Aantal verkochte DAB+ radio's richting 1 Miljoen !

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
WinnaarRadioring2023

Re: Aantal verkochte DAB+ radio's richting 1 Miljoen !

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Satfreak13 schreef:
17 feb 2020 10:59
WinnaarRadioring2023 schreef:
16 feb 2020 22:08
Ik snap dat jij je goeie, ouderwetse DAB+ radio graag wilt houden, maar die ouderwetse techniek is allang ingehaald door moderne techniek met bijbehorende software.

Welkom in 2020.
Welkom in je eigen droomwereld. Ik merk dat je nogal sarcastisch wordt bij enige tegenspraak.

Dat online verhaal voor onderweg: hoe zie je dat voor je? Honderdduizenden die op een betaalde bundle allemaal tegelijk radio kunnen luisteren tot in de verste uithoeken van het land? Wel eens nagedacht wat daarvoor allemaal nodig is? Nog los van het feit, dat men nu al piept over gezondheidsschade bij eventuele 5G. 4G heeft niet eens een 100% dekking.

Etherradio kan onbeperkt en gratis worden beluisterd. DAB+ dekking is een kwestie van tijd. FM is nog lang niet weg. Integendeel. Laat staan "achterhaald". Er is nog lang geen volwaardig alternatief voor vrij ontvangbare, mobiele etherradio.

Je denkt dat radio luisteren gaat uitsterven? Dat dacht men ook al bij de introductie van de tv in de jaren 50/60!

Droom rustig verder over je mobiele online wereld. Hij bestaat nog lang niet, en de vraag is ooit of die er wel komt. En als die er komt, of jij dat nog gaat meemaken. Voor de komende jaren is online standplaatsafhankelijk. En inloggen (en doorgaans ervoor betalen) moet je ook.
Grappig dat je realiteit met sarcasme verward.

In die verre uithoeken van het land is mijn mobiele 4G internet verbinding vaak beter dan de ontvangst op mijn FM/DAB+ radio. Daarnaast zitten er dagelijks honderdduizenden mensen op hetzelfde moment video in de trein te kijken. Vraagt veel meer data als audio, maar gaat verrassend goed.

De gezondheidsschade van 5G is inderdaad een dingetje, net als de gezondheidsschade van DAB+. Wat is het probleem?

Ik heb nooit gezegd dat FM achterhaald is, dat is je eigen conclusie. Ik zeg dat DAB+ achterhaald is al voordat het wordt ingevoerd. De FM is een totaal andere techniek waarvoor er nog geen betere opvolger is gevonden.

Radio gaat nooit uitsterven, televisie ook niet. Net als de krant. Dat gaat zich allemaal overnieuw uitvinden.

Ik droom niet over een mobiele online wereld, ik leef een mobiele online wereld. Als ik radio luister, dan is dat in 75% van de gevallen online. Podcast, zelfde verhaal.

WinnaarRadioring2023

Weet je wat ik trouwens zo opvallend vind.

De ouderen onder ons zullen het nog wel weten. Vroeger schroefde je een antenne op je dak om televisie te kijken. 'Gratis' televisie zeg maar (je betaalde toen wel kijk- en luistergeld).

Dat soort televisie is al enige tijd verdwenen. Tegenwoordig moet je altijd ergens een abonnement hebben om televisie te kunnen kijken.

Waarom zouden we met radio niet naar eenzelfde luistervorm gaan als televisie?

EtherScout

Bericht door EtherScout »

17 feb 2020 11:30
EtherScout schreef:
17 feb 2020 05:01
Echte radio is:
1) Altijd gratis
2) Altijd onbeperkt in luisterduur
3) Nooit persoonsgebonden
4) Altijd anoniem

Mobiel internet is:
1) Betaald in abonnementsvorm
2) Gebruiksduur is afhankelijk van de databundel
3) Abonnement maakt de verbinding persoonsgebonden
4) Anonimiteit is niet gegarandeerd
Vooropgesteld, vrije etherontvangst zal altijd de basis blijven van een radiostation. Al is het maar omdat radio een massamedium is en blijft. Het is alleen niet zo dat het met alle geweld via DAB+ moet. DAB+ is nieuwe wijn in oude zakken, ingehaald door de praktijk van vandaag. In Nederland dan, in het buitenland ligt dat vaak wel anders.

