Aantal verkochte DAB+ radio's richting 1 Miljoen !

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
WinnaarRadioring2023

Re: Aantal verkochte DAB+ radio's richting 1 Miljoen !

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Satfreak13 schreef:
16 feb 2020 11:54
LokaleSter schreef:
16 feb 2020 00:55
DAB+ echter is een paard wat achter de wagen gespannen wordt. De luistercijfers nemen af. Muziekradio wordt steeds minder interessant, want luisteraars kunnen hun eigen playlist samenstellen bij Spotify/YouTube/whatever. Nu is er nog een tekort op FM, blijft er ruimte over. Dat gaat met DAB+ echt niet opgelost worden, want daar blijft nog veel meer ruimte beschikbaar.
Heb je ook harde cijfers over al deze beweringen?

Ik heb namelijk het volgende gevonden:

https://www.svdj.nl/nieuws/30-jaar-radio-luisteren/

Als je dit stuk even goed doorneemt, zul je moeten vaststellen dat "muziekradio wordt steeds minder interessant" erg genuanceerd dient te worden.

En jouw laatste opmerking over FM en DAB+ is ronduit een losse flodder. Ik kan nergens op het internet iets vinden dat hierop duidt.
FM in Nederland zit bomvol. Momenteel komen er nog steeds (steun)zenders bij.
DAB+ "veel meer ruimte beschikbaar"? Volgens mij zijn de multiplexen inmiddels allemaal bezet. Welke zee van ruimte is er volgens jou nog?
Ja, er zijn keiharde cijfers over die beweringen. Kijk naar de luistercijfers in de doelgroep 10-29. Die zijn verhoudingsgewijs aanzienlijk lager. Niet dat die jonge mensen geen muziek luisteren. Die luisteren naar Spotify en YouTube.

Er is ook geen enkele reden om mijn woorden te nuanceren. Jouw schakel heeft het over de situatie zoals die nu is, ik heb het over de situatie waar we langzaamaan naar toe groeien.

De FM in Nederland zit momenteel inderdaad bomvol. Tenzij de huidige situatie blijft bestaan, zal dat langzaamaan afnemen.

Op DAB+ is nog ruimte genoeg beschikbaar ja. 1 landelijke en de streek muxen worden nog niet gebruikt, MTVNL heeft nog ruimte genoeg. Daar ligt het probleem al helemaal niet.

WinnaarRadioring2023

MFM schreef:
16 feb 2020 11:10
Ik begrijp alleen niet waarom bijna niemand in deze discussie doorheeft dat DAB+ en internetradio een geheel andere doelgroep hebben.
DAB+ is voor de doelgroep “in de auto, op het werk of gezellig lekker thuis” radio luisterende over het algemeen wat oudere mens.
Internet”radio” is de online beleving voor vooral de jongere luisteraar die naast gewone radio vooral de content van andere (muziek) aanbieders gebruiken en niet alleen maar naar de hitradiootjes van NL luisteren.

Dus zal DAB+ het winnen van FM? Ja natuurlijk! Maar ondertussen wint internet”radio” wat natuurlijk gewoon content streaming is het bij die andere niet met radio opgegroeide doelgroep.
Zal dus altijd wel gelijkspel blijven, net zoals in de VK trouwens...ook daar zie ik jongeren vooral niet naar de radio luisteren...
Dat weet iedereen, maar de DAB+ rukkers willen die harde cijfers vooral niet zien. De explosief gestegen luistercijfers van Radio 5 zijn erg leuk, maar we weten allemaal dat hun doelgroep over 20 jaar gedecimeerd is. Eens zien of ze dan nog zulke mooie luistercijfers scoren.

EtherScout

Bericht door EtherScout »

Satfreak13 schreef:
16 feb 2020 11:54
LokaleSter schreef:
16 feb 2020 00:55
Nu is er nog een tekort op FM, blijft er ruimte over. Dat gaat met DAB+ echt niet opgelost worden, want daar blijft nog veel meer ruimte beschikbaar.
En jouw laatste opmerking over FM en DAB+ is ronduit een losse flodder. Ik kan nergens op het internet iets vinden dat hierop duidt.
FM in Nederland zit bomvol. Momenteel komen er nog steeds (steun)zenders bij.
DAB+ "veel meer ruimte beschikbaar"? Volgens mij zijn de multiplexen inmiddels allemaal bezet. Welke zee van ruimte is er volgens jou nog?
De situatie is als volgt:

Ruimte op FM
- Landelijk 4 volledig dekkende (NPO) en 9 onvolledig dekkende netten (commercieel).
- Regionaal 1 volledig dekkend (ROOS) en enkele onvolledig dekkende netten (commercieel) per provincie.
- Lokaal 1 net per gemeente (lokale publieke omroep), vaak onvolledig dekkend.

