Aantal verkochte DAB+ radio's richting 1 Miljoen !

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
MFM

Re: Aantal verkochte DAB+ radio's richting 1 Miljoen !

Bericht door MFM »

Logisch toch?
Alle belangrijke zenders voor de doelgroep die wat radioluisteren betreft nou eenmaal wat ouder is zijn overal wel te horen via dab+.
En zolang juist jongeren alternatieven als bv Spotify, Deezer en consorten verkiezen boven normale radiozenders zul je die doelgroep niet zo snel tegenkomen in de luistercijfers.

Ze zijn wel online, maar luisteren gewoon nagenoeg geen radio. Dus hoe relevant is zo een zelfde onderzoek wanneer we het een keer niet over radiozenders en bereik hebben, maar over het bereik van juist de content via oude en “nieuwe” media? Dan wint dab+ het waarschijnlijk niet.
density1

Bericht door density1 »

Amen.
jessica

Bericht door jessica »

Het zegt genoeg dat in die landen DAB+ al een grotere speler is dan FM en online radio op welke manier dan ook. Dan valt niet te ontkennen dat DAB+ daar gewoon een grote rol speelt. UK en Zwitserland zijn de voorlopers van andere landen waar dit ook staat te gebeuren.

Betekent ook dat radio nooit alleen online gaat worden wat veel mensen steeds blijven zeggen. DAB+ heeft wel degelijk een grote rol en is zelfs veel groter in deze landen dan online. Om welke reden dan ook.
density1

Bericht door density1 »

We kunnen niet in de toekomst kijken, maar tekenen dat DAB+ net zo groot wordt als bij de ons omringende landen is koffiedik kijken. Tot nu toe zijn daar totaal geen tekenen naar, zelfs niet minimaal.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

density1 schreef: 15 feb 2020 10:39 We kunnen niet in de toekomst kijken, maar tekenen dat DAB+ net zo groot wordt als bij de ons omringende landen is koffiedik kijken. Tot nu toe zijn daar totaal geen tekenen naar, zelfs niet minimaal.
Artikel wel gelezen?

http://radio.nl/815935/nederland-meer-d ... s-verkocht

De tekenen zijn er wel naar.
Het gaat steeds harder met dab+ in Europa.

Heb je trouwens enig idee hoe lang FM erover heeft gedaan om ingeburgerd te raken? Tot de jaren 80/90 was AM de norm.
En FM in Nederland bestond al sinds juni 1954!!
https://www.mediapages.nl/memories/66-h ... -nederland
https://www.mediapages.nl/imagespdf/paulsnoek.pdf

Het gaat dab+ voor de wind, momenteel. Geen Europees land kan er nog omheen.
density1

Bericht door density1 »

Ik heb het over Nederland...
Feivel

Bericht door Feivel »

Pakken we even de dagstatistieken van vandaag erbij (online). https://www.internetluisteronderzoek.nl ... php?env=fm. 201.000 online luisteraars voor 538. Dan kun je ook niet ontkennen dat online ook veel geluisterd wordt. Misschien kunnen DAB en internet wel gewoon vreedzaam naast elkaar bestaan? FM en online gaan nu ook prima samen. Waarom zouden DAB en internet concurrentie voor elkaar moeten zijn?
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Feivel schreef: 15 feb 2020 16:14 Pakken we even de dagstatistieken van vandaag erbij (online). https://www.internetluisteronderzoek.nl ... php?env=fm. 201.000 online luisteraars voor 538. Dan kun je ook niet ontkennen dat online ook veel geluisterd wordt. Misschien kunnen DAB en internet wel gewoon vreedzaam naast elkaar bestaan? FM en online gaan nu ook prima samen. Waarom zouden DAB en internet concurrentie voor elkaar moeten zijn?
Is Radio 538 ook in Amerika op DAB+ te ontvangen? Of Canada? Of Australië? Of dichter bij huis, in Keulen? Die luistercijfers zien er interessant uit, maar die worden pas echt interessant als het land waar wordt geluisterd ook wordt vermeld. Dan zul je zien dat de meeste luisteraars zitten in gebieden waar Radio 538 niet op FM of DAB+ te ontvangen is.
WinnaarRadioring2023

jessica schreef: 15 feb 2020 02:50 Het zegt genoeg dat in die landen DAB+ al een grotere speler is dan FM en online radio op welke manier dan ook. Dan valt niet te ontkennen dat DAB+ daar gewoon een grote rol speelt. UK en Zwitserland zijn de voorlopers van andere landen waar dit ook staat te gebeuren.