Dat neemt niet weg dat de handeling tussen ontvangst via SW/MW/LW/FM/DAB+/internet exact dezelfde is. Daarnaast is de ontvangst van radio altijd persoonsgebonden. Als jij naar SkyRadio luistert en ik wil Radio 538 luisteren, dan moet ik persoonlijk die radio omzetten, ongeacht welk distributiemiddel er gebruikt wordt. Daarmee is ook radio persoonsgebonden.

De radio blijft inderdaad werken als de eigenaar niet in de buurt is, dat klopt. Ik vind het belangrijker dat een radio werkt als er een gebruiker in de buurt is, ongeacht welk distributiekanaal die gebruiker verkiest.

Je mening dat online radio luisteren geld kost klopt niet. Ik heb een internet verbinding voor andere zaken. Dat ik er ook mee naar de radio kan luisteren is voor mij een heel fijne bijkomstigheid, maar geen reden om dat abonnement af te sluiten.

Als laatste, jouw vermeende anonimiteit. Mag ik jouw er aan herinneren dat jouw smartphone een opname apparaat is voor internet bedrijven. Je luistert pas anoniem naar de radio op het moment dat je dat soort apparatuur volledig uit je leven verbant.
Je haalt twee totaal verschillende discussies door elkaar.

Discussie 1: Moet etherradio vervangen worden door internetradio? Antwoord van ons allebei: nee (en andersom ook niet). Einde discussie; hier gaan wij het dus niet meer over hebben.

Discussie 2: Moet FM in de ether vervangen worden door DAB+? Antwoord van mij: ik vind van wel. Wat is er tegen het vervangen van een inmiddels stokoude standaard die al jaren tegen z'n limieten aanloopt? Er zijn in de afgelopen jaren talloze standaarden voor van-alles-en-nog-wat door betere standaarden vervangen, ook wanneer dit het vervangen van apparatuur betekent. DAB+ is jarenlang getest en het kantelpunt nadert: alle seinen staan op groen. Het enige wat nu gedaan moet worden, is niet luisteren naar de lobbyisten van de gevestigde FM-orde en doorpakken.

EtherScout

17 feb 2020 11:43

De ouderen onder ons zullen het nog wel weten. Vroeger schroefde je een antenne op je dak om televisie te kijken. 'Gratis' televisie zeg maar (je betaalde toen wel kijk- en luistergeld).

Dat soort televisie is al enige tijd verdwenen. Tegenwoordig moet je altijd ergens een abonnement hebben om televisie te kunnen kijken.

Free-to-air TV via de ether bestaat nog steeds. Wel is de standaard ervan twee keer vervangen: van PAL naar DVB-T en vervolgens naar DVB-T2 HEVC. Het FTA-aanbod aan TV in de Nederlandse ether is echter altijd zeer beperkt gehouden en dit speelt een grote rol bij de populariteit van de diverse TV-abonnementen. Aanbod en keuze zijn leidend voor consumenten.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

EtherScout schreef:
17 feb 2020 12:22

Discussie 1: Moet etherradio vervangen worden door internetradio? Antwoord van ons allebei: nee (en andersom ook niet). Einde discussie; hier gaan wij het dus niet meer over hebben.

