Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
lion

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door lion »

EtherScout schreef: 21 jul 2020 08:18
DX'r schreef: 20 jul 2020 19:29
EtherScout schreef: 20 jul 2020 18:46

Kijk, dit is goed nieuws. Het gaat dus in meerdere stappen. Ik ben benieuwd welke gebieden in welke stap over gaan.
En per wanneer?
In het document van PMSE (pagina 155) staat dat de migratie tussen nu en december plaatsvindt. Ik verwacht dus de komende maanden actie. De belangrijkste voorwaarde is de verhuizing van PMSE van 7D naar 7C (tijdelijk) en van 9A naar 9B in Zeeland. Zodra zij om zijn, kan MTVNL (ook) in het zuiden naar 7D en 9A (Zeeland). Als gevolg daarvan komt 9C vrij voor de veiling van Laag 7.

Edit: Volgens Radio.nl moet de omzetting uiterlijk 1 september een feit zijn.
Ja 1 September 2022
DX'r

Bericht door DX'r »

lion schreef: 21 jul 2020 16:46
EtherScout schreef: 21 jul 2020 08:18
DX'r schreef: 20 jul 2020 19:29

En per wanneer?
In het document van PMSE (pagina 155) staat dat de migratie tussen nu en december plaatsvindt. Ik verwacht dus de komende maanden actie. De belangrijkste voorwaarde is de verhuizing van PMSE van 7D naar 7C (tijdelijk) en van 9A naar 9B in Zeeland. Zodra zij om zijn, kan MTVNL (ook) in het zuiden naar 7D en 9A (Zeeland). Als gevolg daarvan komt 9C vrij voor de veiling van Laag 7.

Edit: Volgens Radio.nl moet de omzetting uiterlijk 1 september een feit zijn.
Ja 1 September 2022
De omzetting moet uiterlijk 1 september 2022 zijn afgerond.
Wanneer de eerste allotments omgezet worden is nog onduidelijk aldus die website
EtherScout

Bericht door EtherScout »

DX'r schreef: 21 jul 2020 20:05
lion schreef: 21 jul 2020 16:46
EtherScout schreef: 21 jul 2020 08:18 Volgens Radio.nl moet de omzetting uiterlijk 1 september een feit zijn.
Ja 1 September 2022
De omzetting moet uiterlijk 1 september 2022 zijn afgerond.
Wanneer de eerste allotments omgezet worden is nog onduidelijk aldus die website
Hmm, ik heb dus toch niet helemaal goed gelezen, zie ik. Toch is de verwachting dat deze wijziging van MTVNL niet tot 2022 gaat duren. Deze migratie (die een deel is van de grote migratie van alle netten) zou voor december dit jaar afgerond moeten zijn, zodat Laag 7 tegen die tijd geveild kan worden.

Er is wel een kans dat de regionale omroepen tot 2022 op zich laten wachten, omdat de vergunningen dan voor de veiling van dat jaar niet meer aangepast hoeven te worden. Technisch gezien kunnen zij wel (in ieder geval voor het grootste deel) eerder over, namelijk nadat MTVNL om is.
density1

Bericht door density1 »

Nee, het zal allemaal eens sneller gaan. Natuurlijk niet, dat moet weer jaren duren voordat het allemaal 'live' is. Tot die tijd loopt DAB achter de feiten aan, terwijl dat het al loopt as we speak.
EtherScout

density1 schreef: 22 jul 2020 00:02 Nee, het zal allemaal eens sneller gaan. Natuurlijk niet, dat moet weer jaren duren voordat het allemaal 'live' is. Tot die tijd loopt DAB achter de feiten aan, terwijl dat het al loopt as we speak.
Volgend dit document (planning op pagina 155) zijn er drie momenten waarop dingen 'live' zijn.

December 2020:
- Laag 3 MTVNL om naar 7D en 9A.
- Laag 7 landelijk 9C veilen.

Juli 2021:
- Extra laag Randstad 8D verdelen/veilen.

September 2022
- Laag 4 regionaal om naar (waarschijnlijk) 5B zh-ze, 6C ut-gl, 7C gr-dr, 7C nb-li, 8B nh-fl, 11B ov en 12B fr. 5A en 5D gaan naar Duitsland.
- Laag 5 PMSE (niet-DAB) om naar 7A en 9B.
- Laag 6 lokaal landelijk verdelen. Kanalen nog onbekend.
jassy

Bericht door jassy »

MTVNL moet uiterlijk 1/9/2022 weg zijn van 5B in ZH en Zeeland. Waarschijnlijk willen ze dit zo lang mogelijk uitstellen zodat ze in één klap naar 7D kunnen als er overeenstemming is met de buurlanden (België en Frankrijk). Ik verwacht dat de andere zenders veel sneller naar 7D gaan verhuizen, nog voor het eind van dit jaar. Dit kan trouwens niet eerder dan 26 augustus beginnen, omdat 7D tot die tijd nog in Bremen in gebruik is. Deze wisselt 26 augustus naar 6A.

