Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

LokaleSter

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door LokaleSter » 09 nov 2019 23:09

Satfreak13 schreef:
09 nov 2019 17:55
LokaleSter schreef:
05 nov 2019 19:07
Maar door de publieke omroepen hun eigen gedeelte op de mux te geven voorkom je juist gesnipper. Mijns inziens krijg je er dan minimaal 6 omroepen bij die echt een eigen geluid hebben, dat is beter dan de huidige situatie, waar de omroep ondergeschikt is aan het radiostation.
Je ziet mijn ander argument waarschijnlijk even over het hoofd: de kostbare dab+ capaciteit. Daar moeten geen zuiltjes meer op. Dat is terug naar een zuiltjesomroepverleden a la 1950 waar jarenlang hard tegen is gevochten om er enigszins vanaf te komen.

Je hebt misschien geen herinnering aan de tijd in Nederland dat het radiostation ondergeschikt was aan de zuiltjes. Die was rampzalig. Doorspekt met politieke en religieuze kleur. Dankzij een lang gevecht daartegen door o.a. de zeezender Veronica en met name Lex Harding, zijn we daarvan uiteindelijk verlost.

En verder staat het tegenwoordig iedereen vrij een internetzender te beginnen. Ook de zuiltjes. Die zenders zijn dan te negeren. Bij dab+ zou het weer terug naar af zijn. Wat een capaciteitsverlies.

We hadden trouwens onderwijl al lang van dat idiote zuiltjessysteem af moeten zijn. Die gekkigheid hebben andere landen ook niet.
Daar denk ik dus totaal anders over.

Juist nu wordt er DAB+ capaciteit weggegooid met Radio 2, 4, 5, 3FM, Soul & Jazz, FunX, 3FM Alternatief, SterrenNL, 3FM KX Radio, R4 concertzender en FunX Dance. Het is nergens voor nodig dat de NPO 11 totaal overbodige radiostations in de lucht houdt.

Bovendien heb jij het nog steeds over een situatie zoals die voor 1990 was, waar Radio 1, 2 en 3 ondergeschikt waren aan de omroepen. Als je mijn post goed had gelezen, dan had je gelezen dat ik het over VARA radio heb, een radiostation waarin de VARA links kan zwetsen. Of EO radio, waarin ze hun evangelie kunnen verspreiden.

Het zuilensysteem verdient een hedendaagse update. DAB+ biedt die ruimte. De overheid zou er goed aan doen de huidige NPO compleet op te heffen. De NOS en NTR krijgen dan gezamenlijk 2 radiokanalen te vullen waarop geen muziek gedraaid mag worden. Uiteraard reclamevrij en betaald van belastinggeld.

De diverse omroepverenigingen kunnen dan de hele week op hun eigen radiokanaal doen, reclamevrij en betaald door de leden van de omroepverenigingen. Het is prima als dat een politieke of religieuze kleur heeft, maar hoeft natuurlijk niet. Daarmee keert het achterhaalde zuilensysteem niet terug, want als jij dagelijks wil opstaan met de VARA, dan kan dat. Sta je liever met de KRO op, dan kan dat ook. Iedere omroep heeft dan zijn eigen horizontale programmering, precies waar zeezender Veronica in Nederland mee is begonnen en waar met name Lex Harding zo hardt voor heeft gevochten.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 10 nov 2019 15:39

LokaleSter schreef:
09 nov 2019 23:09

Juist nu wordt er DAB+ capaciteit weggegooid met Radio 2, 4, 5, 3FM, Soul & Jazz, FunX, 3FM Alternatief, SterrenNL, 3FM KX Radio, R4 concertzender en FunX Dance. Het is nergens voor nodig dat de NPO 11 totaal overbodige radiostations in de lucht houdt.

Bovendien heb jij het nog steeds over een situatie zoals die voor 1990 was, waar Radio 1, 2 en 3 ondergeschikt waren aan de omroepen. Als je mijn post goed had gelezen, dan had je gelezen dat ik het over VARA radio heb, een radiostation waarin de VARA links kan zwetsen. Of EO radio, waarin ze hun evangelie kunnen verspreiden.