Discussie 2: Moet FM in de ether vervangen worden door DAB+? Antwoord van mij: ik vind van wel. Wat is er tegen het vervangen van een inmiddels stokoude standaard die al jaren tegen z'n limieten aanloopt? Er zijn in de afgelopen jaren talloze standaarden voor van-alles-en-nog-wat door betere standaarden vervangen, ook wanneer dit het vervangen van apparatuur betekent. DAB+ is jarenlang getest en het kantelpunt nadert: alle seinen staan op groen. Het enige wat nu gedaan moet worden, is niet luisteren naar de lobbyisten van de gevestigde FM-orde en doorpakken.
Die snelle afschaffing van de FM band kon nog wel eens een aardige vertraging oplopen. Nog steeds is de FM band verantwoordelijk voor een heel groot luisterbereik.
Ik zie eerder ontwikkelingen die het bestaansrecht van beide banden - FM en DAB*- naast elkaar rechtvaardigen. FM afschaffen terwijl het nog steeds in een zeer grote behoefte voorziet, kon nog wel eens een jaar of 10 duren. Vooral als elk in toenemende mate een eigen weg inslaat. Dus als het aanbod van beide banden uiteen gaat lopen.

Wellicht gaat FM in de toekomst meer op de regionale en lokale tour, met LPFM.
Ik zie deze beweging in heel veel andere landen.
Zonet zag ik het volgende overzicht uit het VK voorbij komen. Je ziet daarin duidelijk hoe de FM-band daar wordt ingezet:

https://www.bbc.co.uk/reception/work-wa ... e-services

EtherScout

Satfreak13 schreef:
17 feb 2020 15:28
EtherScout schreef:
Die snelle afschaffing van de FM band kon nog wel eens een aardige vertraging oplopen. Nog steeds is de FM band verantwoordelijk voor een heel groot luisterbereik.
Ik zie eerder ontwikkelingen die het bestaansrecht van beide banden - FM en DAB*- naast elkaar rechtvaardigen. FM afschaffen terwijl het nog steeds in een zeer grote behoefte voorziet, kon nog wel eens een jaar of 10 duren. Vooral als elk in toenemende mate een eigen weg inslaat. Dus als het aanbod van beide banden uiteen gaat lopen.

Wellicht gaat FM in de toekomst meer op de regionale en lokale tour, met LPFM.
Ik zie deze beweging in heel veel andere landen.
Zonet zag ik het volgende overzicht uit het VK voorbij komen. Je ziet daarin duidelijk hoe de FM-band daar wordt ingezet:

Je moet een stip op de horizon zetten en dat wat mij betreft niet te ver weg: september 2022 bij het aflopen van de vergunningen. Laat zien waar het naartoe gaat; dit schept duidelijkheid en zet de boel in beweging. Afhankelijk van de situatie tegen die tijd, kan je overwegen om een deel van de FM nog een paar jaar langer aan te houden, maar dat dan duidelijk als overbrugging. Dubbele dekking kost veel geld en remt de transitie. Daarna inderdaad LPFM voor de hobbyisten.

Wat het VK betreft, zal het snel afgelopen zijn met die drie- tot vierdubbele dekking als Boris Johnson z'n zin krijgt. Er staan flinke bezuinigingen voor de BBC op de planning. Ook landelijk zouden de MG en LG dan best snel kunnen sneuvelen en daarna de FM.

WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef:
17 feb 2020 11:30
EtherScout schreef:
17 feb 2020 05:01
Echte radio is:
1) Altijd gratis
2) Altijd onbeperkt in luisterduur
3) Nooit persoonsgebonden
4) Altijd anoniem

Mobiel internet is:
1) Betaald in abonnementsvorm
2) Gebruiksduur is afhankelijk van de databundel
3) Abonnement maakt de verbinding persoonsgebonden
4) Anonimiteit is niet gegarandeerd
Vooropgesteld, vrije etherontvangst zal altijd de basis blijven van een radiostation. Al is het maar omdat radio een massamedium is en blijft. Het is alleen niet zo dat het met alle geweld via DAB+ moet. DAB+ is nieuwe wijn in oude zakken, ingehaald door de praktijk van vandaag. In Nederland dan, in het buitenland ligt dat vaak wel anders.