Aantal stations per net: 1
Toekomst: Hier-en-daar zijn nog wel bruikbare frequenties te vinden, maar echte verbetering van deze situatie zit er niet in.

Ruimte op DAB+
- Landelijk Laag 1 (NPO) en Laag 2 (commercieel), beide volledig dekkend te maken.
- Bovenregionaal Laag 4 (ROOS en regio-commercieel) en laag 7 (niet uitgegeven), volledig dekkend te maken in 5 willekeurig ingedeelde regio's.
- Regionaal Laag 3 (MTVNL), volledig dekkend te maken in 1 net per 1 of 2 provincies.
- Lokaal Laag 6 (niet uitgegeven), volledig dekkend te maken in 1 net per streek, echter nog niet overal.
- (Laag 5 wordt voor andere zaken gebruikt dan voor omroep en is dus niet beschikbaar.)

Aantal stations per net: 6 tot 24 afhankelijk van de kwaliteit, echter 12 tot 18 is gebruikelijk.
Toekomst: Laag 4 en 7 verliezen de regio-indeling en worden landelijk. MTVNL wisselt met de regionale omroepen van laag. MTVNL krijgt een frequentie voor een extra netwerk in de randstad. Laag 6 wordt overal voor streekomroepen beschikbaar.

Kortom op FM is de rek er (bijna) uit, terwijl er op DAB+ nog flink wat lege ruimte is. MTVNL heeft al jaren flink wat ruimte leeg staan en de niet uitgegeven Laag 6 en Laag 7 liggen al jaren bij de overheid op de plank. Het lijkt erop, dat de gevestigde partijen het gebruik van deze vrije ruimte actief tegenhouden.

MTVNL is weliswaar beschikbaar, maar het huren van ruimte is dermate onaantrekkelijk, dat maar weinig stations hiervoor kiezen. De matige dekking en de zuinig smalle bandbreedte per station zijn dan ook geen reclame voor dit netwerk. De huurnetwerken in België bieden wel kwaliteit en worden daarom ook goed gebruikt, o.a. voor themakanalen van landelijke commerciële stations. Het kan dus wel.

jessica

Bericht door jessica »

LokaleSter schreef:
16 feb 2020 12:32
Dat weet iedereen, maar de DAB+ rukkers willen die harde cijfers vooral niet zien. De explosief gestegen luistercijfers van Radio 5 zijn erg leuk, maar we weten allemaal dat hun doelgroep over 20 jaar gedecimeerd is. Eens zien of ze dan nog zulke mooie luistercijfers scoren.
Zolang als je in een file staat met heel veel mensen op een gebied en je kan niet ongestoord via online luisteren gaat online het ook niet worden. Nederland is nog een goed online land, maar in andere landen is dat vele malen minder. De werkelijkheid kan niet ontkent worden. DAB+ doet het nu in vele landen al beter dan FM en in nog meer landen beter dan online.

In Nederland is FM nog groter dan DAB+. Dab+ en online zijn in Nederland op dit moment even groot. Ze zullen beide nog groeien.

WinnaarRadioring2023

jessica schreef:
16 feb 2020 17:13
LokaleSter schreef:
16 feb 2020 12:32
Zolang als je in een file staat met heel veel mensen op een gebied en je kan niet ongestoord via online luisteren gaat online het ook niet worden. Nederland is nog een goed online land, maar in andere landen is dat vele malen minder. De werkelijkheid kan niet ontkent worden. DAB+ doet het nu in vele landen al beter dan FM en in nog meer landen beter dan online.

In Nederland is FM nog groter dan DAB+. Dab+ en online zijn in Nederland op dit moment even groot. Ze zullen beide nog groeien.
Ik had het over Nederland, niet over het buitenland. In de huidige situatie voegt DAB+ nog niets toe aan online. Sterker nog, ik ken op de Veluwe diverse gebieden waar je DAB+ radio vooral heel erg stil blijft, terwijl je FM radio het uitstekend doet en je netwerkdekking ook voldoende is (al mankeert daar ook wel wat aan).

Dat DAB+ de FM uiteindelijk zal gaan vervangen, daar zal ook weinig discussie over ontstaan. Het is alleen niet nodig, dat is alles.

density1

Bericht door density1 »

Dat. En internet luisteraars die massaal gaan luisteren in de file zijn ook aannames want niemand doet dit massaal en dan valt het met mobiele het netwerk nog prima op te vangen.