Het zuilensysteem verdient een hedendaagse update. DAB+ biedt die ruimte. De overheid zou er goed aan doen de huidige NPO compleet op te heffen. De NOS en NTR krijgen dan gezamenlijk 2 radiokanalen te vullen waarop geen muziek gedraaid mag worden. Uiteraard reclamevrij en betaald van belastinggeld.

De diverse omroepverenigingen kunnen dan de hele week op hun eigen radiokanaal doen, reclamevrij en betaald door de leden van de omroepverenigingen. Het is prima als dat een politieke of religieuze kleur heeft, maar hoeft natuurlijk niet. Daarmee keert het achterhaalde zuilensysteem niet terug, want als jij dagelijks wil opstaan met de VARA, dan kan dat. Sta je liever met de KRO op, dan kan dat ook. Iedere omroep heeft dan zijn eigen horizontale programmering, precies waar zeezender Veronica in Nederland mee is begonnen en waar met name Lex Harding zo hardt voor heeft gevochten.
Er wordt helemaal geen capaciteit weggegooid momenteel. DAB+ wordt geacht de opvolger te zijn van FM, dus 'NPO 1-5 plus de extra kanalen horen allemaal thuis op DAB+. Zo is het in de andere EU landen ook geregeld.

Wanneer al die zuiltjes een eigen zender gaan vullen, komt het gesnipper onvermijdelijk weer terug: zowel qua frequenties als qua programmering.
Kostbare DAB+ gaat verloren aan jaren 50 spruitjesradio.

Blij dat wat dat betreft Den Haag daar het geld niet meer voor over heeft.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 10 nov 2019 15:41

Satfreak13 schreef:
10 nov 2019 15:39
LokaleSter schreef:

Er wordt geen capaciteit weggegooid momenteel. DAB+ wordt geacht de opvolger te zijn van FM, dus 'NPO 1-5 plus de extra kanalen horen allemaal thuis op DAB+. Zo is het met de publieke zenders in de andere EU landen ook geregeld.

Wanneer al die zuiltjes een eigen zender gaan vullen, komt het gesnipper onvermijdelijk weer terug: zowel qua frequenties als qua programmering.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 10 nov 2019 17:07

Satfreak13 schreef:
10 nov 2019 15:39
LokaleSter schreef:

Er wordt helemaal geen capaciteit weggegooid momenteel. DAB+ wordt geacht de opvolger te zijn van FM, dus 'NPO 1-5 plus de extra kanalen horen allemaal thuis op DAB+. Zo is het in de andere EU landen ook geregeld.

Dat DAB+ de opvolger is van FM betekend niet dat DAB+ hetzelfde moet klinken als de FM. Dat doet het al niet, er zijn immers meer radiostations beschikbaar. Gelukkig.

Jouw argumentatie wat betreft frequenties en programmering is totale bullshit.

DAB+ biedt de ruimte en alle omroepen hebben voldoende radiomakers in dienst om een mooie, horizontale programmering te kunnen organiseren. Die radiostations zullen bovendien gewoon hedendaagse radio gaan maken, anders leggen ze het direct af tegen de commerciële radiostations. Bovendien zullen mannen als Rob Stenders en Ruud de Wild er niet mee akkoord gaan dat ze 'jaren 50' radio moeten maken.

Jij wilt gewoon de situatie behouden zoals die nu is. Dat is ook prima, maar kom dan met goede argumenten waarom het zo moet blijven.

Dat politiek Den Haag minder geld moet steken in de NPO, daar ben ik het volledig mee eens. Iedere vorm van subsidie aan de publieke omroepen moet worden stopgezet, de leden moeten de omroepen zelf gaan dragen. Als de overheid 2 radiostations in de lucht houdt is dat voldoende. De productie kan mooi verzorgt worden door de NOS en NTR, want die hebben toch geen leden.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 11 nov 2019 11:22

@LokaleSter, zullen we de toon even respectvol houden?