Dat neemt niet weg dat de handeling tussen ontvangst via SW/MW/LW/FM/DAB+/internet exact dezelfde is. Daarnaast is de ontvangst van radio altijd persoonsgebonden. Als jij naar SkyRadio luistert en ik wil Radio 538 luisteren, dan moet ik persoonlijk die radio omzetten, ongeacht welk distributiemiddel er gebruikt wordt. Daarmee is ook radio persoonsgebonden.

De radio blijft inderdaad werken als de eigenaar niet in de buurt is, dat klopt. Ik vind het belangrijker dat een radio werkt als er een gebruiker in de buurt is, ongeacht welk distributiekanaal die gebruiker verkiest.

Je mening dat online radio luisteren geld kost klopt niet. Ik heb een internet verbinding voor andere zaken. Dat ik er ook mee naar de radio kan luisteren is voor mij een heel fijne bijkomstigheid, maar geen reden om dat abonnement af te sluiten.

Als laatste, jouw vermeende anonimiteit. Mag ik jouw er aan herinneren dat jouw smartphone een opname apparaat is voor internet bedrijven. Je luistert pas anoniem naar de radio op het moment dat je dat soort apparatuur volledig uit je leven verbant.

Wat discussie 2 betreft. Dat is onjuist.

De overheid staat nog een bak met werk te wachten.

1. Zorgen dat alle DAB+ lagen beschikbaar zijn.
2. Een kavel veiling inplannen.
3. Einddatum voor landelijke FM instellen.
4. Startdatum voor LPAM instellen
5. Randvoorwaarden voor bieders op DAB+ kavels opstellen.

WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef:
17 feb 2020 12:45
17 feb 2020 11:43

Free-to-air TV via de ether bestaat nog steeds. Wel is de standaard ervan twee keer vervangen: van PAL naar DVB-T en vervolgens naar DVB-T2 HEVC. Het FTA-aanbod aan TV in de Nederlandse ether is echter altijd zeer beperkt gehouden en dit speelt een grote rol bij de populariteit van de diverse TV-abonnementen. Aanbod en keuze zijn leidend voor consumenten.
Ah, ik zie dat je de NPO inderdaad nog via de ether kan ontvangen. Wist ik dan we niet. Bedankt.

retep

Bericht door retep »

Satfreak13 schreef:
17 feb 2020 15:28
[

ik zie een overzicht van AM zenders die de BCC gaat uitschakelen, niet hoe FM daar wordt gebruikt.

EtherScout

17 feb 2020 17:05
EtherScout schreef:

Het is hoe je het bekijkt; ik denk dat wij dichter bij elkaar zitten dan je denkt. De punten die je opnoemt, zijn precies de punten die ik onder 'doorpakken' versta. Het aantal ontvangers groeit nu hard, zeker ook in de auto. Nu FM uitzetten is niet handig, maar je kan best een stip op de horizon zetten op bijvoorbeeld september 2022 als de vergunningen aflopen. En ja, dan heeft de overheid inderdaad wat te doen, maar daar is niks mis mee. Laat ze maar eens tempo maken. De kavelveiling staat in ieder geval al gepland. LPFM heeft geen haast, dat komt zodra de transitie voltooid is.

WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef:
17 feb 2020 17:33
17 feb 2020 17:05
EtherScout schreef:

Het is hoe je het bekijkt; ik denk dat wij dichter bij elkaar zitten dan je denkt. De punten die je opnoemt, zijn precies de punten die ik onder 'doorpakken' versta. Het aantal ontvangers groeit nu hard, zeker ook in de auto. Nu FM uitzetten is niet handig, maar je kan best een stip op de horizon zetten op bijvoorbeeld september 2022 als de vergunningen aflopen. En ja, dan heeft de overheid inderdaad wat te doen, maar daar is niks mis mee. Laat ze maar eens tempo maken. De kavelveiling staat in ieder geval al gepland. LPFM heeft geen haast, dat komt zodra de transitie voltooid is.
De LPFM transitie kan van start gaan op de dag dat de FM wordt afgeschakeld voor landelijke en regionale omroepen, dat probleem zie ik niet zo.