Betekent ook dat radio nooit alleen online gaat worden wat veel mensen steeds blijven zeggen. DAB+ heeft wel degelijk een grote rol en is zelfs veel groter in deze landen dan online. Om welke reden dan ook.
De kans dat het internet de etherradio ooit volledig zal gaan verslaan is inderdaad niet zo groot. DAB+ echter is een paard wat achter de wagen gespannen wordt. De luistercijfers nemen af. Muziekradio wordt steeds minder interessant, want luisteraars kunnen hun eigen playlist samenstellen bij Spotify/YouTube/whatever. Nu is er nog een tekort op FM, blijft er ruimte over. Dat gaat met DAB+ echt niet opgelost worden, want daar blijft nog veel meer ruimte beschikbaar.
WinnaarRadioring2023

Satfreak13 schreef: 15 feb 2020 12:26
density1 schreef: 15 feb 2020 10:39 We kunnen niet in de toekomst kijken, maar tekenen dat DAB+ net zo groot wordt als bij de ons omringende landen is koffiedik kijken. Tot nu toe zijn daar totaal geen tekenen naar, zelfs niet minimaal.
Artikel wel gelezen?

http://radio.nl/815935/nederland-meer-d ... s-verkocht

De tekenen zijn er wel naar.
Het gaat steeds harder met dab+ in Europa.

Heb je trouwens enig idee hoe lang FM erover heeft gedaan om ingeburgerd te raken? Tot de jaren 80/90 was AM de norm.
En FM in Nederland bestond al sinds juni 1954!!
https://www.mediapages.nl/memories/66-h ... -nederland
https://www.mediapages.nl/imagespdf/paulsnoek.pdf

Het gaat dab+ voor de wind, momenteel. Geen Europees land kan er nog omheen.
Die middengolf, ik denk dat velen zich zullen verbazen als de luistercijfers van LPAM ook zouden gemeten in luister onderzoeken. En de LPAM radiobazen zullen verrukt zijn over hoe goed die zijn (niet in alle gevallen natuurlijk).
jessica

Bericht door jessica »

LokaleSter schreef: 16 feb 2020 00:55
jessica schreef: 15 feb 2020 02:50 Het zegt genoeg dat in die landen DAB+ al een grotere speler is dan FM en online radio op welke manier dan ook. Dan valt niet te ontkennen dat DAB+ daar gewoon een grote rol speelt. UK en Zwitserland zijn de voorlopers van andere landen waar dit ook staat te gebeuren.

De kans dat het internet de etherradio ooit volledig zal gaan verslaan is inderdaad niet zo groot. DAB+ echter is een paard wat achter de wagen gespannen wordt. De luistercijfers nemen af. Muziekradio wordt steeds minder interessant, want luisteraars kunnen hun eigen playlist samenstellen bij Spotify/YouTube/whatever. Nu is er nog een tekort op FM, blijft er ruimte over. Dat gaat met DAB+ echt niet opgelost worden, want daar blijft nog veel meer ruimte beschikbaar.
Tegendeel is waar DaB+ is echt niet het paard achter de wagen spannen mensen willen gewoon hun auto instappen en de radio aanzetten en niet eerst hun telefoon moeten aansluisten en dan ook nog voor datagebruik betalen. Met DAB+ in de auto kan dat. Het aanbod moet nog wel beter worden, maar dat gaat ook gebeuren. DAB+ is in Zwitserland en UK al groter dan FM. In vele andere landen al groter dan onlineradio en overal in Europa gaan de luistercijfers via DAB+ ieder jaar alleen maar omhoog omdat er steeds meer luisteraars via DAB+ bijkomen. De verkoop van DAB+ radio staaft dat.
density1

Bericht door density1 »

Glazen bol reactie, wie zegt dat dit in Nederland ook 'gaat gebeuren'. Daar is nog helemaal geen zicht op en alle tekenen bewijzen je ongelijk in deze.
MFM

Bericht door MFM »

Ik begrijp alleen niet waarom bijna niemand in deze discussie doorheeft dat DAB+ en internetradio een geheel andere doelgroep hebben.
DAB+ is voor de doelgroep “in de auto, op het werk of gezellig lekker thuis” radio luisterende over het algemeen wat oudere mens.
Internet”radio” is de online beleving voor vooral de jongere luisteraar die naast gewone radio vooral de content van andere (muziek) aanbieders gebruiken en niet alleen maar naar de hitradiootjes van NL luisteren.