Bij het starten van DAB+ in Europa lag (en ligt) het in de bedoeling dat de FM op termijn zou worden opgeheven.
Omdat de zenders stroomvreters zijn. En DAB+ zenders niet en bovendien meer ruimte en extra's bieden.

Dat de NPO daarom al haar zenders (en niet alleen enkele, zoals op FM) op DAB+ zet, ligt voor de hand.
Ze hebben een eigen NPO multiplex, en daarmee ook nog ruimte om wat extra's te bieden.
Zo is het wettelijk vastgelegd. Evenals in de andere EU landen.
En daar betalen we ook gezamenlijk belasting voor.

De overige multiplexen zijn geveild ("min of meer") aan commerciële partijen. Ook Europees zo geregeld.

Daarmee kan de publieke niet meer bieden dan haar multiplex ruimte biedt. En die is reeds vol bezet.
De keuzes die daarbij gemaakt zijn voor extra zenders naast NPO1-5, vind ik netjes, trouwens.
Er hoeft echt geen nieuwe omroepstructuur overheen. Wel nog meer onderlinge samenwerking om zaken verder te stroomlijnen en nog efficiënter met middelen om te gaan.
Vandaar dat ik vind dat de zuilen achterhaald zijn in de huidige tijd, en bij de huidige stand van techniek. Daar valt nog wel het een en ander te besparen. Maar de zenderstructuur sec is eigentijds en moet vooral in de ingeslagen weg doorgaan. Sluit prima aan bij de DAB+ radiowereld.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 11 nov 2019 11:43

Omdat de zenders stroomvreters zijn. En DAB+ zenders niet
Vreemde redenatie. Een FM zender hoeft niet lineair ingesteld te worden, waardoor een rendement van 80% gehaald kan worden. Maar een DAB zender is wel lineair, waardoor het rendement misschien wel 35% is dus voor hetzelfde uitgangs vermogen heb je veel meer input nodig.

Ja, dat moet je delen door het aantal stations op de mux, en dan is het wel zuiniger.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 nov 2019 13:05

Satfreak13 schreef:
11 nov 2019 11:22
Daarmee kan de publieke niet meer bieden dan haar multiplex ruimte biedt. En die is reeds vol bezet.
De keuzes die daarbij gemaakt zijn voor extra zenders naast NPO1-5, vind ik netjes, trouwens.
Er hoeft echt geen nieuwe omroepstructuur overheen. Wel nog meer onderlinge samenwerking om zaken verder te stroomlijnen en nog efficiënter met middelen om te gaan.
Vandaar dat ik vind dat de zuilen achterhaald zijn in de huidige tijd, en bij de huidige stand van techniek. Daar valt nog wel het een en ander te besparen. Maar de zenderstructuur sec is eigentijds en moet vooral in de ingeslagen weg doorgaan. Sluit prima aan bij de DAB+ radiowereld.
De zuilen van vroeger zijn inderdaad zo goed als weg, maar verschillen in maatschappelijke en politieke visie bestaan wel degelijk. En dat is heel normaal: het hoort bij een vrije democratie. Het is goed dat wij in Nederland een systeem hebben, dat verenigingen met een bepaalde maatschappijvisie (links, rechts, progressief, conservatief, seculier, gelovig) zendtijd geeft op de kanalen van de landelijke publieke omroep. Wat ook heel goed is, is het feit dat de visies van deze omroepverenigingen door elkaar op dezelfde netten te horen/zien zijn. Het is wel zo gezond, dat mensen (naast nieuws van een redactie die zo neutraal mogelijk probeert te zijn,) een breed scala aan visies en meningen te horen krijgen. Dat moet niet in aparte bubbels op aparte kanalen.