Geef iedere streek- of lokale omroep 1 LPFM frequentie die het kerngebied dekt en commerciële radiostations 1 LPFM frequentie tot maximaal 100 pep.

Als de complete FM op 30 september 2022 om 23:59:59 wordt uitgezet, kan de LPFM op 1 oktober 2022 om 00:00:01 hun zender aanzetten. Dat lijkt me eerlijk gezegd niet het grootste probleem.

Satfreak13

EtherScout schreef:

Achteraf denk ik dat 2022 te snel is. Het lijkt me verstandig dat er politiek nog eventjes goed wordt nagedacht alvorens deze "oude schoenen" weg te gooien. Er moet voor FM een doordacht vervolgplan komen. Weggooien NU is zonde. Een naadloze overstap op dab+ is gewenst.
Laatst gewijzigd door Satfreak13 op 18 feb 2020 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Satfreak13

EtherScout schreef:
17 feb 2020 16:05
Wat het VK betreft, zal het snel afgelopen zijn met die drie- tot vierdubbele dekking als Boris Johnson z'n zin krijgt. Er staan flinke bezuinigingen voor de BBC op de planning. Ook landelijk zouden de MG en LG dan best snel kunnen sneuvelen en daarna de FM.
Zover is het nog lang niet! Boris kan van alles roepen, maar hij heeft het niet alleen voor het zeggen.

EtherScout

Satfreak13 schreef:
18 feb 2020 10:58
EtherScout schreef:

Achteraf denk ik dat 2022 te snel is. Het lijkt me verstandig dat er politiek nog eventjes goed wordt nagedacht alvorens deze "oude schoenen" weg te gooien. Er moet voor FM een doordacht vervolgplan komen. Weggooien NU is zonde. Een naadloze overstap op dab+ is gewenst.
En toch is er een stok achter de deur nodig. Wij zitten nu met een halfbakken situatie met onvolledige dekking op beide systemen en de vooruitgang gaat veel en veel te traag. Zet de stip op 2022 en ga daarvoor. Mocht de situatie in 2022 toch nog onvoldoende blijken, dan kan je altijd nog kiezen voor een beperkte uitgifte van een deel van de FM-frequenties. Denk dan bijvoorbeeld aan alleen NPO R1+R2 en 4x landelijk CO, plus ROOS en 1x regio-CO, plus Lokaal PO. Maak duidelijk dat die situatie dan slechts uitstel en dus tijdelijk is.

WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef:
18 feb 2020 12:34
Satfreak13 schreef:
18 feb 2020 10:58
EtherScout schreef:

En toch is er een stok achter de deur nodig. Wij zitten nu met een halfbakken situatie met onvolledige dekking op beide systemen en de vooruitgang gaat veel en veel te traag. Zet de stip op 2022 en ga daarvoor. Mocht de situatie in 2022 toch nog onvoldoende blijken, dan kan je altijd nog kiezen voor een beperkte uitgifte van een deel van de FM-frequenties. Denk dan bijvoorbeeld aan alleen NPO R1+R2 en 4x landelijk CO, plus ROOS en 1x regio-CO, plus Lokaal PO. Maak duidelijk dat die situatie dan slechts uitstel en dus tijdelijk is.
Bij de veiling van DAB+ kavels moet gewoon vooraf duidelijk zijn waar de radiostations aan moeten voldoen. Die moet per 2022 100% dekking hebben. Alle systemen moeten in de lucht zijn gebracht.

Als de situatie dan onvoldoende is, dan voldoen de radiostations niet aan de eisen en wordt de licentie ingetrokken. Bovendien, als er geen FM dekking meer beschikbaar is, dan wordt het ineens heel erg interessant om de boel op DAB+ goed voor elkaar te hebben.

Alle lokale publieke omroepen krijgen een nieuwe FM frequentie toegewezen waarbij ze me 0,1 kW mogen rondstralen. Hetzelfde geldt voor lokale commerciële omroepen.

Plaats reactie