EtherScout

Omroep in de ether is makkelijker en goedkoper in gebruik dan gehannes met mobiel internet voor ditzelfde doel. Ik noem omroep die free-to-air in de ether zit echte radio. AM, FM en DAB+ zijn echte radio, internetradio niet.

Internet is een totaal ander medium met andere voor- en nadelen en een totaal andere manier van gebruik. De discussie is dus appels met peren vergelijken.

density1

Bericht door density1 »

Valt allemaal best mee tegenwoordig. Met bluetooth kom je een heel end en dat is echt niet moeilijker dan het bedienen van een FM/DAB radio.

WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef:
16 feb 2020 18:12
Omroep in de ether is makkelijker en goedkoper in gebruik dan gehannes met mobiel internet voor ditzelfde doel. Ik noem omroep die free-to-air in de ether zit echte radio. AM, FM en DAB+ zijn echte radio, internetradio niet.

Internet is een totaal ander medium met andere voor- en nadelen en een totaal andere manier van gebruik. De discussie is dus appels met peren vergelijken.
WAT. EEN. ONZIN.

Mijn iPhone verbind automatisch met mijn autoradio. Of ik radio luister via FM, via DAB+ of via iPhone/internet, de handeling is exact hetzelfde.

DAB+ is exact dezelfde handeling als online.

DAB+ is kost geen cent minder als online.

Niets appels met peren. Op logo klikken is luisteren, ongeacht via welk distributiemiddel de autoradio kiest.

Ik snap dat jij je goeie, ouderwetse DAB+ radio graag wilt houden, maar die ouderwetse techniek is allang ingehaald door moderne techniek met bijbehorende software.

Welkom in 2020.

Feivel

Bericht door Feivel »

‘Echte radio’? Wat is online dan? Wat aanmodderen in de marge? Ik denk dat je er over een jaar of tien nog wel op terugkomt :-).

jessica

Bericht door jessica »

density1 schreef:
16 feb 2020 17:56
Dat. En internet luisteraars die massaal gaan luisteren in de file zijn ook aannames want niemand doet dit massaal en dan valt het met mobiele het netwerk nog prima op te vangen.
Radio luisteren is zo'n beetje het enige wat je in de file nog kan doen. Dat gebeurt dus massaal. En allemaal online dat lukt dan niet.

EtherScout

WinnaarRadioring2023 schreef:
16 feb 2020 22:08
EtherScout schreef:

Mijn iPhone verbind automatisch met mijn autoradio. Of ik radio luister via FM, via DAB+ of via iPhone/internet, de handeling is exact hetzelfde.

Niets appels met peren. Op logo klikken is luisteren, ongeacht via welk distributiemiddel de autoradio kiest.

Ik snap dat jij je goeie, ouderwetse DAB+ radio graag wilt houden, maar die ouderwetse techniek is allang ingehaald door moderne techniek met bijbehorende software.

Welkom in 2020.
Echte radio is:
1) Altijd gratis
2) Altijd onbeperkt in luisterduur
3) Nooit persoonsgebonden
4) Altijd anoniem

Mobiel internet is:
1) Betaald in abonnementsvorm
2) Gebruiksduur is afhankelijk van de databundel
3) Abonnement maakt de verbinding persoonsgebonden
4) Anonimiteit is niet gegarandeerd

(Mobiel) internet is duidelijk een totaal ander medium dan de vrije etherontvangst van echte radio.

De punten 1, 2 en 3 van echte radio maken toestellen voor algemeen gebruik mogelijk, ook op plaatsen zonder WiFi. De radio is dan 'van niemand' en blijft gewoon werken als de eigenaar niet in de buurt is. Ideaal op werkplaatsen, in gedeelde (bedrijfs)auto's, op verenigingen enz, enz, enz. Eenmalig investeren en luisteren maar.

Zonder vrije etherontvangst verliest radio-omroep haar belangrijkste voordelen. Waarom zou de massa naar lineaire omroep blijven luisteren, als via datzelfde medium on-demand veel beter passende content beschikbaar is? Nee, radio kan niet zonder vrije etherontvangst, ook niet in de toekomst.

density1

Bericht door density1 »

jessica schreef:
17 feb 2020 01:27
density1 schreef:
16 feb 2020 17:56
Radio luisteren is zo'n beetje het enige wat je in de file nog kan doen. Dat gebeurt dus massaal. En allemaal online dat lukt dan niet.
Nogmaals. Waarom denkt men in doomscenario's dat er dan massaal geluisterd gaat worden online, mensen hebben ook nog CD spelers of MP3 stickjes / Spotify aan boord of streamen, en daar komt ie weer, bluetooth naar hun autoradio. Zo moeilijk is het echt niet.
Laatst gewijzigd door density1 op 17 feb 2020 11:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Welkom in 2020.
Welkom in je eigen droomwereld. Ik merk dat je nogal sarcastisch wordt bij enige tegenspraak.