Ik deel de mening, dat de ingeslagen weg op DAB+ de juiste is en ben dus groot voorstander van de aanstaande herindeling. Voorlopig zijn de aanstaande uitgifte van een aantal lokale muxen en de nieuwe landelijke mux al mooie stappen in de goede richting. Ik ben benieuwd wat er uit de internationale coördinatieprocedure komt. Met MTVNL erbij (als die nog in beweging komt) is er straks toch wel een zee aan ruimte voor commerciële stations in de ether.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 11 nov 2019 14:08

Satfreak13 schreef:
@LokaleSter, zullen we de toon even respectvol houden?

Bij het starten van DAB+ in Europa lag (en ligt) het in de bedoeling dat de FM op termijn zou worden opgeheven.
Omdat de zenders stroomvreters zijn. En DAB+ zenders niet en bovendien meer ruimte en extra's bieden.

Dat de NPO daarom al haar zenders (en niet alleen enkele, zoals op FM) op DAB+ zet, ligt voor de hand.
Ze hebben een eigen NPO multiplex, en daarmee ook nog ruimte om wat extra's te bieden.
Zo is het wettelijk vastgelegd. Evenals in de andere EU landen.
En daar betalen we ook gezamenlijk belasting voor.

De overige multiplexen zijn geveild ("min of meer") aan commerciële partijen. Ook Europees zo geregeld.

Ik wil het graag respectvol houden, maar krijg ook graag serieuze en respectvolle reacties. Dat houdt de discussie namelijk wel zo open.

Dat de NPO radio 1 t/m 5 op DAB+ zet, dat begrijpt iedereen. Maar wat doet de lokale omroep van Amsterdam/Rotterdam/Den Haag/Utrecht op die mux? En als die non-stop streams? De NPO misbruikt DAB+ om muziekradiootje te spelen. Men wil concurreren met commerciële radiozenders en gebruikt de rest voor non-stop internet streams. Radiostations als Radio 2, 3FM, Radio 4, Radio 5, FunX en SterrenNL voegen helemaal niets toe aan het publieke bestel, die non-stop streams al helemaal niet en daarmee is het weggegooid belastinggeld.

Dat er geen nieuwe omroep structuur overeen hoeft, daar kan ik mij volledig in vinden. Daarom alleen al zouden de publieke omroepen zelfstandig opererende omroepen moeten worden. Nu wordt er eindeloos vergaderd over omroep politiek. Dat gehele vergadercircuit is verdwenen als de omroepen hun eigen plekje hebben op DAB+. Men kan dan immers zelf beslissen welke radiomaker er waar in hun radiostation komt te zitten. Door omroepen zelfstandig hun radiostation in te laten vullen verdwijnt automatisch de overkoepelende NPO laag die inhoudelijk over de radiostations gaat. De omroepstructuur wordt daarmee kleiner, een mooie besparing van belastinggeld.

Als laatste, de zuilenmaatschappij staat nog fier overeind. De publieke KRO maakt geen radio meer voor katholieke christenen. Hun leden lopen weg bij de NPO en luisteren nu naar Radio Maria. De publieke EO maakt geen radio meer voor evangelische christenen. Hun leden stappen over naar Groot Nieuws Radio. Je kan er de klok op gelijk zetten dat er over een paar jaar meer religies zijn met een eigen radiostation. Of wat dacht je van politieke partijen en vakbonden.

Deze NPO heeft niets meer te bieden, de politiek keert zich steeds meer af van de NPO en makers en luisteraars zoeken steeds meer naar alternatieven om met elkaar in contact te komen en te blijven. Dat gaat de NPO met FunX Dance, 3FM alternatief of Radio 4 concertzender op DAB+ niet oplossen.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 11 nov 2019 14:27

