij de kern en verdedig de eigen zendernetwerken van de radio-omroep tegen diegenen die deze eigen zendernetwerken willen afschaffen.

big T

Bericht door big T »

EtherScout schreef:
20 feb 2020 03:28

Kortom, het eigen zendernetwerk vormt de kern van de radio-omroep als zelfstandig medium. Die kern moeten wij koesteren. Ik zeg: verspil geen energie aan het aanvallen van de andere luistermogelijkheden. Accepteer dat die ook voordelen hebben. Hou je bij de kern en verdedig de eigen zendernetwerken van de radio-omroep tegen diegenen die deze eigen zendernetwerken willen afschaffen.
Kijk dat zijn verstandige woorden,woorden welke veel te weinig uitgesproken worden.
Voor je het weet heb je een gecontroleerde media, of door een commercieel party of door de staat.
En dan heb je een echte staats omroep, helaas zijn daar in de wereld voorbeelden van genoeg.
Zelfs in Europa zie je dit gebeuren, de BBC is het laatste voorbeeld uit Europa, welke in onmin is gevallen bij een roeptoeter en nu straf gaat krijgen.
Koester je vrije media.
Sent from my laptop using Windows

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Daar komt nog bij, dat ik het idee heb, dat telecomproviders liever hebben dat je je databundel leeg trekt tijdens het online radioluisteren. Dan kunnen ze jou een grotere (en dus duurdere) databundel aanbieden.
Zeker, alhoewel het dan nogsteeds vreemd is dat er standaard op iedere smartphone een 'ouderwetse' FM-radio-app op zit. Een optie die ik overigens zelf nog vaak gebruik als bijna aan het einde van de maand mijn bundel al op blijkt te zijn en ik geen zin heb om voor 1 of 2 dagen wil opwaarderen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

big T schreef:
20 feb 2020 07:52
EtherScout schreef:

Kijk dat zijn verstandige woorden,woorden welke veel te weinig uitgesproken worden.
Voor je het weet heb je een gecontroleerde media, of door een commercieel party of door de staat.
En dan heb je een echte staats omroep, helaas zijn daar in de wereld voorbeelden van genoeg.
Zelfs in Europa zie je dit gebeuren, de BBC is het laatste voorbeeld uit Europa, welke in onmin is gevallen bij een roeptoeter en nu straf gaat krijgen.
Koester je vrije media.
Vrije media bestaat niet. Media is vrijwel altijd gecontroleerd, ook in Nederland.

Er zijn in het verleden diverse lokale omroepen uit de ether verdwenen omdat ze hun lokale overheid kritisch volgden. Kritisch genoeg om de lokale overheid te doen besluiten met een andere partij in zee te gaan. Goed, het waren er niet veel, maar ze zijn er wel.

Bij de NPO lijkt dat niet het geval, maar feit is ook dat de NPO er alles aan doet om de zittende politiek naar de mond te praten. Met uitzondering van 2 politieke partijen. De PVV en het FvD. Resultaat, beide partijen willen de NPO het liefst min of meer helemaal afschaffen.

Bij de commerciële radio is het niet veel anders. In Nederland is echt wel plaats voor een smartlappen zender tussen al het eenzijdige geluid wat er nu door de ether schalt. Toch zijn er maar weinig radiostations die de vrijheid durven te nemen en een smartlappen zender op te zetten. Het levert financieel niet voldoende op. Politiek getinte commerciële praatradio, die ga je in Nederland niet vinden.

Trek je het breder. Jan Dijkgraaf en Jan Roos hadden ooit het best beluisterde radioprogramma in de nacht. Echte Jannen op Radio 1. Het programma was alles, behalve politiek correct (zoals Jan Roos zelf zegt, geen heilig huisje blijft heilig). Robert Jensen trok meer kijkers naar RTL5 dan de programma's om hem heen en die er nu zitten. Volgens RTL is hij van de zender gehaald vanwege slechte kijkcijfers. Links en rechts zijn er meer mediafiguren die door tegen de stroom in te roeien uit het mainstream medialandschap verwijderd zijn.

Kom niet aan met onafhankelijke media, die bestaat absoluut niet.

WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef:
Radio-omroep is een redelijk uniek medium. Het is één van de weinige media, die onafhankelijk, gratis, zonder abonement, zonder aanmelding, ongelimiteerd en ongecontroleerd toegankelijk is voor iedereen. Alleen een ontvanger met een antenne is ervoor nodig, meer niet.

Het eigen zendernetwerk van de radio-omroep maakt deze redelijk unieke positie mogelijk. Alleen als de radio-omroep als medium - ook - over een eigen zendernetwerk beschikt, blijft deze redelijk unieke en waardevolle positie behouden.

Het feit dat radio-omroep ook succesvol via (betaalde) andere netwerken, waaronder internet, te beluisteren is, hoeft geen bedreiging te zijn voor dat eigen netwerk, in tegendeel. Elke bijkomende luistermogelijkheid vergroot het bereik van de radio-omroep alleen maar.

Onafhankelijke media bestaat niet, zie mijn betoog op @big T. Gratis is het ook niet. Diezelfde @big T kan je vast uitleggen hoeveel zijn radiostation(s) hem per jaar kosten. Zelfs kosteloos het signaal uit de ether trekken is onmogelijk, je zal toch iets moeten aanschaffen om het signaal op te pikken en om te zetten naar geluid.

Met je afsluitend betoog ben ik het volmondig eens. We moeten de radio met het bijbehorende zendstation koesteren. Wat wederom @big T opmerkt, dat wordt veel te weinig gezegd.

EtherScout

big T schreef:
EtherScout schreef:
Koester je vrije media.
WinnaarRadioring2023 schreef:
20 feb 2020 11:00
Onafhankelijke media bestaat niet, zie mijn betoog op @big T. Gratis is het ook niet. Diezelfde @big T kan je vast uitleggen hoeveel zijn radiostation(s) hem per jaar kosten. Zelfs kosteloos het signaal uit de ether trekken is onmogelijk, je zal toch iets moeten aanschaffen om het signaal op te pikken en om te zetten naar geluid.

Met je afsluitend betoog ben ik het volmondig eens. We moeten de radio met het bijbehorende zendstation koesteren. Wat wederom @big T opmerkt, dat wordt veel te weinig gezegd.
Er gaan hier twee dingen door elkaar: distributie en programma-inhoud. Mijn betoog gaat puur over distributie, oftewel over hoe het programma van een radio-omroepstation bij de luisteraar komt. Over die distributie zijn wij het duidelijk eens. :D

Dit staat los van de programma-inhoud, waarvan ik ook graag zou zien dat deze zo onafhankelijk mogelijk tot stand komt. De vraag in hoeverre wij media met afhankelijke programma-inhoud moeten toestaan en de vraag hoe wij onafhankelijke programma-inhoud van (een deel van) de media zo goed als mogelijk kunnen regelen zijn totaal andere kwesties. De totaal andere discussie die daarbij hoort wil ik graag in een ander topic aangaan.

EtherScout

Madurodam FM schreef:
20 feb 2020 09:08
Daar komt nog bij, dat ik het idee heb, dat telecomproviders liever hebben dat je je databundel leeg trekt tijdens het online radioluisteren. Dan kunnen ze jou een grotere (en dus duurdere) databundel aanbieden.
Zeker, alhoewel het dan nogsteeds vreemd is dat er standaard op iedere smartphone een 'ouderwetse' FM-radio-app op zit. Een optie die ik overigens zelf nog vaak gebruik als bijna aan het einde van de maand mijn bundel al op blijkt te zijn en ik geen zin heb om voor 1 of 2 dagen wil opwaarderen.
Goede vraag. Wie weet komen er in de toekomst toch weer smartphones met DAB+. Ik hoop van wel, maar ik hou er rekening mee, dat smartphones in de toekomst weleens helemaal geen etherradio meer ondersteunen.

WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef:
20 feb 2020 11:29
big T schreef:
EtherScout schreef:
Koester je vrije media.
20 feb 2020 11:00

Er gaan hier twee dingen door elkaar: distributie en programma-inhoud. Mijn betoog gaat puur over distributie, oftewel over hoe het programma van een radio-omroepstation bij de luisteraar komt. Over die distributie zijn wij het duidelijk eens. :D

Dit staat los van de programma-inhoud, waarvan ik ook graag zou zien dat deze zo onafhankelijk mogelijk tot stand komt. De vraag in hoeverre wij media met afhankelijke programma-inhoud moeten toestaan en de vraag hoe wij onafhankelijke programma-inhoud van (een deel van) de media zo goed als mogelijk kunnen regelen zijn totaal andere kwesties. De totaal andere discussie die daarbij hoort wil ik graag in een ander topic aangaan.
Ik haal niets door elkaar, je pakt mijn betoog op een andere post. :eek:

Distributie staat inderdaad los van programma inhoud. Mijn reactie op programma-inhoud was op deze opmerking van jouw (ik heb'm even vetgedrukt gemaakt).
EtherScout schreef:
Maar dat staat verder inderdaad buiten deze discussie, dus laat het verder rusten.

EtherScout

20 feb 2020 14:31
Ik haal niets door elkaar, je pakt mijn betoog op een andere post. :eek:

Distributie staat inderdaad los van programma inhoud. Mijn reactie op programma-inhoud was op deze opmerking van jouw (ik heb'm even vetgedrukt gemaakt).
EtherScout schreef:
Maar dat staat verder inderdaad buiten deze discussie, dus laat het verder rusten.
O, bedoel je dat? Nu begrijp ik waar het misverstand vandaan komt. Vanuit de luisteraar gezien is de distributie van het programma onafhankelijk van derden. Het radiostation biedt in eigen (mede)beheer een signaal in de ether aan, dat de luisteraar onafhankelijk van derde partijen rechtstreeks kan ontvangen en beluisteren. Zo bedoel ik het woord 'onafhankelijk'.

big T

Bericht door big T »

dubbel dubbel
Laatst gewijzigd door big T op 20 feb 2020 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

big T

Bericht door big T »

dubbel
Laatst gewijzigd door big T op 20 feb 2020 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

big T

Bericht door big T »

20 feb 2020 10:32
Vrije media bestaat niet. Media is vrijwel altijd gecontroleerd, ook in Nederland.

Er zijn in het verleden diverse lokale omroepen uit de ether verdwenen omdat ze hun lokale overheid kritisch volgden. Kritisch genoeg om de lokale overheid te doen besluiten met een andere partij in zee te gaan. Goed, het waren er niet veel, maar ze zijn er wel.

Bij de NPO lijkt dat niet het geval, maar feit is ook dat de NPO er alles aan doet om de zittende politiek naar de mond te praten. Met uitzondering van 2 politieke partijen. De PVV en het FvD. Resultaat, beide partijen willen de NPO het liefst min of meer helemaal afschaffen.
Ik denk en vind, dat er wel vrije media is in Nederland, je voorbeeld van een lakalo is nu exact waar ik bang voor ben als je dit reguleert en financieel afhankelijk maakt.
Er zijn partijen die het liefs zo snel mogelijk van niet door hun gecontroleerde media af willen.
Bij een partij is het gelukt om de WO af te schaffen, omdat een persoon van deze partij daar afgewezen werd als journalist.

Commercieel radio, daar is het totaal niet boeiend wat deze partijen doen of niet doen.
Zij moeten leven van de markt, niet van de overheid.
En ik vind verder dat als er mensen zijn die ruimte zien om wat aan het radio landschap toe te voegen, zou ik zeggen begin je eigen zender.
En probeer daar dan het commerciële gat te vinden met jouw aanbod.
Roepen naar bestaande partijen heeft mi geen zin, deze partijen zouden dat doen als ze daar brood in zagen.

Wat geld aan gaat, ja vergunningen kosten geld, rechten kosten geld en de rest van wat er bij komt kijken ook.
Maar ik zie het verband niet met deze kosten en vrije media in Nederland.
Mij wordt in ieder geval geen strobreed in de weg gelegd om wat dan ook te zeggen of te doen.
Wel moet ik mij aan de Nederlandse wet houden, maar dat lijkt mij vanzelfsprekend.

WinnaarRadioring2023

big T schreef:
20 feb 2020 17:22
20 feb 2020 10:32

Ik denk en vind, dat er wel vrije media is in Nederland, je voorbeeld van een lakalo is nu exact waar ik bang voor ben als je dit reguleert en financieel afhankelijk maakt.
Er zijn partijen die het liefs zo snel mogelijk van niet door hun gecontroleerde media af willen.
Bij een partij is het gelukt om de WO af te schaffen, omdat een persoon van deze partij daar afgewezen werd als journalist.