Dat online verhaal voor onderweg: hoe zie je dat voor je? Honderdduizenden die op een betaalde bundle allemaal tegelijk radio kunnen luisteren tot in de verste uithoeken van het land? Wel eens nagedacht wat daarvoor allemaal nodig is? Nog los van het feit, dat men nu al piept over gezondheidsschade bij eventuele 5G. 4G heeft niet eens een 100% dekking.

Etherradio kan onbeperkt en gratis worden beluisterd. DAB+ dekking is een kwestie van tijd. FM is nog lang niet weg. Integendeel. Laat staan "achterhaald". Er is nog lang geen volwaardig alternatief voor vrij ontvangbare, mobiele etherradio.

Je denkt dat radio luisteren gaat uitsterven? Dat dacht men ook al bij de introductie van de tv in de jaren 50/60!

Droom rustig verder over je mobiele online wereld. Hij bestaat nog lang niet, en de vraag is ooit of die er wel komt. En als die er komt, of jij dat nog gaat meemaken. Voor de komende jaren is online standplaatsafhankelijk. En inloggen (en doorgaans ervoor betalen) moet je ook.

WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef:
17 feb 2020 05:01
EtherScout schreef:

Welkom in 2020.
Echte radio is:
1) Altijd gratis
2) Altijd onbeperkt in luisterduur
3) Nooit persoonsgebonden
4) Altijd anoniem

Mobiel internet is:
1) Betaald in abonnementsvorm
2) Gebruiksduur is afhankelijk van de databundel
3) Abonnement maakt de verbinding persoonsgebonden
4) Anonimiteit is niet gegarandeerd

(Mobiel) internet is duidelijk een totaal ander medium dan de vrije etherontvangst van echte radio.

De punten 1, 2 en 3 van echte radio maken toestellen voor algemeen gebruik mogelijk, ook op plaatsen zonder WiFi. De radio is dan 'van niemand' en blijft gewoon werken als de eigenaar niet in de buurt is. Ideaal op werkplaatsen, in gedeelde (bedrijfs)auto's, op verenigingen enz, enz, enz. Eenmalig investeren en luisteren maar.

Zonder vrije etherontvangst verliest radio-omroep haar belangrijkste voordelen. Waarom zou de massa naar lineaire omroep blijven luisteren, als via datzelfde medium on-demand veel beter passende content beschikbaar is? Nee, radio kan niet zonder vrije etherontvangst, ook niet in de toekomst.
Vooropgesteld, vrije etherontvangst zal altijd de basis blijven van een radiostation. Al is het maar omdat radio een massamedium is en blijft. Het is alleen niet zo dat het met alle geweld via DAB+ moet. DAB+ is nieuwe wijn in oude zakken, ingehaald door de praktijk van vandaag. In Nederland dan, in het buitenland ligt dat vaak wel anders.

Dat neemt niet weg dat de handeling tussen ontvangst via SW/MW/LW/FM/DAB+/internet exact dezelfde is. Daarnaast is de ontvangst van radio altijd persoonsgebonden. Als jij naar SkyRadio luistert en ik wil Radio 538 luisteren, dan moet ik persoonlijk die radio omzetten, ongeacht welk distributiemiddel er gebruikt wordt. Daarmee is ook radio persoonsgebonden.

De radio blijft inderdaad werken als de eigenaar niet in de buurt is, dat klopt. Ik vind het belangrijker dat een radio werkt als er een gebruiker in de buurt is, ongeacht welk distributiekanaal die gebruiker verkiest.

Je mening dat online radio luisteren geld kost klopt niet. Ik heb een internet verbinding voor andere zaken. Dat ik er ook mee naar de radio kan luisteren is voor mij een heel fijne bijkomstigheid, maar geen reden om dat abonnement af te sluiten.

Als laatste, jouw vermeende anonimiteit. Mag ik jouw er aan herinneren dat jouw smartphone een opname apparaat is voor internet bedrijven. Je luistert pas anoniem naar de radio op het moment dat je dat soort apparatuur volledig uit je leven verbant.

Plaats reactie