EtherScout schreef:
11 nov 2019 13:05
Satfreak13 schreef:
De zuilen van vroeger zijn inderdaad zo goed als weg, maar verschillen in maatschappelijke en politieke visie bestaan wel degelijk. En dat is heel normaal: het hoort bij een vrije democratie. Het is goed dat wij in Nederland een systeem hebben, dat verenigingen met een bepaalde maatschappijvisie (links, rechts, progressief, conservatief, seculier, gelovig) zendtijd geeft op de kanalen van de landelijke publieke omroep. Wat ook heel goed is, is het feit dat de visies van deze omroepverenigingen door elkaar op dezelfde netten te horen/zien zijn. Het is wel zo gezond, dat mensen (naast nieuws van een redactie die zo neutraal mogelijk probeert te zijn,) een breed scala aan visies en meningen te horen krijgen. Dat moet niet in aparte bubbels op aparte kanalen.
NPO Radio 1 is de enige zender die nog enigszins politiek gekleurd is. Radio 2, 3FM, Radio 4 en Radio 5 maken leuke radio, maar heeft niets met politieke kleur te maken. Daarmee schieten die radiostations hun doel compleet voorbij. De laatste keer dat de EO psalmgezang in starte op 3FM is dan ook al enige decennia geleden. Nog los daarvan, hoeveel mensen hier zouden naar die psalm gaan luisteren? Of zouden ze snel overschakelen naar een andere omroep?

Hebben niet alle radio's tegenwoordig ook voorkeursknoppen? Als het gezwets op de radio je niet bevalt, dan luister je toch naar een andere omroep. De tijd dat mensen hun radio de hele dag op dezelfde zender hebben staan, die ligt naast de ouderwetse zuilenradio in Beeld en Geluid.

Dat brede scala aan visies en meningen, dat hoor je echt nauwelijks meer. Sterker nog, als een mening politiek incorrect is dan valt het hele land over de radiomaker en zijn omroep heen. Zoals onlangs toen Morad El Ouakili een jodenhater in zijn programma op NPO Radio 1 had. Meende men ineens excuus te moeten maken. En dat is gek, want kennelijk leven die gedachten onder de bevolking, maar dat publiek wordt kennelijk niet bediend door de NPO.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 11 nov 2019 14:31

LokaleSter schreef:
11 nov 2019 14:08
Dat de NPO radio 1 t/m 5 op DAB+ zet, dat begrijpt iedereen. Maar wat doet de lokale omroep van Amsterdam/Rotterdam/Den Haag/Utrecht op die mux? En als die non-stop streams? De NPO misbruikt DAB+ om muziekradiootje te spelen. Men wil concurreren met commerciële radiozenders en gebruikt de rest voor non-stop internet streams. Radiostations als Radio 2, 3FM, Radio 4, Radio 5, FunX en SterrenNL voegen helemaal niets toe aan het publieke bestel, die non-stop streams al helemaal niet en daarmee is het weggegooid belastinggeld.
Ehm serieus? Radio 4 is de enige zender in de ether die klassieke muziek in de volledige breedte uitzendt, Radio 5 is de enige landelijke zender met een volwaardige programmering voor de 50+-doelgroep, 3FM probeert een "verschillige" zender te zijn voor een jong publiek, FunX richt zich als een van de weinige zenders met een totaalprogramma op de stadsjeugd en Radio 2... nou ja, dat is de best-beluisterde zender, en dat ligt écht niet alleen aan de distributie. Op welke manier is dat weggegooid belastinggeld?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 11 nov 2019 14:42

waterveenmos schreef:
11 nov 2019 14:31
LokaleSter schreef:
11 nov 2019 14:08
Ehm serieus? Radio 4 is de enige zender in de ether die klassieke muziek in de volledige breedte uitzendt, Radio 5 is de enige landelijke zender met een volwaardige programmering voor de 50+-doelgroep, 3FM probeert een "verschillige" zender te zijn voor een jong publiek, FunX richt zich als een van de weinige zenders met een totaalprogramma op de stadsjeugd en Radio 2... nou ja, dat is de best-beluisterde zender, en dat ligt écht niet alleen aan de distributie. Op welke manier is dat weggegooid belastinggeld?
Wat is de publieke boodschap van die omroepen? Hoe herken ik het verschil tussen een programma van BNNVARA en de EO?