Er moet dan voor Oké FM, wat nu op 9C zit in Brabant, een andere oplossing gevonden worden. Ofwel deze lokale omroep is landelijk te horen, of ze kunnen eerder weg.

Ik verwacht dat Omroep West en NH Radio eind van dit jaar MTVNL gaan verlaten omdat dan 8A wordt geupgrade. De rest van de zenders kunnen dan landelijk op 7D gaan uitzenden (5B in Zuid-Holland en Zeeland blijft dan voorlopig nog onair).
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/
EtherScout

jassy schreef: 22 jul 2020 09:10 MTVNL moet uiterlijk 1/9/2022 weg zijn van 5B in ZH en Zeeland. Waarschijnlijk willen ze dit zo lang mogelijk uitstellen zodat ze in één klap naar 7D kunnen als er overeenstemming is met de buurlanden (België en Frankrijk). Ik verwacht dat de andere zenders veel sneller naar 7D gaan verhuizen, nog voor het eind van dit jaar. Dit kan trouwens niet eerder dan 26 augustus beginnen, omdat 7D tot die tijd nog in Bremen in gebruik is. Deze wisselt 26 augustus naar 6A.

Er moet dan voor Oké FM, wat nu op 9C zit in Brabant, een andere oplossing gevonden worden. Ofwel deze lokale omroep is landelijk te horen, of ze kunnen eerder weg.

Ik verwacht dat Omroep West en NH Radio eind van dit jaar MTVNL gaan verlaten omdat dan 8A wordt geupgrade. De rest van de zenders kunnen dan landelijk op 7D gaan uitzenden (5B in Zuid-Holland en Zeeland blijft dan voorlopig nog onair).
Goed punt. Toch denk ik dat 5B in Zuid-Holland wel eerder om gaat naar 7D, zodat deze 5B alleen nog in Zeeland gebruikt blijft worden. In Zuid-Holland zijn ze niet afhankelijk van België en Frankrijk. Hoe groter het 7D-netwerk, hoe beter het voor MTVNL is.

Oké FM zal inderdaad moeten kiezen of ze bij MTVNL blijven. Ze kunnen ook proberen om een lokale mux te krijgen, maar het is nog maar de vraag of het AT daarin meegaat.
jassy

Bericht door jassy »

EtherScout schreef: 22 jul 2020 10:28
jassy schreef: 22 jul 2020 09:10 MTVNL moet uiterlijk 1/9/2022 weg zijn van 5B in ZH en Zeeland. Waarschijnlijk willen ze dit zo lang mogelijk uitstellen zodat ze in één klap naar 7D kunnen als er overeenstemming is met de buurlanden (België en Frankrijk). Ik verwacht dat de andere zenders veel sneller naar 7D gaan verhuizen, nog voor het eind van dit jaar. Dit kan trouwens niet eerder dan 26 augustus beginnen, omdat 7D tot die tijd nog in Bremen in gebruik is. Deze wisselt 26 augustus naar 6A.

Goed punt. Toch denk ik dat 5B in Zuid-Holland wel eerder om gaat naar 7D, zodat deze 5B alleen nog in Zeeland gebruikt blijft worden. In Zuid-Holland zijn ze niet afhankelijk van België en Frankrijk. Hoe groter het 7D-netwerk, hoe beter het voor MTVNL is.

Oké FM zal inderdaad moeten kiezen of ze bij MTVNL blijven. Ze kunnen ook proberen om een lokale mux te krijgen, maar het is nog maar de vraag of het AT daarin meegaat.
Eens, ze zullen waarschijnlijk Goes op 5B laten tot het bittere einde, en uiteindelijk deze zender naar 7D migreren of uitschakelen. Dat heeft totaal geen zin om daar op 9A te gaan modderen.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/
EtherScout

jassy schreef: 22 jul 2020 15:58
EtherScout schreef: 22 jul 2020 10:28
-knip-
De rest van de zenders kunnen dan landelijk op 7D gaan uitzenden (5B in Zuid-Holland en Zeeland blijft dan voorlopig nog onair).
Eens, ze zullen waarschijnlijk Goes op 5B laten tot het bittere einde, en uiteindelijk deze zender naar 7D migreren of uitschakelen. Dat heeft totaal geen zin om daar op 9A te gaan modderen.
Waar zij, volgens mij, terecht geen zin in hebben, is twee keer omschakelen. Zij houden Zeeland op 5B in de hoop dat zij daar het recht op 7D gaan krijgen. Mocht dat lukken, dan gaat Zeeland van 5B naar 7D. Lukt dat niet, dan gaat Zeeland van 5B naar 9A. Een gat in de dekking lijkt mij erger dan uitzenden op een afwijkend kanaal.

Voor zover ik weet, kunnen ze in Zeeland gewoon de landelijke multiplex uitzenden en hebben ze dus geen aparte multiplexer nodig, ondanks het feit dat het kanaal afwijkt. Het enige probleem blijft het automatisch omschakelen bij een deel van de luisteraars. Aparte programma's voor Zeeland is op die manier niet mogelijk, maar dat lijkt mij voor MTVNL ook niet nodig.
Plaats reactie