Commercieel radio, daar is het totaal niet boeiend wat deze partijen doen of niet doen.
Zij moeten leven van de markt, niet van de overheid.
En ik vind verder dat als er mensen zijn die ruimte zien om wat aan het radio landschap toe te voegen, zou ik zeggen begin je eigen zender.
En probeer daar dan het commerciële gat te vinden met jouw aanbod.
Roepen naar bestaande partijen heeft mi geen zin, deze partijen zouden dat doen als ze daar brood in zagen.

Wat geld aan gaat, ja vergunningen kosten geld, rechten kosten geld en de rest van wat er bij komt kijken ook.
Maar ik zie het verband niet met deze kosten en vrije media in Nederland.
Mij wordt in ieder geval geen strobreed in de weg gelegd om wat dan ook te zeggen of te doen.
Wel moet ik mij aan de Nederlandse wet houden, maar dat lijkt mij vanzelfsprekend.
Het probleem met commerciële radio is vooral dat men aan de heel veilig kant gaat zitten. Als het te scherp wordt dan heerst de angst dat adverteerders weglopen. Even los of dat zo is, een commercieel radiostation kan niet bestaan zonder adverteerders (tenzij er een sponsor is die van zijn geld af wil). Dat heeft voor de rest ook niets met de juridische grenzen te maken, maar met angst.

Ik ken jouw verdienmodel niet, heb ook geen idee of je er van moet leven. Of je personeel heb die voor jouw werken. Hoef ik ook niet te weten. Maar beantwoord deze vraag voor jezelf. Als jouw belangrijkste adverteerders vragen om Michael Jackson van de playlist te halen vanwege de kindermisbruik schandalen, zou jij het voortbestaan van jouw radiostation en je dagelijks brood dan op het spel zetten?

big T

Bericht door big T »

Als je je zelf zo een vraag stelt, dan heb je je zaakjes niet goed voor elkaar.
En heeft niets met een vrije menings uiting van doen, over dit onderwerp is inmiddels al een apart topic gekomen.
Nu wordt MJ hier niet of nauwelijks gedraaid, maar dat komt omdat ik zelf niets met hem heb.
En als ik muziek niet leuk vind, dan komt het ook niet in de speel lijsten.

WinnaarRadioring2023

big T schreef:
21 feb 2020 08:09
Als je je zelf zo een vraag stelt, dan heb je je zaakjes niet goed voor elkaar.
En heeft niets met een vrije menings uiting van doen, over dit onderwerp is inmiddels al een apart topic gekomen.
Nu wordt MJ hier niet of nauwelijks gedraaid, maar dat komt omdat ik zelf niets met hem heb.
En als ik muziek niet leuk vind, dan komt het ook niet in de speel lijsten.
En terecht. Ik geef MJ overigens als voorbeeld, het kan iedere andere plaat zijn. Ook een die jij wel leuk vind.

Om je een voorbeeld uit de praktijk te geven. Zoals je wellicht weet doet Johan Derksen nog wel eens politiek incorrecte uitspraken in VI. Ik laat even los waar ik het heb gehoord, maar programma sponsor Gillette scheen daar toch meermaals stennis over te hebben gemaakt.

De kijkcijfers van Voetbal Inside waren heel erg goed, maar toch duurde het wel heel erg lang voordat RTL het besluit nam om het contract te verlengen. Intussen kwam John de Mol langs en inmiddels zitten de heren bij Talpa Network Veronica Inside te maken.

Een weglopende adverteerder kan een radiostation uiteindelijk de kop kosten. Dan kan je eigenwijs vol blijven houden, maar als je adverteerders dreigen weg te lopen, dan zullen veel radiostations besluiten om water bij de wijn te doen, om zodoende het voortbestaan van het bedrijf te garanderen.

Om over de NPO nog maar te zwijgen, want ondanks dat die onafhankelijk van adverteerders zijn en bovendien een pluriform programma aan zouden moeten bieden, worden alle mediamensen die een politiek incorrect geluid laten horen vakkundig afgeserveerd of buiten de deur gehouden.

Plaats reactie