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 11 nov 2019 15:10

LokaleSter schreef:
11 nov 2019 14:42
Wat is de publieke boodschap van die omroepen? Hoe herken ik het verschil tussen een programma van BNNVARA en de EO?
Ik denk dat je de "publieke boodschap" met name herkent in de manier van radiomaken en de keuzes die daarin gemaakt worden, en het verschil met hoe dat bij de (meeste) commerciëlen gedaan wordt. Maar dat er steeds minder verschil komt tussen de programma's van de omroepen an sich klopt. Hoe dat een pleit is voor méér zuilenradio zie ik echter niet.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 11 nov 2019 15:20

waterveenmos schreef:
11 nov 2019 15:10
LokaleSter schreef:
Ik denk dat je de "publieke boodschap" met name herkent in de manier van radiomaken en de keuzes die daarin gemaakt worden, en het verschil met hoe dat bij de (meeste) commerciëlen gedaan wordt. Maar dat er steeds minder verschil komt tussen de programma's van de omroepen an sich klopt. Hoe dat een pleit is voor méér zuilenradio zie ik echter niet.
Het gaat mij niet om de verschillen tussen Radio 2 en Radio 10, maar om de verschillen tussen BNNVARA en AVROTROS of tussen KRONCRV en EO. De boodschap van de EO hoor je alleen bij het commerciële Groot Nieuws Radio. Dat vind ik gek.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 nov 2019 19:04

LokaleSter schreef:
11 nov 2019 15:20
waterveenmos schreef:
LokaleSter schreef:
Het gaat mij niet om de verschillen tussen Radio 2 en Radio 10, maar om de verschillen tussen BNNVARA en AVROTROS of tussen KRONCRV en EO. De boodschap van de EO hoor je alleen bij het commerciële Groot Nieuws Radio. Dat vind ik gek.
Op TV is dat zeker wel het geval en als het op de radio scherper kan, dan kan daarvoor gepleit worden. Het is in ieder geval geen reden om het systeem van de omroepverenigingen af te schaffen. GrootNieuwsRadio mag daarnaast echt wel bestaan, maar het vormt wel weer een deel van een informatiebubbel. Ik vind het, zeker in deze tijd, heel belangrijk dat informatiebubbels actief doorgeprikt worden. Ik vind dat een belangrijke publieke taak.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 12 nov 2019 02:30

EtherScout schreef:
11 nov 2019 19:04
LokaleSter schreef:
11 nov 2019 15:20
waterveenmos schreef:

Op TV is dat zeker wel het geval en als het op de radio scherper kan, dan kan daarvoor gepleit worden. Het is in ieder geval geen reden om het systeem van de omroepverenigingen af te schaffen. GrootNieuwsRadio mag daarnaast echt wel bestaan, maar het vormt wel weer een deel van een informatiebubbel. Ik vind het, zeker in deze tijd, heel belangrijk dat informatiebubbels actief doorgeprikt worden. Ik vind dat een belangrijke publieke taak.
Die informatiebubbels, die worden helemaal niet doorgeprikt. Dat is nou precies het grote probleem.

Het enige radiostation waar nog enigszins verschillende geluiden te horen zijn, is NPO Radio 1. Enigszins, want als je van 's morgens 6 tot middernacht de radio aan zet, dan hoor de hele dag hetzelfde geluid. Net in de nacht is er wat ander geluid, maar dat zit niet voor niets weggestopt in de nacht.

NPO Radio 2 t/m de rest verdoen hun publieke taak. Daar is het muziek wat de klok slaat, alle programma's klinken hetzelfde. Als voorbeeld. Rob Stenders zit er voor BNNVARA, maar er zit nooit iemand van FNV bij hem in de studio om te praten over een socialistische demonstratie en om arbeiders op te roepen vooral mee te doen. Dat is gek voor iemand die bij een socialistische omroep zit.

Kom niet aan met het verhaal dat er informatiebubbels doorprikt moeten worden, de publieke muziekzenders doen helemaal niets met informatie.

Plaats reactie