Dus zal DAB+ het winnen van FM? Ja natuurlijk! Maar ondertussen wint internet”radio” wat natuurlijk gewoon content streaming is het bij die andere niet met radio opgegroeide doelgroep.
Zal dus altijd wel gelijkspel blijven, net zoals in de VK trouwens...ook daar zie ik jongeren vooral niet naar de radio luisteren...
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

LokaleSter schreef: 16 feb 2020 00:55 DAB+ echter is een paard wat achter de wagen gespannen wordt. De luistercijfers nemen af. Muziekradio wordt steeds minder interessant, want luisteraars kunnen hun eigen playlist samenstellen bij Spotify/YouTube/whatever. Nu is er nog een tekort op FM, blijft er ruimte over. Dat gaat met DAB+ echt niet opgelost worden, want daar blijft nog veel meer ruimte beschikbaar.
Heb je ook harde cijfers over al deze beweringen?

Ik heb namelijk het volgende gevonden:

https://www.svdj.nl/nieuws/30-jaar-radio-luisteren/

Als je dit stuk even goed doorneemt, zul je moeten vaststellen dat "muziekradio wordt steeds minder interessant" erg genuanceerd dient te worden.

En jouw laatste opmerking over FM en DAB+ is ronduit een losse flodder. Ik kan nergens op het internet iets vinden dat hierop duidt.
FM in Nederland zit bomvol. Momenteel komen er nog steeds (steun)zenders bij.
DAB+ "veel meer ruimte beschikbaar"? Volgens mij zijn de multiplexen inmiddels allemaal bezet. Welke zee van ruimte is er volgens jou nog?
WinnaarRadioring2023

jessica schreef: 16 feb 2020 01:15
LokaleSter schreef: 16 feb 2020 00:55

Tegendeel is waar DaB+ is echt niet het paard achter de wagen spannen mensen willen gewoon hun auto instappen en de radio aanzetten en niet eerst hun telefoon moeten aansluisten en dan ook nog voor datagebruik betalen. Met DAB+ in de auto kan dat. Het aanbod moet nog wel beter worden, maar dat gaat ook gebeuren. DAB+ is in Zwitserland en UK al groter dan FM. In vele andere landen al groter dan onlineradio en overal in Europa gaan de luistercijfers via DAB+ ieder jaar alleen maar omhoog omdat er steeds meer luisteraars via DAB+ bijkomen. De verkoop van DAB+ radio staaft dat.
Welkom in 2020. Beetje met je tijd mee gaan graag.

Als ik in mijn auto stap koppelt mijn iPhone zelf met mijn autoradio. Dankzij mijn onbeperkte databundel kost mijn abonnement mij geen cent extra. Met een handige app. is de handeling tussen radio luisteren via mijn smartphone exact hetzelfde als radio luisteren via DAB+, als radio luisteren via FM. Sterker nog, als ik binnen naar een podcast luister en naar de auto loop, dan gaat mijn podcast in de auto gewoon verder waar die gebleven was. Met andere woorden, al die zogenaamde voordelen van DAB+ snijden geen hout. Die zijn er niet. Sterker nog, waar DAB+ ophoudt gaat mijn iPhone gewoon verder. En ja, er zijn nog talrijke plekken in Nederland waar DAB+ ophoud, maar mijn iPhone prima blijft functioneren.

Neemt overigens niet het nut van DAB+ weg. In Nederland heb ik het probleem nooit gehad, maar je hoeft de grens maar over te wippen en je komt door gebieden waar de internet dekking minimaal is. Dan kan DAB+ een uitkomst zijn. Niet dat ik Radio 538 tussen Köln en Frankfurt nog kan ontvangen, maar je blijft altijd radio houden. Daarom ben ik ook blij met DAB+. Alleen zoveel toegevoegde waarde als het wordt toegeschreven, die gaat het, mijns inziens, nooit hebben.

De verkoop van DAB+ radio's, dat klinkt leuk. Worden daar nog FM only radio's verkocht? De meeste DAB+ radio's hebben ook gewoon een FM ontvanger. Luisteren die dan via DAB+ of naar de FM. Mijn ervaring in de auto is dat het ding nog regelmatig op FM staat omdat de DAB+ ontvangst kennelijk te belabberd is.
Plaats reactie